Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sáárnuh-uv sämikielâ? Puhutteko saamea?

22.07.2018 |

Sämmilâš! Sáárnuh-uv sämikielâ? Kost? Pääihist, olgon...?

Saamelaiset! Puhutteko saamea? Missä? Kotona, ulkona...?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oulu kirjoitti:

Ymmärrän enemmän kuin puhun, kirjoittamisesta puhumattakaan

Mun maid ádden hui eanet go hálan dahje cállan :D

Vierailija
22/23 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en puhu, vaikka suvussa inarinsaamelaista verta onkin enemmän kuin tarpeeksi. Kieli kuoli jossain vaiheessa isovanhempiin. Onneksi nuorempi sukupolvi on täysin eri maata eli kielipesässä ja koulussa ovat oppineet inarinsaamen ja puhuvat sitä mielestäni varsin sujuvasti.

Suvussa puhutaan myös pohjoissaamea ja kolttaa, joten kotiranta on nykyisin kuin mikäkin Baabelin torni. Vitsailin joskus, että joutuvat puhumaan keskenään suomea, kun eivät toisiaan enää muuten ymmärrä.

Osaan toki rumat sanat ;D ja ymmärrän tekstin sisällön pääpiirteittäin, joten siinä mielessä en ole ihan toivoton tapaus. Olenkin joskus harkinnut opiskelevani kieltä Saakissa eli nykyisessa Sogsakkissa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/23 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en puhu, vaikka suvussa inarinsaamelaista verta onkin enemmän kuin tarpeeksi. Kieli kuoli jossain vaiheessa isovanhempiin. Onneksi nuorempi sukupolvi on täysin eri maata eli kielipesässä ja koulussa ovat oppineet inarinsaamen ja puhuvat sitä mielestäni varsin sujuvasti.

Suvussa puhutaan myös pohjoissaamea ja kolttaa, joten kotiranta on nykyisin kuin mikäkin Baabelin torni. Vitsailin joskus, että joutuvat puhumaan keskenään suomea, kun eivät toisiaan enää muuten ymmärrä.

Osaan toki rumat sanat ;D ja ymmärrän tekstin sisällön pääpiirteittäin, joten siinä mielessä en ole ihan toivoton tapaus. Olenkin joskus harkinnut opiskelevani kieltä Saakissa eli nykyisessa Sogsakkissa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi...

Na te muččâd! :0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän