Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0
30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.
Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.
Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.
Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.
Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.
Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.
Hirveä paikka :0.
Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.
Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0
Kommentit (191)
Ai, ja on hänellä toinenkin vakilähde: Suomela.
Meillä on joka tapauksessa selvitykset tehtynä, miten huusisysteemi toimii. Toivoisin oikein, että joku tarkastaja tulisi paikalle (ei ole ikinä tosin tullut, joten toive taitaa olla turha), niin saisimme viralliset kommentit. Meidän mökkihoodeilla ei kellään ole mitään hienouksia, vaan erotteleva on jo luksusta. Minun on erittäin vaikeata uskoa, että kaikki ovat järjestään lainsuojattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.
Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?
T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!
Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.
Kummasti tuntuu vaivaavan, kun täällä huudellaan että mökki ei ole mökki jos on sähköt ja vedet, vaan kesäasunto. Miksi se kenenkään persettä kutittaa, millä nimellä muut ihmiset kutsuvat vapaa-ajan asuntojaan?
En käyttäisi ilmaisua "kutittaa persettä", mutta mielestäni kissa on kissa ja koira on koira. Puhukaamme siis asioista niiden oikeilla nimillä. Olen kyllä kielitieteilijä, joten ehkä siksi ajattelen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.
Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?
T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!
Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.
Kummasti tuntuu vaivaavan, kun täällä huudellaan että mökki ei ole mökki jos on sähköt ja vedet, vaan kesäasunto. Miksi se kenenkään persettä kutittaa, millä nimellä muut ihmiset kutsuvat vapaa-ajan asuntojaan?
En käyttäisi ilmaisua "kutittaa persettä", mutta mielestäni kissa on kissa ja koira on koira. Puhukaamme siis asioista niiden oikeilla nimillä. Olen kyllä kielitieteilijä, joten ehkä siksi ajattelen näin.
Kielitieteilijäksi melko hataralla pohjalla on osaamisesi käsitteiden määrittelystä. Vai missä muualla kuin mökkiährääjien päissä on määritelty, että mökissä ei ole sähköä tai vettä?
Meitä on monenkaisia mökkeilijöitä. Voi miten leppoisaa on saapua juhannusviikolla mökille.Siellä se on odottanut huhtukuusta saakka.Pihat ja puut tuoksuu tuoreille koivuille.Kukkaniitty ymäröi laajasti mökkiä ja rantavesi liplattaa kirkkaana.
Verkkaisesti sytyttelin saunan lämpiämään ja tepsuttelen napsimaan lähivesakosta koivuvihdat.Kiirettä ei tunneta ( tällä luonteella se kiireetömyys on ympärivuotista ,siis olemme eläkeläisiä.)
Levitän puhtaat matot lattialle,ei tarvitse siivota ulkona ,eikä sisällä,siistiä on kevään jäljiltä.Olimme mökillä silloin pari kuukautta hiihtämässä ja pilkillä.
Onpas leppoisaa.Tulevina päivinä keikautamme veneen vesille,käydään soutelemassa,ongella ja katiska järveen.
Jaa,lento oli ajoissa,kävästään vielä kaupassa,jotta saadaa jääkaapit ja pakkaset täyteen,ei tarvi usein mennä ajella kaupoille.
Ei siinä sitten muuta kuin kalapottua syömään ja jottei kunto rapistu,leikkaamme ukon kanssa vuorotellen ruohoa.Ihan hyvä kuntoilumuoto talvisten salisessioiden vaihteluksi.
Voiko olla lokosampaa.
Ps.mökki on uudehko,tilava,täydellisesti mukavuuksilla ja tunnelmalla varustettu.Sillä on juuri sitä tunnearvoa,se on lapsuuden kotirannassa.Ei sen mökin tarvitse olla alkkeelinen eikä työleiri.Tunnelma on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitieteilijäksi melko hataralla pohjalla on osaamisesi käsitteiden määrittelystä. Vai missä muualla kuin mökkiährääjien päissä on määritelty, että mökissä ei ole sähköä tai vettä?
En tiedä, mikä on mökkiährääjä, mutta kuten tuolla aiemmin kommentoin, niin minun ymmärtääkseni toistaiseksi mökki tarkoittaa mökkiä (kesäajan virkistyspaikka lähellä luontoa) - ei siis toista asuntoa, kesäasuntoa tai omakotitaloa. Kuten aiemminkin kommentoin, niin toki voi olla, että merkitys muuttuu tulevaisuudessa, kun ihmiset käyttävät sanaa uudessa merkityksessä.
Meillä on sähköt, mutta puhun mökistä. Kyse on kuitenkin 50-luvulla rakennettu hyvin alkeellinen ja pieni hökkeli, joten ei siitä nyt mitenkään muuten voi puhua. Siellä ei myöskään voi eikä saa asua ympäri vuoden.
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että varmasti Kotukselta saisi täsmällisimmän määritelmän mökille, eikä esim. minulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen mökin tarvitse olla alkkeelinen eikä työleiri.
Ainoa vaan, että senhän sitten näkee edessään, jos töitä ei tee: ruoho kasvaa, kaislat rehottaa, rikkaruohot valtaavat kukkamaat, klapit lojuvat maassa... Isovanhempien kuoltua meillä on esim. kukkamaat villiintyneet, kun ei enää ole innokkaita nyppijöitä.
Vielä terminologiasta: jos on hieno ja moderni mökki, puhuisin ennemmin huvilasta kuin mökistä. Jo ennen vanhaan hienot mökit olivat huviloita.
Siis ai kauheeta! Kuinka ne onnistui huijaamaan sut tollaiseen kauheeseen paikkaan? (Luin sivun kolme loppuun, ap ei mielestäni ollut kommentoinut siihen mennessä.)
Vierailija kirjoitti:
Ai, ja on hänellä toinenkin vakilähde: Suomela.
Meillä on joka tapauksessa selvitykset tehtynä, miten huusisysteemi toimii. Toivoisin oikein, että joku tarkastaja tulisi paikalle (ei ole ikinä tosin tullut, joten toive taitaa olla turha), niin saisimme viralliset kommentit. Meidän mökkihoodeilla ei kellään ole mitään hienouksia, vaan erotteleva on jo luksusta. Minun on erittäin vaikeata uskoa, että kaikki ovat järjestään lainsuojattomia ihmisiä.
En ole alkuperäinen kommentoija, mutta kyllähän tuo terveydensuojeluasetus löytyi ihan helposti googlaamalla. Siellä sanotaan aivan selvästi, että käymälä ja käymäläjäte eivät saa liata maaperää. Eli on kompostoitava ensin, kompostoidun jätteen voi kaivaa kuoppaan. Kompostin tulee olla tiivis, muuten sieltä pääsee valumaan nestettä maaperään.
T. Mökkiläinen, jonka mökillä on lainmukainen ja samalla luontoa ja terveyttä suojeleva kompostointisysteemi
Vierailija kirjoitti:
Vielä terminologiasta: jos on hieno ja moderni mökki, puhuisin ennemmin huvilasta kuin mökistä. Jo ennen vanhaan hienot mökit olivat huviloita.
Minun kielikorvani mukaan loma-asunto on kesämökki, vaikka se olisi varusteltu paremmin kuin varsinainen asunto. Huvila-sanaa ei enää käytetä, se on vanhaa kuollutta kieltä viime vuosisadan alkupuoliskolta ja keskivaiheilta.
Täällä on nyt monta sivua ihmisiä (viimeiseti 4), jotka raivoavat siitä, että jotkut nauttivat niistä alkeellisista oloista ja pitävät heitä syyllistäjinä. Oletteko joutuneet lapsena ja nuorena tuollaisille mökeille, vai miksi aihe herättää niin paljon aggressioita? Olen yksi niistä, joka nauttii alkeellisista oloista ja hitaasta elämästä mökkeillessä, mutta ymmärrän toki, että kaikkia se ei miellytä. Kukin tavallaan, ei tämä minusta sen vaikeampaa ymmärtä ole
Aloittajan kuvaus sopii rannan laatua lukuunottamatta erään tuttavamme kesäpaikkaan. Ja se on aivan käsittämättömän ihana ja meillä on ilo ja onni olla sinne kutsuttuina kesäisin juhlimaan.
Minun mökkini on mielästäni huvila,mutta tuntuu hieman pröystäilyltä sanoa,että olemme huvilalla.Lapsenlapset sanoivat ,että mökki tämä on ,ja näin on hyvä.
On mukava ranta ja maalaisympäristö,siksi se heistä tuntuu niin mökiltä.
Kuulostaa ihan mökiltä eikä kakkostalolta. Jos vain jätehuolto on kunnossa, kaikki hyvin. Jos ei kestä niin kannattanee pysytellä kaupunkioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut melkein koko ajan mökillä siitä asti, kun toukokuun lämmin kausi alkoi. Kotona olen ollut vain muutaman yön.
Mökki on pienessä mutta ikiomassa saaressa. Saareen soudetaan soutuveneellä. Kovalla tuulella ei onnistu. Kaivo on mantereen puolella, sähkönä on aurinkosähkö, jolla hoituu valot, TV sekä kännyköiden ja tablettien ja läppärin lataus. Kaasua tarvitaan hellaan, jääkaappiin ja grilliin. Ulkohuussi on, ja se pidetään hajuttomana ja siistinä kunnon kuivikkeilla, joissa ei säästellä.
Nurmikkoa ei tarvitse leikata koska sitä ei ole. Saunoja on kaksi - tavallinen ja savusauna. Uimaan pääsee tietenkin koska vaan, eikä uikkareita tarvita. Kylmänä aikana mökkiä lämmitetään tietenkin puilla. Ruoka tehdään kesällä pääasiassa grillissä. Kahvi on pannukahvia. Siis parasta.
Olen täällä sata kertaa mieluummin kuin kaikin mukavuuksin varustetussa nykyaikaisessa "mökissä", joka on kuin omakotitalo. Tämä on minulle paratiisi.
Ihan mielenkiinnosta - jos asutte pienellä saarella, miten huussin tyhjentäminen toimii? Miten hyötykäytätte kompostin? Onko saarella kasvimaa tms.?
Huussin tyhjennys käy niin, että kaivetaan kuoppa, lapioidaan tavara sinne ja peitetään kuoppa. Vähäinen komposti menee maantäyttöhommiin. Kasvimaata ei ole, saari on niin karu ettei onnistu edes kukkapenkki. Luonnonkukat ja pari kukkaa purkissa riittävät.
Kertoisitko vielä millä saarella mökkinne on? Voisin käräyttää. Ei huussin sisältöä saa enää heittää kuoppaan! Laissa oli vuosikausien siirtymäaika ja osako ei edelleen sitä noudata, voi luoja... Ja vielä pieni saari, tajuatko yhtään miten helposti paskoistanne bakteerit valuvat järviveteen?!?!
Etpä sinäkään näytä paljon tietävän kompostikäymälöistä.
Suurin osa kompostikäymälöistä poltaa itse itsensä, kun ulosteen joukkoon lisätään maa-ainesta ja lopputuloksena saadaan puhdasta multaa, koska kompostiin muodostuu n.300-400ast. lämpötila, kun maaaines maatuu. Tuttu ilmiö kotikomposterin omistajille.
Vastaava ilmiö, kuin kanankakkarakeet tai hevosenlanta rakeet, mutta ne ovat tuhtia tavaraa ja käytetään lannoiteina, kun maa-ainesta on vähän.
Sitten on kompostikäymälöitä, jotka polttavat ulosteet korkeassa lämpötilassa (sähkö, aurinkopaneeli) eikä niitä tarvitse lainkasn tyhjentää, kun lämpötila nousee yli 1000 astetta.
Ehkä tulevaisuudessa siirrytään kokonaan kompostivessoihin ja vedellä huuhdeltavat jäävät pois, koska ne ovat suurempi ongelma ympäristölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kielikorvani mukaan loma-asunto on kesämökki, vaikka se olisi varusteltu paremmin kuin varsinainen asunto. Huvila-sanaa ei enää käytetä, se on vanhaa kuollutta kieltä viime vuosisadan alkupuoliskolta ja keskivaiheilta.
Olen samaa mieltä huvila-sanasta ja huviloita käytettiin vain kesäisin.
Nykyiset mökit ovat talviasuttavia ja lomaillaan myös talvella.
Meillä on mökki, eikä se siitä miksikään muutu, vaikka on kaikilla mausteilla esim. valokuitu, kunnallistekniikka jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on mökkiährääjä, mutta kuten tuolla aiemmin kommentoin, niin minun ymmärtääkseni toistaiseksi mökki tarkoittaa mökkiä (kesäajan virkistyspaikka lähellä luontoa) - ei siis toista asuntoa, kesäasuntoa tai omakotitaloa. Kuten aiemminkin kommentoin, niin toki voi olla, että merkitys muuttuu tulevaisuudessa, kun ihmiset käyttävät sanaa uudessa merkityksessä.
Meillä on sähköt, mutta puhun mökistä. Kyse on kuitenkin 50-luvulla rakennettu hyvin alkeellinen ja pieni hökkeli, joten ei siitä nyt mitenkään muuten voi puhua. Siellä ei myöskään voi eikä saa asua ympäri vuoden.
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että varmasti Kotukselta saisi täsmällisimmän määritelmän mökille, eikä esim. minulta.
Tuossa aiemmin joku ihmetteli, kun jonkun mielestä mökki ei ole mökki, jos siellä on sähköt ja sinä vastasit tähän, että kielitieteilijänä pidät kiinni täsmällisistä ilmaisuista. Minä ainakin ymmärsin tämän niin, että mökin määritelmään ei kuulu sähköt. Ehkä minä sitten ymmärsin kielitieteilijän viestin nyt jotenkin väärin, jos et sitä tarkoittanutkaan.
Täällä on aina tämä sama henkilö vauhkoamassa asiasta. Finlexiä hän ei tosin esittele, vaan Maaseuduntulevaisuus on aina tämä lähde.
Oikein perehdyimme viimekertaisen esitelmöinnin jälkeen asiaan (vanha äitini on hyvin tarkka), niin mistään emme saaneet samaa tietoa kuin hän. Suoraan maahan ei saa paskantaa, mutta mistään emme ole löytäneet tietoa, etteikö erittelevä huusi ja sen jälkeen jätteiden kompostointi maahan olisi ok.