Mitä eskarissa opetetaan?
Vai mk se enemmänkin kerhotoimintatyyppistä? Mun lapsuudessa 80-luvulla ei ollut eskaria .
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
ihmettelenhiukan kirjoitti:
Minä oikeastaan vähän ihmettelen miksi esikoulussa on alettu opettaa lukemaan ja laskemaan. Sitten moni lapsi turhautuu ensimmäisellä luokalla tajutessaan että siellä ei tullutkaan mitään uutta asiaa.
Minusta eskari voisi jättää ne lukemiset ja laskemiset sinne kouluun ja keskittyä enemmän sosiaalisiin taitoihin. Ne vaan taitaa jäädä nyt jalkoihin noissa suurissa jättiryhmissä. Hiukan on tullut ikävä olo muutamasta tapauksesta jossa eskarista on tullut enemmänkin huonojen tapojen oppimisen paikka. Suuret ryhmät ja vähemmän aikuisen valvontaa.
Lapsella on valmiudet ja kiinnostus lukutaidon oppimiseen 4-8-vuotiaana. Olisi idioottia jotenkin tarkoituksellisesti odottaa kaikki sinne n. 7-vuotiaaksi ettei joku pitkästy. Oppimista pitää ruokkia kun on otollinen aika (vaikka ennen eskaria) eikä varastaa lapselta mahdollisuutta innostua.
Niin, 1-luokan opetussuunnitelmahan pitäisi siirtää jo eskariin. Ei ehkä ihan kokonaan mutta ainakin 2/3. Tulisi jotakin järkevää sisältöä sen nykyisen päiväkotimaisen leikkimisen sijaan. Samalla ylemmiltä luokilta tuotaisiin asiaa 1lk:lle. Jossakin kohdassa luokkien 3-9 välillä tuotaisiin uutta sisältöä nykyisten lisäksi, niin lapset oppisivat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minä oikeastaan vähän ihmettelen miksi esikoulussa on alettu opettaa lukemaan ja laskemaan. Sitten moni lapsi turhautuu ensimmäisellä luokalla tajutessaan että siellä ei tullutkaan mitään uutta asiaa.
Minusta eskari voisi jättää ne lukemiset ja laskemiset sinne kouluun ja keskittyä enemmän sosiaalisiin taitoihin. Ne vaan taitaa jäädä nyt jalkoihin noissa suurissa jättiryhmissä. Hiukan on tullut ikävä olo muutamasta tapauksesta jossa eskarista on tullut enemmänkin huonojen tapojen oppimisen paikka. Suuret ryhmät ja vähemmän aikuisen valvontaa.
Lapsella on valmiudet ja kiinnostus lukutaidon oppimiseen 4-8-vuotiaana. Olisi idioottia jotenkin tarkoituksellisesti odottaa kaikki sinne n. 7-vuotiaaksi ettei joku pitkästy. Oppimista pitää ruokkia kun on otollinen aika (vaikka ennen eskaria) eikä varastaa lapselta mahdollisuutta innostua.
Oon tavallaan samaa mieltä siitä että paljon keskitytään laskemiseen ja lukemiseen jo ennen eskariakin, mutta toisaalta jos lapsella on siihen valmius niin hölmöä lasta on estääkään oppimasta.
Minun lapsi luki ensimmäiset sanat 3-vuotiaana, olisi ollut aika hankala odotuttaa lasta ekaluokkaan asti, että "saa" innostua.
Meillä esikoulu on ihan keskustan koulussa jonne menee sitten myöhemmin ekalle luokalle. Eskari kestää neljä tuntia päivässä ja matkat kuljetaan linja-autolla kuten koululaiset. Ei ole luokassa mitään pienempiä lapsia, mutta joku lapsi voi tuplata eli olla toista vuotta eskarissa. Saa hyvät kouluvalmiudet, olin tyytyväinen ekan lapsen eskarivuoteen.
Eskarissa nyt ei kovin kummosia opeteta, jos kerta ohjaajan koulutuksellekin on ihan sama. Mun esikoisen eskarin ohjaaja oli koulutukseltaan taloushallinon merkonomi. Oli hoitanut lapsia kotonansa muutaman vuoden ja sitten ollut ala-asteen kansliassa tuuraamassa, josta oli saanut jalkansa ovenrakoon ja kaupunki antoi sille paikan eskarin ohjaajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 1-luokan opetussuunnitelmahan pitäisi siirtää jo eskariin. Ei ehkä ihan kokonaan mutta ainakin 2/3. Tulisi jotakin järkevää sisältöä sen nykyisen päiväkotimaisen leikkimisen sijaan. Samalla ylemmiltä luokilta tuotaisiin asiaa 1lk:lle. Jossakin kohdassa luokkien 3-9 välillä tuotaisiin uutta sisältöä nykyisten lisäksi, niin lapset oppisivat enemmän.
Koko loppuelämä on aikaa tehdä jotain järkevää. 6-vuotiaan on ihan ok oppia leikkimällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko loppuelämä on aikaa tehdä jotain järkevää. 6-vuotiaan on ihan ok oppia leikkimällä
Leikkin merkitystä vähättelee vain ne, joilla ei ole mitään akateemista ymmärrystä pienten lasten kasvusta ja kehityksestä.
Olin 1-2 luokkien sijaisena silloin ennen kuin eskari tuli pakolliseksi, ja voin rehellisesti sanoa, että kyllä se merkittävästi kouluvalmiuksia opettaa. Kaikki ne lapset, jotka eivät olleet eskaria käyneet tuplasivat ekaluokan. Ei ole kyse siitä askarrellaanko siellä vai opetellaanko värejä, vaan siitä, miten se lapsi oppii keskittymään tehtäviin kärsivällisyydellä, toimimaan ryhmässä jne...
Olin kauhean pettynyt aikoinaan, kun lastani eskarissa ei opetettukaan lukemaan ja laskemaan, mutta se on mun ongelmani; olin nimittäin kuvitellut sen olevan nimenomaan esiKOULU, ja lapseni osasi kyllä ryhmässä olla, totella sääntöjä ym. sitä, mitä siellä opetettiin, koska oli ollut piirun vajaat 3-vuotiaasta samassa päiväkodissa oppimassa ryhmässä olemista, vuoronsa odottamista, toisen lapsen huomioimista ym.ym.
No, niistä ajoista meidän kohdallamme viis, mutta silti olen sitä mieltä, että lukemisen alkeet olisi kyllä ihan hyvä osata ennen kouluun menoa, mikäli ei ole niin neropatti, että osaa lukea jo ennen päiväkotiin menoa.
Mä kävin eskarin 80-81, sitä ennen olin ollut kotihoidossa. Oli kyllä järkytys se lapsimäärä ja kuhina, oli siis päiväkodin yhteydssä, mutta hyvin valmensi kouluun noin ryhmässä olemisen kannalta. Lukemaan olin oppinut jo 4-vuotiaana itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisia taitoja, ryhmässä olemista, toisten huomioimista, jakamista, odottamista/kärsivällisyyttä jne.
Alkuopetuksen (1-2lk) akateemisia taitoja kuten kirjaimet (ei lukutaitoa), tavuttamista, lisäämistä ja vähentämistä kymmenlukuun asti. Havainnointia ja hahmottamista, avaruudellista ajattelua. Ja tosiaan hienomotorisia taitoja kuten saksien käyttö, rusetin tekeminen jne. Yllättävän monella eskarilaisella on saksien käytössä haasteita.T. 3vkon päästä taas töihin.
Mua ihmetyttää tämä saksifetissi. Eihän saksia tarvitse kuin joskus ehkä lahjapaperin leikkaamiseen.
Mun lapsi ei men eskariin vielä mut ajattelin jos opettaisin taitoja jo etukäteen. Esimerkiksi kirjaimien piirtämistä ja yksinkertaista laskutaitoa.
Tosin käsinkirjoittaminenkin alkaa olla mummokamaa. Mietin juur ettei itse ole tullut kirjoitettua käsin juuri mitään muuta kun allekirjoituksia... :D
Opetellaanko mitään digitaitoja eskarissa? Meidän tyttö ei siis osaa lukea eikä kirjoittaa, mutta on oppinut mediatabletin käytön jo. Osaa katsella YouTubesta videoita ja pelata.
Ap
Kyllä digitaitoja opetetaan, riippuu eskarista tietty laitteiden määrä ja laatu.
Vaikka käsinkirjoitusta ei juuri tarvitse, ovat aivotutkijat todenneet, että kehityksen kannalta ovat moninaiset käsintekemisen harjoitukset tärkeitä.
Erilaiset harjoitukset kehittävät aivojen eri osa-alueita ja mitä monipuolisemmin niitä harjoitetaan, sitä parempi kokonaispaketti tulee.
Eli juuri vaikkapa nuo hienomotoriset taidot kuten tuo mainitsemasi saksifetissi ovat lapsen kehityksen kokonaisuuden kannalta tärkeitä.
Liikunta ja kehon hallinta ovat olennainen osa lukemaan ja laskemaan oppimista, motoriikka, rytmitaju ja tasapaino jne. Aivot ovat moninainen kokonaisuus.
Minä olin eskarissa 2005. Muistan, että opeteltiin numerot 0-10 ja aakkoset. Meillä oli oppikirjana joku ällitälli niminen kirja. Sieltä tehtiin tehtäviä.
Olin eskarissa ysärin lopulla, ja että siellä ainakin askarreltiin, harjoiteltiin lukemista, laskemista, kirjoittamista ja kuvataiteita. Jonkin verran taisi olla esiintymisharjoituksiakin.
Valmistauduttiin siis koulua varten ja harjoiteltiin mm. viittaamista ja oman vuoron odottamista. Hyvin tehdyistä tehtävistä sai palkinnoksi tarran. Kaikki tehtävät koottiin portfolioon, joka minulla on kai vieläkin tallella jossain.
Kirjaimet ja numerot. Molemmat lapset ovat oppineet lukemaan ja laskemaan eskarisyksynä vaikka niitä ei vielä eskarissa opeteta. Opetellaan toimimaan koulumaisesti kouluympäristössä. Opetellaan toimimista ryhmässä ja muiden huomioonottamista.
Minulle on tullut käsitys ettei se niin kovin tärkeä juttu ole. Meillä eskarissa on "opettajina" kaksi lastenhoitajaa/lähihoitajaa ja en usko että toiminta siellä juuri eroaa tavallisesta päiväkodista. Nyt syksyllä eskariryhmässä on mukana myös viskareita, en tiedä miten se sitten vaikuttaa toimintaan.
Meidän tuleva eskarilainen osaa kirjaimet, numerot ja kirjoittaa lyhyitä sanoja. On ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta asti ja varmasti on harjoitellut jakamista ja oman vuoron odottamista jo aika paljon.
Kyllä mä kävin 80-luvulla esikoulun. Opetellaan kirjaimia, numeroita, vuodenaikoja, kuukausia jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut käsitys ettei se niin kovin tärkeä juttu ole. Meillä eskarissa on "opettajina" kaksi lastenhoitajaa/lähihoitajaa ja en usko että toiminta siellä juuri eroaa tavallisesta päiväkodista. Nyt syksyllä eskariryhmässä on mukana myös viskareita, en tiedä miten se sitten vaikuttaa toimintaan.
Meidän tuleva eskarilainen osaa kirjaimet, numerot ja kirjoittaa lyhyitä sanoja. On ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta asti ja varmasti on harjoitellut jakamista ja oman vuoron odottamista jo aika paljon.
Eikö oikeasti ole ketään oikeata opettajaa?? Meidän lapsen eskariryhmässä on eka-ja tokaluokkalaisia samassa ryhmässä.
Kyllähän se esikoulun tehtävä olisi niitä kouluvalmiuksia opettaa, toki leikin kautta paljolti. Itse ajattelen, että erityisen tärkeitä asioita eskarissa ovat muun muassa sosiaalisten taitojen harjoittelu sekä kielelliset harjoitukset esim. lorujen ym. leikittelyn kautta. Toki opettajasta riippuu paljon - minua tässä keskustelussa ihmetytti tuo eskariopettajien ”parjaus”, sillä lain mukaan heillä täytyy olla esiopettajan kelpoisuus - pelkkä lähihoitajan koulutus ei siihen riitä vaan täytyy olla joko lastentarhanopettaja esiopetus-pätevyydellä tai luokanopettaja. Eskarivuoden sisältöön vaikuttaa myös paljon ympäristö - päiväkodin yhteydessä oleva eskari on yleensä enemmän luonnollisesti päiväkotimaisempi ja koulun yhteydessä olevassa eskarissa taas toiminta koulumaisempaa. Ymmärtääkseni tutkimusten mukaan koulun yhteydessä oleva päiväkoti valmistaakin lapsia paremmin kouluarkeen, vaikka toki kouluarkeen tottuu viimeistään ykkösellä :)
eskareissa (niiden opettajissa/sisällöissä) on jonkun verran eroja vaikka perusidea onkin sama, mutta tärkeintä taitaa olla juurikin se kouluun valmistautuminen, eskari on tavallaan väliporras leikki-iän ja koululaisuuden välillä, jossa opetellaan pikkuhiljaa niitä koululaisten tarvitsemia taitoja, ja ennen kaikkea se, että jos jollakin lapsella on jotain häikkää tai viivästymää joissain taidoissa niin se huomataan ja siihen voidaan puuttua ennen koulun alkua, jotta koulu lähtisi sitten sujumaan mukavammin