Siis ihan kauheeta :0. Kävin tuttavien kesämökillä ja paikka oli ihan järkky :0
30km lähimpään pikkukylään.
Loppumatkasta yli 10km hiekkatietä.
Ja lopuksi vielä kilsan mittainen kinttupolku jossa on keskellä kasvistoa.
Mökin rakennukset olivat ränsistyneitä ja harmaantuneita.
Pelkkä ulkohuussi.
Pihatäynnä rojua ja nurmena 15 cm heinikkoa.
Sekä rumia paljaita länttejä.
Saunassa samat lauteet 90 luvulta saakka.
Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.
Mökissä ei ollut sähköä eikä vettä. Vain aurinkopaneli.
Hirveä paikka :0.
Piha suuri, mutta pihassa vain päämökki ja sauna.
Muutama varastotila ja huussi.
Olen pöyristynyt miten joku viettää kesäänsä tuommoisessa paikassa :0
Kommentit (191)
Jos aurinko paneli ja hän joutui kahlata, mutta pystyi uida, lienee asiat jotenkuten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut melkein koko ajan mökillä siitä asti, kun toukokuun lämmin kausi alkoi. Kotona olen ollut vain muutaman yön.
Mökki on pienessä mutta ikiomassa saaressa. Saareen soudetaan soutuveneellä. Kovalla tuulella ei onnistu. Kaivo on mantereen puolella, sähkönä on aurinkosähkö, jolla hoituu valot, TV sekä kännyköiden ja tablettien ja läppärin lataus. Kaasua tarvitaan hellaan, jääkaappiin ja grilliin. Ulkohuussi on, ja se pidetään hajuttomana ja siistinä kunnon kuivikkeilla, joissa ei säästellä.
Nurmikkoa ei tarvitse leikata koska sitä ei ole. Saunoja on kaksi - tavallinen ja savusauna. Uimaan pääsee tietenkin koska vaan, eikä uikkareita tarvita. Kylmänä aikana mökkiä lämmitetään tietenkin puilla. Ruoka tehdään kesällä pääasiassa grillissä. Kahvi on pannukahvia. Siis parasta.
Olen täällä sata kertaa mieluummin kuin kaikin mukavuuksin varustetussa nykyaikaisessa "mökissä", joka on kuin omakotitalo. Tämä on minulle paratiisi.
Ihan mielenkiinnosta - jos asutte pienellä saarella, miten huussin tyhjentäminen toimii? Miten hyötykäytätte kompostin? Onko saarella kasvimaa tms.?
Huussin tyhjennys käy niin, että kaivetaan kuoppa, lapioidaan tavara sinne ja peitetään kuoppa. Vähäinen komposti menee maantäyttöhommiin. Kasvimaata ei ole, saari on niin karu ettei onnistu edes kukkapenkki. Luonnonkukat ja pari kukkaa purkissa riittävät.
Kai tämä on vitsi? Ulosteiden kaivaminen maakuoppaan on laitonta, ja syystäkin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut melkein koko ajan mökillä siitä asti, kun toukokuun lämmin kausi alkoi. Kotona olen ollut vain muutaman yön.
Mökki on pienessä mutta ikiomassa saaressa. Saareen soudetaan soutuveneellä. Kovalla tuulella ei onnistu. Kaivo on mantereen puolella, sähkönä on aurinkosähkö, jolla hoituu valot, TV sekä kännyköiden ja tablettien ja läppärin lataus. Kaasua tarvitaan hellaan, jääkaappiin ja grilliin. Ulkohuussi on, ja se pidetään hajuttomana ja siistinä kunnon kuivikkeilla, joissa ei säästellä.
Nurmikkoa ei tarvitse leikata koska sitä ei ole. Saunoja on kaksi - tavallinen ja savusauna. Uimaan pääsee tietenkin koska vaan, eikä uikkareita tarvita. Kylmänä aikana mökkiä lämmitetään tietenkin puilla. Ruoka tehdään kesällä pääasiassa grillissä. Kahvi on pannukahvia. Siis parasta.
Olen täällä sata kertaa mieluummin kuin kaikin mukavuuksin varustetussa nykyaikaisessa "mökissä", joka on kuin omakotitalo. Tämä on minulle paratiisi.
Ihan mielenkiinnosta - jos asutte pienellä saarella, miten huussin tyhjentäminen toimii? Miten hyötykäytätte kompostin? Onko saarella kasvimaa tms.?
Huussin tyhjennys käy niin, että kaivetaan kuoppa, lapioidaan tavara sinne ja peitetään kuoppa. Vähäinen komposti menee maantäyttöhommiin. Kasvimaata ei ole, saari on niin karu ettei onnistu edes kukkapenkki. Luonnonkukat ja pari kukkaa purkissa riittävät.
Kertoisitko vielä millä saarella mökkinne on? Voisin käräyttää. Ei huussin sisältöä saa enää heittää kuoppaan! Laissa oli vuosikausien siirtymäaika ja osako ei edelleen sitä noudata, voi luoja... Ja vielä pieni saari, tajuatko yhtään miten helposti paskoistanne bakteerit valuvat järviveteen?!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.
Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?
T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!
Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.
Kummasti tuntuu vaivaavan, kun täällä huudellaan että mökki ei ole mökki jos on sähköt ja vedet, vaan kesäasunto. Miksi se kenenkään persettä kutittaa, millä nimellä muut ihmiset kutsuvat vapaa-ajan asuntojaan? Ei alkeellisessa mökissä kykkiminen tee sinusta yhtään parempaa ihmistä. Ja jos ainoa käsityksesi ulkomaanmatkasta on Tallinna ja Viru, se kertoo omasta maailmankuvastasi jo aika paljon...
ARVASIN! Nämä vaatimattomien mökkien hypettäjät ovat juuri näitä minä-minä-ihmisiä, jotka eivät edes hygienia-asioissa suostu siirtymään nykyaikaan: paskaa EI SAA haudata kuoppaan. Se pitää kompostoida. Mökki ja saari voi olla nimellisesti sinun, mutta Suomen luontoa ei voi kukaan omistaa ja siksi sitä EI SAA sotkea. Edes sinun paskallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju vain vahvistaa kuvaani ihmisistä, joilla on ns. alkeellisempi mökki. He ovat suvaitsemattomia räyhääjiä, joiden mielestä ainoa oikea tapa mökkeillä on tuo alkeellinen tyyli. "Mökki ei ole sama asia kuin kesäasunto." Paskanmarjat! Kaikki puhuvat aina mökistä, jos kyseessä on esim. rantatontilta löytyvä kesäasunto, oli se sitten 10 neliön tai 100 neliön, oli luksus tai ei.
Miksi teitä mökkeilijöitä vaivaa niin paljon ajatus siitä, että kaikki eivätbhalua majoittua lomallaan samalla lailla kuin te? Haukutteko ulkomaanmatkoillakin aina eri hotellin valinnutta?
T. 80-luvun lopun lapsi, joka on viettänyt lapsuutensa puulämmitteisessä omakotitalossa, jossa oli AINA kaikkea puuhasteltavaa ja jonka saunaan vesi edelleen kannetaan. Kun minä haluan irti arjesta, en todellakaan halua tehdä noita asioita vaan menen joko a) vaellusretkelle oikeasti luonnon keskelle, tai sitten b) hotelliin, jossa minä en vastaa pyykki- ja ruokahuollosta. Ja tämä on minun oikeuteni, vaikka se ei teille nipottajille sopisikaan!
Ei minua vaivaa. Mutta _minulle_ ainoa oikea mökki on tämä vaatimaton pieni mökki omassa saaressa. Mene sinä rauhassa kesälomallasi vaikka bussikuljetusyhteismatkalla Viru-hotelliin, ei haittaa minua lainkaan.
Kannattaisi joskus lähteä sen oman mökin ulkopuolelle, jos ainoa mieleesi tuleva esimerkki lomamatkasta on bussimatka Tallinnaan. Maailmassa on paljon hienoja paikkoja nähtävänä.
Vierailija kirjoitti:
Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet.
Älä huoli, ei meilläkään täällä Suomessa kohta enää puhdasta pohjavettä ja luontoa ole, jos te "oikeiden mökkien omistajat" jatkatte huussienne sisällön hilloamista maakuoppaan...
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kaipaavat lähelle luontoa ja yksinkertaisempaa elämää. Luonnosta me olemme lähtöisin alunperinkin. Mökkeily ilman nykymukavuuksia palauttaa niinikään meidät juurillemme, perusasioiden pariin. Luonnosta ammennamme voimaa ja lataamme akkuja.
Mitä ihmettä horiset? Mitkä juuret? Suurin osa nykypäivän suomalaisista on syntynyt koteihin, joissa on sähköt ja sisävessat. Miten niin ihminen on tullut hyttysten keskeltä klapihommista? Ihminen on alunperin noussut vedestä maalle, sinun logiikallasi siis meidän juuret olisi pinnan alla. Nyt jotain järkeä kommentointiin ja argumentteihin! Jotkut "juuret" ulottuvat korkeintaan kunkin yksilön omaan lapsuuteen ja varhaisnuoruuteen. Aika harva on asunut silloin mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, miten ihanalta kuulostaa, paitsi nuo rojut ja ränsistyneisyys. Toisaalta itse kyllä harrastan vaeltamista muutenkin, eli nautin kun kiireisen, raskaan ja kuormittavan arjen sekä asiantuntijatyön jälkeen pääsen pakoon keskelle ei-mitään ja nollaamaan päätä elämällä luonnonläheisesti ja tekemällä kaiken itse. Siihen mökkiin kuuluu just semmoinen kiirettömyyden tunne, pata lämpiää niillä haloilla, jotka itse hartaudella on pilkkonut, vesi kannetaan itse kaivosta, ruokaa tehdään pitkän kaavan mukaan. Vesivessa on loppupeleissä hiton typerä keksintö - runsaalla, puhtaalla vedellä, josta jossain Saharan eteläpuolisilla alueilla oltaisiin valmiita vaikka surmaamaan, huuhdellaan joidenkin suomalaisten etuoikeutettujen p**kapökäleet.
Älä huoli, ei meilläkään täällä Suomessa kohta enää puhdasta pohjavettä ja luontoa ole, jos te "oikeiden mökkien omistajat" jatkatte huussienne sisällön hilloamista maakuoppaan...
Milloin tämä "laki" on tullut voimaan? Minä kun kuvittelin että ulkohuussit ovat jätevesiasetuksen ulkopuolella...
PS. Oletko ikinä ajatellut, että kuolleita ihmisiä haudataan maahan !!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä "laki" on tullut voimaan? Minä kun kuvittelin että ulkohuussit ovat jätevesiasetuksen ulkopuolella...
PS. Oletko ikinä ajatellut, että kuolleita ihmisiä haudataan maahan !!!!!!!!!!!!!!
Sinunhan tämä pitäisi mökkiläisenä tietää. Huussin omistajat vain saivat pidemmän siirtymäajan. Ihan nopealla googlauksella löytyy esim tämä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/kakkaa-ei-saa-enää-haudat…
PS. Jos et tiedä, mitä eroa on ruumiilla ja ulosteilla, suosittelen perehtymään asiaan. Hautausmaiden sijainti on myös usein mietitty järkevästi, vai oletko nähnyt niitä useinkin pikkuisilla saarilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kakkaa ole pitkiin aikoihin saanut enää maahan haudata.
https://vesiensuojelu.fi/jatevesi/jateveden-kasittely/kaymala-ja-pesuve…
Ei sähköä ja vettä kaipaa mökille, kun on kaivossa puhdasta vettä ja voi grillata. Paskahuussi ei haise jos systeemi toimii. Liiat mukavuudet pilaa tunnelman. Joku itikoiden valtaama notkelma ja ränsistynyt homemökki ei kyllä houkuttelis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätevesiasetus ei tähän liity, jos sinulla ei ole vesivessaa. Mutta ei sitä huussinkaan sisältöä saa maahan haudata! Vähintään vuosi pitää kompostoida.
Nämä asiat kannattaa selvittää ennenkuin sen mökin hankkii. Tietoa löytyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan käymäläjätteen on vanhennuttava eli kompostoitava vähintöän 12 kk ennen sen kaivamista maahan. Melko uusavutonta kuvitella että sen saisi vain noin vain maahan dumpata....
https://www.separett.com/fi-fi/blogikirjoitukset/erottelevan-kuivakayma…
Olen rakentamassa omaa mökkiä ja kyllä toimivuus on ykkösjuttu. Pitää olla sähköt ja sisävessa. Pelkään punkkeja, joten ensitöikseni maa muokattiin niin, että on isohko siropohjainen oleskelualue ja pihalla paljon hiekkapolkuja, että voi kävellä ilman kasvillisuutta ja punkkeja nilkoissa. Ajomatkan sinne pitää olla myös kunnollinen ja talvikunnossapito tiellä perille asti. Mutta jokainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kaipaavat lähelle luontoa ja yksinkertaisempaa elämää. Luonnosta me olemme lähtöisin alunperinkin. Mökkeily ilman nykymukavuuksia palauttaa niinikään meidät juurillemme, perusasioiden pariin. Luonnosta ammennamme voimaa ja lataamme akkuja.
Mitä ihmettä horiset? Mitkä juuret? Suurin osa nykypäivän suomalaisista on syntynyt koteihin, joissa on sähköt ja sisävessat. Miten niin ihminen on tullut hyttysten keskeltä klapihommista? Ihminen on alunperin noussut vedestä maalle, sinun logiikallasi siis meidän juuret olisi pinnan alla. Nyt jotain järkeä kommentointiin ja argumentteihin! Jotkut "juuret" ulottuvat korkeintaan kunkin yksilön omaan lapsuuteen ja varhaisnuoruuteen. Aika harva on asunut silloin mökillä.
Niinpä. Jännä juttu, että se "juurille paluu" tapahtuu juuri sellaiseen aikaan, jossa on kaupat, mökit, käymälät, hellat, takat ja saunat vesipatoineen. Miksei heti palata sellaisille juurille, jossa asutaan luolassa, ruoka hankitaan metsästämällä tai kalastamalla ja valmistetaan avotulella ja ulostetaan minne sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan viihtynyt mökillä. Tuo kuvaamasi tilanne herättää minussakin ihmetystä, miksi ihmiset haluaa tuollaista? Lisäksi vielä miljoonat hyttyset, paarmat, ampparit, lintukirput, ruuanvalmistuksen työläys ym. ym.
Siksi koska suomalaiset eivät voi nauttia jos asiat on liian helppoja. Vasta kun on oikein perkeleen vaikeaa, niin voi olla turvallisin mielin. Kärsimyksellä siis ikään kuin ansaitaan rentoutuminen. Täällähän ei voi nauttia mistään sellaisenaan, vaan kaikkeen kivaan on oltava erillinen oikeutus tai aiheuttaa pahennusta muissa metsäläisissä.
Älä kuitenkaan sääli heitä, koska tuollaisia he ovat ja sellaisena pysyvät. Nautitaan me muut kuitenkin elämästä ja nykytekniikasta, samalla kun he kyntävät kyistä peltoa perse ruvella "ansaitakseen" lomansa.
Sinun kaltaistesi takia länsimaat on rappeutumassa ja aasia valtaa maailmaa. Suomalaiset yrittävät vain päästä mahdollisimman helpolla ja samaan aikaan kiinalaiset tekevät niin paljon työtä kuin se on inhimillisesti mahdollista. Ei ole vaikea arvata kumpi tulee voittamaan kisan!
Vierailija kirjoitti:
Mökin rannassa oli mutapohja ja rantamatala ja jouduin kahlata 50 metriä ennen kui n pystyin uida.
/quote]
jouduin kahlaaMAAN, pystyin uiMAAN
Siis iiik. Ihan kauheeta. Miten sä ap selviit tosta järkytyksestä? Et varmaan voi ikinä mennä enää maalle