Kysy jotain 21-vuotiaalta lestadiolaisnaiselta
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko joidenkin lestadiolaisuudessa yleisesti "kiellettyjen" asioiden olevan ihan ok sinulle? Esim. hyväksytkö itsellesi tv:n, meikkaamisen, ehkäisyn?
Hmm vaikea kysymys. En meikkaa, mutta olen kai ihan hyvän näköinen silti. Luulen, että jos olisin jonkun standardin mukaan ns rumempi, meikkaisin, jos ajattelisin sen tekevän minusta kauniimman. Nyt en koe tarvetta sille.
Tv:tä meillä ei ole, mutta jotain hömppää saatan katsoa itseä viihdyttääkseni. :D nää on asioita, joista en oikein tiedä itsekään mikä olisi juuri oikea tie kulkea. Raja on usein niin häilyvä. Kuitenkin tärkeintä mielestäni se, että pääajatus itsellä säilyy "puhtaana", jos ymmärrätte. Vaikea selittää. En katso hömppäohjelmia koska ne on saatanasta ja siellä juodaan ja bailataan ja hässitään, vaan vilpittömästi koska se on hyvää viihdettä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutustunut lestadiolaisen uskon syntyvaiheisiin? Käsittääkseni usko saanut alkunsa 1800-luvun lopulla ja muokkautunut suuresti pitkin 1900-lukua hengellisissä kokouksissa. Mistä luotto, että maallikkosaarnaajien tehdyt linjaukset ovat Raamatun mukaisia? Onko perinteet riittävä syy noudattaa seurakunnan neuvoja (esim tv ei kuulu lestakotiin)?
Tiedän suurpiirteisesti tapahtumat mutta en ole perehtynyt kovin syvällisesti. Voisikin ottaa asiaksi! Mielestäni perinteet on myös ihan kelpo syy, sillä lähes kaikki traditiot pohjautuu perinteisiin tässä maailmassa. Mutta tietenkin aina parempi jos asioilla on joku järkevä selitys.
Ap
Niin, ja kiitos kaikille hyvistä kysymyksistä! Jatkakaa😎
Ap
Kuinka usein harrastatte miehesi kanssa seksiä ja kieltäydytkö koskaan siitä?
Tuosta tupakoinnista vielä. En ole missään nykyaikana nähnyt niin paljon tupakoivia naisia kuin lestojen piirissä.
Perhe asuu naapurissa ja siellä käy paljon vieraita. Näen väkisinkin terassilta, vaikka en erityisesti seuraisi.He jäävät usein myös portille röökaamaan .
Olen nähnyt myös raskaana olevien naisten polttavan. Puhuin kerran perheen äidin kanssa aiheesta, hän oli vain sitä mieltä, että kaikki nykyään polttaa. No sehän ei pidä paikkaansa.
Eikö teillä valisteta asiasta tai paheksu ta tupakointia? Tämä naapuri ei paheksu.
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen päivä suunnilleen. Ja en todellakaan kieltäydy! Vonkaan jatkuvasti 😂 Mies joskus laittaa kapuloita rattaisiin jos hän on väsynyt. Mutta mä ehkä kahdesti kieltäytynyt 1,5vuoden aikana
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi/opiskelet?
Opiskelen yliopistossa ja teen töitä ohessa. Aloja en ala sen kummemmin avaamaan ettei tutut tunnista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tupakoinnista vielä. En ole missään nykyaikana nähnyt niin paljon tupakoivia naisia kuin lestojen piirissä.
Perhe asuu naapurissa ja siellä käy paljon vieraita. Näen väkisinkin terassilta, vaikka en erityisesti seuraisi.He jäävät usein myös portille röökaamaan .
Olen nähnyt myös raskaana olevien naisten polttavan. Puhuin kerran perheen äidin kanssa aiheesta, hän oli vain sitä mieltä, että kaikki nykyään polttaa. No sehän ei pidä paikkaansa.
Eikö teillä valisteta asiasta tai paheksu ta tupakointia? Tämä naapuri ei paheksu.
Joo, kyllä keskimääräistä enemmän varmaan lestat polttaa muihin nähden. Mutta nykyään se on vähentynyt samoin kuin muussakin väestössä laajemmin katsottuna.
Kauheeta, jos raskaanaoleva polttanut. Mutta meistäkin on moneksi. Tiedämme kyllä tupakoinnin haitat ilman sen kummempaa valistamista.
Ap
Onko lestadiolaistytöillä sääntöjä hiuksia koskien? Usein juuri lestadiolaistyttöjen hiukset ovat hyvin pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sua voi kiinnostaa tääkin asia?
Vierailija kirjoitti:
Onko lestadiolaistytöillä sääntöjä hiuksia koskien? Usein juuri lestadiolaistyttöjen hiukset ovat hyvin pitkät.
Ei oo sääntöjä hiuksille! Lyhyet ja jopa siili on tytöillekin ihan ok. Ei paheksuta millään tavalla. Kuitenkin varmaan yleinen mieltymys meillä tytöillä on se, että tykätään pitkistä hiuksista.
Ap
Montako sisarusta sinulla on ja mistä kohtaa porukkaa olet?
Millaista nimitystä käytätte ihmisistä, jotka ei ole lestadiolaisia? Vääräuskoiset?
Käytättekö läpi suomen voima/kirosanaa "rutto"? Mistä se tulee?
Milloin käytätte omia tervehdyksiänne; Jumalan terve jne. Kuka käyttää, kuka tervehtii ensin jne.
Kauanko seurustelit miehesi kanssa ennen naimisiin menemistä? Onko sinulla aiempia parisuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Montako sisarusta sinulla on ja mistä kohtaa porukkaa olet?
Seitsemän sisarusta ja nuorimmasta päästä olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kauanko seurustelit miehesi kanssa ennen naimisiin menemistä? Onko sinulla aiempia parisuhteita?
Rakastuttiin tosi nuorena, olin vaan 15-vuotias. Eli viitisen vuotta seurustelua. Ei muita vakavia suhteita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastuttiin tosi nuorena, olin vaan 15-vuotias. Eli viitisen vuotta seurustelua. Ei muita vakavia suhteita.
Ap
Harrastitteko seksiä ennen avioliittoa? Teillä kuitenkin oli pitkä suhde jo takana ennen naimisiin menoa.
Onko teitä jo kytätty siihen malliin, että miksei ala perheenlisäystä kuulua?
Se on lestadiolaisten yleinen tapa puhua. Ehkä hieman sellainen vanhahtava, että en itse sitä arkikielessä käytä. Puhekielessä kysyisin esim. että onko henkilö x uskovainen.
Ap