Miten joku voi oikeasti tykätä tästä kuumuudesta?
Tuntuu että mun iho oikein kiehuu kuumaa sisältä päin ja yrittää puskea pihalle
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, pitävätkö nämä kuumuuden ystävät kuumuudesta ihan absoluuttisesti vai onko se tilannesidonnainen asia.
Siis että onko +30 astetta heidän mielestään ideaali lämpötila aina: työpaikalla, autossa, kotona, keittiössä, olohuoneessa, makuuhuoneessa.
Vai onko se +30 hyvä ainoastaan silloin, kun on loma ja maataan rannalla tai istutaan terassilla juomassa olutta tai puistossa syömässä jäätelöä.
(Minulle absoluuttisesti hyvä lämpötila on noin +18, ja jos minulta kysytään, se lämpötila saisi vallita aina ja joka paikassa ympäri vuoden, sisällä, ulkona, työpaikalla ja kotona.)
Minä tykkään näistä hellepäivistä. Käyn töissä, koska kesäloma on vielä edessäpäin. Työpaikalla on ilmastointi, kuten kaikissa toimistoissa nykyisin ja siellä on aivan siinä rajoilla onko liian kylmä vai ei. Aamuvarhaisella on varsinkin alkumatkasta kylmä kun poljen työpaikalle, mutta en ole kuitenkaan enää pariin viikkon ottanut takkia vaan poljen paitahihasillani. Kotonakaan ei ole sisällä erityisen lämmin, esimerkiksi nyt mittari näyttää 22,9 astetta. Oleskelen töistä päästyäni iltapäivän tunnit lähinnä ulkona, omalla pihalla tai ulkoilemassa enkä käsitä missä ehtisin kärsiä liiasta helteestä. Autossa on tietysti ilmastointi, jonka olen säätänyt 20 asteeseen, mutta enpä ole viime viikkona juurikaan ajellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, pitävätkö nämä kuumuuden ystävät kuumuudesta ihan absoluuttisesti vai onko se tilannesidonnainen asia.
Siis että onko +30 astetta heidän mielestään ideaali lämpötila aina: työpaikalla, autossa, kotona, keittiössä, olohuoneessa, makuuhuoneessa.
Vai onko se +30 hyvä ainoastaan silloin, kun on loma ja maataan rannalla tai istutaan terassilla juomassa olutta tai puistossa syömässä jäätelöä.
(Minulle absoluuttisesti hyvä lämpötila on noin +18, ja jos minulta kysytään, se lämpötila saisi vallita aina ja joka paikassa ympäri vuoden, sisällä, ulkona, työpaikalla ja kotona.)
Minä kyllä tykkään lämpimästä kaikkialla. Vastaavasti 18 astetta on minulle aivan liian vähän, en saa esim. nukuttua, vaikka olisi paksu peitto, pyjama, aamutakki ja pipo. Kokeiltu on. Töissä oli kuulemma keväällä 26 astetta, kun ilmastointi oli rikki. Ihanaa oli, pystyin kerrankin riisumaan neuleen ja olemaan paitahihasillani.
T.5
Näin lääkärinä mua ihan tosissaan huolestuttaa kun et pärjää 18 asteessa. Ootko käynyt verikokeissa? Huolestuttavaa tuo on. Jopa vaarallista.
Tottakai mä pärjään, mutta vaatiihan se paljon vaatetta. Kun työpaikalla lämpötila laski 19 asteeseen, niin kyllä siitä valittivat kaikki. Ideaalina pidettiin +22 toimistotyössä.
Nyt meillä on sisällä 28 astetta. Oikein sopiva, voi olla t-paidassa. Kohta menen saunaan. Kerrankin ei tarvitse palella saunan ja suihkun jälkeen.
Samalla voisi kysyä miksi joku haluaa matkustaa aurinkolomalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän kesästä, siis Suomen kesästä (eli +18-25) kun lämpötila vaihtelee sopivasti, eli iltaisin olisi viileämpää ja tarvitsisi jonkin neuleen klo 20 jälkeen. Sairastan migreeniä ja kilpirauhasen vajaatoimintaa eli mulle tämä helle on jo aika rankkaa. Talvella migreeniä ei juurikaan ole, nyt sitä on päivittäin ja kovempia kohtauksia muutaman tunnin välein, lääkkeet eivät auta, ei nesteytys, suola, magnesium jne. En voi mennä minnekään terassille tai vaateostoksille, sillä pää on märkä heti ulos mennessä ja vaatteet 10 min oleilun jälkeen, näytän juuri suihkusta tulleelta. Kaikki oireet jotka lääkkeillä pysyvät kurissa, ovat nyt riesana. Kämpässä on +30 astetta ja mitään viilennyslaitetta en kerennyt kaupasta saamaan, eikä ole varaa sijoittaa 1000€ ilmalämpöpumppuun...
Onneksi olen nuori ja hyväkuntoinen, en halua tietää kuinka kamalaa olisi sairastaa vaikka sydänsairautta ja olla heikossa kunnossa...
Täällä kohtalotoveri, jolla yksi pahimpia migreenin laukaisijoita on helle. Enkä ole nuori enkä hyväkuntoinen vaan yli viisikymppinen kroonikko...
Tämä kesä on mennytkin ns. pää pöntössä. Minulla on hyvät täsmälääkkeet kyllä, mutta oksennan ne aina pois ennen kuin ehtivät imeytyä, ja sitten vaan vessan kautta sänkyyn ja kylmiä pyyhkeitä päähän. Pahimmillaan näin on mennyt kolme vuorokautta putkeen. (Juuri nyt on joku ihmeellinen virkeä hetki kooman keskellä.)
Mutta ei tämä vielä mitään; edellisenä pahana hellekesänä minulla oli menossa sytostaattihoidot. Onneksi en kunnolla muista sitä aikaa... paitsi että kerran ajattelin, että hyvä sinänsä, kun on kaikki kärsimykset kerralla, hellehuono-olo, kestomigreeni ja sytostaattipahoinvointi. Kurjempi olisi ollut pitkittää ja kärsiä nuo peräkkäin.
Tsemppiä, kuomaseni ja kaikki muutkin migreenikot. Ehkä vielä joskus tulee syksy (tai sitten ei).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään näistä hellepäivistä. Käyn töissä, koska kesäloma on vielä edessäpäin. Työpaikalla on ilmastointi, kuten kaikissa toimistoissa nykyisin ja siellä on aivan siinä rajoilla onko liian kylmä vai ei. Aamuvarhaisella on varsinkin alkumatkasta kylmä kun poljen työpaikalle, mutta en ole kuitenkaan enää pariin viikkon ottanut takkia vaan poljen paitahihasillani. Kotonakaan ei ole sisällä erityisen lämmin, esimerkiksi nyt mittari näyttää 22,9 astetta. Oleskelen töistä päästyäni iltapäivän tunnit lähinnä ulkona, omalla pihalla tai ulkoilemassa enkä käsitä missä ehtisin kärsiä liiasta helteestä. Autossa on tietysti ilmastointi, jonka olen säätänyt 20 asteeseen, mutta enpä ole viime viikkona juurikaan ajellut.
Kaikissa toimistoissa ei todellakaan ole ilmastointia.
Teiltä kuumasta tykkäävistä kysyisin, hikoatteko kuumassa ja tuleeko iho nahkeaksi. Minulla nimittäin tulee se nahka tunne, kun iho kostuu ja sitten liikkuessa alkaa hiki ihan virrata ja pitää pyyhkiä niskaa ja otsaa. Tykkäisin kuumasta ilman tuota nahkan tunnetta. Veikkaan että helle hullut on näitä, joilla ei hiki tule helposti pintaan.
Ymmärrän kyllä, että joku voi nauttia helteistä. Itse en kylläkään niistä välitä, pidän enemmän raikkaasta ulkoilmasta, olipa se sitten kuulas syyssää tai kirpeä pakkanen.
Nyt on alkanut kyllä ottaa päähän jatkuva viima, mikä aiheutuu tuulettimen käytöstä. Kaksi viikkoa on nyt pyörinyt koko ajan aina, kun olen kotona. Silmätippoja saa olla laittamassa jatkuvasti, ja kurkku kipeytyy.
Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että mahdollisesti jo ensi viikolla, tai viimeistään sitä seuraavalla lämpötilat olisivat laskusuunnassa. Se sopii paremmin kuin hyvin, koska olen vielä ensi viikon töissä. Ideaalilämpötila lomilla olisi parikymmentä astetta, ja sadetta aina välillä.
Aivan loistava kesä! Sairastan MS-tautia, ja jostakin syystä se on pitänyt lämmöstä: olen voinut paremmin kuin moneen vuoteen. Loikonut mökillä, uinut kymmeniä kertoja päivässä lämpimässä vedessä. Ei särkyjä! Mahtavaa!
Ulkonahan on ihana kesäsää, mutta Suomessa aika iso haittapuoli on se, että kuumuutta ei pääse pakoon. Harvalla on mahdollisuus ilmastointiin kotona ja nythän sellaista ei enää saisi vaikka olisi valmis maksamaankin. Kaikki eivät saa koteihinsa edes läpivetoa. Täällä ei ole taloja rakennettu tällaiseen pitkittyneeseen helteeseen ja trooppisiin öihin. Minulla on kotona päälle 35 astetta lämmin yötä päivää, kun öisinkään ei tarpeeksi viilene. Käy kyllä kunnon ja jaksamisen päälle, ja olen ihan perusterve ihminen. Esim. Oslossa on ollut päivisin vielä kuumempaa, mutta siellä on sentään ollut 13-15 asteen öitä, mikä helpottaisi täälläkin kummasti.
En pidä kesästä, liian valoisaa ja liian kuumaa, ei pysty elämään normaalia elämää. Vuosia kärsin kesäisin univaikeuksista, matalasta mielialasta yms. Nyt olen saanut unta parantavan lääkityksen ja nukkunut tämän kesän melko hyvin kuumuudesta huolimatta.
Odotan syksyä jo malttamattomana. Ei ole koskaan haitannut räntä eikä harmaus. Jos on kylmä, puen villaa ylle ja kunnon jalkineet.
Oi, tulipa hyvä olo noista mielleyhtymistä: raikas ulkoilma, kuulas syyssää, kirpeä pakkanen. Olen viileyden ystävä myös. Ulkoilman pitäisi minun makuuni aina olla sen verran viileä ja raikas, että sen hengittäminen olisi nautinto.
Helteiden ystävillä täytyy olla jotenkin erilainen elimistö kuin meillä. Joku täällä kirjoittikin, että kuumuus tuntuu iholla hyvältä. Ihan hämmästyin kun tajusin, että toden totta, kuumuus voi olla jollekin ihmiselle miellyttävä tunne.
Siis työpaikalla ilmastointi, kotona ilmastoini, 20 jotain astetta,
mutta kun kaikilla ei ole, helppohan siinä on nauttia helteistä.
Vierailija kirjoitti:
Teiltä kuumasta tykkäävistä kysyisin, hikoatteko kuumassa ja tuleeko iho nahkeaksi. Minulla nimittäin tulee se nahka tunne, kun iho kostuu ja sitten liikkuessa alkaa hiki ihan virrata ja pitää pyyhkiä niskaa ja otsaa. Tykkäisin kuumasta ilman tuota nahkan tunnetta. Veikkaan että helle hullut on näitä, joilla ei hiki tule helposti pintaan.
Väärin veikattu, minä ainakin väittäisin hikoavani keskimääräistä enemmän. Eikö kaiken järjen mukaan silloin juuri kestä paremmin kuumaa jos kropan lämmönsäätelyjärjestelmä toimii?
Helteillä ongelma ei ole niinkään liian lämmin ulkoilma, vaan liian lämmin sisäilma omassa kodissa. Jos sisällä pystyisi oleilemaan ja etenkin nukkumaan viileässä, hellesää varmasti sopisi lähes kaikille. Nyt ei näin ole, vaan moni joutuu kärvistelemään koko ajan 30 asteen lämpötiloissa, mikä on aivan liikaa.
Jos asia käännetään toisin päin, eli pakkasta olisi 30 astetta sekä sisällä että ulkona, tuskin kukaan silloinkaan voisi pakkasista todella nauttia.
Elämänlaatuun vaikuttavat asumisolosuhteet aivan olennaisesti. Toivottavasti tämä osattaisiin jatkossa ottaa huomioon myös Suomessa, ja asentaa ainakin uusiin rakennuksiin kunnon ilmastoinnit jo valmiiksi. Tulevaisuus näyttää muutoin ilmastonmuutoksineen melkoisen synkältä täällä pohjolan perukoilla.
Olen pahoillani niiden vuoksi, jotka kärsivät kuumasta säästä.
Sairastin vuosien ajan syöpää, sain valtavia kortisonimääriä ja palelin niin, että olin koko ajan umpijäässä. Istuin kuumana kesäpäivänä bussissa, jossa ilmastointi ei toiminut, takki päällä ja nahkahanskat käsissä ja olin tyytyväinen siitä, että kerrankin tarkenin. Jopa nuoret matkustajat jäivät pois pysäkeillä, koska he eivät kestäneet kuumaa ilmaa bussissa.
Ihmiset ovat erilaisia ja pitävät erilaisista lämpötiloista. Olen aina rakastanut kuumaa ilmaa ja hellettä. Korfulla lämpötila oli vuosia sitten 41 astetta ja totesin, että on melko lämmintä. Ihmiset suunnilleen pyörtyivät ympärillä.
Sairauden aikana toivoin, että olisi koko ajan helle.
Kilpirauhanen on tutkittu palelun ja syövän vuoksi useita kertoja, mutta on kunnossa.
Tuliko sinulle ihan yllätyksenä, että ihmisiä on erilaisia?
Numero 35 on niin oikeassa!
Käyn katsomassa läheistäni vanhusten hoitokodissa. Se on mukava pieni paikka, ja muutkin mummot ja papat ovat tulleet minulle läheisiksi.
Tänä kesänä heistä on menehtynyt jo kaksi ja pelkään, että eivät ole viimeiset. Ei tietysti voi suoraan todistaa, että syynä on helle, mutta kun he ovat viikosta viikkoon kituuttaneet niissä tulikuumissa huoneissaan, niin...
Asun yksiössä, ikkunat ja parveke etelään. 32 astetta sisällä päivällä, yöllä 28. Parvekkeella 40 keskipäivällä. Bussilla töihin, aamulla siedettävää, klo 16 jälkeen bussit kuin sauna. Töissä paksut työvaatteet päällä, hengittämätöntä materiaalia. Juostaan koko päivä. Taukoja ei ehdi pitämään, kun on liian vähän henkilökuntaa. Tuntuu , että työvuoton loputtua kuolen.Tämä vantaan kaupungin vanhusten palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksiössä, ikkunat ja parveke etelään. 32 astetta sisällä päivällä, yöllä 28. Parvekkeella 40 keskipäivällä. Bussilla töihin, aamulla siedettävää, klo 16 jälkeen bussit kuin sauna. Töissä paksut työvaatteet päällä, hengittämätöntä materiaalia. Juostaan koko päivä. Taukoja ei ehdi pitämään, kun on liian vähän henkilökuntaa. Tuntuu , että työvuoton loputtua kuolen.Tämä vantaan kaupungin vanhusten palvelutalossa.
Olisiko sinun mahdollista ostaa itsellesi viileämmät työvaatteet? Tätini työskenteli apteekissa ja osti puuvillaisia työtakkeja apteekin keinokuituisten halpistakkien tilalle.
Palelen suurimman osan vuodesta, joten nyt nautin. Olen huomannut, että 26-27 astetta on minulle se täydellisin lämpötila. Näin me ollaan erilaisia. Ymmärrän kyllä myös niitä, joille kuumuus on tukalaa. Kylmää sentään voi torjua villavaatteilla ja takkatulen äärellä istumalla, mutta tätä kuumuutta ei oikein karkuun pääse.