Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö eläkeikää varten säästää?

Vierailija
22.07.2018 |

Eikö eläkkeellä saa eläkettä (vähintään jotain kansaneläkettä, vaikka sitä ei itse olisi työllä edes ansainnut)? Miksi siis monet säästävät eläkettä varten? Eikö eläke ole vähintään suunnilleen sen verran, että se kattaa pakolliset kulut, eli asumisen, ruuan, laskut ja lääkkeet? Millaisia summia teillä on tavoitteena säästää eläkkeelle?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä tuollaista säästämistä. Ettehän edes tiedä, oletteko enää hengissä sitten, kun eläkkeelle pääseminen vihdoin koittaa.

Vierailija
2/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet aika naiivisti. Tänään luin juuri päivän lehdestä, että suurin osa maksuongelmaisista on vasta eläkkeelle jääneitä. Kulutustottumukset ovat ennallaan, vaikka tuot ovat tippuneet. Moni eläkeläinen on hyvin pienituloinen.

Itse ajattelen, että vaikka nyt maksan muhkeat summat eläkevakuutusmaksuja, tulen tuskin koskaan saamaan niitä takaisin. Eiköhän minun eläköityessäni ole koko hyvinvointivaltio kuollut ja kuopattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

775,27e on vähimmäiseläke. Miten on, pärjäisitkö?

Vierailija
4/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ainakin muutan tropiikkiin 18 vuotiaan koralaistytön kanssa sitten kun vaimo kupsahtaa joten pitää olla pätäkkää

Vierailija
5/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävyysvaje = työssä käymättömiä on liikaa suhteessa työssä käyviin. Eläkerahat eivät kasva puussa, vaan ne ovat kiinni eläkeyhtiöiden sijoituksissa, joiden arvot saattavat muuttua. Vaikka tällä hetkellä eläkeläiset saavat eläkkeensä, niin ei välttämättä tulevaisuudessa ole.

Vierailija
6/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn tarvittaessa sopeutumaan mainiosti matalaan elintasoon. Jos tuosta kuuluu maksaa asuminen, laskut ja ruoka, niin pärjäisin. Sen sijaan jos sairastun niin, että tarvitsen vakituisesti kalliita lääkkeitä, niin sitten en. Mutta eikö lääkkeisiin saa ainakin nykyään vielä korvausta Kelalta?

Vierailija
7/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin. Enemmän kuin työttömyyskorvaus.

Vierailija
8/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse ainakin muutan tropiikkiin 18 vuotiaan koralaistytön kanssa sitten kun vaimo kupsahtaa joten pitää olla pätäkkää

Unelmoi vaan, sä kuolet ensin 😂

Vierailija
9/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä takaa sen että lainsäädäntö ei tässä välissä muutu. Eläkettä, varsinkin tulevia eläkkeitä on koko ajan leikattu ja kurjistettu esim siirtämällä eläkeikää yhä kauemmaksi.

Minulla ei ole uskoa eläkejärjestelmään että se pystyisi takaamaan inhimilliset elinolosuhteet.  Minulla on tavoitteena saada nykyrahassa noin 1200 euron kuukausitulot pääomatuottoina.

Vierailija
10/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähinnä usko elinajanodotteeseen ja sen kasvuun. Siksi säästän että se mahdollistaa työstä poisjäännin kun sattuu huvittamaan.

Vierailija
11/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut säästää. Toki säästän koko ajan ns. hyvän päivän varaa eli että voin matkustella ja remontoida, mutta varsinaisesti eläkeaikaa varten en säästä. Pystyn elämään hyvinkin pienillä kuluilla, eläkeiässä menot sitäpaitsi muutenkin on pienemmät: ei ole enää lapsia kotona, asuntolainat maksettu yms. Jos eläkkeellä haluan vielä matkustella niin ei se paljoa maksa kun ei tarvitse koko perhettä kustantaa.

Vierailija
12/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on sen mukainen kuin paljon oot elämäs aikana työllä tienannu.

Vierailija
13/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa elää mukavasti eikä kädestä suuhun, niin kannattaa säästää.

Vierailija
14/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täytyy pyrkiä maksamaan kaikki lainat pois ennen eläkeikää. On järkevää säästää edes jonkun

verran pesämunaa että ei sitten ole pelkän eläkkeen varassa. Tämä ei tietenkään tarkoita pihistämistä

ja turhaa säästelemistä nyt vaan holtittoman törsäilyn lopettamista. Elämä on mukavampaa ja 

huolettomampaa kun tietää että on pelivaraa eläkkeelläkin.

Vierailija
15/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk

niin saan ekäkettä reilut 1300€/kk käteen.

Vierailija
16/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattisestihan sitä säästyy euroja ,jos työtä tekee.Kiva se on eläkkeelläkin ostaa ja tehdä mitä tahtoo.

Vierailija
17/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän jo nyt, että eläkkeeni on pieni mutta en aio säästää. Laitan sitten reseptilääke- ja sairaalamaksuni toimeentulotukihakemukseen.

Vierailija
18/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli sh ja tehnyt ikänsä töitä ja saa eläkettä n.1100€/kk.

Tiukkaa tekisi jos olisi niin huonossa kunnossa, että tarvitsisi ulkopuolista palveluita tai minä en auttaisi. Joku ateriapalvelu on reilut 10€/ateria, osa lääkkeistä ei kuulu Kela korvaukseen, eikä huomioda lääkekatossa, vaikka on reseptilääke. Siivous 35€/h, samoin kotipalvelusta laskutetaan joka ripauksesta.

Jos ei ole säästöjä, vanhus on oman onnensa nojassa ja onko se inhimillistä ja ihmisarvoista elämää viimeisinä elinvuosina.

Vierailija
19/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle ja eläkkeen pienuus oli yllätys, vaikka työuraa takana n.43 vuotta, ilman poissaoloja ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka oli 2800-4300€/kk

Miten se voi olla yllätys kun eläkelaitosten sivuilla on laskureita, joilla voi laskea oman henkilökohtaisen eläkkeensä eri vaihtoehdoilla? Mulla on tällä hetkellä eläkettä ansaittuna n. 1700 € bruttona ja vielä kymmenen vuotta töissä suunnitelmana, jos terveenä pysyy. Brutto tulee olemaan jotain 2600-2700 ja ihmettelen miten sillä pärjää koska eläkkeen verotus on kovempaa kuin palkan. Kulutusta pitää pienentää, tosin silloin ei ole asuntovelkaa.

Vierailija
20/71 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain pielessä nyt. Minä saan eläkettä käteen 2000€, ja tuloni eivät koskaan olleet 4000€/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme