Ei voi kuin ihmetellä ja pudistella päätään nykynuorison "työmotivaatiolle"
Jälleen kerran uusi työntekijä palkattu (suhteilla totta kai, ja nämä on aina niitä kaikkein isoimpia pettymyksiä). Tulosta ei tule (ei ilmeisesti tiedä että esimies pystyy seuraamaan työtulosta paljonko sitä tulee päivässä). Pyörittelee hiuksiaan, tekee erilaisia kampauksia, meikkaa ja istuu netissä/rälää puhelinta. 4/5 nykynuoresta on tällaisia (naisista ainakin, naisvaltainen ala, miehistä ei mulla kokemusta). Mikä on kun ei työnteko maistu nuorille? Saisi edes yhden oikeasti työmotivaatiota omaavan nuoren töihin mutta ei!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä huonoimmat työntekijät on olleet nuoria miehiä. Nuorissa on ahkeria, mutta myös todella paljon laiskaa väkeä. Jos ennen nuorista vätyksiä oli 10%, niin nyt 30%.
Olen hieman katkera aikuisopiskelija, työllistymiseni näyttää päivä päivältä epätodennäköisemmältä.
Liittyy mihin?
Meillä ehdottomasti huonoimpia työntekijöitä ovat olleet nuoret naiset. Monilta puuttuu työmotivaatio kokonaan. Ne joilla sitä on, ovat muuten vain huonoja omaksumaan uusia asioita ja samat asiat pitää perehdyttää kymmeniä kertoja. Yleensä miehet oppivat nopeammin.
Pokkurointi tulee pokkaamisesta eli kumartamisesta. Edelleen urheilu-uutisissa voi lukea miten joku kävi pokkaamassa palkinnon eli kumarsi kiitokseksi.
Omaan korvaan pokkuroinnin vastakohta on niskoittelu tai niskurointi. Siinä nakellaan niskoja eli käännytään ympäri, juuri kuten kertomuksen tehtävästä kieltäytynyt nainen. Vikurointi on vähän eri asiaa, siinä on mukana arvaamattomuutta. Vikuroiva hevonen kyllä pistää vastaan, mutta siitä ei koskaan tiedä mitä se keksii. Niskoitteleva sen sijaan vain kieltäytyy.
Olen huomannut saman asian. Tosin koskee sekä tyttöjä, että poikia, valitetaan jos joutuu tekemään yhtään fyysisempiä hommia, haetaan motivaatiosaikkua, ollaan poissa ilmoittamatta, tauot venyvät kaksinkertaisiksi yms. Eräänäkin yönä yksi tyttö teki työn jossa normaalisti olisi kulunut maksimissaan tunti, loput 6 tuntia kikatteli poikien kanssa. Tottakai myös löytyy kunnollisia ja ahkeria nuoria. Olen mietiskellyt miten työelämästä kerrotaan kotona, itseäni kehoitettiin aina olemaan reipas, ja oma-aloitteinen, hoitamaan aloitetut työt kunnolla loppuun.
Oma kokemukseni nuorista on, että ovat todella ahkeria. Toista on työpaikkamme kaikkeen kyllästynyt ikiväsynyt patalaiska yli viisikymppinen mies.
Minullakin on sellainen kokemus, että nykyään pitää nuorten perehdytys aloittaa ihan siitä, että työpaikalle tullaan ajoissa ja jos työaika alkaa klo 8, niin silloin ollaan työpisteellä valmiina aloittamaan työt, eikä vasta kurvaamassa parkkipaikalle. Toinen juttu, mikä ei tunnu millään menevän osalle perille, on oman kännykän käyttö työaikana. Jos se on työajalla kielletty, niin se koskee myös sitä mä-ihan-nopeesti-vaan-vilkaisua. Varsinkin silloin, kun läsnä on asiakkaita. Myös omatoimisuus tuntuu olevan hiipumaan päin. Monella menee helposti istuskeluksi, kun joku homma on saatu valmiiksi, eikä enää osata itse kysyä, mikä olisi seuraava tehtävä. Eräskin kesätyöläinen istui tunnin kahvitauolla, kun ei ollut mitään muutakaan tekemistä...
Toki on myös reippaita nuoria, joita mielellään pyydetään seuraavanakin kesänä, tai esim. lyhyisiin sijaisuuksiin, ei ole tarkoitus mustamaalata kaikkia pelkästään iän takia. Mutta harmittava suunta näyttää olevan, että ne motivoituneet nuoret alkavat olla vähemmistössä ja joku jää mieleen siksi, että oli erityisen hyvä työntekijä, kun ennen esim. viidestä kesätyöläisestä pisti silmään joku, joka ei ollut niin motivoitunut. Ja meillä ohjataan paljon opiskelijoita ympäri vuoden ja joka kesä otetaan useampia kesätyöläisiä, eli tämä otanta ei valitettavasti koske vain sitä tiettyä pomon sukulaista, joka joka vuosi palkataan kesäksi.
Itse olen 20v nainen ja takana jo n. 3 vuotta "työuraa". Taustalla itsellä vain peruskoulu, ja ensimäisen työpaikan sain tuurilla. Olin 1,5v vakkarina siellä töissä kunnes en jaksanut vuorotyötä niin vaihdoin työpaikkaa(edelleen tosin reservissä ekassa firmassa). Tokassa firmassa viihdyin n. 6kk kunnes hain muualle kun selälle ei tehnyt työ hyvää (paljon nostelua)... Ja nyt päivätyö ja vakiduuni, tosian kaikki sopimukset ollu vakkarisoppareita... Mutta itsellä ollut aina hyvä työmativaatio ja sillä päässyt pitkälle, olen opiskellut jopa ammatim itselleni tässä työnohessa, meitä nuoria on moneen junaan :D
Minulle taas on sattunut eteen muutama vanhempi, jo eläkeikää lähestyvä työkaveri, joille uuden oppiminen on käsittämättömän vastenmielistä & vaikeaa. Jos tulee esim. uusi ohjelma käyttöön, valitetaan kuinka vaikea se on ja miksi pitää tehdä asiat eri tavalla kuin ennen, saatetaan jopa kieltäytyä opettelemasta sen käyttöä ja tehdään näin kaikkien muiden työstä vaikeampaa.
Tästäkään huolimatta en yleistä, että kaikki vanhemmat työntekijät olisivat ikäviä ja muutosvastarintaisia valittajia. Työelämä on yksilöitä täynnä.
Itse nuorena ärsyttää yrittää hakea töitä kun leimataan samaan kastiin näiden tyhjäpäänuorien kanssa, etenkin koulun kautta tulleet harjoittelijat on pahimpia. Edellisessä työpaikassa sain alkuun kuulla paljon että muistanhan tulla sitten huomenna töihin??? Kenelle pitää erikseen tuollaista kertoa? Yhdessä paikassa oli työkaverina pari vuotta nuorempi tyttö joka ei osannut kelloa. Että sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on sellainen kokemus, että nykyään pitää nuorten perehdytys aloittaa ihan siitä, että työpaikalle tullaan ajoissa ja jos työaika alkaa klo 8, niin silloin ollaan työpisteellä valmiina aloittamaan työt, eikä vasta kurvaamassa parkkipaikalle. Toinen juttu, mikä ei tunnu millään menevän osalle perille, on oman kännykän käyttö työaikana. Jos se on työajalla kielletty, niin se koskee myös sitä mä-ihan-nopeesti-vaan-vilkaisua. Varsinkin silloin, kun läsnä on asiakkaita. Myös omatoimisuus tuntuu olevan hiipumaan päin. Monella menee helposti istuskeluksi, kun joku homma on saatu valmiiksi, eikä enää osata itse kysyä, mikä olisi seuraava tehtävä. Eräskin kesätyöläinen istui tunnin kahvitauolla, kun ei ollut mitään muutakaan tekemistä...
Toki on myös reippaita nuoria, joita mielellään pyydetään seuraavanakin kesänä, tai esim. lyhyisiin sijaisuuksiin, ei ole tarkoitus mustamaalata kaikkia pelkästään iän takia. Mutta harmittava suunta näyttää olevan, että ne motivoituneet nuoret alkavat olla vähemmistössä ja joku jää mieleen siksi, että oli erityisen hyvä työntekijä, kun ennen esim. viidestä kesätyöläisestä pisti silmään joku, joka ei ollut niin motivoitunut. Ja meillä ohjataan paljon opiskelijoita ympäri vuoden ja joka kesä otetaan useampia kesätyöläisiä, eli tämä otanta ei valitettavasti koske vain sitä tiettyä pomon sukulaista, joka joka vuosi palkataan kesäksi.
Toisen ääripään ongelma on nuoret joilla oma-aloitteisuutta löytyy omasta takaa liikaakin. Mennään ominpäin seuraavaan projektiin sen sijaan, että osattaisiin kiltisti odottaa seuraavaa tehtävänantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä huonoimmat työntekijät on olleet nuoria miehiä. Nuorissa on ahkeria, mutta myös todella paljon laiskaa väkeä. Jos ennen nuorista vätyksiä oli 10%, niin nyt 30%.
Olen hieman katkera aikuisopiskelija, työllistymiseni näyttää päivä päivältä epätodennäköisemmältä.
Liittyy mihin?
Nämä nuoret vievät kesätyöt ja harjoittelupaikat, vaikka olisi vähemmän työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran uusi työntekijä palkattu (suhteilla totta kai, ja nämä on aina niitä kaikkein isoimpia pettymyksiä). Tulosta ei tule (ei ilmeisesti tiedä että esimies pystyy seuraamaan työtulosta paljonko sitä tulee päivässä). Pyörittelee hiuksiaan, tekee erilaisia kampauksia, meikkaa ja istuu netissä/rälää puhelinta. 4/5 nykynuoresta on tällaisia (naisista ainakin, naisvaltainen ala, miehistä ei mulla kokemusta). Mikä on kun ei työnteko maistu nuorille? Saisi edes yhden oikeasti työmotivaatiota omaavan nuoren töihin mutta ei!
oma tyttäreni raataa ylitunnollisesti rankkaa työtä tällä säällä vaikka yritän sanoa, että tekisi hieman rauhallisemmin työnnsä ja muistaisi juoda!! Eli väite ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla!!!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 20v nainen ja takana jo n. 3 vuotta "työuraa". Taustalla itsellä vain peruskoulu, ja ensimäisen työpaikan sain tuurilla. Olin 1,5v vakkarina siellä töissä kunnes en jaksanut vuorotyötä niin vaihdoin työpaikkaa(edelleen tosin reservissä ekassa firmassa). Tokassa firmassa viihdyin n. 6kk kunnes hain muualle kun selälle ei tehnyt työ hyvää (paljon nostelua)... Ja nyt päivätyö ja vakiduuni, tosian kaikki sopimukset ollu vakkarisoppareita... Mutta itsellä ollut aina hyvä työmativaatio ja sillä päässyt pitkälle, olen opiskellut jopa ammatim itselleni tässä työnohessa, meitä nuoria on moneen junaan :D
Saako kysyä, mistä sait vakiduunin ilman koulutusta? Mulla on 2 ammattia enkä ikinä oo ollut vakitöissä, lisäksi lukio- ja talous koulu pohja ym lyhytkoulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten naisten huono työmotivaatio johtuu hyvin pitkälle perheen, koulun ja yhteiskunnan kasvattamista naisihanteista. Jo alle kouluikäiset tytöt oppivat siihen, että kaikista tärkeintä on olla se prinsessa, joka vääntelehtii, perseilee ja keimailee peilin edessä. Kaiken pitää olla niin söpöä ja nättiä, ja kaikki perustuu ulkonäköön ja tyttönä olemiseen. Niillä eväillä ei sitten työelämässä pärjääkään. Sen sijaan pienet pojat leikkivät rehdisti, urheilevat, likaavat kätensä, liikkuvat ulkona ja ovat rehtiä ja rentoja kavereita. Näillä taidoilla pärjäävät aikuisenakin.
Tämä! Työpaikkailmoitukseen pitäisi ilmeisesti laittaa, että haetaan työntekijää ei prinsessaa.
N6 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mistä sait vakiduunin ilman koulutusta? Mulla on 2 ammattia enkä ikinä oo ollut vakitöissä, lisäksi lukio- ja talous koulu pohja ym lyhytkoulutuksia.
Hain vartioimisliikeeseen kun oli pahin vokki "kaaos" eka oli 0 soppari 4kk kunnes sain pitkän kortin sit oli pari kk 80-120 soppari ja siitä sitte vakkari, tokasss työssä hakivat vakkaria ja sama nyt tässä kolmannessa.
Nyt tosin kun hain kolmanteen paikkaan oli amis justjajust valmis tekniikanalalta
Ei nyt syytellä pelkästään nuorisoa kyllä se työmotivaatio on helteistä huolimatta pakkasen puolella täälläkin!
M34
On niitä lusmuja vanhemmissakin, ja kaikista ärsyttävimmät tyypit on sellaisia jotka eivät enää uskalla opetella mitään uutta ja ottaa haasteita, koska pelkäävät virheitä aivan liiaksi. Nämä ihmiset myös myrkyttävät työilmapiiriä ja lyövät kapuloita kunnianhimoisempien ihmisten rattaisiin. Vaihtasin monen vanhemman nuoreen ja nälkäiseen.
Yksi saa nuorten laiskuuteen tulle lähipiiristä jossa elävät, yhden minkä olen havainnut on ns. ay-asenne ,eli työnantaja on riistäjä , joka siis tarkoittaa sitä ,että töissä vain roikutaan ja odotellaan palkkapäivää. Mitään haasteita ei oteta ja vastuuta vältellään kuin ruttoa. Inistään turhista ja purraan kättä joka nämä työntekijät ruokkii eli siis toisin sanoen kirotaan "porvarillinen" työnantaja. Jokaisen pitäisi hetkeksi kokeilla esim. yrittäjyyttä, jotta tulisi selväksi, kuinka tärkeää se on sille yritykselle, että sen työntekijät ovat motivoituneita, kiinnostuneita työstään, hyvän asenteen omaavia, oma-aloitteisia ja vastuuta kantavia. Ei ne yritykset pysy pystyssä , jos siellä vain norkoillaan, juoruillaan ja odotellaan palkkapäivää.
Meillä pyörii paljon aikuisia marjanpoimijoita, kun sitten tarkosin samaa poiminta työtä näiden poimijoiden niorille lapsille, niin ei kelvannut. Yksi esimerkiksi halusi mieluummin tietokoneasentajaksi kuin marjanpoimijaksi. Että osaa olla kiittämätöntä porukkaa.