Pienet lapset rannalla
Miksi osa vanhemmista ei käsitä, että uimataidonta lasta tulisi vahtia siellä vedessä lapsen vieressä eikä rannalta käsin selaten kännykkää tms.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ole näiden apuvälineiden kannalla. Pari alan asiantuntijaakin ovat jopa varoitelleet niistä.
Lapsi ei opi näiden kanssa vettä elementtinä, sen ominaisuuksia ja tuntua. Lapsen pitää kohdata se "kantamattomuus" oman kroppansa kanssa täysin paljaana.
Ei koskaan mitään ja kaikki ovat oppineet n. nelivuotiaina pysymään pinnalla sellaiset 10 metriä ja hyvin sukeltamaan. Sukeltamalla on mennyt paljon pidempiäkin matkoja. Se on luontaisempaa kuin pään kannatteleminen pinnan yläpuolella.
Toki tässä vaiheessakin vahditaan hyvin.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni äiti täällä on ollut jankkaamassa, että minä en ainakaan vahdi lastani vedessä, kun minun lapseni oppi uimaan jo 3 vuotiaana ja kyllä minä ehdin ja pitää ne totuttaa olemaan veden alla.
Ja kas, joku kesä se heidän lapsi on se tilasto ja juttu lehdessä, että se nakki napsahti juuri sinun kohdalle.
Eipä näihin tule kokemuksia kertomaan, kuin elävien lasten vanhemmat. Ei kukaan tule kertomaan kokemuksestaan, kun minun uimataitoinen 3 vuotias hukkui, kun ranta syvenikin äkkiä ja vesi oli sameaa ja en löytänyt sitä siitä syvänteestä
Tämä on juuri se mitä ihmiset ei ymmärrä, hukkuminen ei tarkoita pinnan alle painumista vaan sitä, että vetää vettä keuhkoihin voimalla tarpeeksi / liikaa eikä saa enää henkeä. Ihminen voi kuolla vaikka vesilasiin jos vetää sen väärällä tavalla henkensä. Että olkaa vaan lähellä niitä pieniä lapsianne siellä rannalla, sen jälkeen kun vahinko on jo tapahtunut itkettää aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se mitä ihmiset ei ymmärrä, hukkuminen ei tarkoita pinnan alle painumista vaan sitä, että vetää vettä keuhkoihin voimalla tarpeeksi / liikaa eikä saa enää henkeä. Ihminen voi kuolla vaikka vesilasiin jos vetää sen väärällä tavalla henkensä. Että olkaa vaan lähellä niitä pieniä lapsianne siellä rannalla, sen jälkeen kun vahinko on jo tapahtunut itkettää aina.
Moni ei myöskään tajua sitä, että hallituissa olosuhteissa uimahallissa on ihan eri pysyä pinnalla se 10 metriä ja sukeltaa ja panna päätä veden alle.
Luonnon vesi ja ranta on ihan erilainen ja virtaukset veden alla ihan toisenlaiset. Siellä ei välttämättä päde se, että lapsi painuu veden alle ja opettelee yskimään vedet pois ja pärskii ja vanhemmat katsoo ylpeinä vierestä, että minun lapsi se osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia on mita en ymmarra, etta pienet uimataidottomat ovat ilman mitaan kellukkeita tai uima-apuja. Mun lapsilla ei ollut asiaa veteen ilman semmoista vetoketjullista uimaliivia ja siltikaan en uskaltanut jattaa valvomatta hetkeksikaan.
Meillä ei ole kellään koskaan ollut mitään kellukkeita. Ilman apuväineitä lapset ymmärtävät miten vesi toimii.
Sitäpaitsi uiminen lähtee sukeltamisesta ei "uimisesta". Kaikki lapset ovat sukeltaneet 2-3vuotiaina ja uineet ihan uimalla 3-4 vuotiaana.
Viekää ne lapset vauvauintiin ja heittäkää kellukkeet pois, paljon turvallisempi ratkaisu!Ei siihen tarvita kuin se yksi kerta, kun sinun lapsesi ei ymmärräkkään, miten vesi toimii. Tai 4 vuotiaana hätääntyy, kun ui yksin.
Siksi osa pitää uimaliivejä, että olisi joku vara sille yhdelle kerralle.
Pointti on juuri siinä, että kun lapsi tottuu 3kk ikäisestä sukelluttamiseen ja veden alle menoon, ei hän mene paniikkiin vaan osaa nousta pinnalle. Ja yksin ei toivottavasti ui kukaan 4v :)
Lapsi, joka tottuu kellukeliiveihin taas menee vahingossa veteen tippuessaan ilman liivejä helpommin paniikkiin, koska ei olekaan sitä lisänostetta mukana. Kellukeliivit voivat olla joissakin tilanteissa ihan ok, mutta uimataidon kartuttamisessa toimii paremmin se että tottuu olemaan ilman.Olemme tästä eri mieltä, joten turha tästä on vääntää.
