Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee

Vierailija
27.07.2018 |

Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.

Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.

Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.

– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.

Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:

Asuntolaina ja vastike: 900 euroa

Autolaina 220 euroa

Kulutusluottolainat: 234 euroa

Vakuutukset: n. 200–400 euroa

Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa

Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.

Päiväkotimaksu: 434 euroa

Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut

Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.

Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.

Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.

– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005771909.html

Kommentit (484)

Vierailija
321/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairaanhoitaja yh ja tienaan saman. Terveyskeskuksessa otan joka arkipäivä vastaan potilaita. Kiva duuni.

Kun saman palkan on saanut 10v, on tottunut suhteuttamaan menot tuloihin.

Vierailija
322/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina yhtä hauskaa luettavaa. Kommenttien perusteella meillä on fiksu ja vauras kansa, talousneroja pullollaan.

Siitä huolimatta kotitalouksien keskimääräinen velka on €60 000, velkaantumisaste huitelee jo lähellä 130%. Neljänneksellä kansasta on säästöjä vähemmän kuin €1400. Silti jokaisen taloudenpito ja luvut ovat aina parempia kuin näiden esimerkkitapauksien.

Olisipa kiva nähdä kommentoijien tulot ja menot ihan oikeasti ja tehdä laskelmat. Luulen, että täällä nyt aika moni huijaa itseään ja muita.

Tulot tänä vuonna tähän mennessä (heinäkuun palkka tulematta) 41 940,48 €,  Velat 295 000,79 . Omaisuus 489 935,45 €, Pääomatuloja 4 768,75 €. Meno tänä vuonna 23 586,02.

Tarkennus Palkka on nettopalkka. Siis verojen jälkeen.

Aika pieni netto-omaisuus tuloihin nähden

Tulee kädestä suuhun-miehelle hyvä olo kun pääsee parempiaan näpäyttämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka saatte kuussa säästöön "ainakin" 2000€ (sellaisiakin pröystäilijöitä täällä oli), paljonko annatte hyväntekeväisyyteen? Vai oikeastiko pidätte kaiken itsekkäästi itsellänne, omiin luksushuvituksiin ja matkoihin? 

Nyt tiedän miksi teille on vaikea uskoa että jollain (kuten meillä) menee kaikki 5500€:sta, me nimittäin kannetaan huolta köyhemmistä ja annetaan paljon pois. Itse asiassa näin on hyvä elää <3 

Kyllä verotuksen kautta tässä maassa annetaan jo ihan riittävästi tasoitusta.

Te joka tienaatte surkeasti, miksi ette opiskelleet sellaiseen ammattiin missä ansaitsee hyvin? Suomessa kuin jokainen voi opiskella just niin paljon kuin mielenkiinto ja kyvyt riittää.

Meinaatko että kaikki pääsevät haluamaansa kouluun?,ja tiedätkö mitä tarkoittavat kiintiöt,esim. lääkikseen ja oikikseen ei pääse todellakaan kaikki halukkaat,jos et tuota tiedä niin et taidakkaan olla kauhean älykäs,vaikka yrität vaikuttaa siltä

Vierailija
324/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??

Onko veroprosentti yläkantissa??

Silloinhan hän saa palautuksista takaisin.

Ja 3000e palkastako menee tonni??

Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.

Valaiskaa mua jos olen väärässä.

Palkasta menee älyttömät verot heti kun pikkusenkin alkaa nouseen palkka. Minulla menee veroihin ja veroluontoisiin maksuihin 38%. Ja kyllä kirkollisverot ovat satasia vuodessa. Kirkollisvero vaihtelee kunnasta ja seurakunnasta riippuen 1 % aina 2,15% asti. Eli 70 000 vuositulosta vero on 700 - 1505€/vuosi.

Jos sulla on noin korkea prosentti, niin kyllä sulla jää käteenkin sitten kaksin-kolminkertainen summa mitä normaali keskiverto ihminen saa vuodessa bruttona palkkaa, joten en kyllä sinuna valittaisi yhtään mitään.

Luuletko että se 70ke tulee samalla vaivalla kuin 20ke?

Työtä saa tehdä hirveästi enemmän ja työn hedelmät jaetaan muille.

Tämäkö on sinusta oikein?

En usko että on edes fyysisesti mahdollista tehdä töitä kolminkertaisesti toisiin verrattuna. Kyllä se on yleensä niin että sen 20 tonnin eteen joutuu näkemään todella paljon vaivaa, jos on työ josta maksetaan 70 tuhatta niin useimmiten se on työtä jossa on myös muita etuja joita 20 tonnia tienaava ei saa. 

Mutta miksi se 20k€ ihminen ei tee sen 70k€ ihmisen työt, jos sen kerran on niin helppoa? Vaikka se oman työn ohella?

Olisko se syy kenties se, että kaikille ihmisille ei löydy sitä palkanmaksajaa joka haluaisi maksaa ihan kaikille halukkaille 70 tuhatta vuodessa? Kyllä minä voisin heti mennä tekemään vaikka meidän firman toimitusjohtajan työt, jostain kumman syystä hän ei halua luopua paikastaan ja antaa sitä mulle, mä voisin olla jopa parempi kuin hän. Kyse ei ole työn helppoudesta, vaan siitä kenellä käy lotossa tuuri että saa sen helpon työn josta joku maksaa paljon.

Tämä oli hauska.:D Ihan kuin kenestä vaan olisi oikeasti toimitusjohtajaksi! Huomaa että ei ole käsitystä siitä mitä se ison johtajan toimenkuva oikeasti vaatii ja samaan aikaan ei ymmärretä sitäkään että myös niihin paikkoihin on paljon hakijoita. Aika loukkaavaa väittää että se on tuurista kiinni. .

Vierailija
325/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina yhtä hauskaa luettavaa. Kommenttien perusteella meillä on fiksu ja vauras kansa, talousneroja pullollaan.

Siitä huolimatta kotitalouksien keskimääräinen velka on €60 000, velkaantumisaste huitelee jo lähellä 130%. Neljänneksellä kansasta on säästöjä vähemmän kuin €1400. Silti jokaisen taloudenpito ja luvut ovat aina parempia kuin näiden esimerkkitapauksien.

Olisipa kiva nähdä kommentoijien tulot ja menot ihan oikeasti ja tehdä laskelmat. Luulen, että täällä nyt aika moni huijaa itseään ja muita.

Juu jotenkin kummasti täällä aina on jotenkin juuri ne ihmiset vastaamassa, joilla on tulot tai kulutus keskitasosta poikkeavat. Minulle pisti tästä ketjusta silmään me kommentit ruokakuluists joissa kauhisteltiin perheen ruokalulija ja annettiin esimerkkejä joiden mukaan yksi aikuinen kuluttaa n. 100€/kk ruokaan ja lasten osuudeksi jäi vain joku alle satanen per naama. Ruokakulujaham on äkkiseltään vaikea vertailla eri perheiden kesken koska se riippuu niin paljon perheen jäsenten lukumäärästä ja lasten iästä. Vertaa esim. lasten ruokalulut kun ovat 5 ja 7 ja kun ovat 15 ja 17. Eli kahden lapsen ruokskulut voivat olla hyvinkin erilaiset riippuen lasten iästä.

Olen saanut sellaisen käsityksen että yksi aikuinen käyttää ruokakuluihin n. 200€ ja sekään on aika maltillista kulutusta ilman mitään pröystäilyä. Lisäksi muistan mun yhdessä ketjussa joku mainitsi kuinka naurettavaa on sanoa että lapsen ruokakuluihin riittäisi 100€/kk.

Ihmettelen vaan että nämä aikuiset jotka kattavat omat ruokalulunsa alle 200€ eivät siis ikinä maksa työpaikkalounaista mitään vaan ottavat aina jotkut 50 snt eväät mukaan?

Aika jännää myöskin kuinka esim. ruokakuluista voi saada niin eri käsityksen eri ketjuista. Oli pakko mennä katsomaan erästä aikaisempaa ketjua jossa keskityttiin nimenomaan ruokakuluihin ja ihmiset ilmoittivat omat kulunsa ja myös sen mikä oli mielestään liikaa ja mikä kohtuullista. Siellä oli ihan erilaisia lukemia kun tässä ketjussa. Esim. moni nelihenkinen perhe ilmoitti kulukseen 800€ eikä sitä kauhisteltu suurena. Myöskin yleisin ilmoitettu summa oli n. 200€ per aikuinen ja tällöinkin oli kyseessä henkilö joka sanoi katsovansa tarkkaan mitä ostaa ja yrittävänsä pitää ruokalulut kohtuullisena.

Koska tämän ketjun tarkoituksena oli paheksua perheen liikakulutusta oliko tähän ketjuun eksynyt juuri ne jeesustelijat jotka pitävät yli 200€ aikuisen ruokaluluja poikkeuksellisen suurena vaikka yleisen keskiarvon mukaan näin ei ole ja oma lukunsa on sitten ne jotka ruokkivat lapsen 60€ per kuukausi ja teinin huimalla 100€/kk. Kyllä täällä on varsinaiset talousnero Martat taas liikkeellä...

Tulee mieleen myöskin se yksi ketju jossa oli ”köyhän perheen viikon ruokavinkit” ja lähes joka päivään oli ängetty lettuja ja pannareita. Olisi voinut tämä neuvokas neuvoja laittaa myös kuukauden muille päiville ruokavinkit mutta niin että pannari on kielletty....

Vierailija
326/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu jotenkin kummasti täällä aina on jotenkin juuri ne ihmiset vastaamassa, joilla on tulot tai kulutus keskitasosta poikkeavat. Minulle pisti tästä ketjusta silmään me kommentit ruokakuluists joissa kauhisteltiin perheen ruokalulija ja annettiin esimerkkejä joiden mukaan yksi aikuinen kuluttaa n. 100€/kk ruokaan ja lasten osuudeksi jäi vain joku alle satanen per naama. Ruokakulujaham on äkkiseltään vaikea vertailla eri perheiden kesken koska se riippuu niin paljon perheen jäsenten lukumäärästä ja lasten iästä. Vertaa esim. lasten ruokalulut kun ovat 5 ja 7 ja kun ovat 15 ja 17. Eli kahden lapsen ruokskulut voivat olla hyvinkin erilaiset riippuen lasten iästä.

Olen saanut sellaisen käsityksen että yksi aikuinen käyttää ruokakuluihin n. 200€ ja sekään on aika maltillista kulutusta ilman mitään pröystäilyä. Lisäksi muistan mun yhdessä ketjussa joku mainitsi kuinka naurettavaa on sanoa että lapsen ruokakuluihin riittäisi 100€/kk.

Ihmettelen vaan että nämä aikuiset jotka kattavat omat ruokalulunsa alle 200€ eivät siis ikinä maksa työpaikkalounaista mitään vaan ottavat aina jotkut 50 snt eväät mukaan?

Aika jännää myöskin kuinka esim. ruokakuluista voi saada niin eri käsityksen eri ketjuista. Oli pakko mennä katsomaan erästä aikaisempaa ketjua jossa keskityttiin nimenomaan ruokakuluihin ja ihmiset ilmoittivat omat kulunsa ja myös sen mikä oli mielestään liikaa ja mikä kohtuullista. Siellä oli ihan erilaisia lukemia kun tässä ketjussa. Esim. moni nelihenkinen perhe ilmoitti kulukseen 800€ eikä sitä kauhisteltu suurena. Myöskin yleisin ilmoitettu summa oli n. 200€ per aikuinen ja tällöinkin oli kyseessä henkilö joka sanoi katsovansa tarkkaan mitä ostaa ja yrittävänsä pitää ruokalulut kohtuullisena.

Koska tämän ketjun tarkoituksena oli paheksua perheen liikakulutusta oliko tähän ketjuun eksynyt juuri ne jeesustelijat jotka pitävät yli 200€ aikuisen ruokaluluja poikkeuksellisen suurena vaikka yleisen keskiarvon mukaan näin ei ole ja oma lukunsa on sitten ne jotka ruokkivat lapsen 60€ per kuukausi ja teinin huimalla 100€/kk. Kyllä täällä on varsinaiset talousnero Martat taas liikkeellä...

Tulee mieleen myöskin se yksi ketju jossa oli ”köyhän perheen viikon ruokavinkit” ja lähes joka päivään oli ängetty lettuja ja pannareita. Olisi voinut tämä neuvokas neuvoja laittaa myös kuukauden muille päiville ruokavinkit mutta niin että pannari on kielletty....

Kirjanpitoni näyttää ruokamenoiksi 7. kuukaudelle (8. kuun lihat jo ostettu myös) 2756,42 sisältäen työpaikkalounaat, ulkonasyömiset jne. Eikä tosiaankaan olla pihistelty tai penniä venyttäneet.   Tämä tekee siis 196,85 €/ henkilö / kuukausi. Helposti tuosta saisi nipistettyä jos oikeasti haluais.

Vierailija
327/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna minulla menee kuussa (brutto 2100e):

400e asunnon lainalyhennys

200e vastike

25e vesi+sähkö

25e puhelin liittymä (netti ilmainen)

50e kuntosali (luksusta josta haluan maksaa)

45e bussikortti talvisin

100e ruoka

vakuutus on ilmainen kun maksan bonuksilla. suljin juuri kaikki suoratoisto tilaukset. niihin meni ennen 35e/kk. uutisia luen ilmaiseksi netissä tai kirjastossa. samalla luen myös kaikki lehdet. en osta niitä kotiin kun puolet on vain mainoksia. vaihdoin spotifyn podcasteihin. kotona on radio josta tulee musiikkia ja youtube jossa myös musiikkia. eli ei tarvi maksaa 120e vuodessa siitä. sali jäsennys on luksusta mutta se on mun rentoutumis paikka ja teen melkein kaikki suihkut siellä niin vesilasku kiittää. 

säästöön jää joka kuukausi joitakin satasia jolla maksan sitten yllättäviä laskuja kuten hammaslääkäri lasku tai puhelin joka menee rikki. en elää miljönäärin elämää mutta nautin kuitenkin. voin mennä kahville tai elokuviin ilman huonoa omatuntoa. 

Ruokaan vajaa 25 euroa viikossa? Eihän sillä saa kuin makaroonia ja perunaa.

Joo tämä ketju on pullollaan näitä 100€/kk ruokaan. Ihmettelen vaan onko suomalaisista tullut tosi pieniruokaisia yhtäkkiä? Tullaisern summaan sinkulle pääse ellei tavoitteena ole jokaisessa suupalassa se halvin mitä kaupasta sattuu irtoamaan ja määrääkin täytyy olla maltillisia. Ei please sellaisia kommentteja että kilo kaalia maksaa niin ja niin paljon ja lohen kun ostaa niin siitähän riittää sitten useaksi päiväksi. Teillä riittää varmaan. Meillä se yli kilon lohi menee heti yhdellä päivällisillä.

Vierailija
328/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tehnyt budjetin ja pitänyt kirjaa perheen yhteisistä ja omista menoista ainakin parinkymmenen vuoden ajan. Asuntolaina on ollut kohtuullinen ja se maksettiin nopeampaa pois, mitä sovittiin pankin kanssa. Meillä on aina ollut pienet tulot ja minulla on ollut työttömyyskausia. Raha on riittänyt kaikkeen, mikä meistä on tuntunut tärkeältä ja säästöönkin on jäänyt.

Jos jutun perheen tilannetta olisi selvitetty paremmin, niin pystyisin kertomaan heille, mistä kannattaa nipistää tai luopua. Nythän heillä oli monessa kategoriassa selitteenä "laskut", mutta veikkaan, että he eivät ihan oikeasti tiedä, minne ne rahat ovat menneet. Minä tiedän omistani ja perheen menoista euron tarkkuudella.

Minä taas uskon, että maailmassa on muitakin erinomaisia ihmisiä kuin minä. Ihmisiä, jotka tietävät menonsa ja tulonsa. Kuten varmasti tämä artikkelin perhe. He eivät vain fiksuina ihmisinä viitsi ihan joka kohtaa laittaa kaiken kansan riepoteltaviksi.

”Laskut” ryhmään voisi mennä esimerkiksi omista vanhemmista huolehtimiseen kuuluvia menoja, ehkä auttavatkin hoitokodissa olevaa vanhempaansa. Tai elatusmaksuja. Ei ihan tavaton menoerä tähän maailmanaikaan. Ehkä taustalla on yritystoiminnasta aiheutunut konkurssi ja sen maksuja maksellaan vieläkin. Tai jokin vahinko, josta on korvausvelvollinen. Vaihtoehtoja on paljon.

Mutta sinä kuulostat erinomaiselta ja tarkalta ihmiseltä. Jatka samaan malliin.

Vierailija
329/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitoni näyttää ruokamenoiksi 7. kuukaudelle (8. kuun lihat jo ostettu myös) 2756,42 sisältäen työpaikkalounaat, ulkonasyömiset jne. Eikä tosiaankaan olla pihistelty tai penniä venyttäneet.   Tämä tekee siis 196,85 €/ henkilö / kuukausi. Helposti tuosta saisi nipistettyä jos oikeasti haluais.

Eihän tuo ole mitenkään merkillisen vähän. Enemmän ihmettelen näitä 100-150€/kk. Mutta monta henkilöä teitä on eli paljon per aikuinen ja paljon per lapsi. Esim. esimerkkiperheem lapset ovat pieniä. En itsekään osaa oikein arvioida paljon päiväkoti-ikäiset kuluttavat ruokaan per lärvi/kk mutta sen tiedän että moni teini kuluttaa jopa enemmän kun aikuinen eli perhe jossa esim. 2 aik ja 2 teiniä ruokalulut menee 4 aikuisen mukaan ja tällöin esim. 800€ voi olla aika kohtuullinenkin vaikka hulppealta voi jollekin kuulostaa. Eihän se tee kuitenkaan kun 200€ per henkilö.

Vierailija
330/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tällaisten juttujen yhteydessä sitä, miksi hyvin monet kommentoijat postaavat keskuteluihin omat tulonsa ja menonsa lähes euron tarkkuudella, melkein yhtä tarkkaan kuin verottajalle, ja selvittävät sanallisesti tarkkaan, mihin rahaa menee. Mitä näillä tiedoilla halutaan kertoa?

Ymmärrän tietenkin sen, että verrataan omaa tilannetta po. jutun tilaneeseen ja siten voi kertoa, kuinka itse raha-asioissa toimii.

En tarkoita tätä mitenkään niin, että arvostelen kommentoijia, vaan ihmettelen tuota. Keskustella voi kumminkin ilman niitä tarkkoja omia budjetteja.

Ehkä tämä kertoo siitä, kuinka iso rooli rahalla ja talousasioilla on nykypäivän ihmisten elämässä.

Vierailija
331/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tällaisten juttujen yhteydessä sitä, miksi hyvin monet kommentoijat postaavat keskuteluihin omat tulonsa ja menonsa lähes euron tarkkuudella, melkein yhtä tarkkaan kuin verottajalle, ja selvittävät sanallisesti tarkkaan, mihin rahaa menee. Mitä näillä tiedoilla halutaan kertoa?

Ymmärrän tietenkin sen, että verrataan omaa tilannetta po. jutun tilaneeseen ja siten voi kertoa, kuinka itse raha-asioissa toimii.

En tarkoita tätä mitenkään niin, että arvostelen kommentoijia, vaan ihmettelen tuota. Keskustella voi kumminkin ilman niitä tarkkoja omia budjetteja.

Ehkä tämä kertoo siitä, kuinka iso rooli rahalla ja talousasioilla on nykypäivän ihmisten elämässä.

Se on helppoa kun on kaikki tulot ja menot, omaisuus ym kirjanpito-ohjelmassa. Sekunnissa saa ihan mitä haluaa tunnusluvut irti.

Vierailija
332/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka saatte kuussa säästöön "ainakin" 2000€ (sellaisiakin pröystäilijöitä täällä oli), paljonko annatte hyväntekeväisyyteen? Vai oikeastiko pidätte kaiken itsekkäästi itsellänne, omiin luksushuvituksiin ja matkoihin? 

Nyt tiedän miksi teille on vaikea uskoa että jollain (kuten meillä) menee kaikki 5500€:sta, me nimittäin kannetaan huolta köyhemmistä ja annetaan paljon pois. Itse asiassa näin on hyvä elää <3 

Kyllä verotuksen kautta tässä maassa annetaan jo ihan riittävästi tasoitusta.

Te joka tienaatte surkeasti, miksi ette opiskelleet sellaiseen ammattiin missä ansaitsee hyvin? Suomessa kuin jokainen voi opiskella just niin paljon kuin mielenkiinto ja kyvyt riittää.

Meinaatko että kaikki pääsevät haluamaansa kouluun?,ja tiedätkö mitä tarkoittavat kiintiöt,esim. lääkikseen ja oikikseen ei pääse todellakaan kaikki halukkaat,jos et tuota tiedä niin et taidakkaan olla kauhean älykäs,vaikka yrität vaikuttaa siltä

Nuo on haastavat mutta DI ja kauppis on jo huomattavan paljon helpompia, varsinkin kehä 3 ulkopuolella. Myös AMK inssi tienaa ihan kivasti. Pointti on kuitenkin siinä, että palkkataso korreloi vahvasti ihmiseen omiin päätöksiin ja tekoihin (sekä kunniahimoon).

Vierailija
333/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Just tätä ajoin takaa. Katselinpa keskivertoperheen ruokakuluja asiantuntijan mukaan:

”Nelihenkisen, kahden aikuisen ja kahden lapsen perheen kuukausittaisiksi ruokakuluiksi on laskettu noin 850–1050 euroa: isompi summa perheelle, jossa on isompia lapsia. Pelkästään kotiruoan osuus on noin 600–800 euroa.”

https://www.is.fi/perhe/art-2000001034358.html

Tämän keskustelun idea tuntuisi monella olevan vain esimerkki perheen paheksuminen ja oman kruunun kirkataminen. Tätä kun lukee, niin kellään ei pitäisi olla asiaa esimerkiksi ruokajonoon, sillä niin vähin eväin pärjätään.

Taisi esimerkkiperheen ruokakuluihin kuulua myös paperit, pesuaineet, siivoustarvikkeet jne. Vai oliko eritelty erikseen. Niistäkin tulee yllättävän isoja kuluja.

Vierailija
334/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muut laskut" ovat luultavasti autolaina​ja omakotitalon käyttömaksuja (vesi, sähkölämmitys, jätehuolto ym.). Ok-asuminen saattaa oikeasti olla todella kallista. Voi olla myös remonttilainoja, osamaksut auton renkaista tms.

Meillä on sama tilanne, mutta koska vain toisessa autossa on hyvin maltillinen velka, selvitään paremmin. Myöskään autoissa ei ole kaskoa, joten vakuutusmaksut ei ihan tuohon nouse.

Ymmärrän kyllä ihan täysin tuon tilanteen - meillekin saattaa napsahtaa 500€ sähkölasku/kk kylmimpinä talven kuukausina, kesällä toki ei. Vesimaksu on tulleessaan pari sataa /3 kk (täysin keskiarvo pienen perheen summa täällä päin) jne.

Vierailija
335/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa ei makseta vastiketta.

Vierailija
336/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä noista vakuutuksista, ihan mahdolliset. Vanhempi ok talo on satasia vuodessa vaikka miten kilpailutat, nostat omavastuuta ja lasket irtaimiston korvaussummaa.. pankki vaatii vakuutuksen jos talo ei vielä ole oma.

Täyskaskon pitäminen on järjettömän hintaista, ja sitä taas vaatii autolaina, vaikka kottero itse ei niin kummoinen ole. (Siksi onkin hyvä ostaa käteisellä vanhempi romu, mutta ei siihenkään kertasummaan ole kaikilla varaa).

Me pärjättäisi yhdellä autolla jos vaan toinen kävisi töissä. Ilman autoa jos maattaisiin molemmat kotona. Ei vaan ole muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
337/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon käyttökustannukset ovat erittäin paljon isommat kuin normaalin taloyhtiön vastikkeet.

Vierailija
338/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kenellä on pienet ruokakulut käyvät varmaan toisten pöydissä syömässä. Tyyliin kerran-pari viikossa vanhemmillaan.

Vaatemenotkin ovat pienet, jos saa kengät joululahjaksi, takin syntymäpäiväksi jne.

Vierailija
339/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon käyttökustannukset ovat erittäin paljon isommat kuin normaalin taloyhtiön vastikkeet.

Paskapuhetta, omakotitalossa ei saa menemään satasia kuussa oikein millään.

Vierailija
340/484 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Just tätä ajoin takaa. Katselinpa keskivertoperheen ruokakuluja asiantuntijan mukaan:

”Nelihenkisen, kahden aikuisen ja kahden lapsen perheen kuukausittaisiksi ruokakuluiksi on laskettu noin 850–1050 euroa: isompi summa perheelle, jossa on isompia lapsia. Pelkästään kotiruoan osuus on noin 600–800 euroa.”

https://www.is.fi/perhe/art-2000001034358.html

Tämän keskustelun idea tuntuisi monella olevan vain esimerkki perheen paheksuminen ja oman kruunun kirkataminen. Tätä kun lukee, niin kellään ei pitäisi olla asiaa esimerkiksi ruokajonoon, sillä niin vähin eväin pärjätään.

Taisi esimerkkiperheen ruokakuluihin kuulua myös paperit, pesuaineet, siivoustarvikkeet jne. Vai oliko eritelty erikseen. Niistäkin tulee yllättävän isoja kuluja.

Hyvinkin perhettä saa paheksua, kun lapsia ei ole vara viedä parturiin, mutta on vara maksaa telkkariin maksukanavia. Muutenkin heillä raha tuntuu katoavan jonnekin, ei ole mitään tietoa minne se menee, silti pitää ottaa elämiseen pikavippejä. Jos siinä perheessä edes toinen seuraisi kuluja, heilläkin jäisi jotain säästöön.

Itse otan kauppakuluihin mukaan ruuan lisäksi kaikki päivittäistavarat shampoista alkaen. Vaikka taloudessa asui kahden aikuisen lisäksi kaksi täysi-ikäistä nuorta miestä, ei me silti saatu kauppaan menemään tonnia kuukaudessa. Aloittajan perheessä lapset oli vielä päiväkoti-ikäisiä.