Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi oikeasti tykätä tästä kuumuudesta?

Vierailija
26.07.2018 |

Tuntuu että mun iho oikein kiehuu kuumaa sisältä päin ja yrittää puskea pihalle

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaan saunan ovea auki ja se oli siinä.

Vierailija
62/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonahan on ihana kesäsää, mutta Suomessa aika iso haittapuoli on se, että kuumuutta ei pääse pakoon. Harvalla on mahdollisuus ilmastointiin kotona ja nythän sellaista ei enää saisi vaikka olisi valmis maksamaankin. Kaikki eivät saa koteihinsa edes läpivetoa. Täällä ei ole taloja rakennettu tällaiseen pitkittyneeseen helteeseen ja trooppisiin öihin. Minulla on kotona päälle 35 astetta lämmin yötä päivää, kun öisinkään ei tarpeeksi viilene. Käy kyllä kunnon ja jaksamisen päälle, ja olen ihan perusterve ihminen. Esim. Oslossa on ollut päivisin vielä kuumempaa, mutta siellä on sentään ollut 13-15 asteen öitä, mikä helpottaisi täälläkin kummasti.

Miten sulla voi olla sisällä 35 astetta kun ulkona on ollut max. 32 astetta?

Miten autossa voi olla yli 50 astetta kun ulkona on max 32 astetta...??? Mietipä hetki.

Ja kun avaa ikkunan, se kuuma ilma poistuu ja ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa ei voi sisälle enää tulla. Eikö ihmisillä ole asunnoissaan avattavia ikkunoita?

Lentää linnut sisään ja tuuli voi rikkoa, jos ikkunoita auki pitää. Avaan mielummin oven.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, pitävätkö nämä kuumuuden ystävät kuumuudesta ihan absoluuttisesti vai onko se tilannesidonnainen asia.

Siis että onko +30 astetta heidän mielestään ideaali lämpötila aina: työpaikalla, autossa, kotona, keittiössä, olohuoneessa, makuuhuoneessa. 

Vai onko se +30 hyvä ainoastaan silloin, kun on loma ja maataan rannalla tai istutaan terassilla juomassa olutta tai puistossa syömässä jäätelöä.

(Minulle absoluuttisesti hyvä lämpötila on noin +18, ja jos minulta kysytään, se lämpötila saisi vallita aina ja joka paikassa ympäri vuoden, sisällä, ulkona, työpaikalla ja kotona.)

Minä tykkään näistä hellepäivistä. Käyn töissä, koska kesäloma on vielä edessäpäin. Työpaikalla on ilmastointi, kuten kaikissa toimistoissa nykyisin ja siellä on aivan siinä rajoilla onko liian kylmä vai ei. Aamuvarhaisella on varsinkin alkumatkasta kylmä kun poljen työpaikalle, mutta en ole kuitenkaan enää pariin viikkon ottanut takkia vaan poljen paitahihasillani. Kotonakaan ei ole sisällä erityisen lämmin, esimerkiksi nyt mittari näyttää 22,9 astetta. Oleskelen töistä päästyäni iltapäivän tunnit lähinnä ulkona, omalla pihalla tai ulkoilemassa enkä käsitä missä ehtisin kärsiä liiasta helteestä. Autossa on tietysti ilmastointi, jonka olen säätänyt 20 asteeseen, mutta enpä ole viime viikkona juurikaan ajellut.

Tykkäät hellepäivistä ja silti vietät 22 tuntia vuorokaudesta hyvin viileissä taloissa. Helteessä olet peräti pari tuntia.

Just just. Taitas mieli muuttua, jos koti ja työpaikka olis lähempänä plus 30 astetta kokoajan viikosta toiseen eikä autossakaan olisi ilmastointia.

Vierailija
64/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan matelija. Rakastan hellettä. Suorastaan herään eloon kun lämpötila nousee yli +25:n. Unelmieni kesä olisi tätä 4 kuukautta putkeen. Minua ei kai ole luotu elämään Suomessa. 

