Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen ruokakulttuurin kehittymättömyydestä kertoo ettei klassikkoja arvosteta

Vierailija
24.07.2018 |

Meillä ihmiset hurahtavat ostamaan jotain prosesssoitua_paskaa, kuten nyhtistä. Samaan aikaan lähes kukaan ei ylpeile sillä että osaisi valmistaa vimpan päälle klassikkoruokia. Ihan vaikka lihakeitosta ja pullapitkosta alkaen.

Ja ajatus on herännyt lukuisilla matkoilla Ranskassa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppiset saattavat kyllä hurahtaa vaikka mökkeilyyn tai kasvinaaviljelyyn mutta todellakaan ruokaklassikot eivät kiinnosta.

Heti Ruotsissa huomaa eron.

Vierailija
2/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat herättää oikeaa keskustelua ruokakulttuurista, minusta olisi parempi olla aloittamatta sitä sillä, että haukut syömäkelposta ruokaa paskaksi. Jos olet todella matkustellut Ranskassa, oletkin varmasti tietoinen siitä, miten paljon ranskalaiset ovat hurahtaneet sellaiseen prosessoituun paskaan kuin Nutella. Tämän enempää en nyt viitsi aloitukseesi kommentoida, vaikka ruuanlaitto ja ruokakulttuuri minua kiinnostavatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi hitto joku mämmi.

Vierailija
4/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisia ruokia ei nousukas arvosta. Juurikin Ranskassa on aivan normaalia että lounaaksi saa pinaattia ja lohta. Eli höyrytetty pinaatti, jossa voita. Paistettu lohi, jossa sinappia ja kermaa kastikkeena.

Yksinkertaista ja hyvää.

Vierailija
5/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat herättää oikeaa keskustelua ruokakulttuurista, minusta olisi parempi olla aloittamatta sitä sillä, että haukut syömäkelposta ruokaa paskaksi. Jos olet todella matkustellut Ranskassa, oletkin varmasti tietoinen siitä, miten paljon ranskalaiset ovat hurahtaneet sellaiseen prosessoituun paskaan kuin Nutella. Tämän enempää en nyt viitsi aloitukseesi kommentoida, vaikka ruuanlaitto ja ruokakulttuuri minua kiinnostavatkin.

Olen kuule asunut Italiassa ja tiedän hiukan paljon tavasta jolla Nutellaa käytetään. Se on perinteisesti tapa jolla lapset on saatu syömään edes jotain aamulla. Ranskassa sitä laitetaan ohukaisten väliin ja sillä siisti.

Eli tuki suusi vaan. Minun perusteluni ovat vahvoja.

Vierailija
6/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinun mielestä on klassikko? Pullapitko on lihakeitto ei nyt ihan mielestäni näitä ole. Suomalaiset ovat syöneet etupäässä perunaa ja särvintä. Ja minun nähdäkseni uudet perunat ja silli tekevät kovasti kauppansa ja ovat suosittuja. Savustetut ja graavatut ( ennen enemmän suolattuja) kalat samoin. Et ehkä vain tunnista yleisiä klassikkoruokia.

Vierailija
7/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuule asunut Italiassa ja tiedän hiukan paljon tavasta jolla Nutellaa käytetään. Se on perinteisesti tapa jolla lapset on saatu syömään edes jotain aamulla. Ranskassa sitä laitetaan ohukaisten väliin ja sillä siisti.

Eli tuki suusi vaan. Minun perusteluni ovat vahvoja.

Meillä taas on sellainen perinteinen tapa saada lapset syömään aamulla, että eteen katetaan lapsille terveellinen aamiainen, jonka sitten syövät. Ei tarvita Nutellaa.

Vierailija
8/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ehkä siitä että Suomessa ei ole klassikkoruokia.

Ikävä totuus on se, että maamme on ollut hyvin köyhä eikä mitään ruokaa ole aina riittänyt edes hengissä pysymiseen. Se on aika epäedullinen tilanne klassikkoruokien ja ruokakulttuurin kehittymiselle.

Perinteiset juhlarokammekin ovat pula-ajan ruokia. Parasta mitä silloin on ollut mahdollista valmistaa. Jostain syystä niihin on sitten jämähdetty, eikä kehitystä ole tapahtunut.

Nykyään ihmiset hakevat uusia tuulia ruokailuun ja mielestäni se on hyvä asia.

Vierailija
9/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun mielestä on klassikko? Pullapitko on lihakeitto ei nyt ihan mielestäni näitä ole. Suomalaiset ovat syöneet etupäässä perunaa ja särvintä. Ja minun nähdäkseni uudet perunat ja silli tekevät kovasti kauppansa ja ovat suosittuja. Savustetut ja graavatut ( ennen enemmän suolattuja) kalat samoin. Et ehkä vain tunnista yleisiä klassikkoruokia.

Ovathan erilaiset lihakeitot todellisia suomalaisenkin keittiön klassikoita. Hirvisoppa, mykysoppa, lampaanpääkeitto, kuivalihakeitto ja mitä näitä nyt onkaan. Sesonkiruokaa aikanaan, teurastusajan herkkuja.

Vierailija
10/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai? Kyllä minä tiedän monia, joille esim mustikkapiirakan, korvapuustien tai lohisopan itsetekeminen on kunnia-asia.

Vierailija
11/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ugh, taas täällä on näitä "Ruotsissa/Ranskassa/Italiassa kyllä osataan..." -nillittäjiä. Oih, kuinka siellä autuaassa Keski- ja Etelä-Euroopassa vain syödään niitä perinneruokia! Ihanaa! Voi sentään! Taas niin hävettää olla suomalainen!

Etelä-Euroopassa jo yli vuosikymmenen asuneena voin sanoa, että jos kaikkein kalleimmat raflat luetaan pois, niin joka AINOASTA ravintolasta löytyy samat ruoat. Siis AIVAN samat. Onneksi löytyy esim. kiinalaisiakin ruokamestoja yllin kyllin, ettei tarvitse oikeasti sitä v*tun turskaa syödä 24/7. Musta on ihan terveen kansakunnan merkki, että perinneruokien rinnalla ihmiset haluavat tutustua muunkinlaisiin makumaailmoihin. Ja kyllä mä ainakin ihan ylpeänä suomalaisena kolmikymppisenä paistelen pullia ja teen karjalanpaistia, en tiedä keitä nämä tällaisten aloitusten tekijät yleensä tuntevat...

Ps. Minun perusteluni ovat vahvoja. ;)

Vierailija
12/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ugh, taas täällä on näitä "Ruotsissa/Ranskassa/Italiassa kyllä osataan..." -nillittäjiä. Oih, kuinka siellä autuaassa Keski- ja Etelä-Euroopassa vain syödään niitä perinneruokia! Ihanaa! Voi sentään! Taas niin hävettää olla suomalainen!

Etelä-Euroopassa jo yli vuosikymmenen asuneena voin sanoa, että jos kaikkein kalleimmat raflat luetaan pois, niin joka AINOASTA ravintolasta löytyy samat ruoat. Siis AIVAN samat. Onneksi löytyy esim. kiinalaisiakin ruokamestoja yllin kyllin, ettei tarvitse oikeasti sitä v*tun turskaa syödä 24/7. Musta on ihan terveen kansakunnan merkki, että perinneruokien rinnalla ihmiset haluavat tutustua muunkinlaisiin makumaailmoihin. Ja kyllä mä ainakin ihan ylpeänä suomalaisena kolmikymppisenä paistelen pullia ja teen karjalanpaistia, en tiedä keitä nämä tällaisten aloitusten tekijät yleensä tuntevat...

Ps. Minun perusteluni ovat vahvoja. ;)

Jatkan vielä sen verran, että viisi vuotta sitten seurustellessani erään (kouluttautuneen, matkustaneen) miehen kanssa, hän ei edes tiennyt, mikä on tortilla. o_0 Ei ollut aavistustakaan. Hyvin epäilevästi söi ensimmäisen palan, kunnes onneksi myöntyi ja totesi, että ihan hyväähän tämä täytetty vehnälettu on.

Ja lisään vielä, että nuo samat ruoat, mitkä löytyy ravintoloista, löytyy myös jokaisen kodin ruokapöydästä.  Todella pientä variaatiota havaittavissa, edelleen, vuonna 2018. Turskaa vedellään herkkuruokana joulunakin. Keitettynä, vieläpä. Örgh.

Vierailija
13/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihakeiton tai pullan tekemisessä ole mitään ylpeilyn aihetta, Sama kuin ylpeiilisi sillä, että osaa vetää housut jalkaansa.

Vierailija
14/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lihakeitto, mämmi, hernekeitto, Karjalan paisti tai piirakat, perunamuussit, klimppisoppa jne.jne. Osaan toki kaikkia noita tehdä, mutta kun 18 v ajan noita kotona söi, niin onhan se kiva tehdä jotain itse jotain muuta. Maailma on laaja ja on hauska kokeilla eri maiden reseptejä, miksi minun pitäisi siis tehdä klimppisoppaa? Että ap olisi iloinen? 

Perusteluni ovat vahvoja

Vierailija
15/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen heti, kun kerrot miksi on tärkeää ja oleellista, että teen ruuaksi lihakeittoa? Varsinkin näin kasvissyöjänä

Vierailija
16/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi arvostaa klassikoita jos ne ovat yksinkertaisesti paskaa kuten mämmi?

17/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen keittiö ei kuulu suosikkeihini, koska tykkään niin paljon kermasta ja juustosta. Yksi lempiruoistani on kuitenkin itäsuomalaista perua oleva pitkään haudutettu kaalilaatikko (jossa on jauhelihaa ja siirappia) puolukkasurvoksen kanssa. Se on ruoka joka kuuluu syksyyn mielestäni. Tykkään myös karjalanpaistista keitettyjen perunoiden kanssa sekä kaikista suomalaisista kalaruoista.

Vierailija
18/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää aloitus oli ihan jotenkin todella sekava, mikä sen pointti oli? Että nyt kaikki tekemään lihasoppaa ja ylpeilemään sillä, nyhtökauraa taas ei saa käyttää? Rääkätään sikoja pitämällä niitä pikkukarsinoissaan ja lopulta ammutaan pultti päähän, jotta saadaan tehdä sitä  ah niin ihanaa ja perinteistä lihasoppaa, kunhan ei vaan nyt suomalaista kauraa missään nimessä käytettäisi ruoanlaitossa. Tiedän, kumman raaka-aineen käytöllä ylpeilisin enemmän

Vierailija
19/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää aloitus oli ihan jotenkin todella sekava, mikä sen pointti oli? Että nyt kaikki tekemään lihasoppaa ja ylpeilemään sillä, nyhtökauraa taas ei saa käyttää? Rääkätään sikoja pitämällä niitä pikkukarsinoissaan ja lopulta ammutaan pultti päähän, jotta saadaan tehdä sitä  ah niin ihanaa ja perinteistä lihasoppaa, kunhan ei vaan nyt suomalaista kauraa missään nimessä käytettäisi ruoanlaitossa. Tiedän, kumman raaka-aineen käytöllä ylpeilisin enemmän

Perinteisessä lihasopassa käytetään kylläkin naudanlihaa.

Vierailija
20/43 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteisessä lihasopassa käytetään kylläkin naudanlihaa.

Ok, vaihda siinä tapauksessa sika-sanan tilalle lehmä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan