Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harhainen/skitsofreeninen läheinen ja hoitotaho yhteys?

Vierailija
28.07.2018 |

Minulla on läheinen joka on harhainen ja nyt viimein hän näyttävästi on saanut diagnoosin Skitsofreniasta. Jossain puheenvälissä onnistui sen sanomaan, mutta yleensä hän ei aina vastaa tai näyttää siltä että hän on jossain muissa maailmoissa. Hän on myös viimeaikoina pyytänyt ihan ihmejuttuja kuten että pitää tulla hänen luokseen heti ja vaikkapa yötä, koska hän pelkää tai jotain. Näin läheisensä eli tässä tapauksena kyseisen henkilön lapsena haluaisin kontaktin siihen tahoon joka hoitaa häntä koska haluasin keskustella tilateesta sillä se vaikuttaa minuunkin. Jopa ihan käytännössä jos minun pitää matkustaa extempore hänen luokseen. Mitä kautta minä saan yhteiden näihin hoitajiin? Periaatteessa kaikilla on yksityisyyden suoja enkä minä halua pyrkiä omaishoitajaksi, mutta haluaisin silti keskustella diagnoosista ja siitä miten minä olen nähnyt sen, koska omasta mielestäni hänellä on eräs toinen sairaus joka kyllä muistuttaa skitsofreniaa, ja nyt muutenkin tilanteesta. Onko minulla mitään mahdollisuutta tähän?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa saat jutella hoitotahon kanssa, mutta vain potilaan luvalla. Ovat ylitarkkoja, etteivät vain ylitä potilaan itsemääräämisoikeuden rajoja. Joskus jopa niin että asia kääntyy potilasta itseäänkin vastaan.

Mielestäni etenkin psykoosipotilaiden omaisten pitäisi saada jutella hoitotahon kanssa myös luottamuksellisesti, koska tilanne on omaisille erittäin raskas ja vaativa ja saattaa johtaa omaistenkin loppuunpalamiseen tai masentumiseen.

Ota yhteys lähimpään Finfamin toimistoon ja varaa aika keskustelua varten. Tuo yhdistys on omaisia varten, sieltä saa asiallisia neuvoja ja vertaistukea.

Vierailija
2/5 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömillä harhaisuus liittyy epärealistisiin kuvitelmiin itsestään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliohjaaja kirjoitti:

työttömillä harhaisuus liittyy epärealistisiin kuvitelmiin itsestään

ainakin minun tuttu masentui kun joutui työttömäksi

Vierailija
4/5 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, taudit kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Juma että toi autocorrect pilaa suomen kielen kokonaan.

Vierailija
5/5 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa saat jutella hoitotahon kanssa, mutta vain potilaan luvalla. Ovat ylitarkkoja, etteivät vain ylitä potilaan itsemääräämisoikeuden rajoja. Joskus jopa niin että asia kääntyy potilasta itseäänkin vastaan.

Mielestäni etenkin psykoosipotilaiden omaisten pitäisi saada jutella hoitotahon kanssa myös luottamuksellisesti, koska tilanne on omaisille erittäin raskas ja vaativa ja saattaa johtaa omaistenkin loppuunpalamiseen tai masentumiseen.

Ota yhteys lähimpään Finfamin toimistoon ja varaa aika keskustelua varten. Tuo yhdistys on omaisia varten, sieltä saa asiallisia neuvoja ja vertaistukea.

Kiitos vastauksesta :) juu asia minulle vaikea myös sen tähden että olen tosiaan itsekin mt-ongelmainen, masennusta ym. jo valmiiksi taustalla joten tämä heikentää sitä omaakin tilaa. Olisi vain kiva että tällaisissa tapauksissa läheinen saisi sanoa edes oman mielipiteensä, riippumatta siitä otetaanko se huomioon vai ei. Ap