Pienet lapset rannalla
Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.
Kommentit (305)
Mä vahdin uimataitoisiakin. Joo, tiedän olevani osittain hölmö, mutta kun en pysty olemaan siellä rannalla. Ja sitäpaitsi, lasten kanssa vedessä melkaaminen on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkuneiden määrä vaihtelee paljon vuosittain. Kylminä kesinä hukkuu vähemmän kuin lämpiminä.
Ei, kyllä se on jäätelönsyönti, joka lisää hukkumiskuolemia.
Ennen kuin ivaat, perehdy asiaan. Tänä vuonna on hukkunut enemmän ihmisiä kesällä kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/687688-heinakuun-synkka-hukku…
Kellukkeet ei kuulu uimataidottomalle!
Jos lapsi ei osaa uida voi lapsen kanssa olla vedessä TAI jos ranta on tuttu ja tietää että se on matala ja missä syvenee ja onko virtauksia että lapsi voi siellä olla kun itse on hiekassa veden ääressä. Tuo on täysin rannasta riippuvainen asia.
Kellukkeet vasta kun lapsi osaa uida. Niillä tuetaan uimaan oppimista, niillä ei ole tarkoitus pitää uimataidotonta lasta pinnalla.
On älyttömän näköistä kun vanhemmat pistää taaperolle käsiin kellukkeet ja kuvitellaan että nyt ollaan niin hyviä. Sen taaperon kanssa kuuluu olla rannalla.
Lautat ja muut vyötärön kautta kulkevat kellukkeet kuljettaa vesileikkijän niin hyvin että vaaratilanne syntyy kun sillä lapsella EI OLE sitä uimataitoa ja apuväline kuljettaa kauas rannasta.
Paniikkiin joutuva 30 kiloinen lapsi on vaarallinen pelastajalleen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia hukkui menneinä vuosikymmeninä moninkertaisesti. Turha haikailla menneitä. Lasten hukkumiskuolemat ovat käytännössä aina estettävissä ja aikuinen on aina vastuussa lasten valvonnasta.
Tässä asiassa on myös annettava kunnia lääketieteelle, lääkkeet, tekniikat, operoinnit, hypotermianhoito yms ja pelastuskapasiteetille. Nykyään esim. mediheli kuljettaa ihmisiä, samoin tiet ovat erilaisia. Apu löytää perille ja rannat ovat asiallisia, niissä on pelastusrenkaita ja tavalliset ihmiset osaavat melko hyvin auttaa ensiavussa.
Kellukkeiden väärä käyttö luo harhaa turvasta ja niillä saattaa jopa aiheuttaa vaaraa. Niitä ei saa käyttää uimataidottomat.
Vierailija kirjoitti:
Kellukkeet ei kuulu uimataidottomalle!
Jos lapsi ei osaa uida voi lapsen kanssa olla vedessä TAI jos ranta on tuttu ja tietää että se on matala ja missä syvenee ja onko virtauksia että lapsi voi siellä olla kun itse on hiekassa veden ääressä. Tuo on täysin rannasta riippuvainen asia.
Kellukkeet vasta kun lapsi osaa uida. Niillä tuetaan uimaan oppimista, niillä ei ole tarkoitus pitää uimataidotonta lasta pinnalla.
On älyttömän näköistä kun vanhemmat pistää taaperolle käsiin kellukkeet ja kuvitellaan että nyt ollaan niin hyviä. Sen taaperon kanssa kuuluu olla rannalla.Lautat ja muut vyötärön kautta kulkevat kellukkeet kuljettaa vesileikkijän niin hyvin että vaaratilanne syntyy kun sillä lapsella EI OLE sitä uimataitoa ja apuväline kuljettaa kauas rannasta.
Paniikkiin joutuva 30 kiloinen lapsi on vaarallinen pelastajalleen.
Omat lapset oli pieniä 20 vuotta sitten. Mutta kyllä kellukkeet olivat ihan paikallaan ja asialliset. Meillä oli kolme taaperoa ja leikittiin helteillä aina matalassa rannassa. Itse tietenkin olin siinä matkassa. Mutta se helpotti kummasti elämää, kun kupsahdettiin istumaan, kellukkeet auttoivat pitämään yläkroppaa veden pinnan yläpuolella.
Uimakoulu oli sitten tietenkin eri asia ja siellä aloittivat 4 vuotiana ja tietenkin opeteltiin ilman kellukkeita. Mutta kun ennen uimataitoa oltiin vedessä, kellukkeet auttoivat paljon elämää. Minä käytin kellukkeita jopa pihan kahluualtaassa, kun räpikäivät siinä kesällä. Siinäkin kyllä istuin koko ajan vieressä.
Mutta jokainen tekee niin, kuin kokee parhaaksi. Minä koin kellukkeet elämää helpottavaksi ja myös lasten niin, että saivat nauttia vesileikeistä, kun olin yksin paikalla ja ei ollut kaveria. Uskalsin näin kolmen kanssa lähteä rannalle räpiköimään rantavedessä. Ilman niitä olisi helteet pysytty kotipihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan on yleisellä uimarannalla pikkulapsi hukkunut? En muista tällaisesta lukeneeni kai koskaan. En silti väitä, ettei jossain joskus näin olisi tapahtunut.
Hukkumistapauksia uidessa tapahtuu n. 10 -30 vuodessa ja näistä lähes kaikki kännisten aikaansaannosta tai sairauskohtauksia. Tilastot heittelevät kesän lämpöisyyden vuoksi näinkin paljon.
Eli on ylihysteriaa ilmassa. Joka kerran kun otat pikkulapsen autoosi, on hän suuremmassa vaarassa kuin rantavedessä.
Nyt sinulla on faktat pahasti pielessä. Suomessa hukkuu vuosittain lähes 200 ihmistä. Yksi merkittävä syy on lasten puutteellinen valvonta. Tämä asia kannattaa ottaa ihan tosissaan.
Pistetäänkö luvut nyt kerralla kuntoon
http://www.suh.fi/tiedotus/hukkumistilastot/hukkumiset_2017
.
Tämä on puutteellinen tilasto. Perustuu lehtileikkeisiin. Todellinen luku on 150-200 hukkumista vuodessa. Luku on mainittu myös samaisten sivujen etusivulla ja lukuisissa muissa lähteissä. Ihan googlettamalla löytyy helposti nuo todelliset luvut. En ymmärrä, miksi tilastoja ylipäätään kerätään lehtileikkeiden perusteella. Myös tapaturma.fi sivuilla on tietoa ja neuvoja, miten lasten kanssa tulisi rannalla toimia, jotta todellakin tähän yhteen merkittävimpään hukkumiskuolemien syyhyn voitaisiin vaikuttaa.
No tässä nyt 2010-luvun alusta tarkemmin eriteltyä tietoa. Reilusta 200 hukkumistapaturmasta 8 oli 0-12-vuotiaita. Suurimmat syyt: onnettomuudet veneillessä 32%, putoamiset (esim jäihin, laiturilta tms) 33%, itsemurhat 22%, sairaskohtaukset 10%. Siitä sitten laskemaan paljonko on perusuimareiden osuus.
Noin 60% onnettomuuksista tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Yli 80% hukkuneista on miehiä.
Mielenkiintoisena faktana, että kylpyammeeseen hukkuneita oli 11.
Kopioin muka linkin äsken, mutta ei nyt tullutkaan tähän. Yritän etsiä uudestaan, kännyllä kirjoitellessa vaan ärsyttävää.
8 hukkunutta lasta per vuosi on kyllä liian monta. Kyllä noin pienen hukkumisen perimmäinen syy on aina puutteellinen valvonta.
Niin, ja edelleen osa on veneilyonnettomuuksia, osa putoamisia esim jäihin ja osa ihan kylpyammeeseen hukkumisia. Voi olla joku sairaskohtauskin. Eli ei siitä nyt jää uimarantahukkumisille kuin ehkä 1-2 ja nekin ihmisten omilla mökeillä valtaosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkuneiden määrä vaihtelee paljon vuosittain. Kylminä kesinä hukkuu vähemmän kuin lämpiminä.
Ei, kyllä se on jäätelönsyönti, joka lisää hukkumiskuolemia.
Ennen kuin ivaat, perehdy asiaan. Tänä vuonna on hukkunut enemmän ihmisiä kesällä kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/687688-heinakuun-synkka-hukku…
Pöh, en mitään ivaa. Googlaa vaikka jäätelönsyönti ja hukkumiskuolemat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli kauhuissaan, kun laskin 10v tyttäreni samanikäisen kaverin kanssa kahdestaan uimarannalle, parin kilometrin päähän. Tytöt ovat fiksuja ja uimataitoisia, lisäksi löytyy kännykät jos jotain tapahtuu.
Ovat käyneet joka pv 3-4 kertaa päivässä , johan minulta jäisi ruuat sekä kotityöt tekemättä ja uuvuttaisin itseni täysin, jos roikkuisin perässä :D Minulla ei siis ole autoa, enkä voi polveni takia pyöräillä.
Hienoa että ovat fiksuja ja uimataitoisia, mutta mitens elvytystaito? Onko niillä mitään hajua miten uida panikoiva uintikaveri rannalle?
Kännykät ei paljoa lohduta siellä rannalla kun vetääkin vahingossa vettä keuhkoihin ja panikoi itsensä järven pohjaan.
10-vuotias on kyllä hurjan nuori, varmasti pelleilee kaverin kanssa. Juoksee laiturilla ja liukkauden vuoksi lentävät päälleen ja putoavat veteen... kai he nyt uivat edes rantavalvojan silmien alla, joka edes pahimmat idioottimaisuudet kieltää?
Lapset ja nuoret ovat yllättävän fiksuja, eivätkä läheskään niin onnettomuusalttiita ja holtittomia, kuin osa aikuisista on saanut itselleen päähän. Itse olin 10-vuotiaana käynyt kaveriporukalla rannalla jo parin kesän ajan ja niin olivat muutkin ikätoverini. Paitsi yksi poika, jonka äiti tuli aina mukaan vahtimaan ja, jota pidimme hyvin outona käytöksenä.
Eikä puhettakaan, että jonkun meistä muista vanhemmat olisivat seuranneet meitä pyörillä rannalle, ja tapittaneet uimaleikkejämme käskyjä huudellen. Ei ainakaan minun vanhemmillani ollut aikaakaan hengata rannalla jopa 7-8h päivässä. Oli töitä, kotitöitä ja pikkuveli hoidettavana.
Ja riehuttiin kyllä ihan kunnolla siellä vedessä, eikä kukaan meistä meinannut hukkua. Välillä sattui pienempiä naarmuja ja mustelmia, mutta niistä selvittiin muutaman minuutin valittelulla ja kiroilulla.
N23
Minä olin se outo äiti, joka vääntyi rannalle jopa 10 vuotiaiden kanssa. Ja sainkin noukkia sieltä jokusen pennun joesta rannalle. Samalla kun jouduin puolustamaan sitäkin lasta, jota kiusattiin ja hakattiin pukukopin takana. Monta muutakin pikku puhdetyötä tuli siinä tehtyä sivussa, vaikka olinkin se outo äiti, joka tuli rannalle. Ja ihmeellisintä oli se, että vaikka olin niin outo, niin vilttini ympärille kertyi aina iso lauma lapsia pälättämään, kun niillä oli niin kauheasti asiaa.Monesti mietin, että saisi olla näillä ne omat oudot vanhemmat matkassa kuuntelemassa, kun näkyy niin aikuisen nälkä olevan.
Terveisin se yksi outo äiti rannalla 53v.
Niin, kyllä, outo olit. Kalahtiko kalikka? Tai, ei siinä mitään, saahan sinne rannalle mennä isojen lasten äiditkin, milloin haluaa, mutta kyllä se vähän särähtää korvaan, kun joku varta vasten viettää kesänsä 10v lapsensa kaveriporukassa.
Meidän lapsen kaveriporukka on onneksi niin outoja, että ketään ei päästetä rannalle, jos joku ei ole vahtimassa. Viettävät aikaa sitten jossain muualla keskenään.
Täällä, missä minä asun, niin ainoat lapset yksin rannalla ja uimassa on niiden perheiden lapsia, joilla on paljon muitakin ongelmia. Samat lapset juoksevat yöllä kylillä yksin ja kaatelevat postilaatikoita yms. Ymmärrän toki, etteivät vanhemmat jouda valvomaan, kun ilakoidaan ystävien ja viinilasien kera. Lisäksi moni lapsi on vahinko, joten tuntuu, ettei heitä haittaisikaan, jos niitä yhtäkkiä olisi yksi tai kaksi vähemmän.
Täällä vanhemmat on aika tiiviisti rannalla.
Mitähän nämä lukuiset "melkein hukkumiset" täälläkin meinaavat, kun joka toinen on sellaisen kokenut :D
Veden varassa uimataidottomana pärskinminen ja veden kröhiminen ei ole "melkein hukkumista", vaikka siltä tuntuisi paniikissa.
Jos joudutaan elvyttämään, voidaan puhua näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan on yleisellä uimarannalla pikkulapsi hukkunut? En muista tällaisesta lukeneeni kai koskaan. En silti väitä, ettei jossain joskus näin olisi tapahtunut.
Hukkumistapauksia uidessa tapahtuu n. 10 -30 vuodessa ja näistä lähes kaikki kännisten aikaansaannosta tai sairauskohtauksia. Tilastot heittelevät kesän lämpöisyyden vuoksi näinkin paljon.
Eli on ylihysteriaa ilmassa. Joka kerran kun otat pikkulapsen autoosi, on hän suuremmassa vaarassa kuin rantavedessä.
Nyt sinulla on faktat pahasti pielessä. Suomessa hukkuu vuosittain lähes 200 ihmistä. Yksi merkittävä syy on lasten puutteellinen valvonta. Tämä asia kannattaa ottaa ihan tosissaan.
Sulla on ilmeisesti pahoja neurologisia ongelmia? Luetun ymmärtäminen on sitä luokkaa, vaikka olen nimenomaan boldannut ja kursivoinut asian.
Ihmisiä hukkuu juu... mutta vain pieni osa heistä on uimassa. Putoilevat lähinnä kännissä veneestä ja jäihin.
Ja kyseessä oli nyt lasten hukkumiset uidessa. Niitä ei käytännössä ole.
Katso esim. tapaturma.fi. Ei tuo sinun boldaus ja haukkuminen nyt tässä mitään auta, kun se ei perustu mihinkään. Perehdy asioihin. Etsi tietoa, älä vain väitä. Äläkä riehu tuolla tavalla, annat itsestäsi sivistymättömän vaikutelman. Olen tohtori, eikä minulla ole mitään ongelmia neurologisia tai muitakaan. Tuollainen käytös saa minut vain tuntemaan, että olen fiksumpi kuin sinä.
En ymmärrä jankutustasi.
En ole yhdessäkään kommentissa ottanut mitään kantaa hukkuneiden kokonaismäärään. Eli miksi tuot tätä lukua kokoa ajan esiin?
Et ilmeisesti ole huomannut, että ketju koskee lasten valvontaa uimarannalla. Silloin on relevanttia olttaa esiin nimenomaan UIMASSA olevien hukkumiskuolemat, eikö vain?
Yleisillä uimarannoilla ja -halleissa tämä kuolleisuus lasten kohdalla on olematonta. Känniset aikuset onnistuvat hukuttamaan itsensä, saavat sairauskohtauksia uidessa jne.
Logiikka on kyllä sinulla olematonta tässä. Minkähän alan tohtori olet? Feministisen astrologian??
No mitä on sitten se uiminen, jos on kysymyksessä esim. 3-vuotias uimataidoton lapsi, joka leikkii vedessä? Itse jankutat tätä uimassa olemista koko ajan.
Se on tilastollisesti luokiteltu uimassa olemiseksi. Yhtä lailla uimataidoton aikuinen luokitellaan uimassa olevaksi hukkujaksi, jos kännissä menee pelleilemään veteen.
Eli pidän tämän, että yleisellä uimarannalla on äärimmäisen harvinaista lapsen tai aikuisenkaan hukkua. Itse asiassa en muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta (lapsi) ainakaan kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä lukuiset "melkein hukkumiset" täälläkin meinaavat, kun joka toinen on sellaisen kokenut :D
Veden varassa uimataidottomana pärskinminen ja veden kröhiminen ei ole "melkein hukkumista", vaikka siltä tuntuisi paniikissa.
Jos joudutaan elvyttämään, voidaan puhua näin.
No, itse olen hoitanut melkein hukkunutta lasta. En riko vaitiolovelvollisuutta, koska en sano, onko tästä vuosi, vai 30 vuotta aikaa. Mutta oli ns. kasvin tasoa. Oli elvytetty, mutta oli ollu liian kauan hengittämättä. Alkoi kuitenkin itse hengittää hengityskoneesta päästyä, joten kun itse olin hoitamassa, oli jo maannut 5 vuotta letkuruokinnassa, kostutetut laput silmillä, ettei silmät kuivu, kun ei pystynyt räpyttämään silmiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ilmeisesti pahoja neurologisia ongelmia? Luetun ymmärtäminen on sitä luokkaa, vaikka olen nimenomaan boldannut ja kursivoinut asian.
Ihmisiä hukkuu juu... mutta vain pieni osa heistä on uimassa. Putoilevat lähinnä kännissä veneestä ja jäihin.
Katso esim. tapaturma.fi. Ei tuo sinun boldaus ja haukkuminen nyt tässä mitään auta, kun se ei perustu mihinkään. Perehdy asioihin. Etsi tietoa, älä vain väitä. Äläkä riehu tuolla tavalla, annat itsestäsi sivistymättömän vaikutelman. Olen tohtori, eikä minulla ole mitään ongelmia neurologisia tai muitakaan. Tuollainen käytös saa minut vain tuntemaan, että olen fiksumpi kuin sinä.
En ymmärrä jankutustasi.
En ole yhdessäkään kommentissa ottanut mitään kantaa hukkuneiden kokonaismäärään. Eli miksi tuot tätä lukua kokoa ajan esiin?
Et ilmeisesti ole huomannut, että ketju koskee lasten valvontaa uimarannalla. Silloin on relevanttia olttaa esiin nimenomaan UIMASSA olevien hukkumiskuolemat, eikö vain?
Yleisillä uimarannoilla ja -halleissa tämä kuolleisuus lasten kohdalla on olematonta. Känniset aikuset onnistuvat hukuttamaan itsensä, saavat sairauskohtauksia uidessa jne.
Logiikka on kyllä sinulla olematonta tässä. Minkähän alan tohtori olet? Feministisen astrologian??
No mitä on sitten se uiminen, jos on kysymyksessä esim. 3-vuotias uimataidoton lapsi, joka leikkii vedessä? Itse jankutat tätä uimassa olemista koko ajan.
Se on tilastollisesti luokiteltu uimassa olemiseksi. Yhtä lailla uimataidoton aikuinen luokitellaan uimassa olevaksi hukkujaksi, jos kännissä menee pelleilemään veteen.
Eli pidän tämän, että yleisellä uimarannalla on äärimmäisen harvinaista lapsen tai aikuisenkaan hukkua. Itse asiassa en muista lukeneeni yhdestäkään tapauksesta (lapsi) ainakaan kymmeneen vuoteen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004744532.html
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002749705.html
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/10707-4-vuotias-poika-hukkui-oittaa…
http://www.kirkkonummensanomat.fi/Kirkkonummen_sanomat/etusivu/443756.h…
Googlasin pikaisesti ja tässä oli ensimäiset otsikot, mitä löysin. En viitsinyt selata enempää sivuja. Löydät varmaan itsekin lisää
Typerä av-mamma seisoi polviaan myöten järvessä, ja hänen naapurinsa tuli paikalle.
"Miksi sinä täällä seisoskekelet?", naapuri kysyi.
"Opetan lastani uimaan", sanoi typerä av-mamma.
"Onko hän kovinkin hyvä uimaan?", naapuri kysyi.
"Kyllä se on selvästi Olympia-tason uimari", typerä av-mamma sanoi.
"Se on sukeltanut jo puolituntia putkeen eikä vieläkään ole noussut pinnalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli kauhuissaan, kun laskin 10v tyttäreni samanikäisen kaverin kanssa kahdestaan uimarannalle, parin kilometrin päähän. Tytöt ovat fiksuja ja uimataitoisia, lisäksi löytyy kännykät jos jotain tapahtuu.
Ovat käyneet joka pv 3-4 kertaa päivässä , johan minulta jäisi ruuat sekä kotityöt tekemättä ja uuvuttaisin itseni täysin, jos roikkuisin perässä :D Minulla ei siis ole autoa, enkä voi polveni takia pyöräillä.
Hienoa että ovat fiksuja ja uimataitoisia, mutta mitens elvytystaito? Onko niillä mitään hajua miten uida panikoiva uintikaveri rannalle?
Kännykät ei paljoa lohduta siellä rannalla kun vetääkin vahingossa vettä keuhkoihin ja panikoi itsensä järven pohjaan.
10-vuotias on kyllä hurjan nuori, varmasti pelleilee kaverin kanssa. Juoksee laiturilla ja liukkauden vuoksi lentävät päälleen ja putoavat veteen... kai he nyt uivat edes rantavalvojan silmien alla, joka edes pahimmat idioottimaisuudet kieltää?
Nyt olen ajatellut, ku itse olen pienten lasten äiti, miten itse olin lapsena 10-12 vuotiaana siskon/kaverin kanssa kahdestaan uimassa. Syrjäisellä rannalla tai lammessa, joka siis todella syvä. Ilman mitään kellukkeita ja puhelimia. Siellä vedessä vaan kuperkeikkoja tehtiin. Tuntuu tosi hurjalta!
Jokainen, joka on sitä mieltä että pieni lapsi osaa kyllä uida, voisi tulla katsomaan menoa uimakoulussa. Uimataitokin on ihan määritelty Pohjoismaissa, se tarkoittaa sitä, että pudottautuu syvään veteen pään käydessä pinnan alla ja pystyy uimaan 200 metriä, josta 50 metriä selällään. Kuinka moni on oikeasti uimataitoinen?
8 vuotta uimakoulun pitämistä takana 5–10-vuotiaille ja koulu-uintejakin olen ohjannut. Näkemäni perusteella suurinta osaa ala-asteikäisistä ei todellakaan pitäisi päästää rannalle vahtimatta, saati yksin. Pysytään pinnalla ihan ok, mutta pienikin yllättävä asia (esim. vettä menee uimalaseihin) saa ison reaktion aikaan. Näkisittepä myös, miten helposti 5-vuotias kaatuu matalassa lastenaltaassa ja pitää nostaa pystyyn.
Pääsääntöisesti oikeasti hyvä uimataito on ollut vain niillä lapsilla, jotka ovat pitkään harrastaneet uintia vuoden ympäri. Eli ensin uimakoulussa, sitten uimaseuran junnuryhmissä ja sitten kilpailuun tähtäävissä ryhmissä. Minulla on tuollainen historia ja silti oli rannalla jännitystä, kun 12-vuotiaana kompastuin ja putosin laiturilta. Pääsin kyllä ylös, mutta aika isolle osalle veden meneminen suuhun ja nenään sekä yllättävä putoaminen on melko epämiellyttäviä kokemuksia, joita säikähdetään paljonkin.
Uimahallissakin uidessa aika moni aikuinen ottaa kaiteesta kiinni ja pysähtyy, kun vahingossa melkein aspiroi vettä tai sitä menee nenään. Sitten on toki aktiiviset harrastajat ja kilpauimarit, jotka ovat saaneet liian kanssa tutustua ilmiöön. Luotto omaan ja lapsen uimataitoon on liian korkealla, samoin siihen, että ihminen on ihan helppo pelastaa. Monesta uimahallista löytyy pelastusnukke, joka ei edes kisko ja riuhdo. Se on yllättävän vaikea saada sieltä pohjasta ylös ja vielä kuljettaa. Järvivedestä melkein mahdoton ja rantavalvojakurssilla meitä oli kuusi pitkän linjan uinti- ja pelastusharrastajaa sukeltelemassa, eikä löytyminen ollut lainkaan itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jankutustasi.
Googlasin pikaisesti ja tässä oli ensimäiset otsikot, mitä löysin. En viitsinyt selata enempää sivuja. Löydät varmaan itsekin lisää
Vaikuttaisi olevan n. yksi vuodessa, kun katselin.
Eli luulin kyllä vielä harvinaisemmaksi tapahtumaksi. Mutta onhan se edelleenkin äärimmäisen harvinaista.
Uimataidottomia lapsia on kuitenkin satoja tuhansia veden äärellä jokaisena lämpimänä kesäpäivänä. Olennaista olisi siis tämä uimataito. Valvonta voi syystä tai toisesta aina herpaantua.
Vierailija kirjoitti:
Typerä av-mamma seisoi polviaan myöten järvessä, ja hänen naapurinsa tuli paikalle.
"Miksi sinä täällä seisoskekelet?", naapuri kysyi.
"Opetan lastani uimaan", sanoi typerä av-mamma.
"Onko hän kovinkin hyvä uimaan?", naapuri kysyi.
"Kyllä se on selvästi Olympia-tason uimari", typerä av-mamma sanoi.
"Se on sukeltanut jo puolituntia putkeen eikä vieläkään ole noussut pinnalle."
:D :D. Minä olisin jo huolissani tuon yhden äidin lapsesta, joka pystyy sukeltamaan 5 vuotiaana useamman minuutin putkeen :D
Todennäköisesti kyseinen mamma on kuvaamasi kaltainen. "Nyt se osaa sukeltaa jo puoli tuntia putkeen , jeeee"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jankutustasi.
Vaikuttaisi olevan n. yksi vuodessa, kun katselin.
Eli luulin kyllä vielä harvinaisemmaksi tapahtumaksi. Mutta onhan se edelleenkin äärimmäisen harvinaista.
Uimataidottomia lapsia on kuitenkin satoja tuhansia veden äärellä jokaisena lämpimänä kesäpäivänä. Olennaista olisi siis tämä uimataito. Valvonta voi syystä tai toisesta aina herpaantua.
Hukkuneisiin ei siis lasketa näitä elvytettyjä, jotka elää vuoden kaksi letkuruokinnassa ja kuolee sitten keuhkokuumeeseen. Eivät siis näy tilastoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jankutustasi.
Lukisit niitä lehtiä. Ihan googlaamalla löydät vaikka kuinka monta tapausta, jossa lapsi on hukkunut uimarannalla. Läheltä piti -tapauksiakin on paljon. Vantaalla sattui juuri tapaus, jossa sivullinen pelasti lapsen hengen ja lapsen äiti hukkui uimarannalla.
Uimassa ollut hukkunut on ollut nimensä mukaisesti uimassa. Lapset ennemmin leikkivät vedessä varsinkin uimataidottamat.