Parhaimmat reklamaationne? Mistä reklamoitte ja mitä saitte hyvityksiä? Oletteko tyytyväisiä lopputulokseen?
"Asiakas on aina oikeassa" aikakauden innoittamana, minkälaisia reklamaatioita (niin pienet kuin suuret) olette tehneet, miten reklamaatio hoidettiin (saitko mahdollisesti jonku korvauksen?) ja oletko tyytyväinen lopputulokseen?
Itse on olen reklamoinut niin pienestä kuin vähän suuremmasta asiasta. Tässä muutama esimerkki:
- Reklamoin kerran lähileipomolle (myi tuotteita tosin vähittäiskaupoille) kun -30% leivos oli kuivahtanut. Pahoittelut, reseptin muutos (tämä oli yllätys) + jäätävä laatikko leipomon eri tuotteita. Jatkoon!
- Hätälälle pilantuneesta lohesta (maksoi n. 16E), korvauksena 20E s-ryhmän lahjakortti. Ihan OK korvaus.
- Laivalla matkustaessa oli jonku ryhmän kekkerit, huuattivat omituista musiikkia ja käyttytyivät agressiivisesti. Vartijat eivät voineet asialle mitään. Korvauksena 2x matkan hinta pisteinä tilille. Ihan OK korvaus. (Olisin siis toivonu, että näistä kekkereistä olisi kerrottu etukäteen)
- Pankille olen reklamoinut pitkästä jonotusajasta ja vääristä neuvoista. Useampi kymppi tullut. Kiitos!
- Rainbowlle reklamoin tylsistä partateristä, 15E kilahti tilille. Kiitos!
- Fortum unohti ilmoittaa sähkönsiirrosta vastaavalle yritykselle uuden osoitteeni ja sain maksuvaatimuksen, 25E. Hyvä!
Vähemmän hyviä reklamaatioita:
- Fazerille reklamoin epämuodostuneista karkeista, olisi pitänyt laittaa pussi ja sisältö postiin niin ois saanut uuden. Ei....
- Valiolta + muilta samantapaisilta toimitsijoilta yleensä tulee joku käpynen 5E tuotehyvityskortti.. Vähän yhtä tyhjän kanssa.
Lisätäkseni vielä, ennenkuin joku tulee aukomaan päätään, reklamointi on usein tehokkain keino saada yrityksessä muutosta. Omaa henkilökohtaista kulutusta olen lisänyt yrityksissä, jotka ovat hoitaneet reklamaatiotilanteen hyvin. Samalla tavalla pyrin välttelemään yrityksiä, jotka ovat näistä tilanteista selviytyneet huonosti. Pieni nimellinen korvaus palautteesta ei yritystä kaada, sillä meistä jokainen kuitenkin kuluttaa elämänsä aikana aikamoisen rahasumman!
Kommentit (78)
Itse reklamoin mädäntyneestä ruoasta ja en saanut hyvitystä
Vierailija kirjoitti:
Telialta paskaa palvelua. Myyjä valehteli että tabletti ja sen liittymä ovat asiakasetuja, jotka tulevat laajakaistan kylkiäisinä. Myöhemmin paljastui että ne maksaa erikseen ja sopimus on kahden vuoden määräaikainen. Tein reklamaation, mutta siihen ei ole vielä vastattu.
Minä menin tähän samaan lankaan. Olin hampaat irvessä sen määräajan asiakkaana ja kun se täyttyi lähdin heti.
Prostituoidulle reklamoin haisevasta ja löysästä tavarasta.
Sain lahjakortin hänen pikkusiskolleen jolla tiukka ja tuore tavara.
Elisalle on tullut valitettua pari kertaa kun Elisaviihde ei ole toiminut kunnolla. Olen saanut ilmaisia leffoja hyvitykseksi.
Hotellihuoneesta valitin kerran (Suomi) ja sain lahjakortin ko. hotelliketjuun.
Reklamoin huonosta palvelusta ja sain vittuilua
Minäkin olen reklamoinut vaipoista. Teipit eivät pysyneet kiinni ja maalarinteippiin piti turvautua. Sain kolme pakettia vaippoja hyvitykseksi.
Vaatteista ja kengistä olen tehnyt reklamaatioita usein. Monesti on käynyt niin, että vetoketjut eivät kestä normaalia käyttöä. Hyvitys on ollut joko korvaava tuote tai lahjakortti.
Tuottoisin hyvitys oli se, että käytettynä ostettuun autoon vaihdettiin uusi moottori. Edellinen omistaja oli jonkinlainen tee-se-itse-tyyppi ja oli tehnyt omia "korjauksiaan".
Lentoyhtiölle tein reklamaation vuorokaudella viivästyneestä lennosta. Kahdensadan lennoista (minä+kaveri) tuli hyvityksenä 800e takaisin. Tosin panostin huolella ja kirjoitin kolme sivua purnausta, meni monta tuntia mutta hyvin hoitui.
Tämä ei ole paras, mutta erikoisin. Ostin kaupasta pyjaman, pesin tämän ennen käyttöä. Pyjama haisi ihan homeelle. Lähetin pyjaman, oliko nyt maahantuoja, tekijä vai mikä tahansa. Pyjama tuli takaisin paluupostissa saatekirjeen mukana, jossa todettiin, että pyjama pestiin heillä ja ei kuulemma haissut millekään. En tiedä mitä pyjamalle todellisuudessa oli tapahtunut, se oli ihan tahmean kova ja siinä oli ruskeita laikkuja, joita ei siis ollut vielä siinä vaiheessa kun lähetin sen. Soitin perään, etten tosiaankaan hyväksy tällaista.. Kerroin ottavani kuluttajaviranomaisin yhteyttä ellei sopua synny. No, lähettivät uuden pyjaman hyvitykseksi, joka ei kylläkään ollut yhtä laadukas kuin ostamani, mutta en viitsinyt siitä enää valittaa. Tahrapyjama lähti roskiin, sitä ei edes ilmaiseksi olisi voinut kenellekään antaa.
Vastataanko reklamaatioihin aina rutiinisti niin, että olemme myyneet XXX määrän kyseistä tuotetta ja aiemmin ei ole kyseisestä asiasta reklamoitu, vaikka tosiasiassa reklamaatioita olisi tulut vaikka 100. Ihmettelen, miksi tällainen asia pitää asiakkkalle kertoa, että on lähes ennenkuulumatonta valittaa kyseisestä asiasta. Sitten "hyvää hyvyyttään" antavat nyt vaikka 5 e hyvityksen, vaikkei tuotteessa heidän mielestään vikaa olekaan...?
Hahaha ei ollenkaan yllättänyt että Fazer oli listallasi ison miinuksen kera. Pihimpää putiikkia täytyy hakea.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte reklamoida? Millaisia olette muuten luonteeltanne, esim. rahan suhteen?
Jaksan jos on aihetta. Eikä minun tarkoituksena ole reklamoida pahuuttani tai siksi että saisin jotain hyötyä. Haluan vain kertoa jos näen huomautettavaa esim. tuoteturvallisuudessa. Kerran oli uuniranskalaisissani pieni kivi. Kerroin tästä yritykselle ja ottivat kiitollisina tiedon vastaan. Näin tiesivät että tässä oli heillä parannettavaa. Joltain toiselta olisi voinnut mennä hampaat kun seuraava kivi pääsee tuotteisiin.
Tiedän työkokemuksestani että aiheellista palautetta halutaan yrityksissä, joka auttaa edistämään prosesseja ja tuoteturvallisuutta.
Fazer tosiaan vaatii koko tuotteen kääreineen takaisin, jotta edes ottaisi kantaa huonoon tuotteeseen. Lakkasin tämän jälkeen ostamasta heiltä tiettyjä karkkeja, koska niissä oli usein sama ongelma.
Itse paitsi reklamoin, mutta annan vähintään yhtä usein kiitosta. Vaikka usein en saa kiitosviesteihin vastausta (enkä sellaista odotakaan), muutaman kerran olen saanut todella lämminhenkisen viestin jossa on kiitetty kauniisti sanoistani ja kerrottu, miten hyvä mieli niistä on lukijalle tullut. :) Vähän yllättäen niinkin iso firma kuin Nivea lähetti minulle todella henkilökohtaisen viestin vastauksena, kun kerroin heille että olen atoopikkona saanut ison avun ihan siitä sinisen peltirasian voiteesta.
Garnier vei hyvitysprosessin ihan uudelle tasolle; ostin euron alelaarista jonkun heidän kasvomaskinsa, josta sain allergisen reaktion. Reaktio ei ollut mitenkään yllätys, herkkäihoinen kun olen, ja kerroin tämän palautteessani. Kysyin, olisiko heillä toista, minulle paremmin sopivaa tuotetta. Garnier reagoi salamannopeasti, pahoitteli kauhistuneena tapahtunutta, selvitti mihin todennäköisesti maskissa reagoin ja miksi, ja -tämä oli paras- LÄHETTI MINULLE APTEEKKITUOTTEIDENSA KATALOGIN, JOSTA SAIN ILMAISEKSI VALITA ITSELLENI MIELUISAN IHOVOITEEN, ARVOLTAAN JOKAINEN YLI KOLMEKYMPPIÄ. Aikamoinen hyvitys euron alelaarilöydöstä! :D Garnier siis kuuluu isompaan konserniin, joka valmistaa apteekkivoiteitakin, ja he sanoivat etteivät aio ottaa riskejä ihotyyppini kanssa. Mahtavasti hoidettu rekla!
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte reklamoida? Millaisia olette muuten luonteeltanne, esim. rahan suhteen?
Suomalainen on tyypillisesti niin haluton reklamoija, että palautetta ei anneta vaikka edessä olisi kuiva tai raaka pihvi, joka on tilattu mediumina.
Ulkomailla kutsuttaisiin heti tarjoilija ja vaadittaisiin sellainen pihvi, joka tilattiinkin.
Enemmän ihmettelen sitä, että porukka tyytyy ja on hiljaa eikä odota/vaadi rahalleen vastinetta.
Kysymykseesi "Miten te jaksatte reklamoida? vastaisin miksi olet välinpitämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on tyypillisesti niin haluton reklamoija, että palautetta ei anneta vaikka edessä olisi kuiva tai raaka pihvi, joka on tilattu mediumina.
Ulkomailla kutsuttaisiin heti tarjoilija ja vaadittaisiin sellainen pihvi, joka tilattiinkin.
Enemmän ihmettelen sitä, että porukka tyytyy ja on hiljaa eikä odota/vaadi rahalleen vastinetta.
Kysymykseesi "Miten te jaksatte reklamoida? vastaisin miksi olet välinpitämätön?
Tämä! Tämä jaksaa aina ihmetyttää suomalaisissa etteivät he puutu jos tuote ei ole tilatun ja maksetun kaltainen. Nyhveröt lampaat!
Vierailija kirjoitti:
Oletko useinkin laiska ja saamaton tai haluton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisesta välinpitämättömyydestä tulee lähinnä masentunut ihminen mieleen. Ne ei jaksa ja ingnooraa väärät tilanteet.
Itse reklamoin viime kesänä hotellihuoneesta.
Olin parhaan ystäväni kanssa käymässä eräässä kohtuukokoisen kaupungin isossa hotellissa.
Kun pääsimme huoneeseen niin huomasin että wc-istuin oli pesemättä (ja vetämättä) ja
pesuaineita ei ollut riittävästi kahdelle naiselle.
Kaiken huipuksi kun kerroin ystävälleni (joka oli ensi kertaa kyseisessä hotellissa) ettei ihmettele jos
sängyn alta löytyy lappu jossa lukee ; "Kyllä, siivosimme myös täältä!". Kurkistin sängyn alle
ja siellä oli kasa käytettyjä nenäliinoja.
Menin respaan reklamoimaan asioista ja siellä pahoiteltiin asioita vilpittömästi.
Saatiin sitten premium-tason huone melkein ylimmästä kerroksesta ja vielä kuohuviinit päälle.
Oltiin tyytyväisiä.
Olen reklamoinut varmaan sadasta tuotteesta.
Tämä koska työni puolesta ymmärrän kuinka paljon hyödyllisempää on reklamoida asiallisesti mitä vain valittaa ja jättää ostamatta.
Liberovaipoista tuli yhtäkkiä ihottumaa kahdelle vauvalleni. Lähetin vaippoja heille tutkittavaksi ja näissä vaipoissa oli jäämiä pakkauskoneen pesuaineista. Sain monta pakettia vaippoja ja rasvoja ja olin tyytyväinen. Ostimme uudet kalliit kaapit. Parissa ovessa oli pientä vikaa ja saatiin uudet ovet jotka pitää kyllä itse vaihtaa mutta ihan ok.
ravintolassa kesken lounasajan vähissä olleista ruuista ja kesken ruokailun poisviedyistä leivistä jne reklamoiminen toi 2 uudet ilmaisliput.
Kaikkiaan yleensä olen kokenut palautteet ok. Muutamasta paikasta ei ole tullut palautetta lainkaan mutta yleensä yritykset hoitavat homman hyvin.