Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtöpassit pitkäaikaisesta määräaikaisesta työsuhteesta

Vierailija
23.07.2018 |

Pakko purkaa tunteita jonnekin. Olin samalla työnantajalla määräaikaisena noin 10 vuotta ja sopimukset ovat aina jatkuneet 1-3 kuukauden pätkissä. Välissä en ollut päivääkään työtön vaan sopimukset jatkuivat siitä, mihin edellinen loppui.

Nyt jäin kesän alussa työttömäksi. Olen kyllä nämä kaikki vuodet elänyt töiden loppumisen pelossa, mutta aina on sanottu, että kyllä töitä varmasti riittää ja että olisin seuraavaksi vakinaistettavien joukossa.

Nyt sitten yhtäkkiä olen työtön. Tämä tuli aivan yllätyksenä. Inhoan itseäni, koska tuhlasin elämästäni 10 vuotta tuollaisessa paikassa jaksaen näitä ikuisia pätkäsopimuksia. En saanut lähtiessäni edes mitään kiitosta näistä vuosista tai hyvän jatkon toivotteluja. Pomolla oli "potkut" antaessaan niin kiire, ettei hän edes ehtinyt jutella mitään. En saanut mitään selitystä. Hän lähti kauhealla kiireellä edes heitä sanomatta.

Siellä kuitenkin on jatkuvasti pulaa työntekijöistä ja tuöntekijöitä on vaikea saada. Kyseessä on julkinen naisvaltainen ala ja pomot jatkuvasti ihmettelevät, miksi ala ei houkuttele nuoria. En ole ensimmäinen, jolle on käynyt näin. Osa taas on itse tajunnut vaihtaa parempaan työpaikkaan ajoissa.

Mielestäni olen ollut aina ahkera ja tunnollinen työntekijä. Työpaikoilla minusta on pidetty ja olen saanut hyvää palautetta. Lähiesimiehet ovat aina yrittäneet puhua puolestani pomoille ja ovat toivoneet jatkoa minulle.

No, ei auta valittaa. Oli vaan pakko saada purkaa ajatuksiaan jonnekin. Harmittaa, kun kävi näin.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olit määräaikaisena 10-vuotta?? Etkö kertaakaan osannut vaatia vakituista ?

Vierailija
2/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olit määräaikaisena 10-vuotta?? Etkö kertaakaan osannut vaatia vakituista ?

Sitä olen itsekin ihmetellyt ja katunut tosissani näin jälkikäteen. Olin kai liian kiltti vaatimaan. Ja oli meillä moni muukin määräaikaisena jopa pidempään kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama 6 vuoden jälkeen. Työtodistuksen saaminenkin oli kiven alla. Että niin kiitollinen oli työnantaja siitä, että olin aina tehnyt työni hyvin ja mukisematta.

Vierailija
4/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon väliviivaa kuulu! Kymmenen vuotta ei ole yhdyssana. Eikö te osaa kirjoittaa?

Sitä paitsi eikös toistuvat määräaikaisuudet ole laittomia?

Vierailija
5/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuttaminen on laitonta. Ota yhteys liittoon ja riitauta asia. Vai eikö tullut mieleesi liittyä?

Vierailija
6/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kyllä liittoon. Voiko ne auttaa enää tällaisessa asiassa, kun työt ovat loppuneet?

Ikävää myös kuulla, että muilla on samoja kokemuksia. Kuulostaa siltä, että sinunkin tilanteessa on inhimillisyys unohdettu. Kyseessä on kuitenkin usean vuoden työsuhde, vaikka olisi miten määräaikainen tahansa.

Ap.

Vierailija
7/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, ettei kertaakaan 10 vuoden aikana tullut vakipaikkoja haettavaksi?

Vierailija
8/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on tämä: "Mielestäni olen ollut aina ahkera ja tunnollinen työntekijä."

Mistä ne olisivat saaneet uuden määräaikaisen seuraavaan tarpeeseen, jos olisivat vakinaistaneet sinut?

Miksi ihmeessä sinä et ole vaatinut vakinaistamista ennen kuin sait potkut? Ehkä työnantaja arveli sinun olevan seuraava vakinaistettava ja hätääntyi antamaan potkut ennen kuin sinä älysit vaatia vakinaistamista. Nyt saa ottaa sinun tilalle vastavalmistuneen, jolle maksetaan aluksi muutama kuukausi harjoittelijanpalkkaa.

Vierailija
9/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa/uskalla vaatia itselleni mitään. Olen liian kiltti. Tiedän sen olevan ongelma muuallakin kuin työelämässä. Pelkäsin kai, että sitten varsinkin saan lähteä, jos alan sanoa vastaan. Ja meillä on ollut porukkaa pitkästi yli 10 vuottakin määräaikaisena. Oli noita vakipaikkoja haettavana, mutta ei osunut onni kohdalleni. Olisi ollut ihan kivaa tietää, mikä minussa oli vikana. Tuskinpa nuo kuitenkaan olisivat jatkaneet vuosia näitä sopimuksiani, jos oikeasti olisin niin p* työntekijä kuin itsestäni nyt tuntuu. 

ap. 

Vierailija
10/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisten sopimusten tauoton ketjuttaminen on laitonta, ja jossain vaiheessa sellainen työsuhde katsotaan toistaiseksi jatkuvaksi. 

Vierailija
11/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisen työsopimuksen kestolla ei ole ylärajaa. Kymmenenkin vuoden pesti on mahdollinen, mutta viiden vuoden jälkeen työntekijää koskee irtisanomisaika.

Vierailija
12/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt liittoon yhteys, sulla on oikeuksia joita työnantaja nyt koittaa vältellä. Onko työpaikalla luottamusmies? Jos ei ole, niin sitten suoraa liittoon vain. Kymmenen vuoden pestiä ei voi lopettaa noin vain, kuten yllä jo huomautettiin. 

Vierailija
13/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kantele liittoon. Ilmainen lakimiehen neuvonta. Potkusi ovat laittomat ja sinut tullaan katsomaan vakituiseksi työntekijäksi oikeudessa, koska olet työskennellyt yhtäjaksoisesti 10 vuotta määräaikaisena. Vaikka irtisanomisen syyt olisivat tuotannolliset ja taloudelliset, sinua tulee kohdella kuin vakituista työntekijää ja tilallesi ei saa palkata ketään toista. 

Tulet voittamaan oikeudessa, mutta ihan ensin back upiksi se liiton lakimies. Tsemppiä! Sä pärjäät kyllä.

t. saman myllyn läpi käynyt

Vierailija
14/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa ihmetyttää ihmisten tietämättömyys. Kymmenen vuoden ketjutetut sopimukset lasketaan jo vakituiseksi, ei sinua niin vain voi irtisanoa. Ota nyt äkkiä yhteys liittoon.

Vierailija
15/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä sopimuksissani on aina lukenut joku peruste määräaikaisuudelle ja pelkään, että he nytkin löytävät jonkun perusteen. Pitäisi olla luonteeltaan jämäkämpi, mutta minkäs teet, kun on tällainen nössö. Varsinkin nyt kirjoittaessani tajuan, miten tyhmä sitä on ollut. Ottaa oikein päähän, että on antanut kohdella itseään näin. Voin ottaa liittoon yhteyttä, mutta ei minulla taida olla rohkeutta lähteä oikeuteen asti. 

ap. 

Vierailija
16/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti huomenna yhteys liittoon niin lähtee asia rullaamaan. Katso liittosi nettisivuilta, mihin laittaa sähköpostia tai soittaa.

Vierailija
17/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä sopimuksissani on aina lukenut joku peruste määräaikaisuudelle ja pelkään, että he nytkin löytävät jonkun perusteen. Pitäisi olla luonteeltaan jämäkämpi, mutta minkäs teet, kun on tällainen nössö. Varsinkin nyt kirjoittaessani tajuan, miten tyhmä sitä on ollut. Ottaa oikein päähän, että on antanut kohdella itseään näin. Voin ottaa liittoon yhteyttä, mutta ei minulla taida olla rohkeutta lähteä oikeuteen asti. 

ap. 

Ei ne perusteet ole enää kymmenen vuoden päästä päteviä. Tämä on niin selkeä tilanne että luulen että riittää kun liiton lakimies ottaa yhteyttä työnantajaan. Työnantaja on tyhmä jos lähtee oikeuteen asti, sillä voitat varmasti. Ja liitto lähtee varmasti mielellään viemään juttuasi eteenpäin, niin selkeä se on. Kymmenen vuoden ketjuttamiselle ei riitä mikään peruste, sinut katsotaan vakituiseksi työntekijäksi.

Vierailija
18/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te liittoon kuuluvat, ei teidän itse tarvitse/kannata riita-asioita ajaa, luottamusmiehet, paikallisosastot ja liitto ovat sitä varten.

Vierailija
19/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon väliviivaa kuulu! Kymmenen vuotta ei ole yhdyssana. Eikö te osaa kirjoittaa?

https://yle.fi/uutiset/3-10276747

Niin, te lukihäiriöisiä pilkkaavat olette kuulemma ihan ryhmäytyneet..

Vierailija
20/89 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolla oli varmasti niin kiire pois, kun tiesi, että irtisanomisesi oli laiton. Ajatteli potkia pois nössön ja nöyrän hyväksikäytettävän. Ryhdistäydy ja tee itsellesi sekä muille firman työntekijöille palvelus, ottamalla liittoon yhteys. Onko kyseessä hoitoala?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme