Oletteko huomanneet että mitä köyhempi ihminen, sitä hanakammin auttaa muita?
Tuntuu että hyvä sydän on sitä yleisempi, mitä enemmän puutetta henkilö on joutunut itse kokemaan. Luulisi että tuollainen tekisi ennemminkin kyyniseksi?
Ajatuksia?
Kommentit (86)
En ole huomannut tällaista, en tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole. Rikkaammat pitävät auttamisestaan vaan vähemmän mekkalaa
Samaa ajattelin. Mistä ihmeestä kukaan tietää toisten auttamisesta muuta kuin yksittäistapauksista? Minun suvussa ja tuttavapiirissä kaikkia autetaan jotka apua pyytävät tai tarvitsevat. En ole koskaan kuullut että kukaan olisi sanonut että ei, en anna sinulle kyytiä kun autosi on rikki, ei emme lainaa peräkarryä, ei lapsenne eivät saa tulla ikinä yöhoitoon jne. arjen auttamista.
Sen lisäksi annan hyväntekeväisyysjärjestö(i)lle selvää rahaa. En tästä ole kenellekään sanonut. Ei ole ollut puhetta edes vanhempieni tai sisarusteni kanssa. Sen tietävät, että vien ihan hyviä vaatteita ja tavaroita Konttiin. Voisin myydä niitä torissa ja pitää rajat itse, mutta tietoisesti vien tavaraa (hyväkuntoista) hyväntekeväisyysjärjestölle.
Jotenkin luulen että jos voittaisin lotossa ja se leviäisi yleiseen tietoon niin yhtäkkiä kaikki hyvänpäiväntututkin muuttuisivat parhaiksi kavereikseni. Omasta mielestään siis. Ja kysyttäisi rahallista avustusta tai lainaa milloin mihinkin. Kyllä se suitsisi omaa auttamishalua kun ei voi olla enää varma toisen motiiveista tai alvariinsa pitäisi olla ojentamassa kättä. Ajatella, he eivät haluaisi olla tekemisissäsi kanssasi jollet olisi rikas.
Eräs sukulainen tykkää hokea tuota että hyvä antaa vähästään ja paha ei paljostakaan. Mielestäni naiivia ajatella että köyhä on automaattisesti hyvä ja jalo ihminen.
Tosi on ! Mulla oli kauhea lapsuus ja silloin käsitin, että tältä tuntuu, kun ei saa mistään apua, vaikka hakattaisiin hengiltä. Samaistun hyvin vahvasti eläinten kärsimyksiin, jotka ovat myös avuttoman, yksinäisen lapsen asemassa. Se mykkä hätä puhuttelee.
Siksi, vaikka olen rutiköyhä, niin autan sekä teoin että kaikilla liikenevillä oennosilla eläinparkoja.
Eläimet ovat niin ihanan symppiksiä 😻
Joo, sehän on fakta, että "köyhä" antaa myös vähästään. Rikas ei paljostakaan.
Poikkeuksia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että hyvä sydän on sitä yleisempi, mitä enemmän puutetta henkilö on joutunut itse kokemaan. Luulisi että tuollainen tekisi ennemminkin kyyniseksi?
Ajatuksia?
Osittain varmasti johtuu myös siitä, että ovat riippuvaisempia muista. Rikkaudet aivan tutkistusti alentavat ihmisen myötätuntoa, koska ei ole riippuvainen muista.
Ei aapeen väit kyllä pidä paikkaansa. Oikeasti menee niin, että köyhempi ihminen on, sitä todennäköisemmin hän moralisoi, mitä kaikkea hän kyllä tekisi ja auttaisi jos olisi rahaa ja terveyttä (näilla ihmisillä yleensä riittää viisautta ratkomaan kaikki ongelmat suomalaisesta työttömyydestä siihen perhoseen, joka räpyttelee siipiään Amazonilla ja aiheuttaa hirmumyrskyjä Baglandeshissa, mutta omia ongelmiaan eivät pysty ratkaisemaan, koska mittakaava on ihan väärä) - mutta koska heillä ei ole rahaa, he vaativat, että Jonkun Muun Pitäisi hoitaa homma heidänkin puolestaan.
En ole huomannut,päinvastoin aina oletetaan että varakkaampi tarjoaa....
En. Sen olen huomannut, että varmistavat sen, että aina loppuviimein ovat saamapuolella.
Ja vaikka miten paljon auttaisi, hyvätuloisemmat ovat heidän mielestä kuspäisiä rahan perässä juoksijoita, joilla ei ole elämässään mitään ylevämpiä arvoja ja motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä väite. Monet hyvin toimeentulevat antavat koko ajan kaikkensa työllään ja sen tuloksilla myös näille auttajille. Helppo se on muka köyhän antaa, kun itsekin saa ilmaiseksi.
Minä olen pienipalkkainen ja vähät rahat tulee työstä. Ilmaiseksi en anna kenellekään. En varmasti ikinä.
Tässä tällainen tyypillinen nimby- ja rajat kiinni -tyyppi.
Ja sitten me ihmettelemme ketkä niitä persuja äänestää...
Mistä te tiedätte kenenkään yksityisen ihmisen auttamishaluista?
Mä en ainakaan tiedä kuin oman ja mieheni perheen eikä me kyllä auteta kuin toisiamme.
Ketä muita sitten pitäisi auttaa? Verojen muodossa autetaan sitten perheiden työttömiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä oli tutkimus että mitä rikkaampi on niin sitä enemmän syö ilmasia karkkeja sairaalassa.
Miksi valehtelet? Tuo tutkimus todettiin vääristellyksi jo vuosia sitten.
Ihmisen empatia nousee vain oman kokemuksen myötä. Olemme typeriä elukoita.
"Rikkaille" on avustaminen muutoin kuin rahallisesti tehty vaikeaksi. Mieti jotakuta monimiljonääriä jakamassa hernekeittoa köyhille. Vähintään Seiska haukkuu auttajan huomionhakuiseksi mul#eroksi kun ei anna rahaa vaan aikaa. Kuka jaksaa auttaa henkilökohtaisesti kun aina saa p#skaa niskaan. "Köyhät" näkyvät, koska on sosiaalisesti paljon hyväksyttävämpää että "köyhä" auttaa köyhää.
No oikeasti se menee niin, että enimmäkseen autetaan omia läheisiä. Hyvätuloisila ei välttämättä ole avuntarvitsijoita lähipiirissä. Tämä tunne voi tulla myös siitä, jos lähipiirissä on yksi ns. hyväosainen ja joku ei koe saavansa tältä apua. Mutta se hyväksyminen voi kuitenkin olla aika keskituloinen, jolla ei riitä aikaa eikä rahaa auttaa kaikkia, jotka sitö häneltä sitä ovat vailla.
Oman kokemuksen mukaan varakkaammat ovat herkempiä pyytämään apua ja kysymään neuvoa. Köyhät junnaavat itsekseen tilanteissa, joissa sitä apua olisi kannattanut pyytää, mutta ei haluta vaivata. Tämähän liittyy kovastikin vaurastumiseen ja verkostoitumiseen, ei kai kukaan kuvittele, että rikastuminen tapahtuu ilman muita ihmisiä.
Itse olen mukana monessa talkootoiminnassa, ja suurin osa meistä on korkeintaan keskituloista porukkaa. Uskoisin, että ne joilla on varaa, ovat vapaa-ajallaan omissa harrasteissaan aktiivisempia, ja siksi heillä ei ole aikaa ajallisesti auttaa, rahallisesti tilanne voi olla toinen.
Lisäksi esimerkiksi verenluovutuksessa ne luovuttajat vaikuttavat olevan vähemmän varakkaita.
Rikkaat tai keskituloiset harvoin tarvitsevat apua köyhiltä, joten ei ihme että köyhien auttamishalua ei silloin omissa silmissä havaita. Ja jos joku tuntematon auttaa ei-rahallisesti, niin eihän siitä välttämättä varakkuutta edes näe, jos auttajalla on vaatimattomat perusvaatteet. Monesti selvästi "köyhän näköisillä" (likaiset ränsistyneet vaatteet, sotkuinen tukka) on muitakin ongelmia kuin rahan vähyys. He eivät edusta kaikkia köyhiä. Ehkä jotkut köyhät häpeävät olemustaan ja ajattelevat, että tuskin tuo tärkeä ihminen minua lähelleen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä väite. Monet hyvin toimeentulevat antavat koko ajan kaikkensa työllään ja sen tuloksilla myös näille auttajille. Helppo se on muka köyhän antaa, kun itsekin saa ilmaiseksi.
Minä olen pienipalkkainen ja vähät rahat tulee työstä. Ilmaiseksi en anna kenellekään. En varmasti ikinä.
Tässä tällainen tyypillinen nimby- ja rajat kiinni -tyyppi.
Ja sitten me ihmettelemme ketkä niitä persuja äänestää...
Nimby, persu ja rajat kiinni. "Omaa" ajattelua hienosti.
Kerropa nyt, miten paljon teet toisten eteen koko ajan pyyteettömästi. Kun se kuitenkin tuntuu persoonallisuutesi kulmakivi olevan.
Ja vieläpä olisi parempi jos itse eivät tekisi mitään, mieluummin haluaisivat että muut ryöstäisivät entistä enemmän varkakkaammilta ja antaisi vastikkeetta näille köyhille.