Tuli äsken radiosta Beatlesien Help, taas ymmärsin miten huonoa musiikkia nykyisin tehdään
Beatles ei edes ole mikään ykkössuokkini mutta silti tuon kappaleen erinomaisuus jotenkin saa nykymusiikin kuulostamaan täysin tyhjältä.
Kommentit (61)
mä taas olen sitä mieltä, että Beatles oli/on ehdottoman yliarvostettu bändi
Oikeastaan nykyisin aliarvostettu nähden siihen, että yhtye kuitenkin antoi konseptin länsimaiselle pop-musiikille muutamaksi vuosikymmeksi. Olihan se hauskaa niin kauan kuin sitä kesti. Biitlesillähän aloitin itsekin pop-intoilut ja pidin vuosienjälkeen tässä hiljattain katselmuksen. Tässä parit havainnot: Täydellisiä pop-albumeja ovat Abbey Road, Let It Be ja Rubber Soul. Sgt. Pepper ei pääse tähän, koska mukana filleritason materiaalia ja Strawberry Fields / Penny Lane jätetty pois. Loppupään tuotanto pääsi kiinni "ajattomuuteen" sikäli, että tuo tyyli vakiintui niin, että aivan vastavaa materiaalia alkoivat tehdä kaikki. Aiemmassa materiaalissa tietysti taianomainen säveltäjäparin yhteistyö, mutta tuo tyyli on jäänyt kiinni epookkiin. Paulhan sitten oli musiikillinen nero ja John vasemmistolaisen "älykkö"popparin arkkityyppi. Lennon-biisit usein täynnä joko vastenmielistä ideologiaa tai sitten miehen ultimaalista mulkkuuta. Tai sitten molempia. Oksennan, jos joudun kuuntelemaan Imaginen, koska se on niin rakastettu kommunistinen manifesti. Epämiellyttävät sävärit kaikista kammottavalle Yoko Onolle omistetuista rakkauslauluista. Georgella parit hyvät ideat, mutta alati sortumassa pikkusievyyteen ja -näppäryyteen. Hänhän oli kauhean katkera mies, jolla monesti asioissa epäonnea, mutta ehkä ihan ansaitusti. Lennon ja Macca "sortivat" ja Eric Clapton varasti naisen jne. Eihän noista hommista olisi tullut mitään, jos Ringo ei olisi ollut sympaattinen jäbä ja paukutellut vetävää komppia. Nykynäkökulmasta voi olla vaikea ymmärtää yhtyeen merkitystä, mutta pitää päästä anakronian ylitse ja katsoa, missä pisteessä oltiin ennen kuin The Beatles teki työnsä.
Vierailija kirjoitti:
On teillä vaikea elämä kun pitää väkisellä kuunnella musiikkia, josta ei itse tykkää. Itse ainakin kuuntelen vain musiikkia, josta pidän.
Tuo vaatii jo aika paljon aktiivista perehtymistä, joka veisi melkomoisesti aikaa, enkä itse musiikista nykyään enää niin pajon perusta, että jaksaisin sen eteen nähdä niin paljon vaivaa. Kun taas autossa avaat minkä tahansa musiikkia soittavan kanavan, niin törmäät samaan ongelmaan, eli tuutista tulevasta musiikista valtaosa on ihan täyttä paskaa. Radio puhe olikin ratkaisu minulle jonkun aikaa, kunnes pilasivat senkin, ensin lätkäkierroksillaan ja lopullisesti musiikilla. Eli nyt et pääsee sitä paskan musiikin pakkotuputtamista pakoon edes radio Puheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä vaikea elämä kun pitää väkisellä kuunnella musiikkia, josta ei itse tykkää. Itse ainakin kuuntelen vain musiikkia, josta pidän.
Joko et kuuntele ikinä mitään uutta tai sitten huijaat.
Kuuntelen kyllä uusiakin kappaleita, mutta jos huomaan että en pidä siitä, vaihdan kappaletta ja en lisää kyseistä kappaletta soittolistalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään hyvää musiikkia nykyisinkin, se vaan ei myy.
Nyt niitä esimerkkejä!
Florence + The Machine - Grace
M - Tehtaantyttö
Bishop Briggs - Water
Milk & Bone - Deception Bay
ionnalee - JOYMutta en ihmettele jos mikään ei kuulosta hyvältä, koska se on ihan tutkittua että ihmiset ei yleensä enää kolmenkympin lähettyvillä kuuntele mitään uutta musiikkia.
Meinasin itsekin käyttää esimerkkinä Florence and the Machinea ja Bishop Briggsiä. Ne ovat vielä sellaisia mitä soi radiossa. Radion ulkopuolelta sen sijaan löytyy uskomattoman paljon hyviä ja suosittuja artisteja, jotka eivät vain soi Suomen radiokanavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vaatii jo aika paljon aktiivista perehtymistä, joka veisi melkomoisesti aikaa, enkä itse musiikista nykyään enää niin pajon perusta, että jaksaisin sen eteen nähdä niin paljon vaivaa. Kun taas autossa avaat minkä tahansa musiikkia soittavan kanavan, niin törmäät samaan ongelmaan, eli tuutista tulevasta musiikista valtaosa on ihan täyttä paskaa. Radio puhe olikin ratkaisu minulle jonkun aikaa, kunnes pilasivat senkin, ensin lätkäkierroksillaan ja lopullisesti musiikilla. Eli nyt et pääsee sitä paskan musiikin pakkotuputtamista pakoon edes radio Puheessa.
Spotify/Deezer on keksitty, sieltä saat hyvää musiikkia. Ei tarvitse kuunnella radiosta tulevaa kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen kyllä uusiakin kappaleita, mutta jos huomaan että en pidä siitä, vaihdan kappaletta ja en lisää kyseistä kappaletta soittolistalleni.
Siis kuuntelet huonoakin musiikkia kuten muutkin aina välillä mutta leikit ettet kuuntele.
En arvosta ihmisiä, jotka kuuntelevat musiikkia radiosta. Se on kuin telkkarista katsoisi kaikki ohjelmat putkeen.
Radioihmisille musiikki on rytmikästä taustameteliä.
Imagine dragons on hyvä ja Ed Sheeran.
Däni ei koskaan ymmärtänyt, mitä lauloi. Tämän näki ilmeestä.
Vierailija kirjoitti:
No se YleX ja Bassoradio ja muu rokkiradiomusiikki on silkkaa paskaa. Omituista sisäänhengitys ininää ja mul_attijollotusta nuotin vierestä.
Brad Mehldau kirjoitti:
En arvosta ihmisiä, jotka kuuntelevat musiikkia radiosta. Se on kuin telkkarista katsoisi kaikki ohjelmat putkeen.
Radioihmisille musiikki on rytmikästä taustameteliä.
Musiikille on erilaisia käyttötarkoituksia. Lähetysvirrassa on myös se idea, että sitä seuratessa jakaa kokemuksen muiden kanssa ja on siten kosketuksissa muuhun yhteisöön. Yksinäisillä arkistoretkillä obskyyrien artifaktien kanssa ei pääse mukaan kansanliikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Brad Mehldau kirjoitti:
Radioihmisille musiikki on rytmikästä taustameteliä.Musiikille on erilaisia käyttötarkoituksia. Lähetysvirrassa on myös se idea, että sitä seuratessa jakaa kokemuksen muiden kanssa ja on siten kosketuksissa muuhun yhteisöön. Yksinäisillä arkistoretkillä obskyyrien artifaktien kanssa ei pääse mukaan kansanliikkeisiin.
Yhteisöllinen kokemus on mulle käsittämätön asia.
Musiikin kuuntelu on intiimi kokemus, jonka haluan tapahtuvan kotona. Live-tapahtumat ei kiinnosta.
Kyllä niitä jtn löytyy viime vuosilta,esim:
Sia- Chandelier
Rihanna: Russian roulette
Adele: monta upeaa
Amy Winehouse: --II--
..hienoja biisejä hienoilta laulajilta, oon kuitenkin raskaamman musan ystävä. M 50
Vierailija kirjoitti:
Beatlesin ajalta on näihin päiviin säilyneet soittolistoilla vain ne ajan parhaat hitit. Kyllä silloinkin osattiin paskaa musaa tuottaa, mutta ei sitä kukaan viitsi soittaa. Samoin oma aikamme tuottaa kyllä myös klassikkoja, mutta ehkä erotamme ne vasta 50 vuoden päästä, kun suurin osa paskasta on suodattunut pois.
Ysäristä on 20 vuotta ja sieltä on nyt jo monia klassikoita, pääasiassa rokin puolelta.
Jotenkin vaikea kuvitella että viidenkymmen vuoden päästä muistellaan jotain jvg:tä legendaarisena yhtyeenä.
Nykyäänhän vedetään tarkat analyysit kaikesta mikä myy ja koitetaan sitten väsätä lisää samanlaista "menestysreseptiä". Varmaan musiikistakin on erikseen pähkäilty mitä ihmiset kuuntelee eniten ja miksi, siksi kaikki nykymusiikki kuulostaa samalta. Kaupallisuus ja raha pilaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt niitä esimerkkejä!
Lätkäjätkä-Ville ja Eikö Sua Hävetä
Vierailija kirjoitti:
Beatlesin ajalta on näihin päiviin säilyneet soittolistoilla vain ne ajan parhaat hitit. Kyllä silloinkin osattiin paskaa musaa tuottaa, mutta ei sitä kukaan viitsi soittaa. Samoin oma aikamme tuottaa kyllä myös klassikkoja, mutta ehkä erotamme ne vasta 50 vuoden päästä, kun suurin osa paskasta on suodattunut pois.
Meinaat että Cheek,JVG,Anna abreu jne. ovat joskus klassikkoja
Meinaat että Cheek,JVG,Anna abreu jne. ovat joskus klassikkoja
Kai nämä ajattelevat, että niistä tuntemattomista underground-artisteista tulee jonkin tuntemattoman mekanismin kautta kuolemattomia ikoneja. Pitää vain nähdä vaivaa ja kaivaa ne esille.