Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trump-vihaajille: Kumpuaako vihanne sydämestänne vai onko viha istutettua, masinoitua?

Vierailija
19.07.2018 |

Kysymystä tarkentaa ajatuskoe: Olettakaamme että median uutisointi trumpista - televisiosta, netistä, sanomalehdistä käsin, olisi vain asiallista ja neutraalia, kaikki kannat tasapuolisesti huomioonottavaa. Toimittajat painottaisivat trumpin saavutuksia ja harmittelisivat inhimillisiä erehdyksiä. Minkälainen asenteenne yhdysvaltain presidenttia kohtaan silloin olisi? Vain asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump on muuten oikeassa Iranista(kin). Sen tulee tulevaisuus näyttämään.

Sinkkumies

Vierailija
62/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumpin kannattajat ovat älyllisesti samalla tasolla kuin idolinsa (ja ottavat tämän tietysti kohteliaisuutena).😂

Turha teidän kanssa väitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalastelee henkisesti kypsymättömien äänestäjien ääniä loukkaavalla epämiellyttävällä käytöksellään. Toki monelle hän on juuri siksi se esikuva. En vihaa kuin hänen diktaattorimaisia ulostulojaan ja toimiaan. Valitettavasti näitä diktaattoreita on erilaisia, pidettyjä ja vihattuja ja Trump on jälkimmäinen. Hän saa aikaiseksi paljon tuhoa ja taantumusta sen sijaan että kehittäisi omia äänestäjiään ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan asioita. 

Hohhoijakkaa. 

Asia on juuri päinvastoin. Hillaristit elävät valheessa. (Taisi se elää valheessa miehensäkin kanssa)

Sinkkumies

Ei tässä ole mitään vastakkainasettelua ole näin vain on Trumpin kanssa hän blaastaa kuten sinä hieman heikompiälyisten tasolle sopivalla huomiohakuisilla kommenteilla. Lapsellistahan se kaikista älykkäistä on . Etkö tällaisena hieman yksinkertaisena vastakkainasettelijana, huomannut ettei aiheessa ollut mitään Hillariusmia missään vaiheessa, vai luulitko olevasi omastamielestäsi jotenkin älykäs liittäessäsi moisen offtopiikin tähän kirjoitukseen? 

Tiedän, jatka vain offtopiikilla, koska sinulla ei ole munaa keskustella muiden kanssa avoimesti. 

Hah? Juuri otin esille Trumpin ajamia asioita .. 

Sinkkumies

Kikkelisi vai persilmäsi?

Tässä sitä älykästä keskustelua mihin kykenette.

Sinkkumies

Vierailija
64/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin mitä Trump on tehnyt / tekemässä. Teidän vastaus oli kikkeli ja pinppi. 

Keskustele nyt sitten näiden älyköiden kanssa ..

Sinkkumies

Vierailija
65/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalastelee henkisesti kypsymättömien äänestäjien ääniä loukkaavalla epämiellyttävällä käytöksellään. Toki monelle hän on juuri siksi se esikuva. En vihaa kuin hänen diktaattorimaisia ulostulojaan ja toimiaan. Valitettavasti näitä diktaattoreita on erilaisia, pidettyjä ja vihattuja ja Trump on jälkimmäinen. Hän saa aikaiseksi paljon tuhoa ja taantumusta sen sijaan että kehittäisi omia äänestäjiään ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan asioita. 

Hohhoijakkaa. 

Asia on juuri päinvastoin. Hillaristit elävät valheessa. (Taisi se elää valheessa miehensäkin kanssa)

Sinkkumies

Ei tässä ole mitään vastakkainasettelua ole näin vain on Trumpin kanssa hän blaastaa kuten sinä hieman heikompiälyisten tasolle sopivalla huomiohakuisilla kommenteilla. Lapsellistahan se kaikista älykkäistä on . Etkö tällaisena hieman yksinkertaisena vastakkainasettelijana, huomannut ettei aiheessa ollut mitään Hillariusmia missään vaiheessa, vai luulitko olevasi omastamielestäsi jotenkin älykäs liittäessäsi moisen offtopiikin tähän kirjoitukseen? 

Tiedän, jatka vain offtopiikilla, koska sinulla ei ole munaa keskustella muiden kanssa avoimesti. 

Sinkkumies

Sinkkumies

Sano taas peppukipu. Se on älykkäintä mihin kykenet.

Vierailija
66/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijakkaa. 

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sano taas peppukipu. Se on älykkäintä mihin kykenet.

On hauska katsella kiemurteluanne.

Sinkkumies

Vierailija
67/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump on äijä!

Sinkkumies

Vierailija
68/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikiskää porsaat.

Sinkkumies

Vierailija
69/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijakkaa. 

Sinkkumies

Sinkkumies

Otin esiin leuan jonka trump oli ajanut. Mutta peppukipuiset eivät tätä ymmärtäneet.

T. Sinkkumies

Vierailija
70/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri että olen idiootti. Anteeksi kaikki.

Sinkkumies

Vierailija
71/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan kysymystä. Mitä se sellainen sydämestä kumpuava viha olisi?

Kuka tahansa henkilö jota ei ole itse tavannut niin kaikki häneen kohdistuvat tunteethan kumpuavat siitä, mitä on muita kautta saanut tietoa - tai luuloa. Ja vaikka olisi itse tavannutkin niin ei silti tunne ihmistä läpikotaisin niin että kaikki puolet näkisi, joten muualta saatu tieto voi täydentää käsityksiä.

Näin on Trumpinkin tapauksessa. Ei minun sydämestäni ilman muualta saatuja käsityksiä kumpua häntä kohtaan yhtään mitään, ei vihaa eikä rakkautta. Kaikki perustuu siihen mitä voin lukemani perusteella päätellä.

Lukemani perusteella olen enemmänkin peloissani kuin vihainen. Sen perusteella suurvallan johdossa on epävakaa ihminen, joka sanoo yhdellä hetkellä yhtä ja toisella jotain täysin aiemmin sanomansa kanssa ristiriidassa olevaa. Jokainen tekee tuota jonkin verran, mutta hän erityisen paljon. Siksi en välitä kuunnella mitä hän puhuu, kun seuraavalla hetkellä kumoaa sanansa. 

Sen tietysti ymmärrän, että tiedotusvälineiden välittämä kuva voi olla yksipuolinen, mutta ei minulla muutakaan ole.

Tuntuu että Trump lähti presidenttikisaan mukaan vain ikään kuin mihin tahansa kilpailuun, pelkästä kilpailunhalusta, eikä tullut ajatelleeksi, että palkintona ei ole voittopokaali ja tukku rahaa, vaan neljän vuoden kakku presidenttiyttä. Halusi vain voittaa presidentinvaalin, ei olla presidentti. Koettaa nyt miettiä, että mitä tekisi tällä lelulla joka putosi käsiin.

Vierailija
72/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sekä Trump- että Putin-viha. Trump-viha on hankalampi, koska se on kumuloituva.

Hän  haluaa olla jatkuvasti otsikoissa ja tuottaa uutta paskaa päivittäin. Vanhat paskat pohjalla on vielä tuoreessa muistissa.  Alkaa olemaan mitta täynnä.

Vierailija
73/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa on tyypillinen ajatteluvirhe: asiat ovat joko-tai. On aivan mahdollista yhtä aikaa sekä seurata "puolueellista" mediaa että ottaa asioista itse selvää. Jonkin tietyn mediatalon tai -tuotteen haukkuminen puolueelliseksi on myös sikäli typerää, että kaikki mediat ovat puolueellisia. Ei ole olemassa objektiivista tiedonvälitystä, ja se, mitä kukin saa irti lukemastaan, on kiinni yksilön medialukutaidosta. Yleensä myös ne, jotka syyttävät esimerkiksi Helsingin Sanomia tai Yleä puolueellisiksi, käyttävät omina tietolähteinään vielä räikeämmin puolueellisia medioita. Ero on se, että näiden toisten medioiden maailmankuva ja arvomaailmaa sopii yhteen omien vastaavien kanssa.

Olen samaa mieltä siitä, että joskus lehdissä ylianalysoidaan Trumpin tekemisiä ja sanomisia skandaalinhakuisesti, mutta vaikka näin ei tehtäisi, olisi mielipiteeni hänestä sama. Hänhän on varsin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, joten materiaalia mielikuvan luomiseen Trumpista on hyvin tarjolla myös ilman muiden laatimia juttuja.

Vierailija
74/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloittajan kysymystä. Mitä se sellainen sydämestä kumpuava viha olisi?

Kuka tahansa henkilö jota ei ole itse tavannut niin kaikki häneen kohdistuvat tunteethan kumpuavat siitä, mitä on muita kautta saanut tietoa - tai luuloa. Ja vaikka olisi itse tavannutkin niin ei silti tunne ihmistä läpikotaisin niin että kaikki puolet näkisi, joten muualta saatu tieto voi täydentää käsityksiä.

Näin on Trumpinkin tapauksessa. Ei minun sydämestäni ilman muualta saatuja käsityksiä kumpua häntä kohtaan yhtään mitään, ei vihaa eikä rakkautta. Kaikki perustuu siihen mitä voin lukemani perusteella päätellä.

Lukemani perusteella olen enemmänkin peloissani kuin vihainen. Sen perusteella suurvallan johdossa on epävakaa ihminen, joka sanoo yhdellä hetkellä yhtä ja toisella jotain täysin aiemmin sanomansa kanssa ristiriidassa olevaa. Jokainen tekee tuota jonkin verran, mutta hän erityisen paljon. Siksi en välitä kuunnella mitä hän puhuu, kun seuraavalla hetkellä kumoaa sanansa. 

Sen tietysti ymmärrän, että tiedotusvälineiden välittämä kuva voi olla yksipuolinen, mutta ei minulla muutakaan ole.

Tuntuu että Trump lähti presidenttikisaan mukaan vain ikään kuin mihin tahansa kilpailuun, pelkästä kilpailunhalusta, eikä tullut ajatelleeksi, että palkintona ei ole voittopokaali ja tukku rahaa, vaan neljän vuoden kakku presidenttiyttä. Halusi vain voittaa presidentinvaalin, ei olla presidentti. Koettaa nyt miettiä, että mitä tekisi tällä lelulla joka putosi käsiin.

Loistava kommentti, kiitos. Jos emme pidä varaamme, median antama yksipuolinen kuva maailmasta todellakin tihkuu läpi jopa arkielämäämme. Olen miettinyt, onko tämä tahatonta vai tahallista. Jos se on tahatonta, on se ammattitaidottomuutta, jos taas tahallista, on se luotettavan aseman väärinkäyttöä ja naamioitua väkivaltaa.

Vierailija
75/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on tyypillinen ajatteluvirhe: asiat ovat joko-tai. On aivan mahdollista yhtä aikaa sekä seurata "puolueellista" mediaa että ottaa asioista itse selvää. Jonkin tietyn mediatalon tai -tuotteen haukkuminen puolueelliseksi on myös sikäli typerää, että kaikki mediat ovat puolueellisia. Ei ole olemassa objektiivista tiedonvälitystä, ja se, mitä kukin saa irti lukemastaan, on kiinni yksilön medialukutaidosta. Yleensä myös ne, jotka syyttävät esimerkiksi Helsingin Sanomia tai Yleä puolueellisiksi, käyttävät omina tietolähteinään vielä räikeämmin puolueellisia medioita. Ero on se, että näiden toisten medioiden maailmankuva ja arvomaailmaa sopii yhteen omien vastaavien kanssa.

Olen samaa mieltä siitä, että joskus lehdissä ylianalysoidaan Trumpin tekemisiä ja sanomisia skandaalinhakuisesti, mutta vaikka näin ei tehtäisi, olisi mielipiteeni hänestä sama. Hänhän on varsin aktiivinen sosiaalisessa mediassa, joten materiaalia mielikuvan luomiseen Trumpista on hyvin tarjolla myös ilman muiden laatimia juttuja.

Entä journalismin säännöt? Miksi puhutaan objektiivisesta uutisoinnista ja kehutaan itseä objektiiviseksi, jos samalla tiedetään että asia ei ole näin ja uutisointi de facto puolueellista? Miksi yle, turvatussa monopoliasemassaan harrastaa puolueellista uutisointia ja diskurssia. Tasapuolisuuden nimissä puolet ylen budjetista pitäisi antaa mv-lehdelle.

Vierailija
76/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Trumpin persoonaan tulee, itse sain siihen ensikosketuksen varmaan noin 15 vuotta sitten Diili-ohjelman kautta. Jossain ravintolassa tai odotushuoneessa oli kyseinen ohjelma päällä, ja näin oranssitukkaisen hahmon heittelevän kammottavia, sisäisesti ristiriitaisia ja misogynistisiä kommentteja parhaaseen prime time -aikaan, ja yleisö hurrasi. Jatkuvasti alleviivattiin sitä, että tämä öykkäri oli rikas. Ensireaktio oli epämiellyttävä, mutta minulle jöi tuolloin epäselväksi, oliko kyseessä keksitty provosoiva hahmo vai mahdollisesti todellinen henkilö. Oletin, että ohjelmaa näyttänyt kanava huomaisi pian ylilyöntinsä ja lopettaisi tämän hahmon käyttämisen.

Käsitykseni henkilöstä ei ole olennaisesti muuttunut tässä ajassa. Käsitykseni yhdysvaltain kansalaisista on sen sijaan kärsinyt valtavan kolauksen. En olisi ikimaailmassa voinut kuvitella, että tällainen hahmo pääsisi edes lähelle niitä elimiä, joiden kautta suuret puolueet päättävät ehdokasasettelustaan.

Täysin epäpätevä, huonosti motiivinsa peittelevä, tahditon, sivistymätön. Suurin yksittäinen tekijä siihen, että elämme nyt niin sanottua "totuuden jälkeistä aikaa": aikaa, jolloin totuudella ei enää ole väliä. Vielä 10 vuotta sitten itseään kunnioittavat poliitikot erosivat, kun jäivät kiinni totuuden muuntelusta. Tämä hahmo ei räpäytä silmäänsäkään eikä ota opikseen. Eikä hän taida todellakaan tietää, mitä tekee.

Vierailija
77/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä pointti aloittajalla.

Vierailija
78/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Trumpin persoonaan tulee, itse sain siihen ensikosketuksen varmaan noin 15 vuotta sitten Diili-ohjelman kautta. Jossain ravintolassa tai odotushuoneessa oli kyseinen ohjelma päällä, ja näin oranssitukkaisen hahmon heittelevän kammottavia, sisäisesti ristiriitaisia ja misogynistisiä kommentteja parhaaseen prime time -aikaan, ja yleisö hurrasi. Jatkuvasti alleviivattiin sitä, että tämä öykkäri oli rikas. Ensireaktio oli epämiellyttävä, mutta minulle jöi tuolloin epäselväksi, oliko kyseessä keksitty provosoiva hahmo vai mahdollisesti todellinen henkilö. Oletin, että ohjelmaa näyttänyt kanava huomaisi pian ylilyöntinsä ja lopettaisi tämän hahmon käyttämisen.

Käsitykseni henkilöstä ei ole olennaisesti muuttunut tässä ajassa. Käsitykseni yhdysvaltain kansalaisista on sen sijaan kärsinyt valtavan kolauksen. En olisi ikimaailmassa voinut kuvitella, että tällainen hahmo pääsisi edes lähelle niitä elimiä, joiden kautta suuret puolueet päättävät ehdokasasettelustaan.

Täysin epäpätevä, huonosti motiivinsa peittelevä, tahditon, sivistymätön. Suurin yksittäinen tekijä siihen, että elämme nyt niin sanottua "totuuden jälkeistä aikaa": aikaa, jolloin totuudella ei enää ole väliä. Vielä 10 vuotta sitten itseään kunnioittavat poliitikot erosivat, kun jäivät kiinni totuuden muuntelusta. Tämä hahmo ei räpäytä silmäänsäkään eikä ota opikseen. Eikä hän taida todellakaan tietää, mitä tekee.

Minä olin Trumpin valinnasta aluksi kauhuissani, mutta nyt kun hänen touhuaan on seurattu pari vuotta, olen huojentunut. Huojentunut siksi, että näköjään Yhdysvalloissa on niin tehokas koneisto pyörittämässä presidentti-instituutiota ja yleensä hallintoa, että jopa presidentin tehtävään täysin sopimaton ja kyvytön henkilö selviää työstä. Ei ole tullut kolmatta maailmansotaa eikä muutakaan sen mittaluokan kriisiä, joita valinnasta pelättiin seuraavan. Siihen nähden, että puhutaan maailman vaikutusvaltaisimmasta henkilöstä, on hän lopulta aika kyvytön saamaan aikaan mitään muuta vahinkoa kuin typerää Twitter-mölinää.

Vierailija
79/84 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trump on juuri se mies, jonka tämän ajan ihmiset ansaitsevat johtoasemaan. Mikäli et ole huomannut, niin varsinkin sivistyneet länsimaat ovat muuttuneet netissä törkeyksiä kirjoitteleviksi huutajiksi ja ihmisiä tunneperäisin argumentein jaotteleviksi muka-älyköiksi.

Ainoa, joita säälin, ovat lapset jotka tänä päivänä länsimaissa kasvavat. Lapset ansaitsisivat parempaa, koska he ovat vielä kirjoittamaton taulu. Sen sijaan he saavat pilalle saastuneen maapallon ja tunnereaktioissaan holtittomasti pyörivät vanhemman sukupolven edustajat. Toivottavasti heillä on voimaa viisastua näkemästään ja halveksia meitä, jotka pilasimme heiltä kaiken jo valmiiksi.

Tällä hetkellä länsimaita pyörittävä sukupolvi on pohjattoman itsekkäitä, omalla tavallaan öykkäreitä täpötäynnä. Olisi syytä katsoa peiliin ja ajatella tulevia sukupolvia. Sen sijaan haukutaan Trumpia ja luullaan olevansa parempia.

Vierailija
80/84 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymystä tarkentaa ajatuskoe: Olettakaamme että median uutisointi trumpista - televisiosta, netistä, sanomalehdistä käsin, olisi vain asiallista ja neutraalia, kaikki kannat tasapuolisesti huomioonottavaa. Toimittajat painottaisivat trumpin saavutuksia ja harmittelisivat inhimillisiä erehdyksiä. Minkälainen asenteenne yhdysvaltain presidenttia kohtaan silloin olisi? Vain asiallisia vastauksia kiitos.

Propagoitko rahasta vai onko syynä ihan vilpitön mancrush?

Hei, kyseessä on vilpitön halu ymmärtää ihmisten mielipiteiden muokkautumista. Kysymyksenasettelun premissinä on arkihavaintoihin perustuva huomio siitä, että emme koskaan muodosta omia mielipiteitämme. Emme pöyristy presidentin tekemisistä oikeasti. Pöyristymme koska meidän halutaan pöyristyvän. Apinoimme automaattisesti muita ihmisiä. Media joko vaikuttaa tietävän tämän ja näyttää meille jatkuvasti pöyristyksiä. Tai sitten media ei tiedä tätä ja antaa toimittajien vinoumien rapauttaa uskottavan uutisvälityksen kilpeä. Kysymys on siitä, kumpi on uskottavampaa ja kuinka vinoutunutta on tiettyjen medioiden ylälauteiden väki. Sallitaanko toimittajien jatkuvat ylilyönnit pelkän ideologian varjolla? Ja jos sallitaan, kuinka pitkään se menee läpi kansalle?

Lukiolaisälykkö on lukiolaisälykkö lomallakin.

Tarkoittaa vain että lukiolaisilla on silmät auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi