Ei voi kuin ihmetellä ja pudistella päätään nykynuorison "työmotivaatiolle"
Jälleen kerran uusi työntekijä palkattu (suhteilla totta kai, ja nämä on aina niitä kaikkein isoimpia pettymyksiä). Tulosta ei tule (ei ilmeisesti tiedä että esimies pystyy seuraamaan työtulosta paljonko sitä tulee päivässä). Pyörittelee hiuksiaan, tekee erilaisia kampauksia, meikkaa ja istuu netissä/rälää puhelinta. 4/5 nykynuoresta on tällaisia (naisista ainakin, naisvaltainen ala, miehistä ei mulla kokemusta). Mikä on kun ei työnteko maistu nuorille? Saisi edes yhden oikeasti työmotivaatiota omaavan nuoren töihin mutta ei!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas on sattunut eteen muutama vanhempi, jo eläkeikää lähestyvä työkaveri, joille uuden oppiminen on käsittämättömän vastenmielistä & vaikeaa. Jos tulee esim. uusi ohjelma käyttöön, valitetaan kuinka vaikea se on ja miksi pitää tehdä asiat eri tavalla kuin ennen, saatetaan jopa kieltäytyä opettelemasta sen käyttöä ja tehdään näin kaikkien muiden työstä vaikeampaa.
Tästäkään huolimatta en yleistä, että kaikki vanhemmat työntekijät olisivat ikäviä ja muutosvastarintaisia valittajia. Työelämä on yksilöitä täynnä.
On tietysti vanhemmissakin työntekijöissä niitä, joiden motivaatio ei ole enää kohdallaan ja ajatukset ovat ennemmin jo eläkepäivissä kuin itsensä kehittämisessä työntekijänä. Väkisin vain tulee mieleen, että millaisia työntekijöitä nämä nykypäivän "lusmuilijat" ovat sitten vanhempana, työelämän ja iän väsyttäminä, jos asenne jo ensimmäisinä työvuosina on sellainen, että töihin mennään istumaan ja odottamaan työpäivän päättymistä, snäpchätistä ja whatsappista pidetään työtehtävän pituinen tauko silloin tällöin, jos joku pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin huomannut. Nuoriso ei enää halua tehdä työtä pelkän työntakia eikä rahakaan motivoi. Pitää kuulema olla työn imua ja työpaikalla vallita hyvä työilmapiiri että jaksavat motivoitua työstään. Sitten vielä tää että työn pitää olla mieleistä ja juuri itselleen räätälöityä. Myös "aloittelijanpalkka" ei nuorille kelpaa vaan vaaditaan että tu titansan pitää olla 7-12 eiroa tunnilta. Kos itse saisin päättää miin nuorille voisi maksaa vaa sen 2 euroa tunnilta ja korottaa palkkaa sen mukaan kun kokemusta karttuu ja tulee ikää.
Juu että jollain Romanian palkkatasolla pitäisi tehdä töitä ja olla vielä ahkera ja kiitollinen? Ja jollai 7e tuntipalkallakaan ei todellakaan elä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pokkuroitu vastaan jo vuosikymmeniä, ihan sama mitä joku wikipediakäännössivu sanoo sanasta. Käsketään tekemään ihan niitä töitä mitä muutkin tekee, mutta kun ei kelpaa niin ei. Outo asenne siellä, taidat itse olla näitä laiskoja parikymppisiä tai muuten vaan lellinyt omat kakarasi piloille.
Suomessa NISKUROIDAAN vastaan. Meneehän nämä helposti sekaisin kielitaidottomalta, pokkuroida ja niskuroida. Merkitys on kuitenkin täysin eri ja mitään sanontaa "pokkuroida vastaan" ei ole olemassa eikä ole ollut vuosikymmeniäkään sitten.
N6 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 20v nainen ja takana jo n. 3 vuotta "työuraa". Taustalla itsellä vain peruskoulu, ja ensimäisen työpaikan sain tuurilla. Olin 1,5v vakkarina siellä töissä kunnes en jaksanut vuorotyötä niin vaihdoin työpaikkaa(edelleen tosin reservissä ekassa firmassa). Tokassa firmassa viihdyin n. 6kk kunnes hain muualle kun selälle ei tehnyt työ hyvää (paljon nostelua)... Ja nyt päivätyö ja vakiduuni, tosian kaikki sopimukset ollu vakkarisoppareita... Mutta itsellä ollut aina hyvä työmativaatio ja sillä päässyt pitkälle, olen opiskellut jopa ammatim itselleni tässä työnohessa, meitä nuoria on moneen junaan :D
Saako kysyä, mistä sait vakiduunin ilman koulutusta? Mulla on 2 ammattia enkä ikinä oo ollut vakitöissä, lisäksi lukio- ja talous koulu pohja ym lyhytkoulutuksia.
Voisiko kohtua tuosta sun äidinkielen puutteellisesta osaamisestasi? "Talous koulu pohja".....voi hyvä jumala sentään...
Vierailija kirjoitti:
On niitä lusmuja vanhemmissakin, ja kaikista ärsyttävimmät tyypit on sellaisia jotka eivät enää uskalla opetella mitään uutta ja ottaa haasteita, koska pelkäävät virheitä aivan liiaksi. Nämä ihmiset myös myrkyttävät työilmapiiriä ja lyövät kapuloita kunnianhimoisempien ihmisten rattaisiin. Vaihtasin monen vanhemman nuoreen ja nälkäiseen.
Yksi saa nuorten laiskuuteen tulle lähipiiristä jossa elävät, yhden minkä olen havainnut on ns. ay-asenne ,eli työnantaja on riistäjä , joka siis tarkoittaa sitä ,että töissä vain roikutaan ja odotellaan palkkapäivää. Mitään haasteita ei oteta ja vastuuta vältellään kuin ruttoa. Inistään turhista ja purraan kättä joka nämä työntekijät ruokkii eli siis toisin sanoen kirotaan "porvarillinen" työnantaja. Jokaisen pitäisi hetkeksi kokeilla esim. yrittäjyyttä, jotta tulisi selväksi, kuinka tärkeää se on sille yritykselle, että sen työntekijät ovat motivoituneita, kiinnostuneita työstään, hyvän asenteen omaavia, oma-aloitteisia ja vastuuta kantavia. Ei ne yritykset pysy pystyssä , jos siellä vain norkoillaan, juoruillaan ja odotellaan palkkapäivää.
Maksatkohan sinä kunnolla työntekijöillesi? Jos yrittäjä on maksavinaan palkkaa, niin henkilöstö on tekevinään työtä. Moni yrittäjä luulee, että työntekijät ovat töissä vain työn ilosta eivätkä tarvitse kunnon palkkaa. Yrittäjäksi ei ole pakko ryhtyä, jos se on noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajat kertovat miten juuri kesätöihin on tullut epäpätevää työvoimaa. Olisiko kuitenkin todennäköisempää, että koko firman työntekijät on palkattu samoilla kriteereillä ja valittajat ovat itse yhtä epäpäteviä kuin he, joista valittavat? Miten se rekytoijan ammattitaito olisi muuttunut?
Ei ole palkattu samoilla kriteereillä, jos toisen palkkaamisessa ehtoina on työkokemus ja koulutus, toisen taas sukulaissuhde. Aika eri kriteerit nuo ovat.
Itselläni on kokemusta jo 80-luvulta, kun palkattiin toisesta kaupunginvirastosta herra isoherran tyttö. Äkkiä kyllä tajuttiin, miksi ei laitettu siihen herra isoherran virastoon. Istui pöydän kulmalla häiritsemässä muidenkin töitä. Oli meillä kaksi muutakin saman osaston pomojen lasta kesätöissä, mutta nämä osasivat ja tekivät hommansa kunnolla.
Suosittelen palkkaamaan välillä sen kaikista hermostuneimman ja sosiaalisesti kömpelöimmän haastateltavan. Hermostuneisuus kertoo työpaikan merkityksestä hakijalle ja epäsosiaalisuus (usein) siitä, että kaiken paskanjauhamisen sijaan halutaan keskittyä itse töihin.
Mutta näinhän rekrytoijat eivät koskaan tietysti toimi.
Pitkään samaa työtä tehneet piilottavata laiskottelunsa jatkuvaan kiireen valittamiseen. Seisotaan 20 mnuuttia käytävillä kahvikuppi kädessä valittamassa, kuinka ei enää ehdi kunnon kahvitaukoja pitää. Se kunnon kahvitauko kestäisi 15 minuuttia. Tämä oli harjottelupaikassani jo vuonna 2000. Minulla oli se työpiste siinä käytävällä, kun ei ollut huonetta ja siinä oli sopiva kolo, mihin sai nettiyhteyden. Hyvin ehti nähdä, että osa käyttää aivan valtavasti työaikaa sen valittamiseen, mitä kaikkea ei ehdi tehdä ja nämä eivät suinkaan olleet nuorinta sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten on ikärasismia, jos nuoret ovat muka näin saamattomia?
Eikös nuoret naiset nimenomaan saa helposti eivätkä ole saamattomia?
Minä työskentelen yrityksessä, jossa on joka vuosi useita nuoria työtekijöitä sekä harjoittelemassa koulusta, että ihan kesätöissä. Ja minun kokemukseni on nuorista työntekijöistä ihan erilainen. Hoitavat hommansa, pyytävät lisätöitä jos tekeminen loppuu, ovat mukavia, sosiaalisia ja ennen kaikkea todella lahjakkaita mm. somen käytössä työtehtävien tukena. Osa on toki päässyt duuniin ihan suhteilla, mutta suurin osa on hakenut töihin ihan oma-aloitteisesti. Monet heistä ovat jääneet valmistumisen jälkeen töihin / työskentelevät useana kesänä.
Nuorelle se kesätyöpaikka voi olla ensimmäinen työpaikka, ja on työnantajan velvollisuus kertoa mitä häneltä odotetaan ja kuinka työpaikalla käyttäydytään. Jos kukaan ei opeta miten työkaluja käytetään, on aika turhaa kuvitella saavansa työntekijältä priimaa tulosta.
Eikö näille nuorille voi perehdytyksessä sanoa, että puhelin jätetään työpäivän ajaksi pukukoppiin/laukkuun?
Samalla ollaan huutamassa, ettei opet kiellä kännyköillä oloa 500 teiniltä ( kieltää kyllä ja monta kertaa tunnissa niille paukapäisimmille), mutta itse ei osata avata suuta sille yhdelle perehdytettävälle nuorelle.
Vähän ryhtiä nyt aikuiset!
Kaikissa ikäluokissa on näitä 'laiskimuksia'. Minua häiritsee kun osa toimiston porukkaa (iso osa, johtoporrasta myöten) viettää kolmasosan päivästä kahvitauolla/kolleegojen kanssa yksityisasioista keskustellen/poissa työpaikalta omilla asioilla/etätyöpäivillä työtä tekemättä (yksi jäi kiinni ostoskeskuksen kahvilasta ostoskassien kanssa kun alihankkijan työntekijä sattui samaan aikaan kahvilaan - oli itse apteekkireissulla - ja tämä idiootti kysyi että oletko sinäkin tänään kotoa töissä..eikä muuten ollut lounasaika.) Pian varmaan kaikki edut poistetaan noiden idioottien takia ja sitten kytätään minuuttiaikataululla että sakki tekee hommia.
Mutta on onneksi myös reipasta porukkaa, ja nuoria joilla on innostusta ja jaksamista. Itse olen jo siinä iässä että voisin jo pudottaa viikkotunteja ja mielelläni kouluttaisin jonkun toisen tekemään minun töitäni...jos työnantaja antaisi mahdollisuuden..
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen palkkaamaan välillä sen kaikista hermostuneimman ja sosiaalisesti kömpelöimmän haastateltavan. Hermostuneisuus kertoo työpaikan merkityksestä hakijalle ja epäsosiaalisuus (usein) siitä, että kaiken paskanjauhamisen sijaan halutaan keskittyä itse töihin.
Mutta näinhän rekrytoijat eivät koskaan tietysti toimi.
No nyt tuli huippuneuvo! Mutta ei... Rekrytoijat etsii "hyviä tyyppejä"!
Musta taas on hienoa että nuoret ei enää kumartele ja nöyristele vanhempia työntekijöitä eikä suostu mihinkään paskahommiin koska ovat nuoria.
Asenteet työelämässä on onneksi muutenkin muuttumassa.
Itselläni on oikeastaan vain hyviä kokemuksia, lukuun ottamatta paria tettiläispoikaa, jotka olivat vielä ihan liian pieniä työpaikalle, sen verran leikkimiseksi meni. Saman ikäiset tytöt n 4 vuotta edellä henkisesti.
Täysi-ikäiset ja parikymppiset ovat olleet joko suomenruotslaisia tai sellaisia, jotka pyrkivät lääkikseen, oikikseen tai kauppikseen.
Ei mitään ongelmaa.
Rekryroinnissa on ongelmaa tai työpaikassa itsessään, jos valikoimasta tuntuu löytyvän pelkkiä lusmuja.
Sivusta olen katsellut miten vanhemmat lähihoitajat pakoilevat saunottamisia palvelutalossa, oli helle tai ei. Nuoremmilla ei muuta ongelmaa kuin saamaton työnjohto, joka ei toimi tasapuolisesti asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pokkuroimalla vanhempien työntekijöiden kehoituksia/käskyjä vastaan
Miten pokkuroidaan vastaan? Sanotaan kohteliaasti kumartaen "arvoisa herra vanhempi työntekijä, en tee!"
Käsketään tekemään jotain ja neiti vaan kävelee tiehensä.
Missä se pokkurointi on? Ja käsketään tekemään mitä? Työhön kuulumattomia hommia joiden tarkoitus on nöyryyttää nuorta? Ei kai teillä eletä kuin kultissa, jossa vanhempi saa käskyttää nuorempiaan mielivaltaisesti?
Suomessa on pokkuroitu vastaan jo vuosikymmeniä, ihan sama mitä joku wikipediakäännössivu sanoo sanasta. Käsketään tekemään ihan niitä töitä mitä muutkin tekee, mutta kun ei kelpaa niin ei. Outo asenne siellä, taidat itse olla näitä laiskoja parikymppisiä tai muuten vaan lellinyt omat kakarasi piloille.
Lymytäänkö sinua myös? Idiootti.
Työnjohdossa on ongelma, jos ikä vaikuttaa töiden valikointiin. Jokainen kylvettämään vuorollaan. Niin kaikissa työn vaiheissa. Näin tuumaa emeritus esimiesnainen.
Työnantajien on syytä soitella edelliseen yksikköön ja kysellä taustaa. Sillä tavoin pääsee hyvään tulokseen, saa parhaat tekijät. Nuorten kannattaa tämä tiedostaa.
Omien havaintojeni mukaan nykynuoret ovat oikeinkin motivoituneita. Lisäksi juovat alkoholia ja polttavat tupakkaa vähemmän kuin aiemmat sukupolvet, näkyy työpaikoillakin kun eivät viettele ylimääräisiä tupakkataukoja.
T: Lukion opettaja
Toisaalta olen kyllä samaa mieltä 78. kanssa. Mutta ihan turhaa väittää, että kaikki nuoret ovat pinnallisia ja laiskoja typeryksiä.
83