Omat lapseni oppivat kyllä uimaan uimakoulussa ja koska asuttiin joen äärellä, vesi elementtinä oli todella tuttu. Silti kun olimme rannalla, niin käytin turvavälineitä, koska vaikka osasivat olla menemättä paniikkiin veden alla, niin silti eteen tuli tilanteita, jolloin se veden alle meno ei ollutkaan niin hallittua, vaan saattoivat säikähtää, jolloin 3 vuotiaalla se hallittu veden alle meno ei enää muistunut mieleen.
Mutta hyvä kun kummankin lapset ovat selvinneet hengissä kellukkeilla tai ilman.
Mutta vielä sellainen asia, että omat lapset ainakin primusmaisteria suorittaessaan totesivat, että se elävän ihmisen vetäminen altaan toisesta päästä toiseen on yllättävän vaikeaa. Pääsivät siitä kyllä hyvin lävitse, mutta totesivat, että se ei ole niin helppoa, kuin nuken raahaaminen vedessä.
Ikäni veden äärellä asuneena voin sanoa, että vesi on yllättävä elementti, vaikka olisi kuinka opetellut kohtaamaan veden alle painumista. Jopa itse erittäin hyvän uimataidon omaavana olen mennyt paniikkiin, kun virtaisessa paikassa pyörre veti matkaan ja veti veden alle.
Jeps, vesi on yllättävä elementti, se on hyvä p mielessä. En tyrmää täysin kellukeliivejä, pääasia kuitenkin on, että ne ovat yksittäisiin hetkiin, jolloin lapsi ymmärtää, että hänell on kelluke. Eikä niin, että liivit ovat aina ja lapsi pitäö niit normina (anteeksi, puhelimen näppäimistö pätkii!!). Kyllä meilläkin esim uimarenkailla ollaan leikitty ja veneilyiiveillä joskus uitu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia on mita en ymmarra, etta pienet uimataidottomat ovat ilman mitaan kellukkeita tai uima-apuja. Mun lapsilla ei ollut asiaa veteen ilman semmoista vetoketjullista uimaliivia ja siltikaan en uskaltanut jattaa valvomatta hetkeksikaan.
Meillä ei ole kellään koskaan ollut mitään kellukkeita. Ilman apuväineitä lapset ymmärtävät miten vesi toimii.
Sitäpaitsi uiminen lähtee sukeltamisesta ei "uimisesta". Kaikki lapset ovat sukeltaneet 2-3vuotiaina ja uineet ihan uimalla 3-4 vuotiaana.
Viekää ne lapset vauvauintiin ja heittäkää kellukkeet pois, paljon turvallisempi ratkaisu!Ei siihen tarvita kuin se yksi kerta, kun sinun lapsesi ei ymmärräkkään, miten vesi toimii. Tai 4 vuotiaana hätääntyy, kun ui yksin.
Siksi osa pitää uimaliivejä, että olisi joku vara sille yhdelle kerralle.
Pointti on juuri siinä, että kun lapsi tottuu 3kk ikäisestä sukelluttamiseen ja veden alle menoon, ei hän mene paniikkiin vaan osaa nousta pinnalle. Ja yksin ei toivottavasti ui kukaan 4v :)
Lapsi, joka tottuu kellukeliiveihin taas menee vahingossa veteen tippuessaan ilman liivejä helpommin paniikkiin, koska ei olekaan sitä lisänostetta mukana. Kellukeliivit voivat olla joissakin tilanteissa ihan ok, mutta uimataidon kartuttamisessa toimii paremmin se että tottuu olemaan ilman.Olemme tästä eri mieltä, joten turha tästä on vääntää.
Omat lapseni oppivat kyllä uimaan uimakoulussa ja koska asuttiin joen äärellä, vesi elementtinä oli todella tuttu. Silti kun olimme rannalla, niin käytin turvavälineitä, koska vaikka osasivat olla menemättä paniikkiin veden alla, niin silti eteen tuli tilanteita, jolloin se veden alle meno ei ollutkaan niin hallittua, vaan saattoivat säikähtää, jolloin 3 vuotiaalla se hallittu veden alle meno ei enää muistunut mieleen.
Mutta hyvä kun kummankin lapset ovat selvinneet hengissä kellukkeilla tai ilman.
Mutta vielä sellainen asia, että omat lapset ainakin primusmaisteria suorittaessaan totesivat, että se elävän ihmisen vetäminen altaan toisesta päästä toiseen on yllättävän vaikeaa. Pääsivät siitä kyllä hyvin lävitse, mutta totesivat, että se ei ole niin helppoa, kuin nuken raahaaminen vedessä.
Ikäni veden äärellä asuneena voin sanoa, että vesi on yllättävä elementti, vaikka olisi kuinka opetellut kohtaamaan veden alle painumista. Jopa itse erittäin hyvän uimataidon omaavana olen mennyt paniikkiin, kun virtaisessa paikassa pyörre veti matkaan ja veti veden alle.
Ei tämä ole mikään mielipidekysymys.
Ihan yhtä lailla olisi mielipidekysymys parantavatko antibiootit bakteeritulehduksia. Vaikka omasi olisi selvinnyt siitä ilman, se ei poista tätä faktaa, että parantavat.
Apuvälineet hidastavat oppimista ja ovat suoranaiseksi siis suoranaiseksi haitaksi.
Kysy keneltä tahansa alan ammattilaiselta.
Jotain olette muutenkin tehneet väärin, jos kolmivuotiaalle tulee paniikki veden alle joutumisesta. Silloin vain homma ei ole ollut hallittua.
Vierailija kirjoitti:
1-vuotiaan kanssa rannalla. Metriä kauemmas en uskalla lähteä vierestä :)
Kokoajan valmiina nostamaan jos kaatuu tms. Ei siinä itse ehdi uida tai mitään, mutta en minä itseni vuoksi rannalle menekkään.
Juuri näin! Täysin saamaa mieltä. Pelkästään kevyt aalto riittää kaatamaan pikkulapsen.
Mulla on kaksi lasta, 10 ja 4. Jos ovat yhdessä uimassa niin katselen muutaman metrin päästä laiturilta, jos vain pienempi niin mukana vedessä. 4-vuotiaalla kellukkeet. 10 v menee jo kavereiden kanssa uimahalleihin keskenään, uimataito testattu. Valvomattomiin virtauspaikkoihin en päästäis häntäkään ilman mua.
En tarkoittanut että 10 v välttämättä pystyis pelastamaan 4-vuotiaan hukkumiselta, mut eiköhän pienikin kellukkeissa siskon käsillä hetken pysy vaikka vähän vettä nieleskelisikin.
Jos haluaa viettää aikuisten pölötyshetkiä rannalla niin kannattaa jättää pienet lapset kotiin, tai sanoa vaikka että veteen ei mennä ilman aikuista. Sitte voi mennä perheuinneille ja keskittyä niihin pikkuisiin. Mukavia uintihetkiä :-)
Ite ollessani 14v vahdin omaa alle 2v veljeä ja samalla tsekkasin viereistä ipanaa siltä varalta että kännykkää innokkaasti räpläävä äippä ei tajua pentunsa hukkuvan.... Rannalla ollessa seurasin myös muulloinkin kauhulla kuinka pikkutaaperot vetää rempseesti veteen ilman pelkoa (ja huoltajan valvovaa silmää "Kun se leikkii niin nätisti tossa rannassa") ja olin valmiudessa juoksemaan jos vanhempi ei tajua sen vertaa katsoa vaikka itse olin hädin tuskin 15v... Vahtikaa niitä muksuja ihan oikeesti, en käy enää rannalla...
Vierailija kirjoitti:
Mä oon jotenkin hysteerinen, se on myönnettävä.
Täysin uimataitoisen kaverinkin kanssa kyttään jossain Hietsussa koko ajan sen uimista. Kiusaa mua vietävä vielä tekemällä pitkiä sukelluksia :D
Itsekin olen tosi hyvä uimari eikä tuttavapiirissä ole hukkumistapauksia. Minua ei ole peloteltu lapsena tai yhtään mitään.
En tajua mistä tämä on tullut.
Omia lapsia ei vielä ole (toivottavasti tul.ee), mutta yritän asennoitua sitten asiaan sopivasti.
Sama täällä ja harrastan uintia viikottain ympäri vuoden ja uinut jo parikymmentä vuotta.
Luulen taustalla olevan ymmärrys ja tieto, veden voimasta ja vaarasta. Siinä ihminen tuntee pienuutensa ja voimattomuutensa veden edessä. Sama koskee myös tulta.
Ihan hysteerisesti valvon lapsia, enkä voisi kuvitella jättäväni leikki-ikäisiä lapsia yksin veteen ja vielä 10v valvon.
Isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoajan valmiina nostamaan jos kaatuu tms. Ei siinä itse ehdi uida tai mitään, mutta en minä itseni vuoksi rannalle menekkään.
Juuri näin! Täysin saamaa mieltä. Pelkästään kevyt aalto riittää kaatamaan pikkulapsen.
No mitä sitten jos kaatuu?
Hukkuu saman tien ja kuolinimoitus lehteen?
Oletteko muuten huomannut, että tyhmimmissä kommenteissa toistuu tämä kaksoiskonsontantti. Kuten tässäkin on: en minä itseni vuoksi rannalle MENEKKÄÄN.
Eli erottaa täällä sivistyneet ja ei-sivistyneet ehkä paremmin kuin mikään muu ykstyiskohta kirjoituksessa.
Olen kuullut hysteerikoista, jotka pitää uimaliiviä jopa mökillä, missä on ranta varmuuden vuoksi. Kun lapsen opettaa uimaan, ei tällaisia varotoiminpiteitä tarvitse. Jo 2-vuotias osaa reagoida ja olla vetämättä vettä keuhkoihin, jos tipahtaa veteen, kun häntä on käytetty vauvasta asti uimahallissa ja opetettu reagoimaan refleksinomaisesti veteen ja pysymään rauhallisena.
Me uitiin kaveriporukalla jo ala-asteikäisenä, eikä kukaan hukkunut, kun meihin luotettiin ja osattiin kaikki uida.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut hysteerikoista, jotka pitää uimaliiviä jopa mökillä, missä on ranta varmuuden vuoksi. Kun lapsen opettaa uimaan, ei tällaisia varotoiminpiteitä tarvitse. Jo 2-vuotias osaa reagoida ja olla vetämättä vettä keuhkoihin, jos tipahtaa veteen, kun häntä on käytetty vauvasta asti uimahallissa ja opetettu reagoimaan refleksinomaisesti veteen ja pysymään rauhallisena.
Me uitiin kaveriporukalla jo ala-asteikäisenä, eikä kukaan hukkunut, kun meihin luotettiin ja osattiin kaikki uida.
Eli sä olet itse lapseton..
Kuule, tähän sopii ikikultainen: Kyllä sä sitten tiedät kun on omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomannut, että tyhmimmissä kommenteissa toistuu tämä kaksoiskonsontantti. Kuten tässäkin on: en minä itseni vuoksi rannalle MENEKKÄÄN.
Eli erottaa täällä sivistyneet ja ei-sivistyneet ehkä paremmin kuin mikään muu ykstyiskohta kirjoituksessa.
Kannattaa olla melko tarkkana että itse kirjoittaa 100% oikein, jos tuolle tielle lähtee.
Onkokukaan kuullut luonnollisesta karsinnasta?
Jännä miten paljon aikuiset pelkää vettä. Maataan vaan rannalla ja sometetaan. Vesikauhu?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ajattelit että joku rupeaa koittamaan, osaako se 2 vee olla vetämättä vettä keuhkoon jos tippuu laiturilta veteen?
Niitä silmäteriä vahditaan kuin kalleinta aarretta, kukaan ei halua että oma lapsi hukkuu. Oli vauva uinnit tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla melko tarkkana että itse kirjoittaa 100% oikein, jos tuolle tielle lähtee.
Pyh, fiksu erottaa kirjoituksen typot ja ja monet muutkin virheet siitä, että tietoisesti tekee virheitä.
Eli en esim. laittanut eorittaa versus erottaa. Täällä on pajon ihmisiä, jotka tajuavat tämän.
Ehkä kuulut heihin?
Monet pukevat lapset vauvasta kouluikään kellukeliiveihin ja sitten ihmetellään miksei koululainen osaa uida. Kelluke saattaa olla ihan ok varuste, jos esim vanhempi yksin kahden lapsen kanssa uimassa,.
Monet luulevat, että uimataito on jotain mitä opitaan eskarilaisena. Itse olen huomannut sekä omista lapsista että töissä sen, että aktiivisesti sukelletut ja uitetut lapse oppivat uimaan noin 4/5 vuotiaana, osa aiemminkin. Yritän siis aktiivisesti puhua sen puolesta, ettäjo ihan pieniä lapsia oikeasti opetettaisiin sukeltamaan (=uimaan) eikä puettaisi liiveihin, jotka estävät sen sukeltamisen eli juuri sen, mistä luonnollisesti uiminen alkaa!! Uimisen opetteluun kuuluu veden alle meno ja välillä pätskyminen ja räpiköinti turvallisesti. Ei se, että ollaan jossain kelluttavassa jutussa ja liikutetaan raajoja.