Miksi laitat syntymäpäiväsi näkyville facebookiin? (Ov)
En ole koskaan ymmärtänyt tätä. Miksi? Jotta saisit ihmisiltä (joita muistutetaan tekemään niin) onnitteluja? Mitä merkitystä tuollaisilla onnitteluilla on? Kyllä ne tärkeimmät muistaa ilman facebookiakin. Itse en juurikaan onnittele facessa muistutettuja synttäreitä. Ainoastaan jos henkilö on tosi läheinen muutenkin.
Kommentit (23)
Onnittelen jokaista fb-kaveriani, koska pidän arvossa syntymäpäiviä. Jokaisella ihmisellä on oikeus yhtenä päivänä vuodessa olla juhlittu ihan pelkästään sen vuoksi, että on syntynyt. Kiva saada myös itse onnitteluita. Sanoin miehellenikin kun tapasimme, että toivon, että hän huomioi syntymäpäiväni aina jotenkin, korttikin riittää. Hän on tehnyt niin ja arvostan sitä.
Mutta eikö se glooria ole ihan teennäistä silloin? Vähän pakotettua onnittelua?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tätä. Miksi? Jotta saisit ihmisiltä (joita muistutetaan tekemään niin) onnitteluja? Mitä merkitystä tuollaisilla onnitteluilla on? Kyllä ne tärkeimmät muistaa ilman facebookiakin. Itse en juurikaan onnittele facessa muistutettuja synttäreitä. Ainoastaan jos henkilö on tosi läheinen muutenkin.
Mikä tässä siis tarkalleen ottaen häiritsee sinun elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se glooria ole ihan teennäistä silloin? Vähän pakotettua onnittelua?
Minua ei ole kukaan pakottanut onnittelemaan ja tuntuu hyvältä onnitella muita. Toivon aidosti hyvää kaikille ihmisille, joita onnittelen.
Yritin poistaa tiedon, mutta en osaa. :D
Pahoittelen.
Joskus tullut laitettua, enkä jaksa selvittää mistä sen nyt poiskaan saisi, kun ei se oikeastaan mitään haittaakkaan. Silloin kun liityin facebookiin, kaikki ei ollut vielä niin kuolemanvakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normitilanteessa en edes tietäisi, että Liisalla on tänään synttärit. Facessa kun käyn niin siitähän muistutetaan ja kysellään vielä perään, että haluatko onnittella Liisaa. En tunne Liisaa hirveän hyvin, joten onnittelut tuntuvat omalta osaltani teennäisiltä.
Jos minua taas onnittelisi puolitutut niin kokisin senkin kummallisena ja erikoisena kun eiväthän he sitä normaalistikaan tekisi. Ainoastaan facebookissa ja sen muistutuksen tähden.
En laita, minulla ei ole facebookia, instagramia, twitteriä tmv.
En ole koskaan nähnyt syytä tehdä tiliä moisiin, jaan omat asiani vain läheisteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normitilanteessa en edes tietäisi, että Liisalla on tänään synttärit. Facessa kun käyn niin siitähän muistutetaan ja kysellään vielä perään, että haluatko onnittella Liisaa. En tunne Liisaa hirveän hyvin, joten onnittelut tuntuvat omalta osaltani teennäisiltä.
Jos minua taas onnittelisi puolitutut niin kokisin senkin kummallisena ja erikoisena kun eiväthän he sitä normaalistikaan tekisi. Ainoastaan facebookissa ja sen muistutuksen tähden.
Ristiriitaista, että kuitenkin pidät kavereissasi henkilöitä, joita tuntuu ylitsepääsemättömältä hommalta onnitella. Eivät ne silloin ole sinun kavereitasi! Ärsyttää nämä kaverilistoille pyrkivät puolitutut, jotka eivät ole ikinä valmiita edes kuulumisia vaihtamaan, eikä puhumaan mitään muutakaan IKINÄ. Nykyisin pidänkin enää facebookissani sukulaisia ja läheisimpiä ystäviäni.
Mua taas ärsyttää ihmiset jotka ei synttäreitään laita faceen. Mulla on niin huono muisti että hyvä kun omien lasten merkkipäivät muistan. Facesta ne pn helppo tarkasta.
En laita. Joskus olen koettanut etsiä vaihtoehtoa, että syntymävuosi näkyisi, mutta syntymäpäivä itsessään jäisi piiloon. Tuntuisi vaivaannuttavalta saada teennäisiä onnitteluja. En itsekään onnittele Facebookissa ihmisiä, joiden syntymäpäivää en muuten tietäisi, enkä ylipäätään onnittele ketään siellä julkisesti. Yksityisviestillä onnittelut menevät, jos koen tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaista, että kuitenkin pidät kavereissasi henkilöitä, joita tuntuu ylitsepääsemättömältä hommalta onnitella. Eivät ne silloin ole sinun kavereitasi! Ärsyttää nämä kaverilistoille pyrkivät puolitutut, jotka eivät ole ikinä valmiita edes kuulumisia vaihtamaan, eikä puhumaan mitään muutakaan IKINÄ. Nykyisin pidänkin enää facebookissani sukulaisia ja läheisimpiä ystäviäni.
Voi kuule kun asia on niin, että kyseiset ihmiset ovat minua kaverikseen pyytäneet, enkä ole kehdannut olla hyväksymättäkään. Aniharva facessa on sellaisia, jotka olisin itse kaveriksi pyytänyt.
Minusta on mukavaa saada onnitteluja ja onnitella muitakin. En löydä asiasta yhtään huonoa puolta enkä vaivaudu kenenkään onnitteluista - ilahdun jokaisesta. Ja jos jonkun olen kaveriksi ottanut, niin sen verran kuitenkin läheisenä pidän, että koen luontevaksi onnitella.
Musta on kiva et ihmiset laittaa syntymäpäivän faboon, kun en mä kaikkia muuten muista. Toisaalta taas, käyn siellä ehkä kerran viikossa, että eipä tämäkään mikään validi argumentti ollut. :D
Minua ei puolitutut onnittele facebookissa. Vain pieni osa onnittelee, he joiden kanssa olen muutenkin jossain määrin tekemisissä. Ilman facebookkia saisin syntymäpäiväonnittelut vain äidiltäni ja siskoltani, joten tuntuu kivalta että joku muukin muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää ihmiset jotka ei synttäreitään laita faceen. Mulla on niin huono muisti että hyvä kun omien lasten merkkipäivät muistan. Facesta ne pn helppo tarkasta.
En laita sitä synttäripäivääni sinne, koska en halua niitä onnitteluja! En ymmärtänyt, että tästäkin voi joku ärsyyntyä! Lähipiiri onnittelee jos muistaa ja lasten ilon takia juodaan synttärikahvit, mutta en jaksa mitään viestitulvaa. Mulla sattuu vielä juhlapyhään synttärit ja haluan viettää sen ajan ihan rauhassa pois kaikesta härdellistä. En edes lapsena oikein tykännyt olla juhlieni keskipisteenä, ehkä se liittyy tähän introverttiin luonteeseen.
Olen miettinyt samaa. Joskus kymmenen vuotta sitten oli eri asia, silloin koko Facebook-kulttuuri oli erilaista, mutta en itsekään ymmärrä, miksi joku edelleen pitää syntymäpäivänsä esillä.
Mulla on piilossa, en jaksa klikkailla tykkäyksiä hirveälle määrälle turhanpäiväisiä seinäkommentteja jonain syntymäpäivänä. Eihän ne onnittelut mitään edes tarkoita, jengi kirjoittelee ne vain muodon vuoksi. Itse en onnittele ketään Facebookissa, läheisimmät ystävät saa ihan henkilökohtaisesri whatsappia vanhetessaan (mulla on kaikkien synttärit ylhäällä omassa kalenterissa, joten puhelin muistuttaa!).
En myöskään halua kertoa ikääni (tai muutakaan henkilökohtaista, kuten opiskelu- ja työpaikkaa tai parisuhdestatusta) somessa, joten siksikin olen piilottanut tiedon. Joku toinen voi olla asioidensa suhteen avoimempi, mutta oma fb-kaverilista koostuu lähinnä yhteisen kiinnostuksenkohteen ympäriltä kerätyistä puolitutuista, joiden kanssa puidaan ajankohtaisia asioita eikä niinkään henkilökohtaisia tapahtumia, joten ei nyt oikein osu kontekstiin yksityiselämän esittely muutenkaan.
Mä tykkään kun ihmisillä on syntymäpäivät näkyvillä facessa. Siitä saa itsellekin hyvän mielen, kun saa onnitella. Lisäksi tuo muistutus on kiva, niin ei tarvi itse muistaa kaikkien syntymäpäiviä tai miettiä olikohan se nyt tänään.
Koska mä haluan, että mua muistetaan edes muistuttamalla!
Mä tykkään saada onnitteluita ja osa on jopa siinäkin paneutunut, jonkun värssyn kirjoittanut, ettinyt youtubesta yhteisistä ajoista muistuttavan videon jne.
Kyllä musta sen verran huomioh**raa löytyy, että synttäreinä otan edes FB gloorian. Muuten olen hyvinkin itsekseni viihtyvä persoona. En tykkäisi juhlissa olla huomion keskipisteenä, mutta somessa sekin on mahdollista.