Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0
30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.
Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.
Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.
Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.
Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.
Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.
Hirveä paikka :0.
Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.
Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Ei hankalaa, pelkästään typerää.
Mut jos ei no-lifeilla ole muuta ajantappoa niin lämmitelkää ihmeessä epähygieenisiä vesiä napoissanne.
Kiehuva vesi epähygieenistä? Minkähän rapalätäkön äärellä mökkeilet? :D
Varman just sen takia, ettei nirppanokka tuttavat vaan jää pitemmäks aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet.
Tämä. Itseäni ei todellakaan huvita viettää lomiani samoissa olosuhteissa kuin muulloinkin. Haluan arjesta irtautumista.
Meidän mökillä ei myöskään ole sähköä tai vettä. Vain ulkohuussi. Sauna löytyy ja oma ranta. Ei laituria, koska vesi on niin hitaasti syvenevää (laituri joutuisi olla tooosi pitkä) Etupihalla nutiopaikka ja kaivo. Takapihalla pelkkää nurmikkoa. Mökki on keskellä ei mitään ja lähimpään kauppaan on 1h ajomatka.
Mökissä ei ole kuin 2 huonetta. Toinen on keittiö (tai no siellä on vain säilytystilaa, kellari ja puuhella) / oleskelutila. Toinen huone on makuuhuone (3 parisänkyä). Sisustus on vanhanaikaista.
Kyllä me siellä viihdytään juhannus :) ihanaa olla ilman puhelimia, tv:tä tai muita härpäkkeitä. Vanhin lapsi (13v) ei vain mielellään tulisi sinne, mutta muut lapset ja me vanhemmat ollaan mielellään menossa :)
Mutta eihän tämä käy Helsingissä asuvalle blogaaja-perheelle
En menisi mistään hinnasta. Todella ahdistavaa. Pienenä tuollaisissa paikoissa joutui yöpymään useastikin, ja teki mieli nukkua kokovartalosukassa koska ällötti kaikki. Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa oikealle mökille!
Mitä sitten odotit?
Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....
Mökkeily ei välttämättä ole mitään junttipuuhaa & paskan hajua.
Minusta tuollaiset mökit kaikilla mukavuuksilla on todella tylsiä paikkoja. Parasta mökillä on se elämän yksinkertaisuus, johon ei kuulut turhuudet.
Vesivessa on todellakin "turhuutta"... *tir sk*
Nauti sinä vaan 1800-luvusta.
Minä nautin mukavuuksista kuten puhtaasta vedestä ja viileästä makuuhuoneesta.
Mä nautin kun saan mökin ulkohuussissa istua rauhassa asioillani ovi selkosen selälläön. Eteen avautuu mitä kaunein metsämaisema ja korviin kantautuu kaunein linnunlaulu mitä maa päällään kantaa. 😍
Enemmän mukavuutta siinä kuin ankeassa sisävessassa.
Näin on. Vanhuuteen joudumme mekin varautumaan sisävesivessalla, mutta viimeiseen asti hyödynnämme ekologista kompostikäymälää. Ymmärrän siis teitä muitakin vajaakykyisiä, jotka eivät vain pysty.
Vierailija kirjoitti:
Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.
Oliko se aurinkopaneeli siellä vain rekvisiittana, vai peräti pöytänä, tai katoksena, jos siitä ei kerran sähköä otettu?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökillä ei myöskään ole sähköä tai vettä. Vain ulkohuussi. Sauna löytyy ja oma ranta. Ei laituria, koska vesi on niin hitaasti syvenevää (laituri joutuisi olla tooosi pitkä) Etupihalla nutiopaikka ja kaivo. Takapihalla pelkkää nurmikkoa. Mökki on keskellä ei mitään ja lähimpään kauppaan on 1h ajomatka.
Mökissä ei ole kuin 2 huonetta. Toinen on keittiö (tai no siellä on vain säilytystilaa, kellari ja puuhella) / oleskelutila. Toinen huone on makuuhuone (3 parisänkyä). Sisustus on vanhanaikaista.
Kyllä me siellä viihdytään juhannus :) ihanaa olla ilman puhelimia, tv:tä tai muita härpäkkeitä. Vanhin lapsi (13v) ei vain mielellään tulisi sinne, mutta muut lapset ja me vanhemmat ollaan mielellään menossa :)
Asun Helsingissä, mutta kuulostaa hienolta. Itse olen kova mökkeilijä, toinen merenrantamökki 20 km etäisyydellä, toiseen järven rannalla olevaan 150 km. Alkeellisia tämän ketjun mukaan molemmat, mutta mikä siinä on, että erityisesti ulkomaalaiset vietaamme ovat ihan täpinöissään - miljonääriäkö olette, kun teillä tällainen ihanuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se aurinkopaneeli teki, jos se ei tuottanut sähköä eikä länmittänyt vettä?
