Minusta on epäreilua että hoikilla ystävilläni ei ole yhtä paljoa makean himoa kuin minulla..ja he pysyvät hoikkina ja minä vain lihon ja lihon.
Tänäänkin minun piti olla dieetillä mutta sitten muistin että pakastimeen oli jäänyt tyttären jäätelöitä ja söin ne. Minua ärsyttää että paras ystäväni on selkeästi etuoikeutetumpi koska hän pysyy hoikkana eikä edes himoitse herkkuja. Kuinka voisin pysyä pois herkuista vai onko ainoa keino mennä vatsa laukun pienennykseen joka veisi ruokahalut?? En yksinkertaisesti pysty olla syömättä jos sitä tuodaan eteeni. Olen käynyt myös terapiassa asiasta ja sekään ei auta
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaahan on paljon tutkittu ja tuloksena on se, että lihavien ihmisten suolistobakteerit ovat luonnollisestikin sokerin ja rasvan syömisen takia muovautuneet niin, että sokeria ja rasvaa hinkuvia bakteereita on paljon. Nämä sitten möyrivät nälkäisinä mahassa jos sokeria ja rasvaa ei tule. :) Hoikat taas syövät paljon kasviksia ja kuituja, ja heidän mahassaan möyrivät näitä aineita haluavat bakteerit. Suoliston bakteerikanta vaikuttaa ihmisen mielihaluihin. Eli jos haluat oikeasti laihtua, ala syödä terveellisesti, jolloin suolistosi sokeri- ja rasvabakteerit ennen pitkää kuolevat ja kasvis- ja kuitubakteerit vahvistuvat, ja nämä sitten viestivät elimistöllesi, että lisää porkkanaa, selleria ja kokojyvää! Silloin terveellisesti syöminen on helppoa.
Suolisto ja sen bakteerit kyllä nykytiedon mukaan vahvastikin vaikuttavat ruokahaluun ja ravinnon imeytymiseen, mutta tuossa viestissä oli kyllä asiavirheitä.
Ei ne "sokeri- ja rasvabakteerit" kuole. Ihmisen elimistöön muodostuu perus bakteerikanta 3 ikävuoteen mennessä, eikä sen lajikoostumus oikeastaan muutu ikinä. Jos olet syntynyt länsimaiseen sekaruokavalioon, niin vaikka olisit vegaani tuosta eteenpäin, bakteerifloora on aina länsimaisen sekasyöjän floora. Mutta, ruokavalio vaikuttaa näiden bakteerien geenien ilmenemiseen, eli bakteerit voivat toimia eri tavalla sen mukaan mitä ruoka on.
Lisäksi niinkään ei ole kyse siitä, että tietyt bakteerit hinkuisivat ruokaa, mutta on tunnistettu kyllä suoliston mekanismeja jotka aiheuttavat aivojen nälkäkeskuksen kautta nälän tunteen. Esim. runsas eläinrasva, emulgointiaineet ja keinomakeutusaineet on sellaisia, että ne voivat aiheuttaa suolen läpäisevyyden lisääntymista, bakteerien toiminnan muutoksia, metabolista toksemiaa niin että aivojen nälkäkeskukseen menee liian usein viesti että on nälkä.
Kansantajuista kuvausta näistä asioista haluavat, lukekaa eturivin suolistoflooratutkijan Emeran Mayerin "Viisas vatsa".
Miksi sitten puhutaan että esim antibiootti kuurin yhteydessä suoliston bakteerit kuolevat, jos ne kerran ovat samat aina 3-vuotiaasta lähtien?
Naisten elämä se pyörii jatkuvasti sokerin, sipsien ja herkkujen ympärillä. Samaan hengenvetoon ihmetellään tuhtia vararengasta vyötäröllä. Mistäköhän mahtais johtua?? Luuletteko te oikeasti, että ne hoikat pysyy hoikkina jollain ihme taikatempulla? Ravintopuoli kuntoon ja joka päivä hikiliikuntaa niin alkaa tapahtua.
Jokainen, joka sanoo ettei lihavilla ole itsekuria voisi itse kokeilla jonkun itselle tärkeän asian poisjättämistä esim. alkoholin nauttimisen, tupakoinnin, shoppailun, ym. Tiedän lähipiiristäni monta naista, joilla lasi viiniä kuuluu jokaiseen iltaan ja myös heitä joilla shoppailu ylittänyt käsitteen normaali. Tietysti voi spekuloida loputtomiin mikä on haitallista mikä ei: tuhoanko itseni liialla ruualla vai ympäristön liialla ja turhalla ostamisella.
Mulla toimii vähähiilarinen ruokavalio parhaiten makeanhimon taltuttamiseen, mutta jos kerran pidän karkkipäivän niin siitä se lähtee. Kaikki tai ei mitään. Olen aina ollut armoton herkkuhiiri ja itsekuri on se ratkaisu. Normaalivartaloinen olen mutta taistelu on ihan jatkuvaa tasapainoilua. Ei ole helppoa.