Vierailija
65/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonahan on ihana kesäsää, mutta Suomessa aika iso haittapuoli on se, että kuumuutta ei pääse pakoon. Harvalla on mahdollisuus ilmastointiin kotona ja nythän sellaista ei enää saisi vaikka olisi valmis maksamaankin. Kaikki eivät saa koteihinsa edes läpivetoa. Täällä ei ole taloja rakennettu tällaiseen pitkittyneeseen helteeseen ja trooppisiin öihin. Minulla on kotona päälle 35 astetta lämmin yötä päivää, kun öisinkään ei tarpeeksi viilene. Käy kyllä kunnon ja jaksamisen päälle, ja olen ihan perusterve ihminen. Esim. Oslossa on ollut päivisin vielä kuumempaa, mutta siellä on sentään ollut 13-15 asteen öitä, mikä helpottaisi täälläkin kummasti.

Miten sulla voi olla sisällä 35 astetta kun ulkona on ollut max. 32 astetta?

Miten autossa voi olla yli 50 astetta kun ulkona on max 32 astetta...??? Mietipä hetki.

Ja kun avaa ikkunan, se kuuma ilma poistuu ja ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa ei voi sisälle enää tulla. Eikö ihmisillä ole asunnoissaan avattavia ikkunoita?

Ja kun saunasta sammuttaa kiukaan, niin sitten sauna on heti normaali 25 astetta, kuten sisällä.

Eikö?

Sinkkumies

Ei tietenkään heti. Ihmetyttääkin se, miten asunnon lämpötila voi YÖTÄ PÄIVÄÄ olla 35 astetta - öisin lämpötila on ulkona kuitenkin vain reilu 20 astetta.

Vierailija
66/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teiltä kuumasta tykkäävistä kysyisin, hikoatteko kuumassa ja tuleeko iho nahkeaksi. Minulla nimittäin tulee se nahka tunne, kun iho kostuu ja sitten liikkuessa alkaa hiki ihan virrata ja pitää pyyhkiä niskaa ja otsaa. Tykkäisin kuumasta ilman tuota nahkan tunnetta. Veikkaan että helle hullut on näitä, joilla ei hiki tule helposti pintaan.

En mä hikoa paikallaan ollessani, kävellessä tai tavallisissa kotitöissä. Juoksulenkillä tietenkin hikoan.

Vastaavasti esim. kaupan kylmäalueella tärisen kylmästä. Samoin suihkun jälkeen jos ei ole hellettä. Uimahallissa ollessa sekä minut että lämpöä rakastavat lapseni on passitettu saunaan kesken koulun uimatunnin, kun ollaan täristy kylmästä huulet sinisinä.

T.5

Vierailija
67/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, pitävätkö nämä kuumuuden ystävät kuumuudesta ihan absoluuttisesti vai onko se tilannesidonnainen asia.

Siis että onko +30 astetta heidän mielestään ideaali lämpötila aina: työpaikalla, autossa, kotona, keittiössä, olohuoneessa, makuuhuoneessa. 

Vai onko se +30 hyvä ainoastaan silloin, kun on loma ja maataan rannalla tai istutaan terassilla juomassa olutta tai puistossa syömässä jäätelöä.

(Minulle absoluuttisesti hyvä lämpötila on noin +18, ja jos minulta kysytään, se lämpötila saisi vallita aina ja joka paikassa ympäri vuoden, sisällä, ulkona, työpaikalla ja kotona.)

Minä tykkään näistä hellepäivistä. Käyn töissä, koska kesäloma on vielä edessäpäin. Työpaikalla on ilmastointi, kuten kaikissa toimistoissa nykyisin ja siellä on aivan siinä rajoilla onko liian kylmä vai ei. Aamuvarhaisella on varsinkin alkumatkasta kylmä kun poljen työpaikalle, mutta en ole kuitenkaan enää pariin viikkon ottanut takkia vaan poljen paitahihasillani. Kotonakaan ei ole sisällä erityisen lämmin, esimerkiksi nyt mittari näyttää 22,9 astetta. Oleskelen töistä päästyäni iltapäivän tunnit lähinnä ulkona, omalla pihalla tai ulkoilemassa enkä käsitä missä ehtisin kärsiä liiasta helteestä. Autossa on tietysti ilmastointi, jonka olen säätänyt 20 asteeseen, mutta enpä ole viime viikkona juurikaan ajellut.

Tykkäät hellepäivistä ja silti vietät 22 tuntia vuorokaudesta hyvin viileissä taloissa. Helteessä olet peräti pari tuntia.

Just just. Taitas mieli muuttua, jos koti ja työpaikka olis lähempänä plus 30 astetta kokoajan viikosta toiseen eikä autossakaan olisi ilmastointia.

26,7, ilmastointi on täysillä ollut 3 viikkoa jo. Avasin juuri tuuletusräppänän ja sieltä puskee selvästi viileämpää ilmaa tänne olohuoneeseenkin. En jaksa ovea avata ja tulee myös kaikki ötököitä, joten ei kiitos.

Haen mielummin viileän oluen. 

Sinkkumies

Vierailija
68/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän menee lattialämmityksestä éuroja harakoille, mutta menkööt .. Sitä kun ei kande sammuttaa.

Sinkkumies

Vierailija
69/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä 29 astetta, kotona tällä hetkellä 28 astetta, en kaipaa ilmastointeja. Ulkona olen joka hetken minkä vaan voin, onneksi työpäivän aikanakin pääsee ulos terassille lounastamaam aurinkoon. Ihanaa ihanaa ihanaa!

Vierailija
70/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä tiiä miks mutta mä tykkään. Maksanhan mä monta tonnia vuodessa että pääsen kuumaan yli +30 lämpöön. Miksi jotkut tykkää isoista ja jotkut pienistä tisseistä? Miksi joku tykkää kuumasta ja joku kylmästä? Nii-i.

Vierailija
71/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numero 35 on niin oikeassa!

Käyn katsomassa läheistäni vanhusten hoitokodissa. Se on mukava pieni paikka, ja muutkin mummot ja papat ovat tulleet minulle läheisiksi.

Tänä kesänä heistä on menehtynyt jo kaksi ja pelkään, että eivät ole viimeiset. Ei tietysti voi suoraan todistaa, että syynä on helle, mutta kun he ovat viikosta viikkoon kituuttaneet niissä tulikuumissa huoneissaan, niin...

Minun läheiseni, noin kahdeksankymppinen, asuu kotonaan ja pärjää kerrankin ilman lämmitystä. Ei halua edes tuuletinta.

Vierailija
72/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni asunnon ikkunat ovat etelään. Sälekaihtimet kiinni ja kaksi tuuletusikkunaa auki yöt läpeensä. Asunnon lämpötila on öisin 28-30 ja päivisin 30-34. Parvekkeen ovea ei voi pitää lainkaan auki, parvekkeella lämpötila on lähempänä 40 astetta ja yölläkin yli 30. Miksikö? Seinä hohkaa kuumuutta yölläkin, ja koska yölämpötilakin on lämmin eli lähellä hellerajaa, niin ei se vain tuollaisessa viidenkymmenen neliön kaksiossa viilene.

Vaikka siis öisin on ulkona se reilut 22 astetta, niin asunnot eivät viilene tuosta vaan, jos ei edes parveke viilene (ja siinä sentään on avointa tilaa vaikka kuinka). Kerrostaloon ei saa asentaa ilmalämpöpumppua (taloyhtiön kielto), joten viilennystä ei ole tiedossa.

Vierailija
73/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tykkään lämpimästä kaikkialla. Vastaavasti 18 astetta on minulle aivan liian vähän, en saa esim. nukuttua, vaikka olisi paksu peitto, pyjama, aamutakki ja pipo. Kokeiltu on. Töissä oli kuulemma keväällä 26 astetta, kun ilmastointi oli rikki. Ihanaa oli, pystyin kerrankin riisumaan neuleen ja olemaan paitahihasillani.

T.5

Meillä istuu yksi nainen töissä villatakissa ja valtava kaulahuivi ympärillä ja valittaa koko ajan kun on kylmä. Hänen takiaan pitäisi ilmastointia hilata sinne 26 asteeseen, kun taas kaikille muille 22 on sopiva. Mulla kävisi allekin - oon kesät talvet hiki päässä nestehukassa töissä, kun ei voi teepaidasta enää vähentää vaatetusta.

Ja tuo on vain huomionhakuista liiottelua että on niiiiiiiiin kylmä. Ymmärrän että ihmisillä on erilainen lämmönsietokyky mutta ei kukaan voi oikeasti palella 26 asteessa sisällä... ellei ole sairas.

Et tunnu ymmärtävän.

Olisi järkevää, jos hänellä olisi oma, lämpimämpi huone, niin muut pärjäisivät paremmin.

Vierailija
74/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksiössä, ikkunat ja parveke etelään. 32 astetta sisällä päivällä, yöllä 28. Parvekkeella 40 keskipäivällä. Bussilla töihin, aamulla siedettävää, klo 16 jälkeen bussit kuin sauna. Töissä paksut työvaatteet päällä, hengittämätöntä materiaalia. Juostaan koko päivä. Taukoja ei ehdi pitämään, kun on liian vähän henkilökuntaa. Tuntuu , että työvuoton loputtua kuolen.Tämä vantaan kaupungin vanhusten palvelutalossa.

Olisiko sinun mahdollista ostaa itsellesi viileämmät työvaatteet? Tätini työskenteli apteekissa ja osti puuvillaisia työtakkeja apteekin keinokuituisten halpistakkien tilalle.

miinuspeukusta päätellen ehdotit köyhälle :D

Vierailija
75/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on ihanaa. Kotona on ilmastointilaite, joten kotona on kuitenkin viileetä.

Vierailija
76/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helle on ihanaa. Kotona on ilmastointilaite, joten kotona on kuitenkin viileetä.

No niin. Tämä kertoikin kaiken olennaisen.

Vierailija
77/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et kai pidä sitä ilmastointilaitetta kuitenkaan päällä. Sehän pitää ihanan helteen loitolla.

Vierailija
78/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin pitkän matkan autolla, ilmastointi puhalsi jalkoihin, muistin heti miten pohkeet kramppaavat kun tulee kylmä.

Vierailija
79/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla voisi kysyä miksi joku haluaa matkustaa aurinkolomalle.

Ei kai nyt ihan sama.

Miksi matkustaa aurinkolomalle? Koska haluaa irti arjesta mahdollisimman kauas, mutta vaivattomasti ja pakettihintaan? Koska ympäristönvaihdos pimeästä valoisaan rentouttaa?

Koska valinnanvapaus? Aurinkoa joo ja lämmintä, mutta myös mahdollisuus viilentyä viilennetyissä tiloissa, mahdollisuus uintiin joko altaalla tai jossain luonnonvedessä (yleensä meressä), ruokaillessa mahdollisuus astua valmiiseen pöytään tai ylipäätään antaa muiden kokkailla, voi valvoa ja nukkua vapaammin valikoituina aikoina, retkeillä jos siltä tuntuu.

Mutta jos on helleaallon aikaan lähestulkoon vangittuna huonosti ilmastoituihin tiloihin niin kotona, töissä kuin työmatkoillakin tai jos on perussairaus, joka rasittaa esimerkiksi sydäntä, niin enpä lähtisi vertailemaan arkea ja lomaa.

Vierailija
80/124 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen huomasin että olen tainnut tottua kuumuuteen, koska ajattelin että eipä nyt ole enää ollenkaan niin kuuma, mutta lämpömittarit ja muut ihmiset kertoivat toista. Siedän kuumaa melko hyvin, minulle ei ole katastrofi se että tälläkin hetkellä minulla on kuuma. Silti pidän läppäriä sylissä ja välillä syliin tulee myös kissa. Päivisinkin voin ihan hyvin kulkea sukkahousuissa, vuorillisessa hameessa, t-paidassa + kauluspaidassa töihin (töissä on hyvä ilmastointi). Joskus on jopa ihan mukavaa että on kuuma, mutta se edellyttää sitä että pystyy välillä viilentymään.

Siitä nautin, että ei tarvitse illallakaan tai edes yöllä toppautua ulos mennessä. Ihanaa kun voi vetäistä vain kevyen neuleen päälle - ja t-paidassakin tarkenee, joskin kananlihalle alkaa iho jo mennä kun on tottunut jo tähän kuumempaan oloon. Öisin kuumuus välillä vähän ärsyttää, mutta ei pilaa yöuniani, ellei ole jotain muutakin mikä valvottaa, koska silloin alkaa kuumuuskin tuntua inhottavammalta.

P.S. En hikoile oikeastaan ikinä sillä tavalla että hiki valuisi. Paidan kun riisuu niin huomaan että selkä on limainen, muutoin en ehdi hikeä edes huomata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan