Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy jotain 21-vuotiaalta lestadiolaisnaiselta

Vierailija
18.07.2018 |

Vastaan aikani kuluksi asiallisiin kysymyksiin.

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko lastesi leikkiä autotiellä? Entä rääkätä lemmikeitä ja eläimiä?

Kuten sanottu, meillä ei lapsia. Mutta en antaisi noin tehdä vaikka olisikin. Enkä tiedä ketään kuka noin tekisi. Enkä tiedä miten se liittyy tähän uskontoon.

Vierailija
22/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka perse kestää jokavuotisen synnyttämisen?

Kuinka aiot suojella lapsiasi insestiltä?

Entäpä himokkailta saarnamiehiltä?

Pelottaako Sipilän ahneus ja kierous?

Moititaanko Sipilää yleisesti Lestadiolaisten keskuudessa Jeesuksen operusten vastaisesta toiminnasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ehkäisy on kiellettyä?

Kumihan suojaa sukupuolitaudeilta.

Käyttekö sukupuolitauti testeissä?

Ehkäisyä ei suositella, sillä raamatussa kehoitetaan ottamaan kaikki lapset vastaan lahjoina. Sukupuolitaudeilta ei juuri ole syytä suojautua kun ei ole tapana harrastaa irtosuhteita. Jos joku haluaa niitä irtosuhteita harrastaa, niin hän varmasti osaa myös käyttää kumia ja suojautua sairauksilta ja raskauksilta.

Vierailija
24/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluaisit itse kertoa, eli miksi haluat vastata täällä kysymyksiin?

Ehkä haluaisin parantaa ihmisten käsitystä meistä. Halusisin kertoa, että olemme oikeasti todella tavallisia ihmisiä, vaikka jotain ns. erikoisuuksia löytyykin.

Ap. Sori unohdan merkkailla vastaukseni, pyrin muistamaan :D

Vierailija
25/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saa tupakoida ja käyttää alkoholia?

Evan.lut. sitä ei oo kielletty?

Miksi teidän uskonto tuomitsee?

Tupakkaa ei ole ns kielletty, vaikka ei toki suositellakaan. Isät ei opeta poikia polttamaan 11v, eikä tytöiltä tupskoiminen ole sen enempää kiellettyä kuin pojiltakaan. Nykyään harva polttaa, enemmän käytetään nuuskaa.

Alkoholia voi mielestäni maistella mutta ei humaltumistarkotuksessa.

Ap

Vierailija
26/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet uskontosi kaksinaismoraalista eli siitä että jotkin asiat kielletään ja jotkin sallitaan vaikka ne rikkoo sääntöjä" ( esim. televisio vs internet, ehkäisy vs kohdunpoisto tai pitkään imettäminen ehkäisykeinona jne.)

Mietin tätä itsekin usein. Raamattu on hyvin vanha kirja, eikä niiden asioiden pilkulleen noudattaminen ole ehkä enää korrektia tässä ajassa. Vaikka toki olemme itsekin sitä mieltä että raamattua tulee noudattaa pääsääntöisesti. Luulen, että tähän ei ole kenelläkään oikeaa vastausta. Asiat vain menevät noin, kun yritetään noudattaa tuhansia vuosia vanhaa kirjaa tässä ajassa. Siinä välissä on itselläkin joskus hankalaa surffata. Mutta ajatelemme, että pyrimme tekemään parhaamme ja pidetään maalaisjärki mukana. Esimerkkinä tuo kohdunpoisto. Juu, taattu ehkäisyhän se on, mutta ei sitä kukaan lääkäri tee huvikseen. Siksi, koska se tehdään aina painavista terveydellisistä syistä, näen että se on silloin ihan ok.

Ap

Vierailija
27/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei joku muu uskonto?

Ja miksi lestadiolaisilla on niin paljo lapsia?

Lapsia paljon usein siksi, että emme yleensä ottaen käytä ehkäisyä.

Tämä uskonto siksi, koska olen tähän kasvanut ja mihinpä sitä hyvää vaihtamaan. Aivan yhtä hyvin jokin toinen uskonto voisi olla yhtä "hyvä", mutta ei ole kokemusta muista.

Ap

Vierailija
28/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka perse kestää jokavuotisen synnyttämisen?

Moititaanko Sipilää yleisesti Lestadiolaisten keskuudessa Jeesuksen operusten vastaisesta toiminnasta?

Tähän voisi vastata, että se joko kestää tai ei kestä. Aivan niin kuin muillakin ihmisillä. Luulen että tähän asiaan lasten lukumäärällä ei juurikaan vaikutusta, sillä ensimmäisten lasten ulos saaminenhan se yleensä hankalinta on.

Sipilää ei moitita.

Ap

Vierailija
29/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet uskontosi kaksinaismoraalista eli siitä että jotkin asiat kielletään ja jotkin sallitaan vaikka ne rikkoo sääntöjä" ( esim. televisio vs internet, ehkäisy vs kohdunpoisto tai pitkään imettäminen ehkäisykeinona jne.)

Mietin tätä itsekin usein. Raamattu on hyvin vanha kirja, eikä niiden asioiden pilkulleen noudattaminen ole ehkä enää korrektia tässä ajassa. Vaikka toki olemme itsekin sitä mieltä että raamattua tulee noudattaa pääsääntöisesti. Luulen, että tähän ei ole kenelläkään oikeaa vastausta. Asiat vain menevät noin, kun yritetään noudattaa tuhansia vuosia vanhaa kirjaa tässä ajassa. Siinä välissä on itselläkin joskus hankalaa surffata. Mutta ajatelemme, että pyrimme tekemään parhaamme ja pidetään maalaisjärki mukana. Esimerkkinä tuo kohdunpoisto. Juu, taattu ehkäisyhän se on, mutta ei sitä kukaan lääkäri tee huvikseen. Siksi, koska se tehdään aina painavista terveydellisistä syistä, näen että se on silloin ihan ok.

Ap

Aa, en tiennytkään, että tv on raamatun aikainen keksintö ja siinä kielletty. Aina oppii uutta.

Vierailija
30/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aa, en tiennytkään, että tv on raamatun aikainen keksintö ja siinä kielletty. Aina oppii uutta.

Olisi joskus hauska jutella sen kanssa, joka on päättänyt että Raamattua noudatetaan, mutta otetaan sieltä vaan ne asiat, mitkä sattuu itseä huvittamaan.

Vierailija
31/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo "Ovat uskomassa" lestadiolaisuudessa yleinen tapa puhua, vai jonkun alueen murre?

Kun "ovat uskossa" kuulostaisi omaan kovaan tutulta, mutta monissa ohjelmissa joita olen katsonut lestadiolaisuudesta puhuvat juuri "ova uskomassa".

Vierailija
32/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisi joskus hauska jutella sen kanssa, joka on päättänyt että Raamattua noudatetaan, mutta otetaan sieltä vaan ne asiat, mitkä sattuu itseä huvittamaan.

Raamattu ei ole johdonmukainen, kaikki kristityt joutuvat valitsemaan, mkä pätee yhä ja mikä on "aikansa tuote". Ja kyllä, olen itsekin kristitty.

Vierailija
33/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko pildee jos käännyn

Vierailija
34/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Raamattu ei ole johdonmukainen, kaikki kristityt joutuvat valitsemaan, mkä pätee yhä ja mikä on "aikansa tuote". Ja kyllä, olen itsekin kristitty.

Minä olen myös uskis ja uskon Raamatun olevan totta ihan kokonaan, sillä se on ihmisten kirjoittama, mutta täydellisesti Jumalan Hengen inspiroima.

Te voitte vapaasti pilkata minua tästä uskostani, en välitä pätkääkään, vain Jumala, Hänen Sanansa, rakkautensa ja hyvyytensä ovat minulle tärkeimmät asiat ja siksi jaksan elää tässä pahassa maailmassa.

Vierailija
35/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko pildee jos käännyn

Huono.

Vierailija
36/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko joidenkin lestadiolaisuudessa yleisesti "kiellettyjen" asioiden olevan ihan ok sinulle? Esim. hyväksytkö itsellesi tv:n, meikkaamisen, ehkäisyn?

Vierailija
37/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tutustunut lestadiolaisen uskon syntyvaiheisiin? Käsittääkseni usko saanut alkunsa 1800-luvun lopulla ja muokkautunut suuresti pitkin 1900-lukua hengellisissä kokouksissa. Mistä luotto, että maallikkosaarnaajien tehdyt linjaukset ovat Raamatun mukaisia? Onko perinteet riittävä syy noudattaa seurakunnan neuvoja (esim tv ei kuulu lestakotiin)?

Vierailija
38/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo "Ovat uskomassa" lestadiolaisuudessa yleinen tapa puhua, vai jonkun alueen murre?

Kun "ovat uskossa" kuulostaisi omaan kovaan tutulta, mutta monissa ohjelmissa joita olen katsonut lestadiolaisuudesta puhuvat juuri "ova uskomassa".

vl:t sanoo aina olla uskomassa. Olla uskossa ei käytetä lainkaan. se on osa lestadiolaista kielikulttuuria.

t. ei-vl joka tuntee vanhoillislestadiolaisuutta hyvin

Vierailija
39/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Raamatussa tuskin on kielletty televisiota, meikkaamista ja hiusten värjäämistä :D. Nuohan vain jonkun ihmisen/joidenkin ihmisten päättämiä asioita, siis ko. uskonlahkossa ”päättävässä asemassa” olevien. Ja lestadiolaisen oletetaan niitä noudattavan vaikka niissä ei mitään järkeä tai logiikkaa (hiusten värjäys kielletty, permanentti sallittu, TV ja elokuvateatterit kielletty, internet sallittu jne) olekaan, eivätkä ne perustu millään tavalla raamattuun.

Vierailija
40/196 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vl:t sanoo aina olla uskomassa. Olla uskossa ei käytetä lainkaan. se on osa lestadiolaista kielikulttuuria.

t. ei-vl joka tuntee vanhoillislestadiolaisuutta hyvin

Joo, näin oonkin vähän arvellut.