Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee

Vierailija
27.07.2018 |

Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.

Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.

Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.

– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.

Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:

Asuntolaina ja vastike: 900 euroa

Autolaina 220 euroa

Kulutusluottolainat: 234 euroa

Vakuutukset: n. 200–400 euroa

Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa

Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.

Päiväkotimaksu: 434 euroa

Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut

Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.

Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.

Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.

– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005771909.html

Kommentit (484)

Vierailija
361/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina yhtä hauskaa luettavaa. Kommenttien perusteella meillä on fiksu ja vauras kansa, talousneroja pullollaan.

Siitä huolimatta kotitalouksien keskimääräinen velka on €60 000, velkaantumisaste huitelee jo lähellä 130%. Neljänneksellä kansasta on säästöjä vähemmän kuin €1400. Silti jokaisen taloudenpito ja luvut ovat aina parempia kuin näiden esimerkkitapauksien.

Olisipa kiva nähdä kommentoijien tulot ja menot ihan oikeasti ja tehdä laskelmat. Luulen, että täällä nyt aika moni huijaa itseään ja muita.

Minä olen tehnyt budjetin ja pitänyt kirjaa perheen yhteisistä ja omista menoista ainakin parinkymmenen vuoden ajan. Asuntolaina on ollut kohtuullinen ja se maksettiin nopeampaa pois, mitä sovittiin pankin kanssa. Meillä on aina ollut pienet tulot ja minulla on ollut työttömyyskausia. Raha on riittänyt kaikkeen, mikä meistä on tuntunut tärkeältä ja säästöönkin on jäänyt.

Jos jutun perheen tilannetta olisi selvitetty paremmin, niin pystyisin kertomaan heille, mistä kannattaa nipistää tai luopua. Nythän heillä oli monessa kategoriassa selitteenä "laskut", mutta veikkaan, että he eivät ihan oikeasti tiedä, minne ne rahat ovat menneet. Minä tiedän omistani ja perheen menoista euron tarkkuudella.

Minä taas uskon, että maailmassa on muitakin erinomaisia ihmisiä kuin minä. Ihmisiä, jotka tietävät menonsa ja tulonsa. Kuten varmasti tämä artikkelin perhe. He eivät vain fiksuina ihmisinä viitsi ihan joka kohtaa laittaa kaiken kansan riepoteltaviksi.

”Laskut” ryhmään voisi mennä esimerkiksi omista vanhemmista huolehtimiseen kuuluvia menoja, ehkä auttavatkin hoitokodissa olevaa vanhempaansa. Tai elatusmaksuja. Ei ihan tavaton menoerä tähän maailmanaikaan. Ehkä taustalla on yritystoiminnasta aiheutunut konkurssi ja sen maksuja maksellaan vieläkin. Tai jokin vahinko, josta on korvausvelvollinen. Vaihtoehtoja on paljon.

Mutta sinä kuulostat erinomaiselta ja tarkalta ihmiseltä. Jatka samaan malliin.

Jos fiksu perhe ei halua riepotella kaikkia menojaan julkisuudessa, niin he eivät varmaankaan mene iltapäivälehden sivuille valittamaan, miten rahat eivät riitä mihinkään. Muutenkin juttu oli huolimattomasti huitaistu puolivillainen tekele, mitä järkeä oli edes tehdä tuota.

Vierailija
362/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 1900e/kk asuntolainoihin, 300e vastikkeisiin, vakuutuksiin ja sähköyms laskuihin 300e, ruokaan ja hygieniaan 800e, auto velaton mutta dieseliin ja veroihin n.150e/kk, bussilippuihin ja saliin 200e. Lapsen harrastus 10e, päiväkoti 200e. Eli noin 4000e kuluja kuukaudessa. Netto tuloja yhteensä 6000e/kk. Vuoden ajan kaikki säästö (~2000e/kk) on mennyt lapsettomuushoitoihin ja yhteen euroopan matkaan. Eli rahareikänsä kullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ olen ihan oikea ihminen. En keksitty hahmo Iltalehdestä. Ja voin tässä kertoa, että minä ja päiväkoti-ikäinen lapseni syömme n.100€/kk. Eikä tarvitse edes erityisesti nipistää.

Tämän saan tapahtumaan ihan perusruokaa valmistamalla ja käymällä Lidlissä.

Viikon ostokset ovat yleensä:

Avokadoja pussillinen

Kurkku

Kirsikkatomaatteja

Sipulia

N.1kg perunaa

Jotain juureksia

Ruisleipää

Vaaleaa paahtoleipää lapselle

Paketti tai kaksi jauhelihaa (ja jos -30% niin osta pari pakkaseen )

Paketti kanasuikaleita

Leikettä leivänpäälle

Tuorejuusto/ valmiiksi viipaloitu juusto (iso kokonainen juusto ehtii mennä kovaksi ennen kuin me sen syömme, vaikka kilohinta olisi halvempi)

Litran tölkki jugurttia

Kreillaista jugurttia

Muroja

Mysliä

Litra tai kaksi maitoa

Pari tölkkiä kermaa

Kissanruokaa (kerran kuussa)

Kissanhiekkaa (kerran kuussa)

Vessapaperia (kerran kuussa)

Kaikki mausteet löytyy jo kotoa. Niitä täytän tarpeen mukaan. Joskus ostan jotain 0,80€ sipsi/karkkipussin .

En koe tinkiväni mistään. Ruoka on hyvää ja meillä on sitä aina. Olen ostanut varoiksi sitä lämpimässä säilyvää maitoa ja esipaistettuja patonkeja, puuroa yms. kaappiin. Jos huomaankin jonain iltana tai aamuna, että apua täällä ei olekaan mitään mistä taikoa aamupalaa.

Lapsi syö päiväkodissa lounaan ja välipalan. Kotona syömme yhdessä yhden lämpimän aterian klo 17.30 ja iltapalan. Harvoin ehdin tse syömään aamiaista, juon yleensä kupin kuumaa. Lapsi syö muroja/ leipää ja juo kaakaota tai vettä.

Hinta per kauppareissu tulee 25-30€. Joskus menee toki enemmän, kun ostan vaikka kukkasia tai pesuaineita.

Tuhlaan matkustamiseen ja lapsen vaatteisiin (H&M ja Lindex, Ellos). Kausivaatteet ostan etukäteen kirppiksiltä tai viime vuonna sain kaikki talvivermeet todella halvalla Ellokselta. Itselläni samat vaatteet jo monta vuotta, ostan alesta, kun löydän jotain kivaa.

Tienaan n. 1200 € kuussa, asunto on oma ja velaton.

Vierailija
364/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmm.. ruokamenot ihmisillä näyttää olevan hyvin pienet, nyt minua nolottaa.

Meillä ei tupakoida, ei käytetä alkoholia, ei syödä roskaruokaa niin silti meillä menee ruokaan 2aikuista, teini 17v ja kaksi koiraa noin 800-900€/kk.

Syömme ajoittain myös ulkona, aikuiset käyvät työpaikkaruokailemassa. Kotona perustaja-aineista teemme ruoat, hedelmät, vihannekset ja marjat. Kalaa useampana päivänä viikossa, ja kalalajeja vaihdellen. Kalakin tuntuu olevan kallista, lihasta puhumattakaan. Valmiita jugurtteja emme osta, vaan maustamattoman jogurttiin lisäämme marjat, pähkinät, hunajaa, vaahteransiirappia yms ja nämä maksaa.

Leivät ostamme päivittäin tuoreena.

Eineksiä ei meillä käytetä, joskus ajankäytön säästämiseksi ostamme esim perunamuussia kaupan tuoretiskiltä valmiina.

Terveellinen, monipuolinen ruoka on meille tärkeää. Ruoka on muutakin kuin polttoainetta. Varmasti saisimme ruokakulut alemmaksi syömällä halpoja ruokia, mutta monipuolinen ja terveellinen, täysipainoinen ruoka tukee terveyttä sekä hyvinvointia.

Vierailija
365/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa taas näi :D

Täytyy kovasti ihmetellä kun vakuutuksiin menee se 200€-400€ ja on käynyt tapaturma josta erikseen vielä mainittiin niin lääkärit maksoi itse? Ollaanko sitä taas niitä persetallaajia joilla ei ole edes tapaturmavakuutusta olemassa taikka työnantajalta kunnon työterveyshuoltoa luoja sentään..

Kulutusluottoa täytyy olla ihan reippaasti päälle 6 000€ melkeinpä veikkaisin et tuolla kk maksulla siellä 13 000€ velat.

Tähän päälle mystiset muut laskut ja sitte hänellä menee kumminkin loppupalkastakin taas jtn laskuihin..

Eivätkö oikeasti pärjää vaikka 4-6kk YHDELLÄ autolla saisivat noita pikavippejään pois lapsille ei mitään uutta vaatetusta vaikka 6kk jos jtn hajoaa niin vaikka sieltä lidlistä/hm sitte joku vaate..

Ja tuosta 150€ niin 50€-100€ sinne säästötilille suoraan palkasta turha on valitella ettei ole säästöjä jos ei edes yritä ja pistää kaiken risaseks ja makselee joka kk myös yllättäviä menoja pikavipeillä /luotolla.

Tarkastaa ruokakorinsa kuulostaa paljolta syövät työpaikalla lounaat lapset syö päiväkodissa millaisia aterioita oikee syövät.. Kunnon opiskelija linja käyttöön ruisleipää ja nuudeleita vkloppusin la ja su sama ruoka la kunnon satsi vaikka makkarakeittoa tai makaronilaatikkoa..

Samoin vakuutuksiakin kannattais kilpailuttaa useella ekan vuoden kamppiksia yms pääsee halvemmalla..

Vierailija
366/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin mitä laskuja luottovelan, vakuutuksen, lääkkeiden ja päivähoitomaksun lisäksi on tonnin edestä. Vaikka olisi sähkölämmitteinen okt siihen menee max 400€/kk, puhelimet (hankinta+liittymä x 2 )100€, vesi- ja jätemaksu n 100€/kk - noista tulee vasta 600€.

Omassa huushollissa menot seuraavasti:

- asumiskulut (laina, korko, ) 1300€

- sähkö, vesi, jäte, turvajärjestelmä 400€/kk

- puhelimet ja netti 100€

- mun lääkkeet 100€

- 1 aikakausilehti 12€/kk splitattuna

- 1 auton osamaksu ja bensa 350€

- ensikuulle tulee matkasta pieni luottokorttilasku 300€

- vakuutusmaksuja km 300€/kk

Noista tulee "laskuja" yhteensä 1562€ ilman lainan kuoletusta, sen kanssa 2862€. Ruokaan 700€ ollaan 3562€. Eipä meillä hirveästi jäisi yli jos netot olisi 3800€

Vierailija
367/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

366, tuo 100 euroa riittää kun lapsi syö tarhassa ja sinä ilmeisesti töissä.

Kotona ei twillä syödä kuin yksi ateria arkena.

Lapsi syö aamupalan tarhassa.

Jos itse ja lapsi ovat pieniruokaisia tuo oatosmäärä riittää viikoksi.

Yhden päiväaterian ilman aamu- tai välipaloja ja *kyläilijöitä*.

Listasta puuttuu moni tuote joita tämä *peruslista* ei kata.

Hedelmät, vierasvarat, kahvi, mehut, jne.

Jauhelihaa tuskin joka ainut viikko huvittaa syödä.

Töissä ja ulkona syöminen pitää myös laskea ruokakuluksi, koska sehän pienentää sitä varsinaista viikon ostoslistaa

Kyllä minunkin mielestäni 1000 euroa on ruokaan paljon, mutta 100 euroa jatkuvasti aika vähän, jos perheessä muita kuin yksi ihminen.

Ja sille yhdellekään ympäri vuoden. Nousuja varmaan tulee, kukaan ei elä stabiilissa olotilassa, ruokabudjettia heilauttaa viikonlopun vieraat, synttärit tai oma meno esimerkiksi jonkun mökille, pitäähän sitä ruokaa viedä mennnessään eikä olettaa, että syö kutsujien jääkaapista.

Vierailija
368/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muuten ymmärrä näitä "omakotitalossa on niin kallista", "voi olla iso sähkölasku" jne selityksiä. On ihan itsestään selvää, että tuolla alueella asuvan ei ole pakko käyttää noin paljoa rahaa kokonaisuuteen "asuminen ja muut laskut ja vakuutukset" - lääkeetkin oli jo laskettu erikseen, eli eivät ole muissa laskuissa. Jos todella menee sähköön, kiinteistöveroon, omakotitalon kuluihin ymym noin paljon rahaa, niin sitten on juurikin tehty niitä taloudenhallinnan kannalta todella tyhmiä ratkaisuja, eli liian kallis asumismuoto jne. Helsingissä voi oikeasti olla hemmetinmoinen haaste löytää edullinen perheasunto, Pohjanmaalla ei. 

No jos aikoo asua siellä missä työtkin on, eikä päinvastoin, saa siitä rivarista maksaa 200 tuhatta ja omakotitalosta 350 tuhatta

Vierailija
369/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä vaan, että mitä helvettiä ovat nuo mystiset LASKUT, joihin menee TONNI kuussa? Ei edes sisällä vakuutuslaskuja. Päiväkoti-ikäiset lapset eivät tarvitse puhelimia, aikuisten puhelinliittymät 20 e/kpl. Laajakaistaan 30 e. Sähkölasku 50 e/kk, jos ei ole sähkölämmitystä. Mikä multisuperluxusdeluxe DNA-paketti niillä on, jos tonni pitää vielä varata tuollaiseenkin? 

Myös kulutusluottolainoista voi todeta, että sitä niittää mitä kylvää. Jos ei noilla tuloilla pärjää ilman kulutusluottoja, niin kyllä on ihan helvetin huolestuttavalla tasolla lapsiperheen vanhemman taloustaidot. 

Voihan osa noista kulutuskuotoista olla ajalta, jolloin parilla oli vielä pienemmät tulot.

Vierailija
370/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

370

Juu, välillä tulee heittoja suuntaan ja toiseen. Mutta korkeimmillaan noin 50€ verran. Lapsen syntymäpäivienkin budjetti oli 50€ ja siihen kuului kakku K-kaupasta, kahvit, pastasalaatti, pakastepullat, suolainen piirakka, teet, hunaja, keksejä, mehu jne.

Pointtini oli, että ei kenenkään TARVITSE tässä maassa käyttää tonnia ruokaan ellei itse halua. Aivan kuten ei sinun tarvitse käyttää minun budjettiani ellet halua. Tämä ei edes ole mikään tarkkaan laskettu budjetti vaan lähinnä pinttynyt tapa. Minulla varmasti olisi mahdollisuus ostaa kalliimpaa, mutta miksi? Ostan kalaa, kun se on tarjouksessa ja kiitos pakastimen niin sitä riittää pidemmäksikin aikaa. Syömme joskus myös eineksiä kuten nugetteja ja pinaattilättyjä. Kukaan ei ole kuollut eikä rahat loppu.

Elämä on valintoja. Minun valintani on syödä hyvin ja halvalla.

Vierailija
371/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin miten osalla perheistä niin pienet ruokakulut. Minulla tässä kyllä vielä parantamisen varaa. Nostan yleensä kuun alussa 500 euroa käteistä ja tämän on tarkoitus riittää sekä ruokaan että pesuaineisiin ym. Perheessä minä sekä teini-ikäinen poika (syö enemmän kuin minä) sekä alakoululainen tyttö. Lapset ovat lisäksi isällään noin 9 päivää kuukaudessa. Meillä syödään 2 lämmintä ateriaa päivässä (toki koululaiset kouluaikana syövät koulussa sen toisen aterian) tietty aamu-, väli- ja iltapalat. Myös itse syön töissä itse tekemäni lämpimän ruuan. Yritän koko ajan pienentää kuluja. Eineksiä ei juurikaan syödä, hedelmiä tosi paljon ja samoin marjoja. Itse syön päivittäin aamupuuron ja välipalarahkan mustikoilla. Nytkin kun mustikkasato huono joudun taas ostamaan kaupan kalliita mustikoita aika paljon. Kalaa ostan about kerran viikossa, lapsille paistan pihvit pari kertaa kuussa. Muuten paljon kanaa, jauhelihaa, kasviksia.... Aina tuo 500 euroa ei riitä, varsinkin jos lasten synttäreitä tai muita vieraita useamman kerran. Varmasti tuossa olisi vielä tiukennettavaa, tarve kun olisi saada rahaa edes vähän säästöönkin. Lähinnä siis mietin sitä miten monet isommat perheet pärjäävät monesti samalla summalla. Vinkkejä otetaan vastaan :) ja pakastaminen ei oikein ole vaihtoehto, on niin pieni ja tähän aikaan vuodesta täytetty mansikoilla. Ja en siis osta tupakkaa, viinipullon ehkä kerran kuussa. En myöskään limsoja ym. Sen myönnän että hävikkiä välillä tulee, siitä olisi pakko päästä eroon. Paremmalla suunnittelulla varmasti sekin onnistuisi

Vierailija
372/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satunnaisesti annan myös spr:lle

Minäkin annan yleensä strippareille hyvät tipit!

Vierailija
373/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vakuutuksia maksetaan joka kuukausi.Ja jos maksetaan erät ovat pieniä.

Vierailija
374/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen Laura Rätyhän sanoi, ettei kukaan tienaa Suomessa noin vähän. Umpi-idiootti poliitikko

Vierailija
375/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen Laura Rätyhän sanoi, ettei kukaan tienaa Suomessa noin vähän. Umpi-idiootti poliitikko

Jos Räty otti tulonsiirrot huomioon niin oikeassa oli.

Vierailija
376/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan herkkuja läskiperseäidille ja lapsille, muuten ei mene jakeluun.

Vierailija
377/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINÄ olen ihan oikea ihminen. En keksitty hahmo Iltalehdestä. Ja voin tässä kertoa, että minä ja päiväkoti-ikäinen lapseni syömme n.100€/kk. Eikä tarvitse edes erityisesti nipistää.

Avokadoja pussillinen

Kurkku

Kirsikkatomaatteja

Sipulia

N.1kg perunaa

Jotain juureksia

Ruisleipää

Paketti kanasuikaleita

Leikettä leivänpäälle

Tuorejuusto/ valmiiksi viipaloitu juusto (iso kokonainen juusto ehtii mennä kovaksi ennen kuin me sen syömme, vaikka kilohinta olisi halvempi)

Litran tölkki jugurttia

Kreillaista jugurttia

Muroja

Mysliä

Litra tai kaksi maitoa

Pari tölkkiä kermaa

Kaikki mausteet löytyy jo kotoa. Niitä täytän tarpeen mukaan. Joskus ostan jotain 0,80€ sipsi/karkkipussin .

En koe tinkiväni mistään. Ruoka on hyvää ja meillä on sitä aina. Olen ostanut varoiksi sitä lämpimässä säilyvää maitoa ja esipaistettuja patonkeja, puuroa yms. kaappiin. Jos huomaankin jonain iltana tai aamuna, että apua täällä ei olekaan mitään mistä taikoa aamupalaa.

Lapsi syö päiväkodissa lounaan ja välipalan. Kotona syömme yhdessä yhden lämpimän aterian klo 17.30 ja iltapalan. Harvoin ehdin tse syömään aamiaista, juon yleensä kupin kuumaa. Lapsi syö muroja/ leipää ja juo kaakaota tai vettä.

Hinta per kauppareissu tulee 25-30€. Joskus menee toki enemmän, kun ostan vaikka kukkasia tai pesuaineita.

Tuhlaan matkustamiseen ja lapsen vaatteisiin (H&M ja Lindex, Ellos). Kausivaatteet ostan etukäteen kirppiksiltä tai viime vuonna sain kaikki talvivermeet todella halvalla Ellokselta. Itselläni samat vaatteet jo monta vuotta, ostan alesta, kun löydän jotain kivaa.

Höpö löpö! Tuo listauksesi ei todista mitään. 100€/kk on 25€ vko eli käytät ruokaan 25€ viikossa yhdelle aikuiselle ja päiväkoti ikäiselle lapselle? Sori vaan mutta en usko tuota ja kirjoituksestasi muutenkin paistoi sellainen puritaaninen vaatimattomuuden ,pihiyden ja säästeliäisyyden huipentuma. Jos oikeasti joku kuluttaa noin vähän laittaisin ainakin lasun tutkimaan viikottaiset ostokset ja ruuan riittävyyden ja ravitsemuksen. Minä en usko näihin 100€/kk aikuinen (ellei sitten käy esim. kirkon ruoka-alussa) edes ellen näe listausta kuukauden ostoksista ja määrät paljon on ostettu mitäkin. Siitä voikin sitten jo katsoa kuinka hyvin siitä oikeasti riittää ravitsemaan kunnolla yhden aikuisen. Ihmisiä on tietenkin pieni- ja suuriruokaisia mutta jopa se pieniruokainen saa helposti menemään min. 150€.

Ja nyt peräänkuulutan sitä että ruoka on monipuolista, terveellistä eli runsaasti hedelmiä ja vihanneksia, lihaa (muutakin kun nauta-sikaa) leipänä muutakin kun se halvin kaupasta ja joskus jopa herkkuja kuten jäätelöä ja juomama jotain muutakin kun vettä ajoittain.

Meidän ruokalulut on n. 300€ Yhdeltä aikuiselta enkä syö kun kroisos tosin en edes yritä syödä niin että kulut olisivat vain 100€ sillä oikeasti tällöin kärsisin nälkää tai jos tuolla summalla pitäisi saada riittävästi kaloreita ja täytettä se olisi sitten varmaan jotain pannaria joka päivä. Lasten kulut vaihtelee iän mukaan 100-250€/kk. Karkea arvioi kun vaikea sit on eritellä kuka syö minkäkin verran talouden kuormasta.

Mutta niinkuin täällä on aikaisemmin jo kiinnitetty huomiota niin kummallisen alhaisia summia täällä esitetään ruokakuluiksi. Kyllähän näitä tutkimuksia on tehty vaikka kuinka paljon ja kyllä sellainen 200€ hlö on aika tavallinen ja vieläpä maltillinenkin summa aikuisen ruokakuluiksi tai lapsen kuluksi joka vastaa aikuisen kulutusta. (Monet jo 10-vuotiaasta eteenpäin) Mutta av:llä on aina ”parhaimmat ja kunnollisimmat” ihmiset joka asiassa.

Jos kyseessä on : mikä on hyvä palkka, niin vakio vaataus on tyyliin:”Ei kai sitä kukaan nouse sängystä alle neljäntonnin” ja varsinkin av:laisten miehet tienaavat vähintään 70 000€ vuosi ja eihän sekään oikein riitä mihinkään,

Sitten kun on kyse siitä kuka elää säästeliäästi ja kaikkein halvemmilla tulee näitä: minä ja lapsi oikein hyvin ja monipuolisesti syödään 100€/kk. (Yks kurkku viikossa, kiva meillä 1 kurkku päivä...)

Vierailija
378/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokadoja pussillinen

Kurkku

Kirsikkatomaatteja

Sipulia

N.1kg perunaa

Jotain juureksia

Ruisleipää

Paketti kanasuikaleita

Leikettä leivänpäälle

Litran tölkki jugurttia

Kreillaista jugurttia

Muroja

Mysliä

Litra tai kaksi maitoa

Pari tölkkiä kermaa

Laita nyt uudestaan nuo viikon ostokset ihan hintojen kera ja myös pakettien grammamäärät jotta näkee ruokien riittävyyden seitsemäksi päiväksi. Talous- ja hygieniatarvikkeet ei vissiin kuulunut tuohon 25€ vko? Ja ne mausteet tai jauhot mitä ”oli valmiiksi kaapissa” pitää myös joskus varmaan ostaa. Teillä taisi olla perunaviikko... joskus varmaan sitten muutakin?

Vierailija
379/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi syö tarhassa niin eihän kotona mene kuin ilta ja viikonloppuruuat.

Äidillä voi olla eväät töissä. Ei noihin omaisuutta mene.

Vierailija
380/484 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokadoja pussillinen

Kurkku

Kirsikkatomaatteja

Sipulia

N.1kg perunaa

Jotain juureksia

Ruisleipää

Paketti kanasuikaleita

Leikettä leivänpäälle

Litran tölkki jugurttia

Kreillaista jugurttia

Muroja

Mysliä

Litra tai kaksi maitoa

Pari tölkkiä kermaa

MIssä kala?