Ruokavalio pistettiin uusiksi, ostettiin trampoliini mutta lapsi vain lihoo entisestänän
Stressaan jo valmiiksi syksyä ja kouluterkkarin kommentteja. Että voi voi, taas on Sonjalle tullut tuota painoa. .
Olemme siis kevään ja kesän aikana yrittäneet hilata lapsen painoa alas puhumatta laihduttamisesta , ostimme trampoliinin ja muutimme ruokavaliota mm. Lisäämällä kasviksia. Ei auta! Maha pömpöttää entistä pahemmin ja kaksoiisleuka muuttuu kohta kolmoisleuaksi :(
Tyttö on siis 10v ja 146/52.
Kommentit (214)
Ostimme trampoliinin liikunan lisäämiseksi, pyöräilee kavereiden kanssa aika paljon mutta koska kaverit asuvat samassa taloyhtiössä/samalla kadulla matka pyytämään ei ole pitkä. Ja monesti jämähtävät rinkiin johonkin hiekkalaatikon reunalle pelaamaan kännyköillä... Olemme koettaneet pitää huolen, ettei saa rahaa ja pääse käymään kaupalla omin päin, mutta ikävä kyllä kavereilla on jollain aina rahaa ja epäilen että käyvät salapäin karkkostoksilla :( Kavereilla vain käynyt parempi onni geenilotossa , eivätkä näytä keräävän lisäkiloja yhtään mikä saattaa selittää sen, etteivät muiden vanhemmat ota stressiä salaherkuttelusta vaikka epäilisivätkin jotain.
Joku taisi kysyä syömisistämme. No esim. tänään meillä oli lounaalla salaattia ( kanaa, fetaa, salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua,) ja lämpimiä voileipiä (ruisleipää, tonnikalaa , juustoraastetta), päivälliseksi valmistuu kesäkurpitsalasangea ja iltapalaksi on varmaan kaurapuuroa mehukeitolla. Naposteltavana pöydällä pähkinöitä ja viinirypäleitä, janoon löytyy kannullinen vesimelonilla maustettua vettä sekä rasvatonta maitoa mutta olemme opettaneet, ettei maito ole janojuoma.
Eilen oli elokuva-ilta ja tein kattilassa popcorneja joissa vain suolaa mausteena . Varsinainen karkkipäivä on lauantaina ja silloin saa valita sipsipussin/karkkipussin sekä pikkupullon limsaa.
Mies on hoikka, lähes laiha ja minä normaalipainossa niukin naukin ( olen 166 cm pitkä ja 68 kg on juuri ja juuri normaalinpaino pituiselleni), nuorempi lapsi ( poika 6v) isäänsä tullut kuikelo.
Ap
Meilläkin vaimo on tolkuttoman lihava, vaikka ostin trampoliinin.
Seuraavaksi täytyy varmaan laittaa vaimo kasaamaan se.
Suomalainen ruoka lihottaa. Kokeilaa aasialaista ruokavaliota. Minulla auttoi.
Suosittelen varaamaan ajan lastenlääkäri, ja selvittämään ensin, ettei kyse ole sairaudesta.Lääkäri antaa lähetteen eteenpäin tarvittavalla taholle,eli jos ei ole sairaus, niin ravitsemusyerapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme trampoliinin liikunan lisäämiseksi, pyöräilee kavereiden kanssa aika paljon mutta koska kaverit asuvat samassa taloyhtiössä/samalla kadulla matka pyytämään ei ole pitkä. Ja monesti jämähtävät rinkiin johonkin hiekkalaatikon reunalle pelaamaan kännyköillä... Olemme koettaneet pitää huolen, ettei saa rahaa ja pääse käymään kaupalla omin päin, mutta ikävä kyllä kavereilla on jollain aina rahaa ja epäilen että käyvät salapäin karkkostoksilla :( Kavereilla vain käynyt parempi onni geenilotossa , eivätkä näytä keräävän lisäkiloja yhtään mikä saattaa selittää sen, etteivät muiden vanhemmat ota stressiä salaherkuttelusta vaikka epäilisivätkin jotain.
Joku taisi kysyä syömisistämme. No esim. tänään meillä oli lounaalla salaattia ( kanaa, fetaa, salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua,) ja lämpimiä voileipiä (ruisleipää, tonnikalaa , juustoraastetta), päivälliseksi valmistuu kesäkurpitsalasangea ja iltapalaksi on varmaan kaurapuuroa mehukeitolla. Naposteltavana pöydällä pähkinöitä ja viinirypäleitä, janoon löytyy kannullinen vesimelonilla maustettua vettä sekä rasvatonta maitoa mutta olemme opettaneet, ettei maito ole janojuoma.
Eilen oli elokuva-ilta ja tein kattilassa popcorneja joissa vain suolaa mausteena . Varsinainen karkkipäivä on lauantaina ja silloin saa valita sipsipussin/karkkipussin sekä pikkupullon limsaa.
Mies on hoikka, lähes laiha ja minä normaalipainossa niukin naukin ( olen 166 cm pitkä ja 68 kg on juuri ja juuri normaalinpaino pituiselleni), nuorempi lapsi ( poika 6v) isäänsä tullut kuikelo.
Ap
Leipää? Ei.
Kaikki hiilarit pois, ei ikinä leipää paitsi aamiaisella. Lisää proteiinia, kalaa, kanaa, ja tasvaa tarpeeksi!
Yrittäkää päästä eroon noista sipseistä.
Kahvakuula koulureppuun lisäpainoksi koulumatkoille ja sitten kotona iltatreeni sopivan painoisilla kahvakuulilla. Jalkakyykkyä ja vatsaliikkeitä, niin johan alkaa rasva palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Leipää? Ei.
Kaikki hiilarit pois, ei ikinä leipää paitsi aamiaisella. Lisää proteiinia, kalaa, kanaa, ja tasvaa tarpeeksi!Yrittäkää päästä eroon noista sipseistä.
>kaikki hiilarit pois
>leipää saa syödä aamiaisella
Taattua AV-"laatua" :D
Eihän kasvisten lisääminen mitään auta, jos ei samalla jotain muuta vähennä. Ja kiinnostaako se trampoliini tyttöä edes? Miten päivittäinen hyötyliikunta? Kuinka pitkä koulumatka kun koulu taas alkaa, ja miten kulkee sen? Onko mitään perheen yhteisiä liikunnallisia aktiviteetteja, vaikkapa pyöräretki johonkin lähikohteeseen tms.
Pähkinöitä saisi syödä kerralla vain vähän eli esim. 12 cashewpähkinää ja hedelmä on välipalasuositus. Hedelmiäkään ei saisi syödä liikaa, syön itse muutaman päivässä, oikeasti suositus olisi syödä kasviksia enemmän kuin hedelmiä.
Itse en koskaan uskonut, että jotkut vaan on tosi helposti lihovia, ennen kuin meille syntyi nuorin poika. Kaksi muuta lapsistamme ovat olleet hoikkia aina, samoin me vanhemmat olemme hoikkia. Ja tuo poika alkoi lihoa ihan samalla ruokavaliolla kuin me muut, jo ennen kouluikää, jolloin ei pystynyt mitenkään salaa kodin ulkopuolella edes syömään. Hän vaikuttaa syövän ihan normaaleja määriä, mutta pysyy sillä pyöreänä.
Itse en aio asiasta painetta ottaa saati sitä lapselle kaataa, kun kerran kyse ei ole mistään sairaalloisesta lihavuudesta sentään vaan pienestä pyöreydestä. Ja kun kerran tiedän että meillä syödään varsin terveellisesti jo ennestään, ja lapsilla on myös liikunnallisia harrastuksia.
Naposteltavat pois, niistä kertyy herkästi tosi paljon ylimääräistä energiaa.
Nykylapset on valtavan lihavia kaikki, 12-vuotiaalla pojalla näin jo sellaisen keski-ikäisen miehen roikkuvan kaljamahan. Tytöt ovat järjestään punkeroita. Vanhemmat samaa rataa, koko ajan syödään. Seurasin syrjäisellä uimarannalla muutamaa perhettä, voi valtava mitä ihrakasoja! Miehiä ja naisia, valtavia valaita. 200 kg paukkui varmaan useimmilla.
Eikö ihmisillä oikeasti ole _minkäänlaista_ itsekuria? Yhdellä naisella oikeasti maha roikkui polvissa. Oli varmaankin näitä body positive -ihmisiä, näin kun oli bikineissä.
Ajat ovat vähän erilaiset, kuin omassa lapsuudessa 70-luvulla, jolloin jouduttiin menemään syömään. Syötiin muutama peruna, lihapulla ja tomaatinsiivuja. Oltiin aamusta iltaan ulkona juoksemassa pihaleikkejä tai mentiin porukalla uimaan. Kaikki oltiin laihoja.
Nykyään vaan istutaan ja mätetään ruokaa. Suhde ruokaan on muuttunut ihan täysin. Se on jotenkin niin yököttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Leipää? Ei.
Kaikki hiilarit pois, ei ikinä leipää paitsi aamiaisella. Lisää proteiinia, kalaa, kanaa, ja tasvaa tarpeeksi!Yrittäkää päästä eroon noista sipseistä.
>kaikki hiilarit pois
>leipää saa syödä aamiaisella
Taattua AV-"laatua" :D
Jep. Kokeilepa niin ei tarvitse läskeistä valittaa. Kannattaa tietenkin mielummin kuunnella lihavia kuin laihija.
Vierailija kirjoitti:
Joku taisi kysyä syömisistämme. No esim. tänään meillä oli lounaalla salaattia ( kanaa, fetaa, salaatinlehtiä, paprikaa, kurkkua,) ;ja lämpimiä voileipiä (ruisleipää, tonnikalaa , juustoraastetta), päivälliseksi valmistuu kesäkurpitsalasangea ja iltapalaksi on varmaan kaurapuuroa mehukeitolla. Naposteltavana pöydällä pähkinöitä ja viinirypäleitä, janoon löytyy kannullinen vesimelonilla maustettua vettä sekä rasvatonta maitoa mutta olemme opettaneet, ettei maito ole janojuoma.
Ap
Niin missä ne kasvikset tuossa olivat? Ei varmasti tule edes suositeltua puolta kiloa päivässä.
Lounaalla teillä oli siis kaksi pääruokaa: tukeva proteiinipitoinen salaatti sekä niinikään tuhteja juustoisia voileipiä. Toinen riittäisi. Päivällinen jatkaa lounaalla aloitettua juustoisaa linjaa. Mehukeitto ei ole kasvis. Napostelu on tarpeetonta ja hampaille haitaksi. Seuraatteko ollenkaan, kuinka paljon niitä pähkinöitä ja sokerisia rypäleitä päivän mittaa tyttöön uppoaa? Vai ajatteletteko, että nehän on terveellisiä eikä lihota?
Ihan noilla teidän arkiruoillanne pystyy lihomaan, ei siinä mitään salaisia karkkiostoksia tarvita selitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykylapset on valtavan lihavia kaikki, 12-vuotiaalla pojalla näin jo sellaisen keski-ikäisen miehen roikkuvan kaljamahan. Tytöt ovat järjestään punkeroita. Vanhemmat samaa rataa, koko ajan syödään. Seurasin syrjäisellä uimarannalla muutamaa perhettä, voi valtava mitä ihrakasoja! Miehiä ja naisia, valtavia valaita. 200 kg paukkui varmaan useimmilla.
Eikö ihmisillä oikeasti ole _minkäänlaista_ itsekuria? Yhdellä naisella oikeasti maha roikkui polvissa. Oli varmaankin näitä body positive -ihmisiä, näin kun oli bikineissä.
Ajat ovat vähän erilaiset, kuin omassa lapsuudessa 70-luvulla, jolloin jouduttiin menemään syömään. Syötiin muutama peruna, lihapulla ja tomaatinsiivuja. Oltiin aamusta iltaan ulkona juoksemassa pihaleikkejä tai mentiin porukalla uimaan. Kaikki oltiin laihoja.
Nykyään vaan istutaan ja mätetään ruokaa. Suhde ruokaan on muuttunut ihan täysin. Se on jotenkin niin yököttävää.
Kaikki oli paremmin silloin kun sinä olit nuori.
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa, koska olin itsekin lihava lapsi ja nyt painonhallinnan kanssa kamppaileva aikuinen. Pyytäkää lääkäriltä apua, mutta älkää lapsen kuullen. En muista lapsuudestani mitään nöyryyttävämpää kuin ne hetket lääkärillä tai terkkarilla, jossa minä istun kuin joku koe-eläin parrasvaloissa ja minusta keskustellaan "ohitseni" ja kauhistellaan, kuinka lihava olenkaan.
On hyvin todennäköistä, että lapsi syö salaa, ehkä jopa varastaa kaupasta herkkuja jos ei saa rahaa. Sitä pakkomielteistä sokerin mättämistä on mahdotonta selittää sellaiselle, jolla ei ole ongelmaa ruoan kanssa. Kun lapsi aistii, että herkuttelu ollaan kieltämässä, tulee vastustamaton tarve syödä herkkuja "varastoon" siltä varalta, ettei niitä saa enää ikinä.
