Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienet lapset rannalla

Vierailija
19.07.2018 |

Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.

Kommentit (305)

Vierailija
221/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, hukkuihan se yksi lapsi sadevesitynnyriinkin pihalla. Ei siihen olis kellukkeet auttaneet. 

Vierailija
222/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi hukkua 10 cm syvyyteenkin jos ehtii saada keuhkoihinsa vettä. Ns. sekundaarinen hukkuminen

Olen miljoonat kerrat ihmetellyt, että eikö ihmisillä huoleta tuo ollenkaan ihan pikkuisten, tyyliin konttaavien ja vasta kävelemään oppineiden kohdalla. Monesti niissä lasten kahluualtaissa alle 1-vuotiaat kulkevat useamman metrin päässä äidistä, ja mua hirvittää, että entä jos se kaatuu veden alle ja henkäisee vettä. Siis lapsi, joka ei vielä kuivalla maallakaan kävele hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, muistan kun itse 9 vuotiaana menin koulun jälkeen uimahalliin ja olin siellä koko päivän. Hypittiin korkealta altaisiin ja sukelleltiin, kesäisin kavereiden kanssa pyöräiltiin rannalle uimaan. Se oli vanhemmille ok, nykyään lapset ovat kyllä niin pumpulissa kasvaneet.

Vierailija
224/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan on yleisellä uimarannalla pikkulapsi hukkunut? En muista tällaisesta lukeneeni kai koskaan. En silti väitä, ettei jossain joskus näin olisi tapahtunut. 

Hukkumistapauksia uidessa tapahtuu n. 10 -30 vuodessa ja näistä lähes kaikki kännisten  aikaansaannosta tai sairauskohtauksia. Tilastot heittelevät kesän lämpöisyyden vuoksi näinkin paljon. 

Eli on ylihysteriaa ilmassa.  Joka kerran kun otat pikkulapsen autoosi, on hän suuremmassa vaarassa kuin rantavedessä. 

Nyt sinulla on faktat pahasti pielessä. Suomessa hukkuu vuosittain lähes 200 ihmistä. Yksi merkittävä syy on lasten puutteellinen valvonta. Tämä asia kannattaa ottaa ihan tosissaan.

Pistetäänkö luvut nyt kerralla kuntoon

http://www.suh.fi/tiedotus/hukkumistilastot/hukkumiset_2017

.

Tämä on puutteellinen tilasto. Perustuu lehtileikkeisiin. Todellinen luku on 150-200 hukkumista vuodessa. Luku on mainittu myös samaisten sivujen etusivulla ja lukuisissa muissa lähteissä. Ihan googlettamalla löytyy helposti nuo todelliset luvut. En ymmärrä, miksi tilastoja ylipäätään kerätään lehtileikkeiden perusteella. Myös tapaturma.fi sivuilla on tietoa ja neuvoja, miten lasten kanssa tulisi rannalla toimia, jotta todellakin tähän yhteen merkittävimpään hukkumiskuolemien syyhyn voitaisiin vaikuttaa.

Ai vitsi, että tällainen on ärsyttävää. Sinä huutelet, että on puutteellinen tilasto ja esität muka parempia lukuja. Ongelma on vaan se, että sinun sanomisilla ei ole mitään painoarvoa. Toinen sentään on kaivanut ihan oikeita lähteitä ja tilastoituta tietoa väitteidensä tueksi. Sinä huutelet jotain musta tuntuu -juttuja, mitkä ovat käytännössä ihan vaan keksittyjä satuja.

Olet väärässä. Voit ihan rehdisti myöntää sen ja pahoitella omaa väärää tietoasi. Ei kannata huudella, jos ei mistään mitään tiedä. 

Tä? Luku perustuu ihan tietoon, joka on varsin helposti löydettävissä. Kokeile ja ylläty, googleen esim. 200 hukkuu. Ero on tietojen keräämisen tavassa. Lähelle 200 on hukkumiskuolemien kokonaismäärä ja tässä linkitetyssä on tapojen mukaan eritellyt uutisoidut hukkumiskuolemat.

Vierailija
225/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näitä keskusteluja lukiessa tulee mieleen, että onko äideillä (ja iseillä) kadonnut suhteellisuudentaju ihan kokonaan. Eskari-ikäistä lasta ei voi jättää minuutiksikaan yksin kotiin, lapset eivät voi leikkiä kotipihalla keskenään, uimarannalla kuolema odottaa joka nurkan takana... Miten ihmeessä minäkin olen lapsuudestani selvinnyt hengissä.

Ymmärrän, että lapsesta huolehditaan ja vältetään vaaroihin joutumista. Mutta kun liika on liikaa siinäkin. Tuollainen kävelevä, puhuva, ajatteleva lapsi osaa ihan oikeasti pysyä itsenäisesti hengissä. Jos se kaatuu, niin se osaa nousta ylös. 

Uimarannalla on toki valvottava uimataidottomia lapsia. Mutta ei se nyt tarkoita, että pitää seisoa siinä vieressä ja stressata joka sekunnista. Lapset tykkääväät läträtä ja roiskutella vettä, rakentaa hiekkakakkuja ja muuta. Aika harva uimataidoton lapsi ehdoin tahdoin pyrkii syvään veteen - yleensä päin vastoin. Lapsia pitää maanitella ja houkutella syvemmälle uimista harjoitellessa. 

Itsellä on uimisesta kiinnostunut ja jo melkein jo pinnalla pysyvä 5-vuotias, sekä vilkas vajaa 3-vuotias. Rannalla nuorempi yleensä puuhailee jotain siinä ihan rannassa ja isompi kahlailee ja testailee omia uimataitojaan. Välillä olen isomman kanssa mukana treenailemassa, välillä leikin pienemmän kanssa ja välillä makoilen rantapeitolla siinä muutaman metrin päässä. Isompi vetää joskus vettä henkeen ja köhii sitä pois, tullen monesti ihan refleksinomaisesti samalla pois vedestä. Ja pienempikin välillä pyllähtelee ja kompastelee rantavedessä. Ja silti kumpikin on edelleen hengissä.

Näissäkin keskusteluissa unohdetaan täysin se, että rantoja on hyvin erilaisia - syviä ja matalia, vilkkaita ja rauhallisia. Meidän vakkarirannalla on yleensä alle 10 ihmistä uimassa, ranta on loivasti syvenevä ja suojaisessa lahdessa. Toki minäkin olisin valppaampi jossain äkkisyvässä, tai satojen ihmisten melskeessä.

Juuri näin!

Vierailija
226/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-vuotiaan kanssa rannalla. Metriä kauemmas en uskalla lähteä vierestä :)

Kokoajan valmiina nostamaan jos kaatuu tms. Ei siinä itse ehdi uida tai mitään, mutta en minä itseni vuoksi rannalle menekkään.

Juuri näin! Täysin saamaa mieltä. Pelkästään kevyt aalto riittää kaatamaan pikkulapsen.

No mitä sitten jos kaatuu? 

Hukkuu saman tien ja kuolinimoitus lehteen? 

Oletteko muuten huomannut, että tyhmimmissä kommenteissa toistuu tämä kaksoiskonsontantti. Kuten tässäkin on: en minä itseni vuoksi rannalle MENEKKÄÄN. 

Eli erottaa täällä sivistyneet ja ei-sivistyneet ehkä paremmin kuin mikään muu ykstyiskohta kirjoituksessa. 

Kannattaa olla melko tarkkana että itse kirjoittaa 100% oikein, jos tuolle tielle lähtee.

Pyh, fiksu erottaa kirjoituksen typot ja ja monet muutkin virheet siitä, että tietoisesti tekee virheitä. 

Eli en esim. laittanut eorittaa versus erottaa. Täällä on pajon ihmisiä, jotka tajuavat tämän. 

Ehkä kuulut heihin?

Kommenttiasi ei voi ottaa tosissaan, koska vain typerys kirjoittaa kaksi ja-sanaa peräkkäin. Opettele ensin suomen kieli ja palaa sitten vasta kommentoimaan tänne.

Vierailija
227/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen just katselin järkyttyneenä rannalla kun iso lapsi (arviolta 6-v) ei saanut mennä veteen POLVEA syvemmälle. Oli kellukkeet. Oo siinä nyt "uimassa" polveen asti ylettyvässä vedessä :D

Ei ihme ettei nykyajan kakarat opi uimaan!!!

Vierailija
228/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää niillä kakaroillanne muuten vaatteet päällä! Kamala näky kun pikkuiset juoksentelevat ilman rihmankiertämää rannoilla. Omassa pihassanne voitte olla kaikki vaikka alasti jos haluatte, mutta pukekaa lapsenne julkisilla paikoilla - koskee myös uimarantoja.

Vierailija
229/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoja miten ylisuojelevia vanhempia...

Ei mikään ihme että nykylapset on ihan outoja.

En mäkään hukkunut 90-luvulla vaikka äiti ei ollut koko ajan vedessä vieressä vahtimassa mua. Siellä se rannalla makoili ja piti sieltä silmällä mua ja mun 3 veljee. Kaikki ollaan hengissä.

No, mä meinasin 5-vuotiaana hukkua, kun olin 8- ja 10-vuotiaiden siskojen kanssa uimassa. Äiti katseli jostain kauempaa ja sisko pelasti minut. Äiti ei ehtinyt edes nostaa katsetta kirjasta, kun koko tapahtuma oli ohi.

Oman viisivuotiaan kanssa uin vain altaassa ja olen koko ajan lähettyvillä. Luonnonvesien virtaukset ei ole mikään pikkujuttu.

Entäs, kun se lapsesi lähtee teininä kavereiden kanssa rannalle. Lähdetkö mukaan vai kiellätkö silloinkin uimasta?

Vierailija
230/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoajan valmiina nostamaan jos kaatuu tms. Ei siinä itse ehdi uida tai mitään, mutta en minä itseni vuoksi rannalle menekkään.

Juuri näin! Täysin saamaa mieltä. Pelkästään kevyt aalto riittää kaatamaan pikkulapsen.

Oletteko muuten huomannut, että tyhmimmissä kommenteissa toistuu tämä kaksoiskonsontantti. Kuten tässäkin on: en minä itseni vuoksi rannalle MENEKKÄÄN. 

Eli erottaa täällä sivistyneet ja ei-sivistyneet ehkä paremmin kuin mikään muu ykstyiskohta kirjoituksessa. 

Kannattaa olla melko tarkkana että itse kirjoittaa 100% oikein, jos tuolle tielle lähtee.

Pyh, fiksu erottaa kirjoituksen typot ja ja monet muutkin virheet siitä, että tietoisesti tekee virheitä. 

Eli en esim. laittanut eorittaa versus erottaa. Täällä on pajon ihmisiä, jotka tajuavat tämän. 

Ehkä kuulut heihin?

Kommenttiasi ei voi ottaa tosissaan, koska vain typerys kirjoittaa kaksi ja-sanaa peräkkäin. Opettele ensin suomen kieli ja palaa sitten vasta kommentoimaan tänne.

Mä oon kännissä ja en jaksanut tarkistaa. Eli jäi kaksi kertaa tuo ja-sana. 

Ihan varmasti olet samaa mieltä tietyistä koordinaateista oikeinkirjoituksessa sivistyksen mittarina, jos olet tietoinen niistä. 

Jollekkin, minullekkin ym.  Toki löytyy muitakin yhtä valaisevia esimerkkejä, mutta tämä on selvä indikaattori tekstin luokattomasta sisällöstä muutenkin. 

Se, että tulee kirjoitusvirheitä syystä tai toisesta on eri asia. 

Vierailija
231/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuulut heihin?

Ai nii joo sää ihan tahallaan...

Vierailija
232/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää niillä kakaroillanne muuten vaatteet päällä! Kamala näky kun pikkuiset juoksentelevat ilman rihmankiertämää rannoilla. Omassa pihassanne voitte olla kaikki vaikka alasti jos haluatte, mutta pukekaa lapsenne julkisilla paikoilla - koskee myös uimarantoja.

Juu ja muistetaan imetys ja ei sitten pissata siihen veteen.

Vierailija
233/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuulut heihin?

Mä oon kännissä ja en jaksanut tarkistaa. Eli jäi kaksi kertaa tuo ja-sana. 

Ihan varmasti olet samaa mieltä tietyistä koordinaateista oikeinkirjoituksessa sivistyksen mittarina, jos olet tietoinen niistä. 

Jollekkin, minullekkin ym.  Toki löytyy muitakin yhtä valaisevia esimerkkejä, mutta tämä on selvä indikaattori tekstin luokattomasta sisällöstä muutenkin. 

Se, että tulee kirjoitusvirheitä syystä tai toisesta on eri asia. 

Ai jai.. Aika monta virhettä jo plakkarissa..

Vierailija
234/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä vain Tanskasta. 

Täällä pikkulapset ovat järjestään alasti uimarannoilla. Ei ole siis sinun paikkasi. 

Täytyy olla itsellä pedofiilisa taipumuksia, jos kokee tämän kiusallisena. 

Vierailija
235/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä vain Tanskasta. 

Täällä pikkulapset ovat järjestään alasti uimarannoilla. Ei ole siis sinun paikkasi. 

Täytyy olla itsellä pedofiilisa taipumuksia, jos kokee tämän kiusallisena. 

Pedofiilisia taipumuksia my ass. Pikkulapsi ei ole seksuaalinen olento, mutta voisi heillä olla sentään vaatteet päällä. Eikö teillä vanhemmilla ole mitään säädyllisyyttä? Omassa pihassanne voitte tehdä mitä tahdotte, mutta julkiset paikat ovat eri asia! Olisi hyvä opettaa pikkulapsille käytöstapoja jo pienestä pitäen ja niihin kuuluu vatteiden pitäminen päällä. Uima-asuja on kaikenikäisille olemassa.

Vierailija
236/305 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä lukuiset "melkein hukkumiset" täälläkin meinaavat, kun joka toinen on sellaisen kokenut :D

Veden varassa uimataidottomana pärskinminen ja veden kröhiminen ei ole "melkein hukkumista", vaikka siltä tuntuisi paniikissa. 

Jos joudutaan elvyttämään, voidaan puhua näin. 

En pärskinyt, kun en päässyt ylös. Olisin kuollut, ellei äiti olisi nostanut minua pinnan alta. Kuulostat naiivilta ja vihamieliseltä.

Vierailija
237/305 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannalla oli niin samea vesi etten laskenut yksin edes uimataitoista lasta veteen. Tuolla on sellainen kansan rynnistys nyt, että matala vesi varsinkin on 50% hiekkaa ja 50% vettä.

Minä päästin, mutta puin hänelle pelastusliivin päälle. En uskaltanut muuten antaa olla, kun oli niin tumma vesi ja äkkisyvä.

Vierailija
238/305 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia se kännykkä pitää olla siellä rannalla lapsen ollessa vedessä? Onko pakko sitä selata? Miksi se kännykkä on tullut niin tärkeäksi, ettei siitä voi olla erossa edes silloin, kun olisi tärkeää olla lapsen kanssa. Omakohtaisesti voin kertoa, että lapsi voi kyllä kadota veteen ihan hetkessä. Poikani tempaisi itsensä irti kädestäni ja juoksi veteen, vettä ei ollut kuin reilu 50 cm. Koska vesi oli hiekasta sameaa, oli vaikea löytää lasta heti. Lapsu säikähti niin? Ettei pariin vuoteen suostunut veteen menemään. Jos se kännykkä on siis teille vanhemmille niin tärkeä, että pitää olla rannallakin mukana, pistäkää lapsille edes kellukkeet tai turcaliivit päälle.

Vierailija
239/305 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä lukuiset "melkein hukkumiset" täälläkin meinaavat, kun joka toinen on sellaisen kokenut :D

Veden varassa uimataidottomana pärskinminen ja veden kröhiminen ei ole "melkein hukkumista", vaikka siltä tuntuisi paniikissa. 

En pärskinyt, kun en päässyt ylös. Olisin kuollut, ellei äiti olisi nostanut minua pinnan alta. Kuulostat naiivilta ja vihamieliseltä.

Minäkin olisi varmaan kuollut, jos äitini ei olisi riuhtaissut minua ja estänyt juoksemasta autotielle. Olisin myös parissa päivässä kuollut, jos ei olisi nostanut pinnasängystä :D

Totta kai vauva ja pikkulapsi on akuutissa hengenvaarassa koko ajan, jos joku ei huolehdi. 

Ei tuo sen kummempi tapaus ole kuin mikään mukaan. Ihan varmasti lähes jokainen vanhempi on auttanut lapsen ylös vedestä jossain vaiheessa, kun tämä on painunut pinnan alle. 

Minä ainakin monta kertaa ja en katso, että "melkein" hukkuivat. 

Veteen vain näyttää liittyvän useilla täällä jotain erityistä dramatiikkaa. 

Vierailija
240/305 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olisi varmaan kuollut, jos äitini ei olisi riuhtaissut minua ja estänyt juoksemasta autotielle. Olisin myös parissa päivässä kuollut, jos ei olisi nostanut pinnasängystä :D

Totta kai vauva ja pikkulapsi on akuutissa hengenvaarassa koko ajan, jos joku ei huolehdi. 

Ei tuo sen kummempi tapaus ole kuin mikään mukaan. Ihan varmasti lähes jokainen vanhempi on auttanut lapsen ylös vedestä jossain vaiheessa, kun tämä on painunut pinnan alle. 

Minä ainakin monta kertaa ja en katso, että "melkein" hukkuivat. 

Veteen vain näyttää liittyvän useilla täällä jotain erityistä dramatiikkaa. 

No ehkä siksi että nyt puhuttiin vedestä ja rannoista ja lapsista?

Ei siihen sen ihmeempää draamaa liity kuin muuhunkaan kivaan, mutta silti vaaralliseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi