Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0

Vierailija
19.07.2018 |

30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.

Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.

Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.

Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.

Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.

Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.

Hirveä paikka :0.

Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.

Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt monta sivua ihmisiä (viimeiseti 4), jotka raivoavat siitä, että jotkut nauttivat niistä alkeellisista oloista ja pitävät heitä syyllistäjinä. Oletteko joutuneet lapsena ja nuorena tuollaisille mökeille, vai miksi aihe herättää niin paljon aggressioita? Olen yksi niistä, joka nauttii alkeellisista oloista ja hitaasta elämästä mökkeillessä, mutta ymmärrän toki, että kaikkia se ei miellytä. Kukin tavallaan, ei tämä minusta sen vaikeampaa ymmärtä ole

Minä ainakin tuolla muutama sivu sitten "raivosin" ainoastaan siitä syystä, että joku sanoi, että me alkeellisilla mökeillä viihtymättömät emme kuulemma tee mitään ja makaamme vain sohvalla ja olemme elämästä vieraantuneita, kun "puuhastelu" ei kiinnosta. Minun puolestani saatte puuhastella niin paljon kuin haluatte, mutta älkää vihjailko, että minä en tekisi muuta kuin makaan sohvalla.

Vierailija
182/191 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet. 

Älä huoli, ei meilläkään täällä Suomessa kohta enää puhdasta pohjavettä ja luontoa ole, jos te "oikeiden mökkien omistajat" jatkatte huussienne sisällön hilloamista maakuoppaan...

Milloin tämä "laki" on tullut voimaan? Minä kun kuvittelin että ulkohuussit ovat jätevesiasetuksen ulkopuolella...

PS. Oletko ikinä ajatellut, että kuolleita ihmisiä haudataan maahan !!!!!!!!!!!!!!

Sinunhan tämä pitäisi mökkiläisenä tietää. Huussin omistajat vain saivat pidemmän siirtymäajan. Ihan nopealla googlauksella löytyy esim tämä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/kakkaa-ei-saa-enää-haudat…

PS. Jos et tiedä, mitä eroa on ruumiilla ja ulosteilla, suosittelen perehtymään asiaan. Hautausmaiden sijainti on myös usein mietitty järkevästi, vai oletko nähnyt niitä useinkin pikkuisilla saarilla?

Täällä on aina tämä sama henkilö vauhkoamassa asiasta. Finlexiä hän ei tosin esittele, vaan Maaseuduntulevaisuus on aina tämä lähde.

Oikein perehdyimme viimekertaisen esitelmöinnin jälkeen asiaan (vanha äitini on hyvin tarkka), niin mistään emme saaneet samaa tietoa kuin hän. Suoraan maahan ei saa paskantaa, mutta mistään emme ole löytäneet tietoa, etteikö erittelevä huusi ja sen jälkeen jätteiden kompostointi maahan olisi ok. 

Erittelevä huussi on varsin ok. Samoin kompostointi. Mutta et kerro, millainen erittelevä huussisi on. Kompostoituuko jäte siinä vai ei? Niitäkin on erilaisia. Ja kompostointi maassa on tosi hyvä juttu, mutta se EI tarkoita sitä, että jäte kaivetaan maahan suoraan huussista tuoreena ja peitetään. Se ei ole silloin kompostointia, vaan hautaamista. Se on väärin. Kompostin pohja pitää olla tiivis, jotta sieltä ei valu mitään ennen aikojaan, ja komposto vaatii ilmaa, että se on komposti eikä tunkio. Jos haudataan jäte maahan, niin mistäs sitä ilmaa tulee?

Alkuperäisestä viestistäsi ymmärsi, että teillä kipataan saavillinen sontaa maakuoppaan ja peitetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet. 

Älä huoli, ei meilläkään täällä Suomessa kohta enää puhdasta pohjavettä ja luontoa ole, jos te "oikeiden mökkien omistajat" jatkatte huussienne sisällön hilloamista maakuoppaan...

Milloin tämä "laki" on tullut voimaan? Minä kun kuvittelin että ulkohuussit ovat jätevesiasetuksen ulkopuolella...

PS. Oletko ikinä ajatellut, että kuolleita ihmisiä haudataan maahan !!!!!!!!!!!!!!

Sinunhan tämä pitäisi mökkiläisenä tietää. Huussin omistajat vain saivat pidemmän siirtymäajan. Ihan nopealla googlauksella löytyy esim tämä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/kakkaa-ei-saa-enää-haudat…

PS. Jos et tiedä, mitä eroa on ruumiilla ja ulosteilla, suosittelen perehtymään asiaan. Hautausmaiden sijainti on myös usein mietitty järkevästi, vai oletko nähnyt niitä useinkin pikkuisilla saarilla?

Täällä on aina tämä sama henkilö vauhkoamassa asiasta. Finlexiä hän ei tosin esittele, vaan Maaseuduntulevaisuus on aina tämä lähde.

Oikein perehdyimme viimekertaisen esitelmöinnin jälkeen asiaan (vanha äitini on hyvin tarkka), niin mistään emme saaneet samaa tietoa kuin hän. Suoraan maahan ei saa paskantaa, mutta mistään emme ole löytäneet tietoa, etteikö erittelevä huusi ja sen jälkeen jätteiden kompostointi maahan olisi ok. 

Erittelevä huussi on varsin ok. Samoin kompostointi. Mutta et kerro, millainen erittelevä huussisi on. Kompostoituuko jäte siinä vai ei? Niitäkin on erilaisia. Ja kompostointi maassa on tosi hyvä juttu, mutta se EI tarkoita sitä, että jäte kaivetaan maahan suoraan huussista tuoreena ja peitetään. Se ei ole silloin kompostointia, vaan hautaamista. Se on väärin. Kompostin pohja pitää olla tiivis, jotta sieltä ei valu mitään ennen aikojaan, ja komposto vaatii ilmaa, että se on komposti eikä tunkio. Jos haudataan jäte maahan, niin mistäs sitä ilmaa tulee?

Alkuperäisestä viestistäsi ymmärsi, että teillä kipataan saavillinen sontaa maakuoppaan ja peitetään.

Meillä on huusi, joka on ns. itsetehty eli erotteleva rakennettu netistäkin löytyvien ohjeiden mukaan. 

En ole ihan varma, sotketko minut johonkin toiseen henkilöön vai mihin viittasit alkuperäisellä viestilläni (alkuperäinen viestini oli siis juurikin tuo, jossa kyselin sen Finlexin perään, koska sitä ei ikinä tämä kys. henkilö esitä näissä mökkikeskusteluissa). Mutta niin tai näin, eipä silliä väliä. 

Ilmaa kompostikasa saa oletettavasti sillä, että kasaa tietysti tulisi myös käännellä, jos siitä joskus jotain multaa haluaa saada. Paikkaa tietysti myös vaihdellaan eikä heitellä yhteen ja samaan kuoppaan. Ei kai kukaan niitä paskoja, vanhojakaan sellaisia, siihen ihan maan päälle jätä ihan sellaisenaan? 

Minusta olisi nyt kätevää kuulla tarkat pykälät jatkotoimien kannalta, koska muuten keskustelu on sitä, että yksi sanoo yhtä ja toinen toista (+ googlesta vielä lisää ihmisten lillukanvarsia eli monet tekevät juuri meidän tavalla ja osa ei). Olen toistaiseksi löytänyt terveydensuojeluasetuksen, siitä on tässä alla pari pykälää, eikä siinä ole ongelmia: 

"13 §

Kompostointi

Talous- ja käymäläjätteiden kompostointi tulee järjestää niin, ettei siitä aiheudu hajua tai maaperän tai talousveden likaantumisen vuoksi terveyshaittaa. Komposti on tehtävä ja sijoitettava siten, että eläinten pääsy kompostiin estyy.

14 §

Käymälä

Käymälässä tulee olla riittävä ilmanvaihto, jonka tulee olla järjestetty siten, että hajun leviäminen muihin tiloihin estyy. Käymälässä tai sen välittömässä läheisyydessä on lisäksi oltava mahdollisuus käsien pesuun.

Kuivakäymälä on sijoitettava tiiviille alustalle siten, ettei käymälästä aiheudu hajun, talousveden tai maaperän likaantumisen vuoksi terveyshaittaa." 

Jätevesiasetuksesta puhutaan, mutta kuitenkaan sittemmin määrätystä kohtuullistamisesta AV:llä ei mainita:

https://www.finlex.fi/fi/uutiset/346

Joten mihin pykälään täällä nyt lopulta halutaan tarkalleen ottaen vedota?

Vierailija
184/191 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.

Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?

T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!

Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.

Kummasti tuntuu vaivaavan, kun täällä huudellaan että mökki ei ole mökki jos on sähköt ja vedet, vaan kesäasunto. Miksi se kenenkään persettä kutittaa, millä nimellä muut ihmiset kutsuvat vapaa-ajan asuntojaan?

En käyttäisi ilmaisua "kutittaa persettä", mutta mielestäni kissa on kissa ja koira on koira. Puhukaamme siis asioista niiden oikeilla nimillä. Olen kyllä kielitieteilijä, joten ehkä siksi ajattelen näin. 

Kielitieteilijäksi melko hataralla pohjalla on osaamisesi käsitteiden määrittelystä. Vai missä muualla kuin mökkiährääjien päissä on määritelty, että mökissä ei ole sähköä tai vettä?

En tiedä, mikä on mökkiährääjä, mutta kuten tuolla aiemmin kommentoin, niin minun ymmärtääkseni toistaiseksi mökki tarkoittaa mökkiä (kesäajan virkistyspaikka lähellä luontoa) - ei siis toista asuntoa, kesäasuntoa tai omakotitaloa. Kuten aiemminkin kommentoin, niin toki voi olla, että merkitys muuttuu tulevaisuudessa, kun ihmiset käyttävät sanaa uudessa merkityksessä.

Meillä on sähköt, mutta puhun mökistä. Kyse on kuitenkin 50-luvulla rakennettu hyvin alkeellinen ja pieni hökkeli, joten ei siitä nyt mitenkään muuten voi puhua. Siellä ei myöskään voi eikä saa asua ympäri vuoden.

Olet kuitenkin oikeassa siinä, että varmasti Kotukselta saisi täsmällisimmän määritelmän mökille, eikä esim. minulta.  

Tuossa aiemmin joku ihmetteli, kun jonkun mielestä mökki ei ole mökki, jos siellä on sähköt ja sinä vastasit tähän, että kielitieteilijänä pidät kiinni täsmällisistä ilmaisuista. Minä ainakin ymmärsin tämän niin, että mökin määritelmään ei kuulu sähköt. Ehkä minä sitten ymmärsin kielitieteilijän viestin nyt jotenkin väärin, jos et sitä tarkoittanutkaan.

Juu, ymmärsit väärin. 

Ei, en halunnut kommentoida sähköt & vedet -osuutta. Vaan vastasin tähän esitettyyn kysymykseen: "Miksi se kenenkään persettä kutittaa, millä nimellä muut ihmiset kutsuvat vapaa-ajan asuntojaan?"

Pointtinani oli siis sanoa, että varmaan sikäli se vulgaaristi "kutittaa muidenkin ihmisten perseitä", että ihmiset ovat tottuneet kutsumaan asioita tietyillä sanoilla eivätkä ajatuksella "kunhan valitsen jonkun sanan". Viestintähän on tehokasta, jos käyttää mahdollisimman kuvailevia sanoja eikä jää tulkintavaraa. 

Vierailija
185/191 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök inhoan suomalaisia mökkejä. Pihat kustaan täyteen, kaikki on hoitamatonta ja homeista

Yöh

Vierailija
186/191 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä terminologiasta: jos on hieno ja moderni mökki, puhuisin ennemmin huvilasta kuin mökistä. Jo ennen vanhaan hienot mökit olivat huviloita.  

Minun kielikorvani mukaan loma-asunto on kesämökki, vaikka se olisi varusteltu paremmin kuin varsinainen asunto. Huvila-sanaa ei enää käytetä, se on vanhaa kuollutta kieltä viime vuosisadan alkupuoliskolta ja keskivaiheilta.

Viime vuosisadan alkupuoliskolta ja keskivaiheilta? Mihis tämä perustuu? Minä olen ainakin koko elämäni ajan kuullut huviloista, enkä ole syntynytkään kuin vasta 70-luvulla. Enkä tarkoita 1870-lukua. 

Huvila on edelleen käytössä oleva sana. Käytetään esim. asuntomarkkinoilla (tsekkaa esim. Google). Onhan myös Huvila & huussi -ohjelma.

Minä en oikein käsitä sitä, että monet haluavat, että mökillä on kaikki hienoudet ja pelit ja vehkeet ja rahaa, millä mällätä, mutta silti sitä halutaan sanoa ehdoin tahdoin mökiksi. Onko se siis jotenkin noloa, jos puhuu jostain hienommasta kuin mökistä, vaikkapa kesäkodista? 

Vierailija
187/191 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa oikealle mökille!

Mitä sitten odotit?

Oikealla mökillä voi olla myös samat mukavuudet kuin uudessa talossakin -vesivessaa ja ilmastointia myöten....

Mökkeily ei välttämättä ole mitään junttipuuhaa & paskan hajua.

Minusta tuollaiset mökit kaikilla mukavuuksilla on todella tylsiä paikkoja. Parasta mökillä on se elämän yksinkertaisuus, johon ei kuulut turhuudet.

Haistella puupaskahuusin hajua kärpästen pöristessä,  ainoa pesupaikka sauna tai järvi, ehkä ei sähköäkään ja surkea kaasujääkaappi johon mahtuu pari maitoa... Ei mulla ole mitään tarvetta palata mihinkään 50-luvun maaseudulle elämään kehitysmaa elämää. Hyi olkoon.

Hyvin hoidettu huussi ei haise. Ja meillä ei ole jääkaappiakaan, kylmälaukku ja kaivo on hyviä kylmäsäilytystiloja. :D

Vierailija
188/191 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa aivan samaa mieltä. Olkoon provo tai ei niin totuus on se että Suomessa on mieletön määrä n. 70 luvulla rakennettuja mökkejä joita isännöi jo seuraava sukupolvi. Mökki ja muut rakennukset ovat saaneet vuosikymmeniä seistä ilman sen suurempaa remonttia eikä niitä ole tuotu 2000 luvulle. Niiden rahallinen arvo on enää tontista ja sijainnista sekä vesistöstä tai sen puutteesta kiinni. Osa on jo täysin arvottomia. En itse ottaisi edes ilmaiseksi mökkiä jossa ei ole sähköjä, juoksevaa vettä ja helppoa kulkuyhteyttä suoraan tontille. Enkä lähtisi myöskään vieraaksi edes yhdeksi viikonlopuksi. Jos haluaa ankeilla voi saman tehdä mielekkäämmin lähtemällä vaikka vaellusretkelle erämaahan.

Tässä tuli yksi totuus esille: se seuraava uusavuton sukupolvi, joka ei osaa muuta kuin netflixiä tuijottaa. Jokainen käytännön homma on hakusessa. Ap:llä jopa kirjoittaminen.

Meillä pon puhtaan erämaajärven rannalla luxusmökki, jossa lämmöt ja jäähdytykset voi hoitaa kotoa käsin jo ennen mökille saapumista.

'Eikä ole sinilevää eikä paskoja naapureita vaan täydellinen rauha.

Sepä se, jos tietää miten asiat tehdään, vähäisesti varustetulla mökillä on todella helppo elää. Mutta todella monet on nykyään avuttomia. Mä olen jopa joutunut neuvomaan kädestä pitäen ihmisille, miten saunassa (jossa ei ole juoksevaa vettä) peseydytään. Varmasti on vaikeaa alkeellisella mökilla, jos perusasiat on hakusessa.

Näin vuonna 2018 on olemassa suikut. Ne helpottavat peseytymistä kummasti, ettei tarvitse mitään padassa lämmitettyä vettä äyskäröidä päälleen pimeässä betonilattiasaunassa.. :)

Tarvitse? Onko se oikeasti jonkun mielestä hankalaa? :D

Kyllä se nyt vain on suihkuun verrattuna. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää? Mitä pahaa siinä on, ettei jaksa/halua kaikkea tehdä vaikeamman kautta?

Edelleen kysyn, mikä logiikka on siinä, että muka paetaan kiirettä ja arkiaskareita, mutta luodaan itselle ihan tarkoituksella ylimääräisiä ja turhia askareita.

Minulla esim on tällä hetkellä varsin kiireetön aamu menossa. Kävin tuossa parin metrin päässä hajutyomassa vesivessassa, jota ei enää tarvitse tyhjentää erikseen. Kahvi porisee kahvinkeittimessä ja siihen tuli vesi hanasta, eikä tarvinnut lähteä kaivolta sitä hakemaan. Ei tarvinnut lämmittää hellaakaan kahvinkeittoon, vaan riitti napin painaminen. Sanoisin, että minulla on tähänkin mennessä jo ollut kiireettömämpi aamu kuin missään mäkkiolosuhteissa olisi.

Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että siitä kiirettömästä tekemisestä nauttii. On mukavaa keittää kahvi nuotiolla tai hellalla, ihanaa kantaa vettä järvestä ja peseytyä nauttien saunan lämmöstä. Eri asia, jos niitä teksisi arkiaamuna, jolloin haluaa vain suoriutua nopeasti ja ennättää töihin. Silloin kahvin nopea saaminen on tärkeää. Alkeellisuus on luksusta silloin, kun se on oma valinta. Suihku ja kahvinkeitin on arkea.

Vierailija
189/191 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.

Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?

T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!

Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.

Kannattaisi joskus lähteä sen oman mökin ulkopuolelle, jos ainoa mieleesi tuleva esimerkki lomamatkasta on bussimatka Tallinnaan. Maailmassa on paljon hienoja paikkoja nähtävänä.

No mä olen kyllä sekä asunut että matkustellut suurkaupungeissa. Silti alkeellinen mökki on mulle parasta luksusta.

Vierailija
190/191 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kaipaavat lähelle luontoa ja yksinkertaisempaa elämää. Luonnosta me olemme lähtöisin alunperinkin. Mökkeily ilman nykymukavuuksia palauttaa niinikään meidät juurillemme, perusasioiden pariin. Luonnosta ammennamme voimaa ja lataamme akkuja.

Mitä ihmettä horiset? Mitkä juuret? Suurin osa nykypäivän suomalaisista on syntynyt koteihin, joissa on sähköt ja sisävessat. Miten niin ihminen on tullut hyttysten keskeltä klapihommista? Ihminen on alunperin noussut vedestä maalle, sinun logiikallasi siis meidän juuret olisi pinnan alla. Nyt jotain järkeä kommentointiin ja argumentteihin! Jotkut "juuret" ulottuvat korkeintaan kunkin yksilön omaan lapsuuteen ja varhaisnuoruuteen. Aika harva on asunut silloin mökillä.

Tuo on totta. Ja mä nautin alkeellisesta mökistä juuri siksi, että en ole syntynyt niihin olosuhteisiin. Mulle se veden kantaminen ja muu on oma valinta ja nautinto. Vanhempani taas syntyivät mökkiin, jossa vesi piti kantaa sisälle kesät ja talvet ja viljellä maata, käydä  metsätöissä ja hoitaa karjaa. Heille vesivessa ja kodinkoneet olivat suuria elämää helpottavia asioita, joita he edelleen arvostavat. Alkeellisuus on nautinto silloin, kun se on oma valinta.

Vierailija
191/191 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella taitaa olla samanlainen ryppyläävä keskellä peltoa jossain puolivälissä Lapin erämaata. On näitä nähty. Kutsuja tulee, mutta kun ei sellaisessa haisevassa hytysiä täynnä olevassa vajassa pysty kunnolla stadilainen nukkumaan. Kai siellä on pakko joka päivä lipittää kaljaa kun ei muuten pysty olemaan.