Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0
30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.
Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.
Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.
Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.
Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.
Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.
Hirveä paikka :0.
Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.
Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0
Kommentit (191)
Kuulostaa ihan hirveeltä paikalta. En menisi.
Onneksi omilla sukulaisillani mökki, jonne ajaa meiltä kotoa 30min, pihaan asti pääsee autolla, koska ovat itse raivanneet pihan ja vieneet hiekkaa, myös järven pohjaan, rakentaneet ison mutta yksinkertaisen terassin/pation ja pienen kesäkeittiön.
Järvivesi pumpataan pesutiloihin.
Viihtyisä ulkohuussi ja toimiva pieni mökki.
Ei sähköjä ei juoksevaa vettä, mutta tehty viihtyisäksi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa oikealle mökille!
Mitä sitten odotit?
Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....
Mökkeily ei välttämättä ole mitään junttipuuhaa & paskan hajua.
Tämä!
Ap sohaisi ampiaispesään. Av-totuuden mukaan kaikki haluavat tulla juuri heidän mökilleen. Me mökittömät yritämme keksiä hätäpäissämme hyviä tekosyitä, ettei tarvitsisi lähteä satojen kilometrien päähän syömään kärähtänyttä lenkkimakkaraa hyttysten keskelle. Ja yöllä tietysti puuseehen. Yök.
Suurella osalla täällä ei taida olla mitään käsitystä siitä, mitä esim. mökin uudelleenrakentaminen tai edes pienempi remppa maksaa. Puhutaan myös hienoista sisustuksista, mutta samalla unohdetaan, että kyseessä voi olla se 50-luvun hökkeli: sinnekö sitten aletaan sisustaa kuumimpien trendien mukaan? Tai sinnekö säädetään vesivessa ja maksetaan siitä mielipuoliset kulut? Kuinkahan monella edes on käryä siitä, että vesivessa ja sen huoltaminen mökillä ei ole ihan sama asia kuin kaupungissa kerrostalossa?
Ylipäänsä jo sähkönkulutus, puut ym. maksavat paljon.
On monia ihmisiä, jotka haluavat olla mökillä, mutta heillä ei ole varaa tehdä mökistä kartanoa, jossa voi asua ympäri vuoden. Kaupunkiasunnostakin kuitenkin tulee kuluja. Silloin on tyydyttävä vähempään ja ajateltava, että ehkä jollain sukupolvella on rahaa. Tai sitten he voivat myydä mökin.
Ja tämä pihaan autolla -juttu. Kannattaa huomata, että osa mökeistä on rinteissä, joita ei niin vaan lasketella kaivureilla alas eli tehdä teitä. Tai jälleen, jos joku sitä lähtee yrittämään, se maksaa ja paljon. Jos ei tosiaan tienvarresta voi kävellä edes 50 metriä alaspäin, niin melko laiskaa jo.
Ei ole kaunista haukkua kaveriensa mökkiä täällä, mutta minäkään en kyllä viihdy tuollaisessa paikassa. Suvussa on vastaava mökki missä lisäksi kaikki luonnon vitsaukset, ampiaisia, kyitä, muurahaispesä portaiden alla, jäätävästä hyttysiä, ei edes kaivoa...en ole käynyt lasten syntymän jälkeen.
Mulla ei ole mitään esim. syrjäistä sijaintia tai juoksevan veden puutetta vastaan, kunhan jossain voi peseytyä, mutta ryteikköpiha, mutainen ranta ja hyttysinvaasio tekevät paikasta luotaantyötävän.
Juulia K. kirjoitti:
Jos mökki on meren rannalla, on mutapohja ihan normaali.
Miten mutapohja on normaalia vain meren rannalla? Mutta ei järvien?
Ei kuitenkaan itikoita, paarmoja, hiiriä ja käärmeitä? Haisiko huussi kivasti pihapiirissä?
Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet.
Ehkä oli tarkoituksella korostettu ankeutta ettet tulisi sinne uudestaan.
Oli helle, huomasitko, silloin ei esim. nurmikkoa leikata koska se kulottuu ja kuolee.
Mökki kuulostaa "projektilta". Toisista on tekemään, sinusta selvästi ei. Projekteja saa edullisesti, ostajan markkinat.
suomalaiset on mökkijuntteja ja sitten se röyhkein sukulainen omii perintömökkiä itselleen ties millä verukkeilla. muut sisarukset ei saa tulla muka omalle mökilleen, koska ukon vaimo ei kestääääääääääää... tällainenhan ketju jonkun uuvatin (keksitty toki) oli joku aika sitten..
mut siis.. kaikki mökit julkiksiksi ja vuokralle - kukaan ei voi omia järivmaisemia itselleen - näinon!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se aurinkopaneeli teki, jos se ei tuottanut sähköä eikä länmittänyt vettä?
No niitähän on monenlaisia... tuttavan mökillä sillä ainoastaan saa pientä telkkaria katseltua, mutta ei riitä aivan siihenkään jos kovin paljon katselee, harventaa ehkä akkujen lataustarvetta. Ehkä joku rehellisenä mainitsee että tuollainen on, vaikkei sillä oikeastaan mitään ns. järkevää teekään.
Siivoton ruma piha, ränsistynyt mökki/muut rakennukset, mutainen ranta... Ai että miten ihanaa!
Olen ollut monella mökillä joissa ollut alkeelliset olot, mutta rakennuksista ja nätistä pihasta on pidetty huolta, järveen laiturin päästä ilman jossain inhottavassa mutavellissä kahlaamista.. Onnistuu se halon hakkuu, vesien lämmitys sun muu täälläkin mutta tuo ap:n kirjoituksen mukainen mökki: ei kiitos!
T. Netflixsukupolven edustaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa oikealle mökille!
Mitä sitten odotit?
Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....
Mökkeily ei välttämättä ole mitään junttipuuhaa & paskan hajua.
Minusta tuollaiset mökit kaikilla mukavuuksilla on todella tylsiä paikkoja. Parasta mökillä on se elämän yksinkertaisuus, johon ei kuulut turhuudet.
Vesivessa on todellakin "turhuutta"... *tir sk*
Nauti sinä vaan 1800-luvusta.
Minä nautin mukavuuksista kuten puhtaasta vedestä ja viileästä makuuhuoneesta.
Mä nautin kun saan mökin ulkohuussissa istua rauhassa asioillani ovi selkosen selälläön. Eteen avautuu mitä kaunein metsämaisema ja korviin kantautuu kaunein linnunlaulu mitä maa päällään kantaa. 😍
Enemmän mukavuutta siinä kuin ankeassa sisävessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Olkoon provo tai ei niin totuus on se että Suomessa on mieletön määrä n. 70 luvulla rakennettuja mökkejä joita isännöi jo seuraava sukupolvi. Mökki ja muut rakennukset ovat saaneet vuosikymmeniä seistä ilman sen suurempaa remonttia eikä niitä ole tuotu 2000 luvulle. Niiden rahallinen arvo on enää tontista ja sijainnista sekä vesistöstä tai sen puutteesta kiinni. Osa on jo täysin arvottomia. En itse ottaisi edes ilmaiseksi mökkiä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä ja helppoa kulkuyhteyttä suoraan tontille. Enkä lähtisi myöskään vieraaksi edes yhdeksi viikonlopuksi. Jos haluaa ankeilla voi saman tehdä mielekkäämmin lähtemällä vaikka vaellusretkelle erämaahan.
Tässä tuli yksi totuus esille: se seuraava uusavuton sukupolvi, joka ei osaa muuta kuin netflixiä tuijottaa. Jokainen käytännön homma on hakusessa. Ap:llä jopa kirjoittaminen.
Meillä pon puhtaan erämaajärven rannalla luxusmökki, jossa lämmöt ja jäähdytykset voi hoitaa kotoa käsin jo ennen mökille saapumista.
'Eikä ole sinilevää eikä paskoja naapureita vaan täydellinen rauha.
Sepä se, jos tietää miten asiat tehdään, vähäisesti varustetulla mökillä on todella helppo elää. Mutta todella monet on nykyään avuttomia. Mä olen jopa joutunut neuvomaan kädestä pitäen ihmisille, miten saunassa (jossa ei ole juoksevaa vettä) peseydytään. Varmasti on vaikeaa alkeellisella mökilla, jos perusasiat on hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Olkoon provo tai ei niin totuus on se että Suomessa on mieletön määrä n. 70 luvulla rakennettuja mökkejä joita isännöi jo seuraava sukupolvi. Mökki ja muut rakennukset ovat saaneet vuosikymmeniä seistä ilman sen suurempaa remonttia eikä niitä ole tuotu 2000 luvulle. Niiden rahallinen arvo on enää tontista ja sijainnista sekä vesistöstä tai sen puutteesta kiinni. Osa on jo täysin arvottomia. En itse ottaisi edes ilmaiseksi mökkiä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä ja helppoa kulkuyhteyttä suoraan tontille. Enkä lähtisi myöskään vieraaksi edes yhdeksi viikonlopuksi. Jos haluaa ankeilla voi saman tehdä mielekkäämmin lähtemällä vaikka vaellusretkelle erämaahan.
Tässä tuli yksi totuus esille: se seuraava uusavuton sukupolvi, joka ei osaa muuta kuin netflixiä tuijottaa. Jokainen käytännön homma on hakusessa. Ap:llä jopa kirjoittaminen.
Meillä pon puhtaan erämaajärven rannalla luxusmökki, jossa lämmöt ja jäähdytykset voi hoitaa kotoa käsin jo ennen mökille saapumista.
Sepä se, jos tietää miten asiat tehdään, vähäisesti varustetulla mökillä on todella helppo elää. Mutta todella monet on nykyään avuttomia. Mä olen jopa joutunut neuvomaan kädestä pitäen ihmisille, miten saunassa (jossa ei ole juoksevaa vettä) peseydytään. Varmasti on vaikeaa alkeellisella mökilla, jos perusasiat on hakusessa.
Näin vuonna 2018 on olemassa suikut. Ne helpottavat peseytymistä kummasti, ettei tarvitse mitään padassa lämmitettyä vettä äyskäröidä päälleen pimeässä betonilattiasaunassa.. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vuonna 2018 on olemassa suikut. Ne helpottavat peseytymistä kummasti, ettei tarvitse mitään padassa lämmitettyä vettä äyskäröidä päälleen pimeässä betonilattiasaunassa.. :)
Tarvitse? Onko se oikeasti jonkun mielestä hankalaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitse? Onko se oikeasti jonkun mielestä hankalaa? :D
On. Uusavuttomien ressukoiden.