Itsekin entisenä lihavana lapsena olen eri mieltä: on täysin mahdollista painaa aloittajan lapsen verran ihan vain ruokaa syömällä. Ainakin jos on niin hyvät tarjoilut kuin aloittaja kuvaa perheessään olevan. Ei edes lapsille kaikille juuri sokeri ole se ykkösasia. Minäkin lihoin ihan vain ruoalla. Annoskoko on se avainsana.
Ei syö salaa vaan äiti tuputtaa ihraa keksiä limua pullaa sipsiä läskisoossia lihaa karkkia perunaa sämpylää rasvasta juustoa jäätelöö munkkeja suklaata rasvasta maitoo....jne ihan tyyppi esimerkki.paksua voita leivän pääle . Ota ota ota vielä jäliruokoo nyt niin mamma tykkää.
Äidin vika. Ei saa kuriin ylensyöntiään.
ruualla ostettua rakkautta.
Kerronpas vähän omaa kokemustani tähän:
aloitin kaupassa omin päin käymisen 1-luokkalaisena, koulumatkalla. Karkkiahan sieltä ostettiin. Joka päivä. Olin säästäväinen ja viikkorahoja oli kertynyt jo kauan, joten helposti sain ostettua.
11–12-vuotiaana kävin jo salaa äidin taskuilla, käsilaukulla ja lompakoilla. Ei niitä pikkukolikoita kukaan kaivannut. Ja taas karkkia, joka päivä.
Yläasteella varastin äidiltä varastoistaan tupakkaa, jota myin koulussa tupakoiville nuorille, ja ostin rahoilla karkkia. Tein kotitöitä ja ansaitsin hyvää viikkorahaa. Söin jo JOKA PÄIVÄ vähintään yhden suklaalevyn ja kaksi pussia karkkia.
Lukiossa sama meno jatkui, tosin tienasin kesätöissä ja keikkatöitä tehden. Syödyn karkin määrät vain lisääntyivät.
Miksi kukaan ei puuttunut tähän? Koska olen aina ollut luonnostani laiha. Vasta lukioiässä saavutin normaalipainon. Kukaan ei TIENNYT.
Mitäs nyt sitten? Olen hieman yli kolmikymppinen ja sairaalloisen ylipainoinen. Olen paininut painoni kanssa n. 8 vuoden ajan. Lopultakin siis loppui se lapsuuden ja nuoruuden laihuus, ja keho alkoi imeä rasvaa itseensä. Paisuin kuin pullataikina. Voin kertoa, että on äärimmäisen vaikeaa lopettaa tällainen tapa tässä vaiheessa.
Miksi söin karkkia? KOSKA SE OLI HYVÄÄ. Ei ollut mitään ongelmia esim. perhesuhteissa, joka olisi selittänyt. Ei ollut koulukiusaamista. Minä vain tykkäsin karkista, ja tykkään edelleenkin.
En minä voi ketään tuomita enkä varsinaisesti edes neuvoa. Eiköhän jokaisen pidä tämä kokea kantapään kautta.
MUTTA jos kyse on siitä että lapsenne syö salaa karkkia, yrittäkää jotenkin saada se loppumaan. Se ei lopu itsestään ennen kuin puhutaan jo vakavista terveysongelmista, jos silloinkaan (...minulla ei). Minulla ei ole siihen keinoja. Voitte vain yrittää saada lapsenne ymmärtämään sen riskit. Se, ettei antaisi rahaa, ei ratkaise mitään, koska lapset ovat äärimmäisen kekseliäitä.
Tsemppiä teille tilanteeseenne.
Vihaksi pistää.
Suonet paukkuu ja diabetes kolkuttelee ovella, vaikkei ole edes murrosiässä. Tuo on valtava paino alle murrosikäiselle lapselle.
Kohta ellei jo nyt tuo alkaa olla myös vakava psyykkinen ongelma. Ulkonäköseikat ovat kohta todella tärkeitä.
Miten ette ole hoitanut asiaa jo viimeistään kymmenen kiloa sitten? Silloinkin on ollut jo hieman pulska.
Hah, hulavanne pysyy varmaan ympärillä ilman ensimmäistäkään liikettä...
Maitoa juovat lapset ovat muuten tilastollisesti hoikempia kuin ei-juovat.