Tiedän, olen tietoisesti rakentanut itselleni oman kuplan (yo, RUK, maisteri, palkka 5k€/kk)
Ja nyt kun olen hetken aikaa seurannut lapsen kavereiden perheitä olen järkyttynyt. Meno täysin se, mitä pakenen. Kouluttamatonta, työtöntä sakkia. Armeijat jääneet kesken. Mt-ongelmia.
Kommentit (35)
Av haaveilee mopoautossaan (Nämäkin polttoaineet maksoi äiti)
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tuo yo listan alussa, pidätkö oikeasti sitä jonain saavutuksena? Maisterit yleensä ovat ylioppilaita, että siksikin turha.
-Yo
Ai, minun mielestäni ei. Lukio kokemuksena kun oli niin ikimuistoinen. Hyviä kavereita, eikö kukaan ollut Suzuki pv:tä ihannoiva pensalenkkari. Olin yläasteella luokalla, jossa kaikki pojat (poislukien tietty minä) ihannoivat Suzuki pv:tä ja Honda Monkeyta. Juu, kärsin joka ikinen päivä yläasteella. Siksi olenkin rakentanut oman kuplani.
Minun mieheni on RUK:n käynyt maisteri ja luonnollisesti ylioppilas. Hänen palkkansa on 3500, ja tuskin siitä nousee. Mutta olen valinnut hänet ihan siksi, että hän on luotettava, vastuuntuntoinen ihminen ja erinomainen isä. Juuri nytkin ulkona harrastamassa lastensa kanssa.
Mutta juu, monenlaista hiihtäjää on tuolla lasten kaverien vanhemmissa, eikä se koulutus tai palkka läheskään aina korreloi hyvän vanhemmuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava tavoite on hankkia asunto alueelta jossa ei ole luusereita naapureina.
Kerro sitten minne muutit, niin osaamme varoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palkkasi on noin pieni, jos sinulla kuitenkin on ylempi korkeakoulututkinto? Oletko julkisella puolella?
Olen 3-kymppinen, niin mielestäni tämä on hyvä palkka tähän työtehtävään. Mikäli vastuu ja palkka nousee lisää, verotus leikkaa siitä liian paljon pois. Ei stressin arvoista.
Just joo. Todellisuudessa ponnistelet nyt jo kykyjesi äärirajoilla ja toivot, että kukaan ei huomaa osaamattomuuttasi. Eikö?
Menestys ei oikein meinaa tarttua sinuun, vaikka kaikki paperilla näyttää hyvältä. Onko näin?
Luulen, että olet omiin lähtökohtiisi nähden alisuoriutuja ja se kalvaa sinua. Syystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun olen hetken aikaa seurannut lapsen kavereiden perheitä olen järkyttynyt. Meno täysin se, mitä pakenen. Kouluttamatonta, työtöntä sakkia. Armeijat jääneet kesken. Mt-ongelmia.
Oot sä KOVA! No et todellakaan, vaan vihoviimonen ääliö. Mee nyt pois täältä. Nolo. 😑
Tais osua arkaan paikkaan ap:n viesti?
Joo sikäli että pääsi syvä huokaus, nostin kädet peittämään silmiä ja mietin että oikeastiko Suomen koululaitos ja mikä pahempaa, puolustusvoimat suoltaa tuollaisia tyyppejä loppupäästänsä ulos. Luovutan.
Hmm, aika huono palkka. Minkä alan maisteri olet?
Ekonomi kirjoitti:
Hmm, aika huono palkka. Minkä alan maisteri olet?
Av-mittapuulla toki huono, koska täällä me kaikki olemme ekonomeja ja erikoislääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän liksaa. Miksi yo kun kerran opiskelit myöhemmin maisteriksi?
Lähinnä siksi, että 15-vuotiaana pääsin amis-ihmisistä eroon. Sama valinta oli RUK:in kohdalla. En halunnut katsella vätyksiä kuutta kuukautta.
Aika tyhmä saa olla että menee aukkiin tai rukkiin. Fiksut pääsevät pois 6kk palvelun jälkeen. T. 7.5k brutto maisteri
Hyvä ap, munkin tiet eros bensalenkkariamiksista 16-vuotiaana, onneks.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, munkin tiet eros bensalenkkariamiksista 16-vuotiaana, onneks.
Ooh! Ootte te kyllä aika menestyjiä, kun olette päässeet oikein lukioon. Ja ap:n varusmiespalveluskin sujunut hyvin. Yli-ihmisiä.
Tiedättekö millä myötähäpeällä muut lukion ja intin käyneet näitä teidän viestejä lukee? Ääliöt.
Itsellä samat. En tosin tajunnut kuplajuttua?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samat. En tosin tajunnut kuplajuttua?
Kuplilla tarkoitetaan sitä, että liikkuu ympyröissä, joissa ei kohdata erilaisuutta omasta kuplasta. Eli kaikilla kuplaan kuuluvilla on samanlainen tausta.
Heitä tarvitaan, että tuntisit itsesi menestyneeksi. Et ole kuitenkaan kaikessa keskiluokkaisuudessasi ja vaatimattoman kuukausipalkkasi kanssa saavuttanut yhtään mitään. Tästä kertoo jo sekin, että lukion ja rukin käyminen ovat mielestäsi tärkeitä ja mainitsemisen arvoisia asioita.
Kaikki on suhteellista ja johonkin todella luuseriin mt-ongelmaiseen pitkäaikaistyöttömän verrattuna sinäkin voit näyttää voittajalta.