Voiko naisesta käyttää sanaa kaveri? Useinhan kuulee sanottavan miehestä "hyvä kaveri" tai "kova kaveri" jne.
Kommentit (23)
Mikä on mukavan naisen synonyymi sitten?
Kyllähän sitä voi. Itse käytän sanaa tyyppi noissa sanonnoissa, hyvä tyyppi jne. Ihan sukupuoleen katsomatta siis.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mukavan naisen synonyymi sitten?
Varmaan sanotaan vain mukava nainen tai kiva ihminen. Vaikea sanoa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi. Itse käytän sanaa tyyppi noissa sanonnoissa, hyvä tyyppi jne. Ihan sukupuoleen katsomatta siis.
Tosiaan. En yhtään tajunnut (muistanut) tätä, vaikka melko yleinen sanonta onkin.
En ole kuullut miehiä sanottavan kavereiksi elinaikanani, mutta olen törmännyt siihen esimerkiksi Viisikko-kirjoissa. Ne lie kirjotettu joskus 1900-luvun alkupuolella.
Mistä syystä nykyään pojasta sanotaan hyvä tai kova kaveri? Onkohan...
Outoa kielenkäyttöä jääkiekossa. Kaveri vetää poikittaisella mailalla 10 hammasta kurkkuun.
Minä ainakin sanon 'kaveriksi' ketä huvittaa. Esim. "Vietkö tän tolle punatakkiselle kaverille." tai "Kaveri oli vähä ihmeissään, kunnes tajus, että siinä olikin pomon vaimo."
Kaveri ei ole sukupuolisidonnainen sana millään muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa kielenkäyttöä jääkiekossa. Kaveri vetää poikittaisella mailalla 10 hammasta kurkkuun.
Kuuluvat samaan reilukerhoon.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut miehiä sanottavan kavereiksi elinaikanani, mutta olen törmännyt siihen esimerkiksi Viisikko-kirjoissa. Ne lie kirjotettu joskus 1900-luvun alkupuolella.
Itselleni "kaveri" on ollut sukupuolesta riippumatta ihan normaali ystävää tarkoittava sana lapsesta asti, ja olen nelikymppinen. Tosin vasta aikuisiällä selvisi että joissain murteissa tuo sana voi tarkoittaa nimenomaan seurustelukumppania, ja olin hämilläni kun silloisen tyttöystäväni sukulaiset kutsuivat minua hänen "kaverikseen".
Tietysti voisi, mutta en ole koskaan kuullutkaan naista kutsuttavan kaveriksi. Paitsi kaverina esim. tyttökaveri tai työkaveri. Tai nuorten keskuudessa koulukaveri ja paras kaveri.