Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Leskeneläke" - häh? Saavatko kaikki lesket sen oikeasti?

Vierailija
23.07.2018 |

Kymmenen vuotta sitten leskeksi jäänyt tuttavani, joka on koko ikänsä käynyt töissä (eikä ole ollut kotirouvana) mainitsi saavansa leskeneläkettä. Mikä tämä tulonsiirto oikein on ja miten sitä perustellaan? Maksaako sen KELA vai kuolleen puolison työeläkekassa? Saavatko kaikki lesket leskeneläkettä vai onko se tarkoitettu vain niille joilla on jotain puolisolta jääneitä velkoja hoidettavanaan?

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen maksaa kela ja sen saa velkavaikeuksissa olevat tietääkseni, jos velka on otettu puolison kanssa yhdessä.

Vierailija
2/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/mika-leskenelake-ja-kuka-sita-saa…

.

On kai pidetty kohtuuttomana, että elintaso saattaa romahtaa puolison kuoltua. Näin sinkkuna ajatus on tietysti ihan omituinen. Edes lapsilla asiaa ei voi perustella, sillä lapsia on nykyään eronneillakin (jotka eivät siis leskeneläkettä saa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät saa - siihen on aika tiukat säännöt, kuka saa ja kuinka kauan

https://www.kela.fi/leskenelake

Vierailija
4/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sen maksaa kela ja sen saa velkavaikeuksissa olevat tietääkseni, jos velka on otettu puolison kanssa yhdessä.

Ok. Eli kaikki eivät saa sitä.

Vierailija
5/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla ollut avioitunut alle 50-vuotiaana ja avioliiton kestänyt väh. 5 v. Jos itse tienaat enemmän kuin aviopuoliso oli tienannut niin leskeneläkettä ei tipu. Se on siis tarkoitti paikkaamaan parempituloisen puolison tulojen menetystä yhteistaloydessa. Usein se jää pieneksi tai maksettavaa ei jää jos tuloerot on olleet pienet. Ei velat siihen mitään vaikuta.

Vierailija
6/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin kriteerit täytettävä, ei se noin vaan ropsahda tilille.

Vierailija
7/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla ollut avioitunut alle 50-vuotiaana ja avioliiton kestänyt väh. 5 v. Jos itse tienaat enemmän kuin aviopuoliso oli tienannut niin leskeneläkettä ei tipu. Se on siis tarkoitti paikkaamaan parempituloisen puolison tulojen menetystä yhteistaloydessa. Usein se jää pieneksi tai maksettavaa ei jää jos tuloerot on olleet pienet. Ei velat siihen mitään vaikuta.

Ja täytyy olla yhteisiä lapsia. Itse jäin 32v leskeksi 10v avioliitosta eikä meillä ollut yhteisiä lapsia niin en saanut yhtään leskeneläkettä. Olin pienituloisten pitäisi kuin kuollut mieheni.

Vierailija
8/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni jäi leskeksi v-91 eläkeikäisenä sai leskeneläkettä 8 mk kuukaudessa..se siitä !

Vierailija
9/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairas ilmiö tuo leskeneläke. Yhtä lailla se pitäisi maksaa avopuolisoille. Tai miksi sitä ei voi itse päättää, kenelle oma eläke maksetaan kuoleman jälkeen? Ei minua ainakaan välttämättä kiinnostaisi elättää entistä kumppania, vaan minun jälkeeni eläkkeeni voisi maksaa vaikka hyvälle ystävälle tai lapselle.

Leskeneläke on perustuslainvastainenkin, sillä se syrjii aviosäädyn perusteella.

Vierailija
10/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lesket saavat.  Miehen työeläkkeestä puolet koko loppuelämän ajan.  Ja tietysti ovat saaneet henkivakuutuksesta rahat, usein kymmeniä tuhansia, ym.  Mutta leskeksi on vaikea päästä-joku pääsi ja murhaajakin vielä vapaana.  Nykyään tuota leskeneläkettä saa vaikka menee uusiin naimisiinkin-ainakin yksi tuttu  vanhempi rouva, kuollut miehensä oli valtiolla töissä.  Oma palkkansa yli 3000, miehestä joka kuukausi 1500 koko loppuelämän (nyt 60 v.) Ja siis on naimisissa uuden miehen kanssa.

Leskeksi pääseminen on kuin lottovoitto, ei sitä voi etukäteen tietää!

Höpö, Höpö! Leskeneläke sovitetaan lesken omien tulojen kanssa. En saa senttiäkään leskeneläkettä, koska oma eläke 2100 ja miehen oli 1500. Jos olisi ollut toisinpäin ja minä kuollut ensin, olisi mieheni saanut n.300€ leskeneläkettä. Katso laskentakaava työeläkeyhtiöiden sivuilta.

Vierailija
11/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairas ilmiö tuo leskeneläke. Yhtä lailla se pitäisi maksaa avopuolisoille. Tai miksi sitä ei voi itse päättää, kenelle oma eläke maksetaan kuoleman jälkeen? Ei minua ainakaan välttämättä kiinnostaisi elättää entistä kumppania, vaan minun jälkeeni eläkkeeni voisi maksaa vaikka hyvälle ystävälle tai lapselle.

Leskeneläke on perustuslainvastainenkin, sillä se syrjii aviosäädyn perusteella.

Ei avopuolisoa olekkaan. Ei se ole puoliso joka ei ole naimisissa.

Vierailija
12/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 mrd menee vuodessa verorahoja leskeneläkkeisiin. Eli ei mikään ihan pieni tuki ole kysymyksessä. Lapsilisiä maksetaan hiukan pienempi summa vuodessa.

Vierailija
13/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raja taitaa olla 60-v.

Vierailija
14/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten leskeksi jäänyt tuttavani, joka on koko ikänsä käynyt töissä (eikä ole ollut kotirouvana) mainitsi saavansa leskeneläkettä. Mikä tämä tulonsiirto oikein on ja miten sitä perustellaan? Maksaako sen KELA vai kuolleen puolison työeläkekassa? Saavatko kaikki lesket leskeneläkettä vai onko se tarkoitettu vain niille joilla on jotain puolisolta jääneitä velkoja hoidettavanaan?

Olisit ihan itsekin voinut asian selvittää jos olisit viitsinyt/osannut googlata.

Älykännykällä  surffaileva uusavutonko siellä?

Vierailija
15/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syrjivää, koska avopari on vapaa menemään naimisiin niin halutessaan.

Vierailija
16/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lesket saavat.  Miehen työeläkkeestä puolet koko loppuelämän ajan.  Ja tietysti ovat saaneet henkivakuutuksesta rahat, usein kymmeniä tuhansia, ym.  Mutta leskeksi on vaikea päästä-joku pääsi ja murhaajakin vielä vapaana.  Nykyään tuota leskeneläkettä saa vaikka menee uusiin naimisiinkin-ainakin yksi tuttu  vanhempi rouva, kuollut miehensä oli valtiolla töissä.  Oma palkkansa yli 3000, miehestä joka kuukausi 1500 koko loppuelämän (nyt 60 v.) Ja siis on naimisissa uuden miehen kanssa.

Leskeksi pääseminen on kuin lottovoitto, ei sitä voi etukäteen tietää!

Sinä  levität väärää tietoa ilmeisen tahallisesti.KAIKKI lesket eivät saa leskeneläkettä. Todellä törkeää väittää niin tarkistamatta asiaa.

Vierailija
17/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1,5 mrd menee vuodessa verorahoja leskeneläkkeisiin. Eli ei mikään ihan pieni tuki ole kysymyksessä. Lapsilisiä maksetaan hiukan pienempi summa vuodessa.

Leskeneläkkeitä ei makseta verorahoista vaan työeläkeyhtiöt maksavat ne kuten muutkin työeläkkeet.

Vierailija
18/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä säännöt koskevat vain Kelan maksamaa leskeneläkettä. Suurimman osan leskeneläkkeistä maksavat työeläkeyhtiöt, ja niitä koskevat omat säännöt. Karkeana sääntönä voi pitää sitä, että jos lesken oma työeläke on pienempi tai korkeintaan suunnilleen yhtä suuri kuin vainajan työeläke, saa leski leskeneläkettä, jos hän täyttää yleiset ehdot (on yhteisiä lapsia vainajan kanssa TAI avioliitto on solmittu tarpeeksi nuorena ja leski on vainajan kuolinhetkellä tarpeeksi vanha). Leskeneläke on sitä suurempi, mitä suurempi on vainajan työeläkkeen ja lesken oman työeläkkeen erotus.

Jos leski ja vainaja ovat vainajan kuollessa alle eläkeikäisiä, käytetään todellisen työeläkkeen sijaan laskennallista työeläkettä, joka lasketaan siten kuin leski/vainaja olisi jatkanut kuolinhetken työpaikassaan sen hetkisellä palkallaan eläkeikään asti.

Tämä selostus on vain karkea selitys, jossa ei ole otettu huomioon kaikkia yksityiskohtia ja poikkeuksia. Se antaa kuitenkin yleiskuvan asiasta.

Vierailija
19/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä säännöt koskevat vain Kelan maksamaa leskeneläkettä. Suurimman osan leskeneläkkeistä maksavat työeläkeyhtiöt, ja niitä koskevat omat säännöt. Karkeana sääntönä voi pitää sitä, että jos lesken oma työeläke on pienempi tai korkeintaan suunnilleen yhtä suuri kuin vainajan työeläke, saa leski leskeneläkettä, jos hän täyttää yleiset ehdot (on yhteisiä lapsia vainajan kanssa TAI avioliitto on solmittu tarpeeksi nuorena ja leski on vainajan kuolinhetkellä tarpeeksi vanha). Leskeneläke on sitä suurempi, mitä suurempi on vainajan työeläkkeen ja lesken oman työeläkkeen erotus.

Jos leski ja vainaja ovat vainajan kuollessa alle eläkeikäisiä, käytetään todellisen työeläkkeen sijaan laskennallista työeläkettä, joka lasketaan siten kuin leski/vainaja olisi jatkanut kuolinhetken työpaikassaan sen hetkisellä palkallaan eläkeikään asti.

Tämä selostus on vain karkea selitys, jossa ei ole otettu huomioon kaikkia yksityiskohtia ja poikkeuksia. Se antaa kuitenkin yleiskuvan asiasta.

Just näin! Onneksi mies on kovatuloinen ja itse olen pienituloinen. Vielä pääsen juhlimaan 🍾🎉👍

Vierailija
20/188 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/mika-leskenelake-ja-kuka-sita-saa…

.

On kai pidetty kohtuuttomana, että elintaso saattaa romahtaa puolison kuoltua. Näin sinkkuna ajatus on tietysti ihan omituinen. Edes lapsilla asiaa ei voi perustella, sillä lapsia on nykyään eronneillakin (jotka eivät siis leskeneläkettä saa).

Suomessa vanhemmat ovat lapsen elatusvelvollisua 18-ikävuoteen asti, eikä se poistu vaikka vanhemmat eroavat. Eli jos lapsi asuu toisen vanhemman luona, etävanhempi maksaa kuukausittain elatus maksua.

Tätä mahdollisuutta ei ole kuolleella vanhemmalla, vaan kuolleen vanhemman työeläkkeestä eläkeyhtiö maksaa lapselle eläkettä 18-ikävuoteen asti.

Muuten lapset olisivat eriarvoisessa asemassa ja se oli epäoikeuden mukaista.

Leskeneläkkeestä on paljon melua tyhjästä, koska nykyään molemmat puolisot ovat työelämössä.

Luulen ap. tapauksessa olevan yksityinen eläkevakuutus, jonka saa eloon jäänyt puoliso, jos vakuutuksenottaja kuolee.

Ja tätä ei makseta verovaroista tai eläkevak. maksuista, vaan se on ihan itse maksettu, ihan samalla tavalla kuin muu varallisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi