Isä kuoli ja luulin
että hältä jäisi vähän perintöä. Mutta äiti rikkaampana vetosi oikeuteensa antaa meille lapsille tasinkoa.
Veroja joudutaan kuitenkin maksamaan ja tämä osa mikä "saadaan" riittää nippa nappa.
Että semmonen äiti, kiiti vaan.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä kuoli ja isältä tuli vähän perintöä. Äiti maksaa tasinkoa ja nyt tulee perintöä vähän enemmän.
Ja se ongelma on... ?
Siis äiti ei maksa tasinkoa vaan haluaa kaiken itselleen.ap.
Harvinaisen sekavasti kirjoitat. Aloituksessa äiti maksaa tasinkoa ja nyt äiti ei maksa. Kerropa nyt uudelleen, mikä on ongelma?
Siis tää kaikki on vaan nyt niin sekavaa, sori.
Äiti pystyy isää rikkaampana vetoamaan oikeuteensa OLLA MAKSAMATTA meille lapsille tasinkoa.
Ja niin hän toimii.ap.
Ja miksi ÄITISI pitäisi OMASTAAN teille antaa jotain kun hänen oma puolisonsa kuollut. Eiköhän tuossa toisen menettämisessä ole jo tarpeeksi. Korppikotka sinä olet.
Tässä on luultavasti ap sekoittanut termit. Mikäli isän omaisuus on ollut kiinni äidin ja isän yhteisessä asunnossa, lapset perivät paperilla puolet, ja vero tulee maksettavaksi, mutta mitään jaettvaa ei ole. Leskellä on elinikäinen asumisoikeus asuntoon. Verosta saa hiukan vähennystä, riippuen minkä ikäinen leski on.
Veikkaan että äiti on tässä maksanutkin tasinkoa juuri verojen verran.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti olisi halunnut hän olisi voinut kieltäytyä maksamasta tasinkoa ja silloin tilanne olisi ollut vielä tiukempi.
Niin hän kieltäytyikin. Siksi nyt on tiukkaa.
Anteeksi sekava aloitukseni.ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä kuoli ja isältä tuli vähän perintöä. Äiti maksaa tasinkoa ja nyt tulee perintöä vähän enemmän.
Ja se ongelma on... ?
Harvinaisen sekavasti kirjoitat. Aloituksessa äiti maksaa tasinkoa ja nyt äiti ei maksa. Kerropa nyt uudelleen, mikä on ongelma?
Äiti pystyy isää rikkaampana vetoamaan oikeuteensa OLLA MAKSAMATTA meille lapsille tasinkoa.
Ja niin hän toimii.ap.
Ja toimii ihan oikein. Miksi ihmeessä hän antaisi omia rahojaan teille nyt, kun hänellä tulee olemaan paljon tiukempaa kuin ennen, kun toisen tulot jäävät pois. Äitisi rahat ovat hänen aina kuolemaansa asti. Jos jotain on jäljellä ja hän ei ole tehnyt testamenttia, peritte hänet. So simple!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ongelma on... ?
Niin, ISÄNHÄN te peritte. voi nyt jumalkuta, että ahneita ihmisiä. Toisen pitäisi jo eläessään antaa omansa. Meillä taas kävi niin kun isoäitini kuoli, että me käskimme isoisän olla antamatta tasinkoa kuolinpesälle. Hän oli sitä antamassa, mutta sanottiin että hän tarvitsee sitä enemmän. Ja hyvä niin, valitettavasti isoisä on joutunut nyt muistisairauden vuoksi hoitokotiin ja näillä varoilla pystyi saamaan hiukan paremman hoitopaikan.
Lisätään tähän vielä, että nämä rahathan ovat suoraan minun perintöosuudestani pois. Ja mieluummin minä haluan että isoisälläni on loppuun asti parhaat mahdolliset olot kuin että minulle tulisi parikymmentä tonnia enemmän perintöä.
Näin toimii terve ja fiksu ihminen (hyvä sinä!) eli arviolta noin 5%:a populaatiosta... :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ongelma on... ?
Ja niin hän toimii.ap.
Ja miksi ÄITISI pitäisi OMASTAAN teille antaa jotain kun hänen oma puolisonsa kuollut. Eiköhän tuossa toisen menettämisessä ole jo tarpeeksi. Korppikotka sinä olet.
Miksi minun pitää maksaa kun en mitään saa, mä joudun ottaan velkaa!ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ongelma on... ?
Ja niin hän toimii.ap.
Ja toimii ihan oikein. Miksi ihmeessä hän antaisi omia rahojaan teille nyt, kun hänellä tulee olemaan paljon tiukempaa kuin ennen, kun toisen tulot jäävät pois. Äitisi rahat ovat hänen aina kuolemaansa asti. Jos jotain on jäljellä ja hän ei ole tehnyt testamenttia, peritte hänet. So simple!
Ja toivoisin että tekee testamentin jollekin kissatalolle, kun tuollaisia korppikotkia haaskalla.
Äiti kuoli hiljattain ja ihan yhdessä päätettiin, ettei isä maksa tasinkoa. Ne ovat heidän säästämiään rahoja, enkä minä ainakaan haluaa mitään tässä vaiheessa. (Toki äidin omaisuudesta tulee perintöä, mutta osuuksia kiinteistöihin, ei juurikaan rahaa). Oletko muuten ap perehtynyt perintöverotukseen? Mulle tuli täysin yllätyksenä miten vähän se on.
Ilmeisesti vanhemmillasi oli keskinäinen testamentti, Lakiosasi voit vaatia nyt joka on eri kuin tasinko.
Ap, saat lakiosan isäsi perinnöstä, jos niin vaadit. Vaatimiselle on aikaraja.
Kieltäydy perinnöstä, jos on noin vaikeeta.
Mitä isän omaisuutta te olette perimässä?
Ap provoilu ei onnistu, jos ei tiedä mistä puhuu 😁
Vierailija kirjoitti:
että hältä jäisi vähän perintöä. Mutta äiti rikkaampana vetosi oikeuteensa antaa meille lapsille tasinkoa.
Veroja joudutaan kuitenkin maksamaan ja tämä osa mikä "saadaan" riittää nippa nappa.
Että semmonen äiti, kiiti vaan.
Valehtelet tai sitten olet ymmärtänyt aivan väärin. Perintöä tulee vähintään 20 000 euroa, jos siitä joutuu maksamaan veroa.
Onkohan kyse siitä, että ainoa perintö on vanhempien asunto. Siitä vainajan osuus tulee lapsille perintönä, mutta leskellä on elinikäinen asumisoikeus. Siinä sitä onkin lusimista, jos vainajan uusi puoliso 20-vuotias leski jää yhteiseen asuntoon ja elää vanhemmaksi kuin perilliset.
Jos asunto on ainoa perintö, niin sitten olisi kannattanut luopua perinnöstä perunkirjoituksessa. Sitten ei tulisi veroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ongelma on... ?
Ja niin hän toimii.ap.
Ja toivoisin että tekee testamentin jollekin kissatalolle, kun tuollaisia korppikotkia haaskalla.
Niin hän tekeekin.ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ongelma on... ?
Ja niin hän toimii.ap.
Miksi minun pitää maksaa kun en mitään saa, mä joudun ottaan velkaa!ap.
Jos et saa MITÄÄN niin et joudu maksamaan mitään. Eli jos joudut maksamaan jotain, olet saanut perintöä yli 20 000 euroa. Lisäksi tuohon tulee hallintaoikeuden kautta vähennys mikäli perittävä omaisuus on asunto.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt hyvä ihminen asioista selvää oikeusoppineilta. Vaikka omasta pankistasi löytyy kyseisiä.Selvästi sinua harmittaa /ottaa päähän niin paljon ettet ainakaan vastauksiesi perusteella ole sisäistänyt asioita. Sääliksi käy kuollutta isääkin kun "haaskat raadolla" tyyliin mulle mulle!!!
Äiti ei sure isää.ap.
Sekavasti ap selittää, enkä oikein nyt ymmärrä mitä hän on perimässä. Mutta ihan yleisestikin tiedoksi, että perintöveron joutuu maksamaan heti vaikka et perintöä vielä saisikaan. Esim. aviopuolisot omistaneet yhdessä kiinteistön, josta perit puolet ja jonne leski haluaa (ja saa) jäädä asumaan. Maksat silti puolikkaasta verot vaikka et saa mitään omaisuutta vielä. Kyllä, voi joutua ottamaan lainaa perintöveroa varten. Ja huonolla tuurilla asunnon arvo laskee niin paljon, että kun joskus 20 vuoden päästä se myydään, et saa sitä summaa lähellekään, josta olet veroa maksanut. Toisin päin kyllä verottaja iskee eli jos asunnon arvo on noussut, saa myynnin jälkeen maksaa lisää veroja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä maa?
Suomessa puolisot eivät peri toisiaan, vaan lapset perivät kaiken. Leski saa kyllä pitää sen oman puolikkaansa yhteisestä omaisuudesta.
...ja elinikäisen hallintaoikeuden yhteiseen kotiin.
Mä maksoin talonpuolikkaasta verot, latiakaan en saa ennen isän lähtöä. Ei siinä mitään, pärjään kyllä.
Lisätään tähän vielä, että nämä rahathan ovat suoraan minun perintöosuudestani pois. Ja mieluummin minä haluan että isoisälläni on loppuun asti parhaat mahdolliset olot kuin että minulle tulisi parikymmentä tonnia enemmän perintöä.