Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet lapset rannalla

Vierailija
19.07.2018 |

Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.

Kommentit (305)

Vierailija
181/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lasten vahtiminen on niin raskasta. Olen useamman vuoden lukenut aihe vapaata ja aina joka kesä toistuu sama ilmiö.

Ei niitä lapsia tarvi vahtia, ei ne huku, kun ne osaa uida ja pitää niihin luottaa.

Sitten on niitä hukkumisketjuja, joihin ilmestyy heti kymmenen sivua puolustelua: Ei niitä lapsia tarvi vahtia, kun taaperot riuhtovat äidin kädestä irti ja juoksevan kilometrin päässä olevalle laiturille ja hukkuvat. Ei niille hukkumisille mitään voi, ei se vahtiminen auta, joten en kyllä ala vahtimaan.

Vierailija
182/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vahtiminen on kaiken perusta. Hyvin vahdittu lapsi ei huku. Pikkulapsia ei vahdita rannalta käsin vaan mennään mukaan veteen. Lapsi on vedessä aikuisen ja rannan välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen olin vieressä kun lapsi oli hukkua. Vanhemmat jutteli porukassa rannalla.

Poikalapsi, noin 5-6 vuotta, ei osannut uida. Oli aika rasittavan oloinen, kiljui, huusi, kiukutteli ja kiusasi kavereitaan siinä vedessä. Tuli seurattua puolisilmällä kun oma taapero polski siinä lähettyvillä. Jossain vaiheessa ihmettelin miten ei sitä kiljuntaa kuulunutkaan enää ja katselin näkyykö poikaa. Kohta vähän kauempaa nousi pojan pää vedestä ja lapsi yski, kakoi ja lopulta oksensi siihen veteen. Vanhemmat huomasi vasta tässä vaiheessa asian. Kaikki tapahtui hetkessä. Ihan rauhassa olisi saanut lapsi hukkua vanhempiensa puolesta, toivottavasti oppivat jotain.

Vanhemmat oli varmaan väsyneitä siihen kiljuntaan ja kiusaamisen ja eivät jaksaneet niin intensiivisesti katsoa perään. Pitää ymmärtää sitäkin, että vanhemmat ei vain aina jaksa.

Siinä se pointti vanhempana olemisessa on, kun pitää aina vaan jaksaa huolehtia turvallisuudesta. Siinä ei saa väsyä.

Vierailija
184/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan on yleisellä uimarannalla pikkulapsi hukkunut? En muista tällaisesta lukeneeni kai koskaan. En silti väitä, ettei jossain joskus näin olisi tapahtunut. 

Hukkumistapauksia uidessa tapahtuu n. 10 -30 vuodessa ja näistä lähes kaikki kännisten  aikaansaannosta tai sairauskohtauksia. Tilastot heittelevät kesän lämpöisyyden vuoksi näinkin paljon. 

Eli on ylihysteriaa ilmassa.  Joka kerran kun otat pikkulapsen autoosi, on hän suuremmassa vaarassa kuin rantavedessä. 

Nyt sinulla on faktat pahasti pielessä. Suomessa hukkuu vuosittain lähes 200 ihmistä. Yksi merkittävä syy on lasten puutteellinen valvonta. Tämä asia kannattaa ottaa ihan tosissaan.

Sulla on ilmeisesti pahoja neurologisia ongelmia? Luetun ymmärtäminen on sitä luokkaa, vaikka olen nimenomaan boldannut ja kursivoinut asian. 

Ihmisiä hukkuu juu... mutta vain pieni osa heistä on uimassa. Putoilevat lähinnä kännissä veneestä ja jäihin. 

Ja kyseessä oli nyt lasten hukkumiset uidessa. Niitä ei käytännössä ole. 

Katso esim. tapaturma.fi. Ei tuo sinun boldaus ja haukkuminen nyt tässä mitään auta, kun se ei perustu mihinkään. Perehdy asioihin. Etsi tietoa, älä vain väitä. Äläkä riehu tuolla tavalla, annat itsestäsi sivistymättömän vaikutelman. Olen tohtori, eikä minulla ole mitään ongelmia neurologisia tai muitakaan. Tuollainen käytös saa minut vain tuntemaan, että olen fiksumpi kuin sinä.

En ymmärrä jankutustasi. 

En ole yhdessäkään kommentissa ottanut mitään kantaa hukkuneiden kokonaismäärään. Eli miksi tuot tätä lukua kokoa ajan esiin? 

Et ilmeisesti ole huomannut, että ketju koskee lasten valvontaa uimarannalla. Silloin on relevanttia olttaa esiin nimenomaan UIMASSA olevien hukkumiskuolemat, eikö vain?

Yleisillä uimarannoilla ja -halleissa tämä kuolleisuus lasten kohdalla on olematonta. Känniset aikuset onnistuvat hukuttamaan itsensä, saavat sairauskohtauksia uidessa jne. 

Logiikka on kyllä sinulla olematonta tässä. Minkähän alan tohtori olet? Feministisen astrologian??

No mitä on sitten se uiminen, jos on kysymyksessä esim. 3-vuotias uimataidoton lapsi, joka leikkii vedessä? Itse jankutat tätä uimassa olemista koko ajan.

Se on tilastollisesti luokiteltu uimassa olemiseksi. Yhtä lailla uimataidoton aikuinen luokitellaan uimassa olevaksi hukkujaksi, jos kännissä menee pelleilemään veteen. 

Eli pidän tämän, että yleisellä uimarannalla on äärimmäisen harvinaista lapsen tai aikuisenkaan hukkua. Itse asiassa en muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta (lapsi) ainakaan kymmeneen vuoteen. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004744532.html

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002749705.html

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/10707-4-vuotias-poika-hukkui-oittaa…

http://www.kirkkonummensanomat.fi/Kirkkonummen_sanomat/etusivu/443756.h…

Googlasin pikaisesti ja tässä oli ensimäiset otsikot, mitä löysin. En viitsinyt selata enempää sivuja. Löydät varmaan itsekin lisää

Vaikuttaisi olevan n. yksi vuodessa, kun katselin. 

Eli luulin kyllä vielä harvinaisemmaksi tapahtumaksi. Mutta onhan se edelleenkin äärimmäisen harvinaista. 

Uimataidottomia lapsia on kuitenkin satoja tuhansia veden äärellä jokaisena lämpimänä kesäpäivänä. Olennaista olisi siis tämä uimataito. Valvonta voi syystä tai toisesta aina herpaantua. 

Hukkuneisiin ei siis lasketa näitä elvytettyjä, jotka elää vuoden kaksi letkuruokinnassa ja kuolee sitten keuhkokuumeeseen. Eivät siis näy tilastoissa

Ei tietenkään!

Hukkunut on kuollut. Ei autoliikenteessä kuolleisiinkaan lasketa sitä Aapoa, joka makaa neliraajahalvaantuneena loppuelämänsä. 

Mikä sun pointti on?

Vierailija
185/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan on yleisellä uimarannalla pikkulapsi hukkunut? En muista tällaisesta lukeneeni kai koskaan. En silti väitä, ettei jossain joskus näin olisi tapahtunut. 

Hukkumistapauksia uidessa tapahtuu n. 10 -30 vuodessa ja näistä lähes kaikki kännisten  aikaansaannosta tai sairauskohtauksia. Tilastot heittelevät kesän lämpöisyyden vuoksi näinkin paljon. 

Eli on ylihysteriaa ilmassa.  Joka kerran kun otat pikkulapsen autoosi, on hän suuremmassa vaarassa kuin rantavedessä. 

Nyt sinulla on faktat pahasti pielessä. Suomessa hukkuu vuosittain lähes 200 ihmistä. Yksi merkittävä syy on lasten puutteellinen valvonta. Tämä asia kannattaa ottaa ihan tosissaan.

Sulla on ilmeisesti pahoja neurologisia ongelmia? Luetun ymmärtäminen on sitä luokkaa, vaikka olen nimenomaan boldannut ja kursivoinut asian. 

Ihmisiä hukkuu juu... mutta vain pieni osa heistä on uimassa. Putoilevat lähinnä kännissä veneestä ja jäihin. 

Katso esim. tapaturma.fi. Ei tuo sinun boldaus ja haukkuminen nyt tässä mitään auta, kun se ei perustu mihinkään. Perehdy asioihin. Etsi tietoa, älä vain väitä. Äläkä riehu tuolla tavalla, annat itsestäsi sivistymättömän vaikutelman. Olen tohtori, eikä minulla ole mitään ongelmia neurologisia tai muitakaan. Tuollainen käytös saa minut vain tuntemaan, että olen fiksumpi kuin sinä.

En ymmärrä jankutustasi. 

En ole yhdessäkään kommentissa ottanut mitään kantaa hukkuneiden kokonaismäärään. Eli miksi tuot tätä lukua kokoa ajan esiin? 

Et ilmeisesti ole huomannut, että ketju koskee lasten valvontaa uimarannalla. Silloin on relevanttia olttaa esiin nimenomaan UIMASSA olevien hukkumiskuolemat, eikö vain?

Yleisillä uimarannoilla ja -halleissa tämä kuolleisuus lasten kohdalla on olematonta. Känniset aikuset onnistuvat hukuttamaan itsensä, saavat sairauskohtauksia uidessa jne. 

Logiikka on kyllä sinulla olematonta tässä. Minkähän alan tohtori olet? Feministisen astrologian??

No mitä on sitten se uiminen, jos on kysymyksessä esim. 3-vuotias uimataidoton lapsi, joka leikkii vedessä? Itse jankutat tätä uimassa olemista koko ajan.

Se on tilastollisesti luokiteltu uimassa olemiseksi. Yhtä lailla uimataidoton aikuinen luokitellaan uimassa olevaksi hukkujaksi, jos kännissä menee pelleilemään veteen. 

Eli pidän tämän, että yleisellä uimarannalla on äärimmäisen harvinaista lapsen tai aikuisenkaan hukkua. Itse asiassa en muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta (lapsi) ainakaan kymmeneen vuoteen. 

Googlasin pikaisesti ja tässä oli ensimäiset otsikot, mitä löysin. En viitsinyt selata enempää sivuja. Löydät varmaan itsekin lisää

Eli luulin kyllä vielä harvinaisemmaksi tapahtumaksi. Mutta onhan se edelleenkin äärimmäisen harvinaista. 

Uimataidottomia lapsia on kuitenkin satoja tuhansia veden äärellä jokaisena lämpimänä kesäpäivänä. Olennaista olisi siis tämä uimataito. Valvonta voi syystä tai toisesta aina herpaantua. 

Hukkuneisiin ei siis lasketa näitä elvytettyjä, jotka elää vuoden kaksi letkuruokinnassa ja kuolee sitten keuhkokuumeeseen. Eivät siis näy tilastoissa

Ei tietenkään!

Hukkunut on kuollut. Ei autoliikenteessä kuolleisiinkaan lasketa sitä Aapoa, joka makaa neliraajahalvaantuneena loppuelämänsä. 

Mikä sun pointti on?

Tilastoinnista vain. Kun joku väitti, ettei niitä lapsia huku tilastojen mukaan kuin jokunen. Niiden lisäksi on useampi elvytetty, joille jää kehitysvamma hapenpuutteen vuoksi.

Vierailija
186/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin jo kauan aikaa sitten, että en vahdi, kuin omia lapsiani. Tätä vahvistaa tämä jankkaaminen, että ne vanhemmat on outoja, jotka viettää aikaa lasten kanssa rannalla, kun ei lapsille mitään satu, kun ne on yksin uimassa. Elämä on valintoja ja jokainen kantaa vastuun omistaan.

Vierailija
187/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on mita en ymmarra, etta pienet uimataidottomat ovat ilman mitaan kellukkeita tai uima-apuja. Mun lapsilla ei ollut asiaa veteen ilman semmoista vetoketjullista uimaliivia ja siltikaan en uskaltanut jattaa valvomatta hetkeksikaan. 

Meillä ei ole kellään koskaan ollut mitään kellukkeita. Ilman apuväineitä lapset ymmärtävät miten vesi toimii.

Sitäpaitsi uiminen lähtee sukeltamisesta ei "uimisesta". Kaikki lapset ovat sukeltaneet 2-3vuotiaina ja uineet ihan uimalla 3-4 vuotiaana.

Viekää ne lapset vauvauintiin ja heittäkää kellukkeet pois, paljon turvallisempi ratkaisu!

Vierailija
188/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistetäänkö luvut nyt kerralla kuntoon

http://www.suh.fi/tiedotus/hukkumistilastot/hukkumiset_2017

.

Tämä on puutteellinen tilasto. Perustuu lehtileikkeisiin. Todellinen luku on 150-200 hukkumista vuodessa. Luku on mainittu myös samaisten sivujen etusivulla ja lukuisissa muissa lähteissä. Ihan googlettamalla löytyy helposti nuo todelliset luvut. En ymmärrä, miksi tilastoja ylipäätään kerätään lehtileikkeiden perusteella. Myös tapaturma.fi sivuilla on tietoa ja neuvoja, miten lasten kanssa tulisi rannalla toimia, jotta todellakin tähän yhteen merkittävimpään hukkumiskuolemien syyhyn voitaisiin vaikuttaa.

Ai vitsi, että tällainen on ärsyttävää. Sinä huutelet, että on puutteellinen tilasto ja esität muka parempia lukuja. Ongelma on vaan se, että sinun sanomisilla ei ole mitään painoarvoa. Toinen sentään on kaivanut ihan oikeita lähteitä ja tilastoituta tietoa väitteidensä tueksi. Sinä huutelet jotain musta tuntuu -juttuja, mitkä ovat käytännössä ihan vaan keksittyjä satuja.

Olet väärässä. Voit ihan rehdisti myöntää sen ja pahoitella omaa väärää tietoasi. Ei kannata huudella, jos ei mistään mitään tiedä. 

Vierailija
189/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaan kanssa rannalla. Metriä kauemmas en uskalla lähteä vierestä :)

Kokoajan valmiina nostamaan jos kaatuu tms. Ei siinä itse ehdi uida tai mitään, mutta en minä itseni vuoksi rannalle menekkään.

Vierailija
190/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on mita en ymmarra, etta pienet uimataidottomat ovat ilman mitaan kellukkeita tai uima-apuja. Mun lapsilla ei ollut asiaa veteen ilman semmoista vetoketjullista uimaliivia ja siltikaan en uskaltanut jattaa valvomatta hetkeksikaan. 

Meillä ei ole kellään koskaan ollut mitään kellukkeita. Ilman apuväineitä lapset ymmärtävät miten vesi toimii.

Sitäpaitsi uiminen lähtee sukeltamisesta ei "uimisesta". Kaikki lapset ovat sukeltaneet 2-3vuotiaina ja uineet ihan uimalla 3-4 vuotiaana.

Viekää ne lapset vauvauintiin ja heittäkää kellukkeet pois, paljon turvallisempi ratkaisu!

Ei siihen tarvita kuin se yksi kerta, kun sinun lapsesi ei ymmärräkkään, miten vesi toimii. Tai 4 vuotiaana hätääntyy, kun ui yksin.

Siksi osa pitää uimaliivejä, että olisi joku vara sille yhdelle kerralle.

Vierailija
191/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä vielä, että nykyään ne lapset on jo teinejä, mutta kyllä silti vielä seuraan uimista esim mökillä, vaikka esim vahimmalla on jo vaikka mitä sukellusluokitusta ja ui mua paremmin :)

Ei se, että opettaa veteen pienestä pitäen, poista aikuisen vastuuta, mutta antaa ehkä pari sekuntia aikaa lisää kun lapsi ei mene heti paniikkiin pään mennessä veden alle!

Vierailija
192/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä vielä, että nykyään ne lapset on jo teinejä, mutta kyllä silti vielä seuraan uimista esim mökillä, vaikka esim vahimmalla on jo vaikka mitä sukellusluokitusta ja ui mua paremmin :)

Ei se, että opettaa veteen pienestä pitäen, poista aikuisen vastuuta, mutta antaa ehkä pari sekuntia aikaa lisää kun lapsi ei mene heti paniikkiin pään mennessä veden alle!

Kerro, miten kellukkeet ja uimaliivit poistaa uimaan opettelun ja vastuun? Omani ainakin oppivat uimana uimakoulussa hyvinkin pieninä, mutta silti käytin kellukkeita, kun olin yksin heitä vahtimassa, koska ei 2 vuotiaan uimataito niin kauhean hyvä vielä ole, vaikka olisi kuinka vauvauinnissa sukellutettu isin sylissä

Vierailija
193/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä jankutustasi. 

Ei tietenkään!

Mikä sun pointti on?

Tilastoinnista vain. Kun joku väitti, ettei niitä lapsia huku tilastojen mukaan kuin jokunen. Niiden lisäksi on useampi elvytetty, joille jää kehitysvamma hapenpuutteen vuoksi.

Edelleenkään en ymmärrä.

Kaikissa onnettomuus-, tapaturma ja rikostilastoissa luokitellaan kuolleet erikseen. Suomessa kuolee esim. tieliikenteessä n. 300 ihmistä vuodessa, mutta yli kymmenkertainen määrä vammautuu pysyvästi, osa toki elvytettyjä. 

Tarkoittanet, että kuolleet eivät oikeata kuvaa vaarasta? No totta varmaan, mutta eivät mistään muustakaan toiminnan uhista. 

Olen nyt tässä asiassa keskitien kulkija. Totta kai uimataidotonta lasta pitää vahtia kunnolla rannalla. Täällä on kuitenkin ihan ylilyöntejäkin.. ihan kuin rantavedessä oleva viisivuotias olisi akuutissa hengenvaarassa, jos vähän kaatuu. 

Ja olennaisinta on opettaa se lapsi pärjäämään veden alla ja mahdollisimman varhain myös uimaan. Näin vältettäisiin varmaan valtaosa surullisista tapauksista. 

Vierailija
194/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin juoksin rannoilla yksin ja kävin uimassa naapurin lasten kanssa ja pyöräiltiin ilman kypärää isolla tiellä rekkojen seassa ja ei käytetty turvavyötä 60-luvulla takapenkillä ja selvisin hengissä.

Silti en omiani päästänyt, koska he ovat arvokkaampia minulle, kuin minä olin vanhemmilleni.

Vierailija
195/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen tarvita kuin se yksi kerta, kun sinun lapsesi ei ymmärräkkään, miten vesi toimii. Tai 4 vuotiaana hätääntyy, kun ui yksin.

Pointti on juuri siinä, että kun lapsi tottuu 3kk ikäisestä sukelluttamiseen ja veden alle menoon, ei hän mene paniikkiin vaan osaa nousta pinnalle. Ja yksin ei toivottavasti ui kukaan 4v :)

Lapsi, joka tottuu kellukeliiveihin taas menee vahingossa veteen tippuessaan ilman liivejä helpommin paniikkiin, koska ei olekaan sitä lisänostetta mukana. Kellukeliivit voivat olla joissakin tilanteissa ihan ok, mutta uimataidon kartuttamisessa toimii paremmin se että tottuu olemaan ilman.

Vierailija
196/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole näiden apuvälineiden kannalla. Pari alan asiantuntijaakin ovat jopa varoitelleet niistä. 

Lapsi ei opi näiden kanssa vettä elementtinä, sen ominaisuuksia ja tuntua. Lapsen pitää kohdata se "kantamattomuus" oman kroppansa kanssa täysin paljaana. 

Ei koskaan mitään ja kaikki ovat oppineet n. nelivuotiaina pysymään pinnalla sellaiset 10 metriä ja hyvin sukeltamaan. Sukeltamalla on mennyt paljon pidempiäkin matkoja. Se on luontaisempaa kuin pään kannatteleminen pinnan yläpuolella. 

Toki tässä vaiheessakin vahditaan hyvin. 

Vierailija
197/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni äiti täällä on ollut jankkaamassa, että minä en ainakaan vahdi lastani vedessä, kun minun lapseni oppi uimaan jo 3 vuotiaana ja kyllä minä ehdin ja pitää ne totuttaa olemaan veden alla.

Ja kas, joku kesä se heidän lapsi on se tilasto ja juttu lehdessä, että se nakki napsahti juuri sinun kohdalle.

Vierailija
198/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jotenkin hysteerinen, se on myönnettävä. 

Täysin uimataitoisen kaverinkin kanssa kyttään jossain Hietsussa koko ajan sen uimista. Kiusaa mua vietävä vielä tekemällä pitkiä sukelluksia :D

Itsekin olen tosi hyvä uimari eikä tuttavapiirissä ole hukkumistapauksia. Minua ei ole peloteltu lapsena tai yhtään mitään. 

En tajua mistä tämä on tullut. 

Omia lapsia ei vielä ole (toivottavasti tul.ee), mutta yritän asennoitua sitten asiaan sopivasti. 

Vierailija
199/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni äiti täällä on ollut jankkaamassa, että minä en ainakaan vahdi lastani vedessä, kun minun lapseni oppi uimaan jo 3 vuotiaana ja kyllä minä ehdin ja pitää ne totuttaa olemaan veden alla.

Ja kas, joku kesä se heidän lapsi on se tilasto ja juttu lehdessä, että se nakki napsahti juuri sinun kohdalle.

Kyllä ne näitä uimataidottomia ovat jotka hukkuvat. Toki uimataitoisellekin voi tulla jokin erityistilanne, mutta täysin poikkeuksellista, että uimataitoinen, terve ja selvin päin oleva ihminen hukkuisi tuosta vain.  Edes siis se lapsikaan. 

Toki valvon tiiviisti uimataitoisiakin lapsiani vielä, koska ovat alle kouluikäsiä. 

En osaa arvioida milloin lapsiporukassa päästäisin keskenään uimaan. Menee vielä muutama vuosi varmaan.

Vierailija
200/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on juuri siinä, että kun lapsi tottuu 3kk ikäisestä sukelluttamiseen ja veden alle menoon, ei hän mene paniikkiin vaan osaa nousta pinnalle. Ja yksin ei toivottavasti ui kukaan 4v :)

Lapsi, joka tottuu kellukeliiveihin taas menee vahingossa veteen tippuessaan ilman liivejä helpommin paniikkiin, koska ei olekaan sitä lisänostetta mukana. Kellukeliivit voivat olla joissakin tilanteissa ihan ok, mutta uimataidon kartuttamisessa toimii paremmin se että tottuu olemaan ilman.

Olemme tästä eri mieltä, joten turha tästä on vääntää.

Omat lapseni oppivat kyllä uimaan uimakoulussa ja koska asuttiin joen äärellä, vesi elementtinä oli todella tuttu. Silti kun olimme rannalla, niin käytin turvavälineitä, koska vaikka osasivat olla menemättä paniikkiin veden alla, niin silti eteen tuli tilanteita, jolloin se veden alle meno ei ollutkaan niin hallittua, vaan saattoivat säikähtää, jolloin 3 vuotiaalla se hallittu veden alle meno ei enää muistunut mieleen.

Mutta hyvä kun kummankin lapset ovat selvinneet hengissä kellukkeilla tai ilman. 

Mutta vielä sellainen asia, että omat lapset ainakin primusmaisteria suorittaessaan totesivat, että se elävän ihmisen vetäminen altaan toisesta päästä toiseen on yllättävän vaikeaa. Pääsivät siitä kyllä hyvin lävitse, mutta totesivat, että se ei ole niin helppoa, kuin nuken raahaaminen vedessä. 

Ikäni veden äärellä asuneena voin sanoa, että vesi on yllättävä elementti, vaikka olisi kuinka opetellut kohtaamaan veden alle painumista. Jopa itse erittäin hyvän uimataidon omaavana olen mennyt paniikkiin, kun virtaisessa paikassa pyörre veti matkaan ja veti veden alle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä