Olen 160cm/60kg. Mikä olisi sopiva tahti 10 kilon laihduttamiseen?
Voisiko pienillä muutoksilla onnistua vuodessa, vai vaatiiko aina rankkaa elämäntapojen muutosta?
Kilot ovat tulleet n. 5 vuodessa, niistä suurin osa tuli viimeisen vuoden aikana (6kg). Ikää 28v. Liikunta on jäänyt mutta suurimmat syyt ovat ruokavalio ja hormonaalinen ehkäisy. Syön liikaa ja liian raskasta ruokaa. Olen nyt siirtynyt kasvispainotteisempaan takaisin, vähentänyt herkkujen määrää jne. Vasta 2 viikkoa kestänyt tätä elämäntapamuutosta joten ei vielä näy missään ja mietin että tuleekohan näkymäänkään.
En ole koskaan millään kitudieetillä elänyt, vaan kevyempänäkin saatoin välillä kiskoa napaani älyttömän määrän suklaata.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Oot ihannepainossa..
En todellakaan ole, enkä varsinkaan kehonkoostumuksen osalta :D Nuo kerryttämäni 10 kiloa ovat ihan puhdasta läskiä. Ja koska himotreenaajaa minusta ei koskaan tule, niin n. 50kg olisi minulle ihannepaino. Nythän olen jo lähellä ylipainon rajaa.
Ap
Normaalipainon sisällä painon pudottaminen on hankalampaa, kuin jos kiloja olisi paljon ylimääräisiä. Pystyisit hyvin pudottamaan kilon, alussa kaksikin kuussa, mutta se vaatisi ihan rehellistä laihduttamista, kalorien kontrolloimista. Epämääräinen "kasvispainotteisempi syöminen" tuskin paljon vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko pienillä muutoksilla onnistua vuodessa, vai vaatiiko aina rankkaa elämäntapojen muutosta?
Kilot ovat tulleet n. 5 vuodessa, niistä suurin osa tuli viimeisen vuoden aikana (6kg). Ikää 28v. Liikunta on jäänyt mutta suurimmat syyt ovat ruokavalio ja hormonaalinen ehkäisy. Syön liikaa ja liian raskasta ruokaa. Olen nyt siirtynyt kasvispainotteisempaan takaisin, vähentänyt herkkujen määrää jne. Vasta 2 viikkoa kestänyt tätä elämäntapamuutosta joten ei vielä näy missään ja mietin että tuleekohan näkymäänkään.
En ole koskaan millään kitudieetillä elänyt, vaan kevyempänäkin saatoin välillä kiskoa napaani älyttömän määrän suklaata.
Puolessa vuodessa todella helposti.
Laske kalorinkulutuksesi ja lähde sitä mukaan suunnittelmaan painonpudotusta.
Kiitos viesteistä. Onkohan siis tosiaan niin, että pitää ihan kaloreita kyttäämällä laihduttamalla laihduttaa? En ole lihottamalla lihonutkaan, vaan elintapani ovat lipsuneet huonompaan suuntaan. Mutta toki ehkä sitten kestäisi todella pitkään päästä takaisin sinne 50 kiloon?
Kilot ovat tulleet lihansyönnistä, herkuttelusta, alkoholista ja kaloripitoisista juomista, sekä ylipäänsä isompien annosten syömisestä. Yhdistettynä siihen että liikunta on vähentynyt ja samoin hormonaalisen ehkäisyn aloitettuani kertyi hyvin lyhyessä ajassa useita kiloja, tiedä sitten olisiko nestettä osa vai lisääntyikö ruokahaluni vain niin paljon että meni mässäilyksi.
Ap
Olen yrittänyt siis välillä noita kalorinkulutuksia laskea, mutta kaatuu aina siihen että en yksinkertaisesti jaksa punnita ja mitata jokaista suupalaani enkä myöskään osaa. Taatusti tulee pahojakin virheitä laskuissa. Pitäisi syödä vain n. 1500kcal ilmeisesti, pystyinköhän siihen todella silloin aikanaan kun olin kevyempi? Nykyään tuntuu että tuo on ihan hirvittävän vähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopeta irtosuhteet.
Elän avoliitossa, ei irtosuhteita :D
Ap
Rupeat liikkumaan 3-4 kettaa viikossa niin läski lähtee ja saat lihasta. 2kg/kk on jo reipas tahti.
Vierailija kirjoitti:
Rupeat liikkumaan 3-4 kettaa viikossa niin läski lähtee ja saat lihasta. 2kg/kk on jo reipas tahti.
En herranjumala jaksa :D Sitä paitsi ruokavalio on kuitenkin se oleellisempi. En kaipaa enempää lihasta myöskään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta irtosuhteet.
Elän avoliitossa, ei irtosuhteita :D
Ap
No omasta kokemuksesta suosittelen eroa. Laihtuu tehokkaasti.
Vitsi vitsinä. Kyllä sun kannattaa ainakin alkuun laskea kaloreita. Nesteet lähtee liikkeelle ja saat lisää motivaatiota siitä. Parissa viikossa totut jo pienempiin annoksiin. 1500 kcal on jo paljon puhdasta ruokaa. Kyllä siihen voit viisi kertaa päivässä syödä.
Tunnut olevan aika hyvin selvillä siitä mistä painon nousu johtuu. Aivan varmasti pystyt vuodessa tiputtamaan ylimääräisen vähän pienemmilläkin muutoksilla. Tai ainakin aloittamaan ja tarvittaessa kiristämään tahtia.
Jos olisit 20 vuotta vanhempi ja paino hiipinyt pikkuhiljaa, kannattaisin tiukempaa kuuria. Tuon ikäisenä olen itsekin laihtunut "vahingossa" jonkun liikunta- tai ruokavaliointoilun takia.
Mulla alkoi laskea paino kun lakkasin kyttäämästä, jännä kyllä. Ehkä stressasin niin paljon ettei keho luopunut mistään. Olen myös 160cm ja painan nyt jotain 58, vielä keväällä 64.
Tuolla kasvispainotteisella pitäisi alkaa tapahtua pudotusta jossain vaiheessa, mutta ei kaksi viikkoa nyt vielä pitkä aika ole. Jatka samaa kuin nytkin ja katso taas vaikka parin viikon päästä onko kehitystä tapahtunut.
No luulis että kun jätät kokonaan herkut alkoholin ja punasen lihan pois.. ni alkais laihtumaan. Ja kun niitä kaloreita kyttää niin oppii arvioimaan niitä ruuan kaloreita ilman et aina kattoo laskurista ja mittaa vaa'alla painoo. Joku banaani 100kcal ja jugurteissa näkyy paljon kaloreita on sadassa grammassa.. ei oo vaikee laskee. Pidät huolen siitä että sulla on ateriarytmi ja vaikka et joka aterialla voi tulla korkeintaan joku 400 kaloria. Kaks lämmintä ateriaa ja paksumpi välipala ja sit joku hedelmä, jää rutkasti alle 1500 kaloria. Kannattaa laskee sun kulutus mihin laitetaan paino/pituus ja sitten että miten paljon oot aktiivinen niin näkee että kulutatko päivässä 2000kcal, 1800kcal vai miten paljon. Jos miettii et sun kulutus ois 2000kcal ja sit syöt 1500kcal ja noin 7000kcal on yks kilo niin joka päivältä 500kcal x 30 = laihut kuukaudessa pari kiloa..
Vierailija kirjoitti:
No luulis että kun jätät kokonaan herkut alkoholin ja punasen lihan pois.. ni alkais laihtumaan. Ja kun niitä kaloreita kyttää niin oppii arvioimaan niitä ruuan kaloreita ilman et aina kattoo laskurista ja mittaa vaa'alla painoo. Joku banaani 100kcal ja jugurteissa näkyy paljon kaloreita on sadassa grammassa.. ei oo vaikee laskee. Pidät huolen siitä että sulla on ateriarytmi ja vaikka et joka aterialla voi tulla korkeintaan joku 400 kaloria. Kaks lämmintä ateriaa ja paksumpi välipala ja sit joku hedelmä, jää rutkasti alle 1500 kaloria. Kannattaa laskee sun kulutus mihin laitetaan paino/pituus ja sitten että miten paljon oot aktiivinen niin näkee että kulutatko päivässä 2000kcal, 1800kcal vai miten paljon. Jos miettii et sun kulutus ois 2000kcal ja sit syöt 1500kcal ja noin 7000kcal on yks kilo niin joka päivältä 500kcal x 30 = laihut kuukaudessa pari kiloa..
Olen laskenut näitä välillä, mutta kaatuu aina siihen että en todellakaan jaksa laskea jokaisen laittamani ruoan ja sitten annoksen kaloreita, inhottaa ajatuskin siitä punnitushärdellistä!
Mutta sen verran olen alkanut kiinnittää huomiota että tosiaan katson ostamieni raaka-aineiden kalorit siinä vaiheessa ja valitsen kevyemmät tuotteet. Harmi kun en tarkalleen voi muistaa, että miten oikein söin ja elin silloin kun olin paljon kevyempi. Tuntuu niin kaukaiselta. Mutta sen muistan että ikinä en ole herkuista kokonaan luopunut, paria karkkilakkokokeilua lukuun ottamatta.
Ulkona syöminen/noutoruoka on kyllä tullut paheeksi myös, että ihan selkeitä syitä on sille miksi kiloja on tullut lisää. Ehkä kokeilen nyt ensin että muutan nämä selkeimmät jutut ja jos ei ala näkyä senteissä ja kiloissa niin sitten tiukempaa dieettiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut näitä välillä, mutta kaatuu aina siihen että en todellakaan jaksa laskea jokaisen laittamani ruoan ja sitten annoksen kaloreita, inhottaa ajatuskin siitä punnitushärdellistä!
Mutta sen verran olen alkanut kiinnittää huomiota että tosiaan katson ostamieni raaka-aineiden kalorit siinä vaiheessa ja valitsen kevyemmät tuotteet. Harmi kun en tarkalleen voi muistaa, että miten oikein söin ja elin silloin kun olin paljon kevyempi. Tuntuu niin kaukaiselta. Mutta sen muistan että ikinä en ole herkuista kokonaan luopunut, paria karkkilakkokokeilua lukuun ottamatta.
Ulkona syöminen/noutoruoka on kyllä tullut paheeksi myös, että ihan selkeitä syitä on sille miksi kiloja on tullut lisää. Ehkä kokeilen nyt ensin että muutan nämä selkeimmät jutut ja jos ei ala näkyä senteissä ja kiloissa niin sitten tiukempaa dieettiä.
Ap
Entä jos opettelet ainakin muutaman aterian josta tykkäät, lasket niiden kalorimäärät, teet niitä ruokia, välillä vähän muokkaat, sitten kun opit ne alat opettelemaan uusia ruokia joista lasket kalorimäärät ja niin edelleen.. Niitä voisi vaikka jo nyt alkaa suunnittelemaan ja opettelemaan. Olisi ne tietyt ruuat jotka osaisi tehdä sitten vaan miettis että minkä niistä kaikista osaamistani ruuista tekisin huomenna.. helpottaisi kun ei tarvii jokapäivä miettiä että mitä tekis nettihän on pullollaan erilaisia reseptejä. Ois ne tietyt ruuat mistä valita niin ei tule sitä valinnanvaikeutta kun on liikaa vaihtoehtoja.
Makeat herkut ja alkoholi kokonaan pois, riittävästi rasvaa ja proteiinia ja juomaksi aina vain vettä. Älä syö mitään klo 19 jälkeen.
Oot ihannepainossa..