Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä säästää kun rahat ovat aina loppu?

Vierailija
26.07.2018 |

Oikeasti, alan olemaan todellisen ärsyyntynyt tähän. Olemme tinkineet kaikessa mahdollisessa; asunnon koossa, hinnassa ja koossa. Emme omista autoa ja käytämme omia jalkoja tai polkupyörää mahdollisimman paljon. Emme käy ulkona, ostamme kaiken käytettynä ja tarpeeseen. Ruokaan olemme asettaneet tiukan budjetin. Olemme kilpailuttaneet sähköt, liittymät, ihan kaiken.

Silti, joka helvetin kuukausi kun tili tulee, tili menee. Laskut kun on maksettu (jos saadan aina edes maksettua), ihmetellään taas, että millä syödään. Tai sitten jotain hajoaa. Aina jostain löytyy joku rahareikä kun luulet talouden olevan jotenkin tasapainossa.

Olen turhautunut tähän jatkuvaan oravanpyörään. Käytännössä katsoen meillä on hyvät tulot joten emme ole oikeutettuja mihinkään tukiin. Hyvistä tuloistamme verottaja vaan vie kanssa yhtä hyvän siivun. Onneksi lainaa ei ole enää paljoa jäljellä, jolloin jää vähän enemmän käteen.

Säästöön on vaikea saada mitään tämän vuoksi vaikka yritys on kova. Usein pohdin, että helpottaako tämä koskaan.

Onko kohtalontovereita? Miten luovitte arjen läpi nuukaillen? Mitkä ovat teidän säästöniksinne arjessa, että pärjäätte?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaatte "hyvin", se lienee ainakin keskipalkan verran eli molemmille 2000e nettoa kuussa. Kohtuullisen asunnon löytää varmasti max tonnilla. Eli noista päätellen rahaa pitäisi jäädä ainakin 3000e kuussa. Sähköön, veteen jne max 300e, ja vielä on 2700 jäljellä. Mihin se menee?

Eihän 2000 euroa edes ole hyvä palkka nykyään, suomalaiset tienaavat 2600 euroa keskimäärin

Vierailija
22/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotuloni on 1300eur/kk, joka kuukausi laitan väkisin säästöön 10eur, säästössä on tällä hetkellä yhteensä 2000eur lapsen opiskeluja varten ettei tarvitse lainaa ottaa. Elämä on halpuutettu ihan tappiin asti. Helsingistä ei voi poiskaa muuttaa, koska työ on täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotuloni on 1300eur/kk, joka kuukausi laitan väkisin säästöön 10eur, säästössä on tällä hetkellä yhteensä 2000eur lapsen opiskeluja varten ettei tarvitse lainaa ottaa. Elämä on halpuutettu ihan tappiin asti. Helsingistä ei voi poiskaa muuttaa, koska työ on täällä.

Lähti näppikseltä liian äkkiä. Sitä minä vain, että jos tulot on hyvät molemmilla niin teillehän pitäisi jäädä säästöön kuukaudessa vähintään 2000eur, tonni kummaltakin ilman, että tekee tiukkaakaan vaikka asuisitte Helsingissä. Kannattaa laittaa tulot ja menot excel-taulukkoon niin siitä näkee aikaa myöten mihin se raha menee ja  pystyy tekemään sille jotakin.

Vierailija
24/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä rahaa ei koskaan ole, niin tilistä niistetään ensin vaikka satanen tai edes kakskymppiä jonnekin jemmaan, mistä sitä ei saa (helposti). Mutta se otetaan pois silmistä. Sitten sinnitellään sillä loppurahalla.

Mun systeemi on sellainen, että palkkapäivänä hoidetaan kaikki kertyneet laskut ja sitten siirrän kaiken ylimääräisen säästöön. Jätän itselleni vain viikon käyttörahan.

Jollei se riitä, niin säästössä on rahaa ja joudun neuvottelemaan itseni kanssa asiasta. Voinko perustella sille itaralle, pahaa päivää pelkäävälle puolelleni, että nyt tarvitaan asia X, annatko rahaa.

Minulle tämä sopii, koska olen talouden ainoa täysi-ikäinen henkilö. Lapset tietenkin tarvitsevat yhtä sun toista, mutta he ovat oppineet myös sen, että hankintoja voidaan vertailla ja kaikkea ei tarvitse omistaa. Aika kädestä suuhun mennään, mutta autoremontti, pyykkikoneen hajoaminen, polkupyörän hankinta eivät ole taloutta kaataneet, vaikka ovat säästöistä siivuja vieneetkin.

Vierailija
25/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sitä rahaa ei koskaan ole, niin tilistä niistetään ensin vaikka satanen tai edes kakskymppiä jonnekin jemmaan, mistä sitä ei saa (helposti). Mutta se otetaan pois silmistä. Sitten sinnitellään sillä loppurahalla.

Mun systeemi on sellainen, että palkkapäivänä hoidetaan kaikki kertyneet laskut ja sitten siirrän kaiken ylimääräisen säästöön. Jätän itselleni vain viikon käyttörahan.

Jollei se riitä, niin säästössä on rahaa ja joudun neuvottelemaan itseni kanssa asiasta. Voinko perustella sille itaralle, pahaa päivää pelkäävälle puolelleni, että nyt tarvitaan asia X, annatko rahaa.

Minulle tämä sopii, koska olen talouden ainoa täysi-ikäinen henkilö. Lapset tietenkin tarvitsevat yhtä sun toista, mutta he ovat oppineet myös sen, että hankintoja voidaan vertailla ja kaikkea ei tarvitse omistaa. Aika kädestä suuhun mennään, mutta autoremontti, pyykkikoneen hajoaminen, polkupyörän hankinta eivät ole taloutta kaataneet, vaikka ovat säästöistä siivuja vieneetkin.

Jätät viikoksi käyttörahaa. Miten elätte ne kolme viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää

Vierailija
26/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei kerro juuri mitään faktoja, vain oman näkemyksensä tunteellisella maalailulla höystettynä. Taloudenpitoon ei yleensä ole muuta tietä kuin listata orjallisesti KAIKKI menot ja tulot ylös, tehdä kaavio ja pitkäjänteinen suunnitelma.

Koska aloittaja ei kerro juuri mitään oleellista, aloituksen perusteella oma veikkaukseni on että joko asunto on aivan liian kallis tai sitten lapsia on hankittu liikaa tuloihin nähden. 

Vierailija
27/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on siis kohta maksettu? Onko lyhennyseränne siis liian kova kun noin tiukoilla olette? Muuttakaa lainaehtojanne niin, että lainaerä pienenee. Aika pitenee joo myös, mutta eihän tuo ole elämää.

Vierailija
28/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue: Tarkan markan blogi tai Mr Money Mustach blog

Vierailija
29/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en ole aloittajan kohtalotoveri. Aina on rahat riittäneet, oli palkka ollut mitä tahansa, tai tuloinaaikka opintotuki tai toimeentulotuki.

Mutta kerro tässä nyt sitten, mikä se niksini on ollut? Enhän minä aloittajan antamistä tiedoista pysty päättelemään, minkä asian teemme eri tavoin. Verottajaakaan ei voi syyttää sillä aina olen veroni tunnollisesti maksanut, ja mitä enemmän olen maksanut, sen enemmän on jäänyt säästöönkin.

Vierailija
30/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätät viikoksi käyttörahaa. Miten elätte ne kolme viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää

Just silleen. Viikon rahat riittää, mihin riittää. Jollei riitä, niin alan ruinata itseltäni lisää.

Sitten kun tili on ollut pari päivää tyhjä ja jääkaappi syöty tyhjiin ynnä auto tarvitsee tankkausta, teen itselleni perustellun laskelman, paljonko tällä kertaa tarvitsen rahaa näiden tarpeiden täyttämiseksi.

Ruokaan annan itselleni rahaa helpommin kuin esimerkiksi uusiin kenkiin. Itse voin tallustaa vähän vanhemmillakin kengillä, lapset tietty tarvii syksyllä uusia.

Älä huoli, ei mulla satasia jää säästöön kuukausittain. Jos oikein venytän, niin 300 euroa. Mutta kuten aiemmin kerroin, heti kun sitä puskurirahastoa on kertynyt pari tonnia, jotain hajoaa. Enkä niuhota sähkön käytöstä tai suihkussa seisomisesta. Ruoka, mitä meillä syödään, on oikein laadukasta. Siitä ei vaan jää pois heitettäväksi, koska kaikki pyritään syömään.

Mutta jotain jää viivan alle säästöönkin.

Vierailija
31/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu on budjetoitu, paitsi säästäminen. Tuossa tilanteessa sen pitäisi olla yksi laskujenmaksun kanssa hoidettavista asioista.

Aloitatte vaikka pistämällä vitosen säästöön. Kenen talous ihan oikeasti vitoseen kaatuu? Tai kakskymppiseen? Jos rahankäyttönne on noin löperöä, niin te ette edes huomaa moisen summan puuttuvan kuukausibudjetista.

Tässä on tietysti tärkeää että te pariskuntana olette samoilla linjoilla rahankäytön kanssa. Jos toinen katsoo, että hahaa, rahaa on vielä kymppi jäljellä, sen voi käyttää ja toinen että enää kymmenen euroa, nyt on rahat loppu niin suosittelen erillisiä tilejä ja yhteistä käyttötiliä.

Vierailija
32/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna , banaani ja soijarouhe riittää ruoaksi! Kyllä ne saa maistumaan. Nälkä on myös hyvä apu.

Vierailija
33/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on. Meillä nelihenkisen perheen bruttotulot vuodessa n. 100ke tai vähän päälle.

Kaikko on nykyään kallista, lastenhoidosta alkaen. Kesälomareissu imaisee helposti 3000e vaikka matkailisi viikon vain suomessa jne.

Osakesalkkuun yriteetään säästää jonkinverran kokoajan ja autojen vaihtoon tietysti aina vuosia etukäteen. 4v kuluttua autoihin tarvitaan n. 50ke

Tyhmyytesi paistaa siinä ettet sinä mukamas suurituloinen edes tiedä ettei se ole brutto mikä  merkkaa vaan netto jolla eletään.

Hohhoijaa taas. Mene muualle trollaamaan.

Vierailija
34/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna mä laittaisin sen 2000 vaikka kuukausiosinkoa maksavaan REIt-osakkeeseen niin nettotulot kasvais  13:lla eurolla joka kk. Sitten sulla jäis säästöön 23 euroa kuussa (voisit kerätä sen Bank Norwegianiin joka maksaa vielä korkoakin).Harkitse asiaa.

Vierailija
35/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voisin sanoa, että rahat on aina loppukuusta loppu. Mutta syy on vain se, että laitan palkan tullen liikaa rahaa säästötilille.

Mutta jääpä turha osteleminen tekemättä, kun rahaa "ei" ole.

Laskutili on mielestäni paras keksintö. Eli tili josta maksetaan kaikki laskut. Jotta sen saa pyörimään paremmin,tulisi sinne aluksi kerryttää hieman enemmän rahaa. Sen voi tehdä vaikka lomaltapaluurahoista tai kituuttaa yksi kuukausi muissa menoissa.

Itse maksan laskutilille ihan hieman isompaa summa joka kuukausi kuin olisi tarvetta. Näin voin jonain kuukautena olla maksamatta sinne mitään, jos tulee joku muu yllättävä rahantarve.

Vierailija
36/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on. Meillä nelihenkisen perheen bruttotulot vuodessa n. 100ke tai vähän päälle.

Kaikko on nykyään kallista, lastenhoidosta alkaen. Kesälomareissu imaisee helposti 3000e vaikka matkailisi viikon vain suomessa jne.

Osakesalkkuun yriteetään säästää jonkinverran kokoajan ja autojen vaihtoon tietysti aina vuosia etukäteen. 4v kuluttua autoihin tarvitaan n. 50ke

Kumma juttu, meillä samat BRUTTOtulot ja säästöön jäänyt tänä vuonna jo  25 000 euroa. Syöttekö te kaviaaria tai  jotain?

Vierailija
37/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähti näppikseltä liian äkkiä. Sitä minä vain, että jos tulot on hyvät molemmilla niin teillehän pitäisi jäädä säästöön kuukaudessa vähintään 2000eur, tonni kummaltakin ilman, että tekee tiukkaakaan vaikka asuisitte Helsingissä. Kannattaa laittaa tulot ja menot excel-taulukkoon niin siitä näkee aikaa myöten mihin se raha menee ja  pystyy tekemään sille jotakin.

Opintolainan korko 0,5% tällä hetkellä joten kyllä sitä lainaa kannattaa ottaa ja vaikka sijoittaa osa rahoista jos niitä ei tarvitse.Jos valmistuu ajoissa ei edes tarvitse maksaa koko summaa takaisin.

Vierailija
38/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloituksessa mättää joko tulot tai menot tai molemmat. Ette siis ole joko hyvätuloisia tai sitten rahanne menevät jonninjoutavaan.

Vierailija
39/39 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just silleen. Viikon rahat riittää, mihin riittää. Jollei riitä, niin alan ruinata itseltäni lisää.

Sitten kun tili on ollut pari päivää tyhjä ja jääkaappi syöty tyhjiin ynnä auto tarvitsee tankkausta, teen itselleni perustellun laskelman, paljonko tällä kertaa tarvitsen rahaa näiden tarpeiden täyttämiseksi.

Ruokaan annan itselleni rahaa helpommin kuin esimerkiksi uusiin kenkiin. Itse voin tallustaa vähän vanhemmillakin kengillä, lapset tietty tarvii syksyllä uusia.

Älä huoli, ei mulla satasia jää säästöön kuukausittain. Jos oikein venytän, niin 300 euroa. Mutta kuten aiemmin kerroin, heti kun sitä puskurirahastoa on kertynyt pari tonnia, jotain hajoaa. Enkä niuhota sähkön käytöstä tai suihkussa seisomisesta. Ruoka, mitä meillä syödään, on oikein laadukasta. Siitä ei vaan jää pois heitettäväksi, koska kaikki pyritään syömään.

Mutta jotain jää viivan alle säästöönkin.

Älytöntä. Ja väärin lapsia kohtaan

Jätä nyt neljän viikon käyttöraha neljäksi viikoksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi