"Leskeneläke" - häh? Saavatko kaikki lesket sen oikeasti?
Kymmenen vuotta sitten leskeksi jäänyt tuttavani, joka on koko ikänsä käynyt töissä (eikä ole ollut kotirouvana) mainitsi saavansa leskeneläkettä. Mikä tämä tulonsiirto oikein on ja miten sitä perustellaan? Maksaako sen KELA vai kuolleen puolison työeläkekassa? Saavatko kaikki lesket leskeneläkettä vai onko se tarkoitettu vain niille joilla on jotain puolisolta jääneitä velkoja hoidettavanaan?
Kommentit (188)
Lesken eläkettä saa alle kuuskymppinen, perhe-eläkettä yli kuuskymppinen. Lesken eläkkeestä en tiä, mutta perhe-eläke on puolet työeläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairas ilmiö tuo leskeneläke. Yhtä lailla se pitäisi maksaa avopuolisoille. Tai miksi sitä ei voi itse päättää, kenelle oma eläke maksetaan kuoleman jälkeen? Ei minua ainakaan välttämättä kiinnostaisi elättää entistä kumppania, vaan minun jälkeeni eläkkeeni voisi maksaa vaikka hyvälle ystävälle tai lapselle.
Leskeneläke on perustuslainvastainenkin, sillä se syrjii aviosäädyn perusteella.
Nykyään leskeneläkettä saa ainoastaan kuolleen puolison lapset 18-ikävuoteen asti, harvoin puoliso, kun ovat työelämässä.
Ellei ole yksityistä eläkevakuutusta, mutta sehän maksetaan itse.
Äitini työeläke on n.1000€/kk niin leskeneläkeetä ei saa, vaikka olivat naimissa yli 50vuotta.
Joo, ehkä ne tulot vaikuttaa maksetaanko perhe-eläkettä. Omalla äidillä oma kansaneläkekin pieneni, kun rupesi saamaan puolet isän työeläkkeestä ( Eli maksimin) eläkesäätiöltä.
Vierailija kirjoitti:
Lesken eläkettä saa alle kuuskymppinen, perhe-eläkettä yli kuuskymppinen. Lesken eläkkeestä en tiä, mutta perhe-eläke on puolet työeläkkeestä.
Ja ilmeisesti perhe-eläkettä saa alaikäiset lapset ja puoliso, kun lapset täysi-ikäiset, saa pienituloinen leski lesken eläkettä kunnes täyttää sen 54 (?) ja saa tuloista riippuen taas perhe-eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjivää, koska avopari on vapaa menemään naimisiin niin halutessaan.
Paitsi että aika harva kai sitä naimisiin menee, ellei ole uskovainen.
"Kun puolisosi kuolee, sinulla on leskenä oikeus leskeneläkkeeseen, jos sinulla ja puolisollasi on tai on ollut yhteinen lapsi. Lisäksi edellytetään, että olitte avioliitossa puolisosi kuollessa ja avioliittonne oli solmittu ennen kuin puolisosi oli täyttänyt 65 vuotta. Lesken iällä ei ole merkitystä.
Entisenä puolisona sinulla on oikeus leskeneläkkeeseen, jos puolisollasi oli viranomaisen vahvistama velvollisuus maksaa sinulle jatkuvaa elatusapua.
Voit saada leskeneläkettä loppuelämäsi ajan. Leskeneläkkeesi päättyy kuitenkin silloin, jos solmit uuden avioliiton alle 50-vuotiaana. Tällöin sinulle maksetaan kerralla kolmen vuoden leskeneläke. Sen sijaan leskeneläkkeesi maksuun ei vaikuta se, jos menet uudelleen naimisiin yli 50-vuotiaana."
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/leskelle-ja-laps…
Vierailija kirjoitti:
1,5 mrd menee vuodessa verorahoja leskeneläkkeisiin. Eli ei mikään ihan pieni tuki ole kysymyksessä. Lapsilisiä maksetaan hiukan pienempi summa vuodessa.
Suurin osa tuosta summasta muodostuu alle 18v lapsista, jotka saavat kuolleen vanhemman työeläkkeestä, kunnes on täysi-ikäinen.
Omat vanhemmat kuolivat, kun olin 12v ja en olisi lapsena millään muuten pärjännyt, jos tuota eläkettä ei olisi ollut, vaikka sukulaiset pitivät meistö huolen.
Kaikkea sitä pitää kadehtia, sillä minä ja moni muu, olisi mieluimmin pitäneet vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai hankkii lapsia muuten kuin lapsilisien toivossa.
Kiva kun joku katsoi asiaa netistä, eikä ollut dementikkojen muistin varassa :)
Tää on ihan niin kuin Kreikassa, paitsi vielä hullumpaa. Kun valtio kerran haluaa näin avokätisesti palkita naimisiinmenijöitä, eikö naimisiinmenosta voisi jo maksaa vaikka jonkun naimispalkkion? Saattaisin harkita avioliittoa jos siitä maksettaisiin vaikkapa 50 000 euroa up front.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan niin kuin Kreikassa, paitsi vielä hullumpaa. Kun valtio kerran haluaa näin avokätisesti palkita naimisiinmenijöitä, eikö naimisiinmenosta voisi jo maksaa vaikka jonkun naimispalkkion? Saattaisin harkita avioliittoa jos siitä maksettaisiin vaikkapa 50 000 euroa up front.
Laskeneläkeen suuruus määräytyy oman eläkkeesi perusteella.
Jos saat ison eläkkeen, et ehkä voi saada leskeneläkettä.
Ei muuta kuin rekisteröimään vaan suhde ja fistaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairas ilmiö tuo leskeneläke. Yhtä lailla se pitäisi maksaa avopuolisoille. Tai miksi sitä ei voi itse päättää, kenelle oma eläke maksetaan kuoleman jälkeen? Ei minua ainakaan välttämättä kiinnostaisi elättää entistä kumppania, vaan minun jälkeeni eläkkeeni voisi maksaa vaikka hyvälle ystävälle tai lapselle.
Leskeneläke on perustuslainvastainenkin, sillä se syrjii aviosäädyn perusteella.
Nykyään leskeneläkettä saa ainoastaan kuolleen puolison lapset 18-ikävuoteen asti, harvoin puoliso, kun ovat työelämässä.
Äitini työeläke on n.1000€/kk niin leskeneläkeetä ei saa, vaikka olivat naimissa yli 50vuotta.
Tämä on mahdollista vain siinä tapauksessa, että isäsi oma työeläke oli noin 300 eur/kk tai vähemmän. Onko äitisi ymmärtänyt hakea työeläkeyhtiöltä perhe-eläkettä?
Oletan siis nyt, että tarkoitat perhe-eläkettä. Kelan maksamaan leskeneläkkeeseen äitisi ei varmaan olekaan oikeutettu omien tulojensa vuoksi, mutta hänen pitäisi saada perhe-eläkettä kaavalla 0.5 * isäsi työeläke - 0.5 * (äitisi työeläke - 695)
Mitä vettiä! En saa leskeneläkettä yli 65-vuotiaana, vaan joudun kitkuttelemaan omalla pienellä eläkkeelläni. Näin meitä huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni menee juuri leskeneläkkeen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vettiä! En saa leskeneläkettä yli 65-vuotiaana, vaan joudun kitkuttelemaan omalla pienellä eläkkeelläni. Näin meitä huijataan.
Saat perhe-eläkettä yli 65-vuotiaana, jos oma työeläkkeesi on tarpeeksi pieni verrattuna puolisovainajasi työeläkkeeseen ja täytät muut ehdot yhteisten lasten tai avioliiton solmimisiän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, naimisiin lesken eläkkeen takia ja lapset lapsilisien takia. Sairasta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, naimisiin lesken eläkkeen takia ja lapset lapsilisien takia. Sairasta!!
Tulojen maksimointi on järkevää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä lainopillisista syistä, esim. testamenttia ei tarvitse tehdä (lapseton pari).
Olen tähän asti luullut, että minäkin saisin leskeneläkettä, mutta enpä sitten saakaan - tienaan rutkasti enemmän kuin mieheni :)