No niitähän on monenlaisia... tuttavan mökillä sillä ainoastaan saa pientä telkkaria katseltua, mutta ei riitä aivan siihenkään jos kovin paljon katselee, harventaa ehkä akkujen lataustarvetta. Ehkä joku rehellisenä mainitsee että tuollainen on, vaikkei sillä oikeastaan mitään ns. järkevää teekään.
No kyllähän se ihan sähköä tuottaa, jos kerran sen tekemällä sähköllä televisiota katsotaan. Mitä tarkoitat akkujen lautaustarpeen harventamisella? Jos kerran mökille on aurinkopaneeli/paneelit asennettu, niin tottahan niillä nimenomaan on tarkoitus täyttää akkuja, joista sitä sähköä otetaan. Ei kai kukaan pelkkiä akkuja asenna. Täytyyhän ne jollain täyteenkin ladata. Tokihan jotkut käyttää esim aggregaattia varavirtalähteenä aurinkopaneeleille, mutta ensisijaisesti ne akut silloinkin totta kai ladataan aurinkosähköllä.
Kyllähän aurinkosähkö nimenomaan kesämökeillä on ylivertainen vaihtoehto tuottaa sähköä, kunhan vaan niiden määrä mitoitetaan riittäväksi omiin tarpeisiin.
Ärsyttää tuo "jouduin kahlata" ja "pystyin uida". Kieliopillisesti oikein on sanoa "jouduin kahlaamaan" ja pystyin uimaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten odotit?
Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....
Minusta tuollaiset mökit kaikilla mukavuuksilla on todella tylsiä paikkoja. Parasta mökillä on se elämän yksinkertaisuus, johon ei kuulut turhuudet.
Haistella puupaskahuusin hajua kärpästen pöristessä, ainoa pesupaikka sauna tai järvi, ehkä ei sähköäkään ja surkea kaasujääkaappi johon mahtuu pari maitoa... Ei mulla ole mitään tarvetta palata mihinkään 50-luvun maaseudulle elämään kehitysmaa elämää. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet.
Tämä se on hullu ajatus. Että kun jollakin on vedestä puutetta , niin ei saataisi mekään täällä Suomessa sitä käyttää ihan vaan solidaarisuuden vuoksi.
Vaikea sitä vettä on Saharaan viedäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Olkoon provo tai ei niin totuus on se että Suomessa on mieletön määrä n. 70 luvulla rakennettuja mökkejä joita isännöi jo seuraava sukupolvi. Mökki ja muut rakennukset ovat saaneet vuosikymmeniä seistä ilman sen suurempaa remonttia eikä niitä ole tuotu 2000 luvulle. Niiden rahallinen arvo on enää tontista ja sijainnista sekä vesistöstä tai sen puutteesta kiinni. Osa on jo täysin arvottomia. En itse ottaisi edes ilmaiseksi mökkiä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä ja helppoa kulkuyhteyttä suoraan tontille. Enkä lähtisi myöskään vieraaksi edes yhdeksi viikonlopuksi. Jos haluaa ankeilla voi saman tehdä mielekkäämmin lähtemällä vaikka vaellusretkelle erämaahan.
Tässä tuli yksi totuus esille: se seuraava uusavuton sukupolvi, joka ei osaa muuta kuin netflixiä tuijottaa. Jokainen käytännön homma on hakusessa. Ap:llä jopa kirjoittaminen.
Meillä pon puhtaan erämaajärven rannalla luxusmökki, jossa lämmöt ja jäähdytykset voi hoitaa kotoa käsin jo ennen mökille saapumista.
'Eikä ole sinilevää eikä paskoja naapureita vaan täydellinen rauha.
Sepä se, jos tietää miten asiat tehdään, vähäisesti varustetulla mökillä on todella helppo elää. Mutta todella monet on nykyään avuttomia. Mä olen jopa joutunut neuvomaan kädestä pitäen ihmisille, miten saunassa (jossa ei ole juoksevaa vettä) peseydytään. Varmasti on vaikeaa alkeellisella mökilla, jos perusasiat on hakusessa.
Näin vuonna 2018 on olemassa suikut. Ne helpottavat peseytymistä kummasti, ettei tarvitse mitään padassa lämmitettyä vettä äyskäröidä päälleen pimeässä betonilattiasaunassa.. :)
Tarvitse? Onko se oikeasti jonkun mielestä hankalaa? :D
Kyllä se nyt vain on suihkuun verrattuna. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää? Mitä pahaa siinä on, ettei jaksa/halua kaikkea tehdä vaikeamman kautta?
Edelleen kysyn, mikä logiikka on siinä, että muka paetaan kiirettä ja arkiaskareita, mutta luodaan itselle ihan tarkoituksella ylimääräisiä ja turhia askareita.
Minulla esim on tällä hetkellä varsin kiireetön aamu menossa. Kävin tuossa parin metrin päässä hajutyomassa vesivessassa, jota ei enää tarvitse tyhjentää erikseen. Kahvi porisee kahvinkeittimessä ja siihen tuli vesi hanasta, eikä tarvinnut lähteä kaivolta sitä hakemaan. Ei tarvinnut lämmittää hellaakaan kahvinkeittoon, vaan riitti napin painaminen. Sanoisin, että minulla on tähänkin mennessä jo ollut kiireettömämpi aamu kuin missään mäkkiolosuhteissa olisi.
Olen ollut melkein koko ajan mökillä siitä asti, kun toukokuun lämmin kausi alkoi. Kotona olen ollut vain muutaman yön.
Mökki on pienessä mutta ikiomassa saaressa. Saareen soudetaan soutuveneellä. Kovalla tuulella ei onnistu. Kaivo on mantereen puolella, sähkönä on aurinkosähkö, jolla hoituu valot, TV sekä kännyköiden ja tablettien ja läppärin lataus. Kaasua tarvitaan hellaan, jääkaappiin ja grilliin. Ulkohuussi on, ja se pidetään hajuttomana ja siistinä kunnon kuivikkeilla, joissa ei säästellä.
Nurmikkoa ei tarvitse leikata koska sitä ei ole. Saunoja on kaksi - tavallinen ja savusauna. Uimaan pääsee tietenkin koska vaan, eikä uikkareita tarvita. Kylmänä aikana mökkiä lämmitetään tietenkin puilla. Ruoka tehdään kesällä pääasiassa grillissä. Kahvi on pannukahvia. Siis parasta.
Olen täällä sata kertaa mieluummin kuin kaikin mukavuuksin varustetussa nykyaikaisessa "mökissä", joka on kuin omakotitalo. Tämä on minulle paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten odotit?
Haistella puupaskahuusin hajua kärpästen pöristessä, ainoa pesupaikka sauna tai järvi, ehkä ei sähköäkään ja surkea kaasujääkaappi johon mahtuu pari maitoa... Ei mulla ole mitään tarvetta palata mihinkään 50-luvun maaseudulle elämään kehitysmaa elämää. Hyi olkoon.
Puupaskahuusissa ulosteet piiloutuvat istuinreiän ympärille odottamaan seuraavaa käyttäjää. Sieltä ne sitten hyppäävät iholle ja ryömivät sisään peräaukosta ja selkää pitkin kaulalle ja suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Toisen unelma on toisen painajainen, ei tarvitse olla mikään helsinkiläinen blogaajaperhe. Nauttikaa te alkeellisista oloistanne ihan rauhassa ja koko sydämestänne, mutta yrittäkää nyt tajuta että joillekin sellaiset olot ei ole mitenkään ihanteellinen tapa viettää kesää. Minä ahdistuisin tunnissa noissa oloissa, mutta ihanaa että te ette.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut melkein koko ajan mökillä siitä asti, kun toukokuun lämmin kausi alkoi. Kotona olen ollut vain muutaman yön.
Mökki on pienessä mutta ikiomassa saaressa. Saareen soudetaan soutuveneellä. Kovalla tuulella ei onnistu. Kaivo on mantereen puolella, sähkönä on aurinkosähkö, jolla hoituu valot, TV sekä kännyköiden ja tablettien ja läppärin lataus. Kaasua tarvitaan hellaan, jääkaappiin ja grilliin. Ulkohuussi on, ja se pidetään hajuttomana ja siistinä kunnon kuivikkeilla, joissa ei säästellä.
Nurmikkoa ei tarvitse leikata koska sitä ei ole. Saunoja on kaksi - tavallinen ja savusauna. Uimaan pääsee tietenkin koska vaan, eikä uikkareita tarvita. Kylmänä aikana mökkiä lämmitetään tietenkin puilla. Ruoka tehdään kesällä pääasiassa grillissä. Kahvi on pannukahvia. Siis parasta.
Olen täällä sata kertaa mieluummin kuin kaikin mukavuuksin varustetussa nykyaikaisessa "mökissä", joka on kuin omakotitalo. Tämä on minulle paratiisi.
Ihan mielenkiinnosta - jos asutte pienellä saarella, miten huussin tyhjentäminen toimii? Miten hyötykäytätte kompostin? Onko saarella kasvimaa tms.?
Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.
Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?
T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta - jos asutte pienellä saarella, miten huussin tyhjentäminen toimii? Miten hyötykäytätte kompostin? Onko saarella kasvimaa tms.?
Huussin tyhjennys käy niin, että kaivetaan kuoppa, lapioidaan tavara sinne ja peitetään kuoppa. Vähäinen komposti menee maantäyttöhommiin. Kasvimaata ei ole, saari on niin karu ettei onnistu edes kukkapenkki. Luonnonkukat ja pari kukkaa purkissa riittävät.
Ei hankalaa, pelkästään typerää.
Mut jos ei no-lifeilla ole muuta ajantappoa niin lämmitelkää ihmeessä epähygieenisiä vesiä napoissanne.