Kalasataman psykiatrian poliklinikka - kokemuksia?
Onko kenelläkään kokemuksia Helsingin Kalasataman psykiatrian poliklinikasta?
Kaipaisin kokemuksia.
Kommentit (107)
Ainakin lääkäri L. T. on todella huono lääkäri. On kiero ihminen, joka käyttäytyy potilaitaan kohtaan todella p*skamaisesti. Hänellä on myös jokin hirveä tarve päästä astumaan potilaiden varpaille, ilmeisesti pönkittääkseen jotakin omaa itsetuntoaan tai egoaan. Tekee myös jatkuvasti asioita, jotka ovat vastoin potilaan etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Kalasatamasa hoidossa jo puoli toista vuotta. Minua on kohdeltua todella huonosta, lähden sieltä aina itkien pois. Tässä mielentilassa minun on vaikea luottaa itseeni, ehkä ylireagoi, oletin vian olevan minussa. Luettuani teidän kommentit (iso kiitos niistä) huomasin, etten olekaan yliherkkä vaan toiminta sielä on todellakin ala-arvoista: lääkärit kylmiä ja epäammattimaisia, hoitajat välinpitämättömiä, hoito epäjohdonmukainen jne. Olin itsekin vailla hoitosuunnitelmaa yli vuoden ja syynä oli usein henkilökunnan vaihto (joka teki hoidosta päämäärätöntä) tai lääkärille ei saanut aikaa tai asia hoidetaan myöhemmin tai... Pahinta on se, että olen heidän armoilla, ja kun en pääse hoitoon elämä ei ole elämisen arvoinen. En tiedä mitä minun tulisi tehdä kun hoito ei etene, mikään ei hoidu sovitusti, kukaan ei ota vastuuta. On tosi ikävä kuulla, että tekin kärsitte tästä - tämä ei ole oikein.
Olen ollut Kalasatamassa ja sitä edeltävällä poliklinikalla jo useita vuosia ja minulla on hoidosta vastaavanlaisia kokemuksia kuin sinulla.
Kannattaakin miettiä, onko sinulle oikeasti tuollaisesta hoitokontaktista mitään hyötyä. Alan itse olla sillä kannalla, että joskus on parempi, ettei ole hoitoa ollenkaan kuin että on huono hoitokontakti, joka itse asiassa vie omaa vointia vain huonompaan.
Kirjoitit kuitenkin, että tarvitset hoitoa, ja siksi haluankin sanoa sinulle, että sinulla on myös muita hoitopaikkavaihtoehtoja. Se kannattaa muistaa, sinun ei tarvitse olla kiinni tuollaisessa huonossa hoitossa.
Tiesitkö esimerkiksi, että julkisen terveydenhuollon hoitopaikan voi valita itse? Sen voi tehdä ihan vain ilmoittamalla, eikä asiaa pitäisi edes joutua perustelemaan millään tavalla. Voit vaihtaa hoitopaikkaa johonkin toiseen Helsingin sisällä. En tosin tiedä, onko muut julkiset paikat Helsingissä sen parempia, mutta aina voi kuitenkin kokeilla, jos edellisessä paikassa hoito on niin huonoa, ettei siellä kuitenkaan halua olla. Julkisen terveydenhuollon voi valita myös toisen kunnan alueelta, mutta se toki vaatii silloin sen, että kaikki terveydenhuoltopalvelut, esim. hammashoito, siirtyy myös siihen valitsemaasi kuntaan.
En tiedä, millaisen asian takia olet päätynyt ottamaan yhteyttä, mutta kannattaa myös yrittää etsiä muita reittejä, joita pitkin voi löytyä yllättäviä tahoja, jos vain voimasi mitenkään riittävät sellaiseen. Jos sinua on esim. kohdannut jokin kriisitilanne, Helsingin kaupungilla on kriisipäivystys, johon voi soittaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sieltä saa neuvoja akuuttiin tilanteeseen ja sieltä voi saada myös muutaman ajan, jossa akuuttia tilannettasi ja myös eri hoitovaihtoehroja voidaan käydä läpi.
Olen soittanut numeroon muutaman kerran. Joskus puhelimeen vastasi tylyltä kuulostava ihminen, josta tuli olo, etten halua puhua hänen kanssaan ja lopetin puhelun lyhyeen, mutta usein sieltä on vastannut ihmisiä, joilla on ihan eri tason ymmärrys (ja empatia) esim. kriisin kohtaamisesta kuin esim. Kalasatamassa.
Jos oma tilanteesi liittyy mitenkään kriisiin, tuolta voisit saada vinkkejä siitä, miten hoidossasi kannattaisi toimia. (Ovat esim. sanoneet minulle, ettei Kalasatamasta tule olemaan minulle mitään hyötyä.)
Minut on raiskattu ja minua on siitä johtuvista syistä kohdeltu myöhemminkin ala-arvoisesti. Kalasatamassa on lähinnä naureskeltu minulle, jatkettu alistavaa käytöstä, vaikka ymmärtääkseni hoitopaikan pitäisi nimenomaan käyttäytyä ihan toisin. Jotkut henkilökunnasya ovat antaneet myös ymmärtää, että asiat johtuvat minusta, että olen sellainen ja tällainen ja tuollainen, eikä esim. siitä, että joku ihminen, jolla ei itsellään ole ollut kaikki asiat ihan kohdallaan, on tunkeutunut rajojeni yli ilman lupaa.
Minua lähinnä harmittaa, etten lähtenyt tuolta ajoissa pois, vaikka esim. lääkäri vaikutti alusta alkaen hyvin vastemielisesti käyttäytyvältä. Olisin selvinnyt paljon pienemmillä haitoilla, jos olisin ollut vuosia ilman "hoitoa". Ymmärrän kuitenkin, että kaikille tämä ei aina välttämättä ole mahdollista.
Jatkan kommenttiani vielä sen verran, että haluan sanoa sinulle, että sinun ei tarvitse olla tuollaisten armoilla. Se, että ajattelet joutuvasi olemaan heidän armoillaan, ei todennäköisesti johdu siitä, että oikeasti olisit heidän armoillaan, vaan siitä, että he käyttäytyvät ja haluavat saada sinut olemaan heidän armoillaan. Mutta oikeasti et ole. Vaihtoehtoja on kyllä.
Minullekin annettiin pitkään ymmärtää, että olen tämän hoitopaikan armoilla, ja jouduin tekemään asioita, joita en todellakaan olisi halunnut, koska luulin, että olen riippuvainen tästä ja heidän kirjoittamastaan sairaslomasta, joka oli ainoa tuloni. Mutta näinhän se ei ole.
Koko Kalasataman hoito on nykyään jotakin ihmeellistä valtapeliä. Tärkeintä on se, että potilaasta saadaan niskalenkki ja päästään valta-asetelmaan, ei potilaiden aito kohtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lääkäri L. T. on todella huono lääkäri. On kiero ihminen, joka käyttäytyy potilaitaan kohtaan todella p*skamaisesti. Hänellä on myös jokin hirveä tarve päästä astumaan potilaiden varpaille, ilmeisesti pönkittääkseen jotakin omaa itsetuntoaan tai egoaan. Tekee myös jatkuvasti asioita, jotka ovat vastoin potilaan etua.
Minulla on todella hyviä kokemuksia tästä lääkäristä. Hän oikeasti kuuntelee ja arvostaa minua.
Vuosaaressa on ollut mukavia psykkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella hyviä kokemuksia tästä lääkäristä. Hän oikeasti kuuntelee ja arvostaa minua.
Jospa hän hoitaa potilaitaan pärstäkertoimen mukaan. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös todella huonoja kokemuksia kyseisestä lääkäristä. Teki esim. aivan pieleen menneen diagnoosin, on käyttäytynyt halventavasti minua kohtaan, mokannut monia asioita, joissa moka olisi ollut täysin vältettävissä, jos olisi vain vaivautunut kuuntelemaan, mitä sanon ja miksi. Karmaiseva kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vuosaaressa on ollut mukavia psykkareita.
Olen samaa mieltä, Vuosaaressa homma on toiminut erinomaisesti omalla kohdallani. Kalasatamassa saamani hoito oli.. no, kaukana hoidosta. Eniten ahdisti jatkuvasti vaihtuvat lääkärit, jotka eivät olleet yhtään perillä asioistani.. kyllähän te tiedätte, miten siinä käy. Niin, ja psyk. sh, joka kuunteli mieluummin itseään kuin minua. Ja ne ainaiset ajanvarausten siirrot ja perumiset..
Kalasatamassa hoidon taso on erittäin huono ja kyseenalainen potilaiden kannalta.Kovin kiireellisesti apua tarvitsevana en suosittelisi tätä paikkaa, ei voi luottaa, että täältä tulee saamaan mitään hoitoa.Voi käydä pikemminkin päinvastoin.En kyllä suosittele kenellekään, alentavaa kohtelua saavat potilaat osakseen.
Kaiken tämän käsittämättömän huonon toimintatavan takana on täysin väärä lääkärin etiikka.
Itseasiassa samanlaista on ollut Jorvissa jo kymmenen vuotta sitten joilloin monet hyvät psykiatrit irtisanoutuivat kun Jorvin psykiatrian päällikkö Grigori Joffe halusi lanseerata tälläisen robottimaisen ja kylmän tavan kohdella potilaita. Hän on muuten valmistunut siitä samaisesta Pietarin koulusta kuin Kalasataman sadisti.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken tämän käsittämättömän huonon toimintatavan takana on täysin väärä lääkärin etiikka.
Itseasiassa samanlaista on ollut Jorvissa jo kymmenen vuotta sitten joilloin monet hyvät psykiatrit irtisanoutuivat kun Jorvin psykiatrian päällikkö Grigori Joffe halusi lanseerata tälläisen robottimaisen ja kylmän tavan kohdella potilaita. Hän on muuten valmistunut siitä samaisesta Pietarin koulusta kuin Kalasataman sadisti.
Jestas.. mullakin ollut todella töykeä venäläinen lääkäri. En tiedä onko sama henkilö
Siellä on lähinnä koko ajan vaihtuvia erikoistuvia lääkäreitä. Minut uloskirjattiin sieltä pari vuotta sitten, ja tänä keväänä vointini huononi siten, että olin erittäin itsetuhoinen. Yksityinen psykoterapeuttini oli sitä mieltä että aiempi ahdistuneisuusoireiluni oli vaihtunut lähes psykoottiseen tilaan, ja että tarvitsen osastohoitoa, eikä edes psyk poli ole riittävää hoitoa.
Lähete tuli Kalasatamasta bumerangina takaisin, siellä oltiin sitä mieltä että koska mulla on psykoterapia käynnissä, en tarvitse psyk polin hoitoa. Tämä siitä huolimatta, että terapeuttini oli sitä mieltä että psykoterapeuttiset keinot eivät riitä, olen osastokunnossa, ja että lääkitykseni tarvitsee nimenomaan psykiatrin arviota johon ei tk-lääkärin osaaminen riitä tilanteessani, eikä sairaanhoitaja-terapeutti luonnollisestikaan voinut lääkitykselle tehdä mitään.
Minun oli sitten pakko hakeutua yksityiselle psykiatrille.
Olen Kalasataman asiakkaan ensimmäistä kertaa elämässäni. Tiedättekö voiko Kelasta saada tukea yksityisten psykiatrikäyntien korvaamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Olen Kalasataman asiakkaan ensimmäistä kertaa elämässäni. Tiedättekö voiko Kelasta saada tukea yksityisten psykiatrikäyntien korvaamiseksi?
Kelakorvauksen saa, kuten mistä tahansa erikoislääkärikäynnistä. Eihän se montaa euroa toki ole.
Tehkää kanteluita ja muistutuksia
Kaupungille , avoin ja valviraan.
Kalasataman psykiatria on järkyttävä paikka. Rakenteellinen väkivalta on sitä NS hoitoa siellä.
Olin onnellinen kun sinne menin ja lähtiessä olin erittäin vakavasti masentunut. Kolmas sektori sanonut sairaalakunnossa. Ei aikaisemmin koskaan ollut sairaalassa. Eli käytännössä kalasataman psykiatrian poliklinikka tuhosi mielenterveyden täysin.
Kokoajan rakenteellista väkivaltaa ja syytöksiä siitä että vika on minussa.
Työntekijät ei ole itse terveitä.
Kannattaa äänestää jaloillaan .
Aluehallintovirasto on kantelut myös
Niin tyrmistyttävää hoitoa saa täältä osakseen, että parempi pysyä poissa kokonaan ja kärsiä ennemmin.Jo on aikoihin eletty.
Onko kellään malmin psykiatrian poliklinikalta kokemuksia? Itselläni ei ole lähtökohtaisesti mitään positiivista sanottavaa kyseisestä paikasta. Kuulisin mielelläni myös kokemuksia muilta.
Olen ollut Kalasatamassa ja sitä edeltävällä poliklinikalla jo useita vuosia ja minulla on hoidosta vastaavanlaisia kokemuksia kuin sinulla.
Kannattaakin miettiä, onko sinulle oikeasti tuollaisesta hoitokontaktista mitään hyötyä. Alan itse olla sillä kannalla, että joskus on parempi, ettei ole hoitoa ollenkaan kuin että on huono hoitokontakti, joka itse asiassa vie omaa vointia vain huonompaan.
Kirjoitit kuitenkin, että tarvitset hoitoa, ja siksi haluankin sanoa sinulle, että sinulla on myös muita hoitopaikkavaihtoehtoja. Se kannattaa muistaa, sinun ei tarvitse olla kiinni tuollaisessa huonossa hoitossa.
Tiesitkö esimerkiksi, että julkisen terveydenhuollon hoitopaikan voi valita itse? Sen voi tehdä ihan vain ilmoittamalla, eikä asiaa pitäisi edes joutua perustelemaan millään tavalla. Voit vaihtaa hoitopaikkaa johonkin toiseen Helsingin sisällä. En tosin tiedä, onko muut julkiset paikat Helsingissä sen parempia, mutta aina voi kuitenkin kokeilla, jos edellisessä paikassa hoito on niin huonoa, ettei siellä kuitenkaan halua olla. Julkisen terveydenhuollon voi valita myös toisen kunnan alueelta, mutta se toki vaatii silloin sen, että kaikki terveydenhuoltopalvelut, esim. hammashoito, siirtyy myös siihen valitsemaasi kuntaan.
En tiedä, millaisen asian takia olet päätynyt ottamaan yhteyttä, mutta kannattaa myös yrittää etsiä muita reittejä, joita pitkin voi löytyä yllättäviä tahoja, jos vain voimasi mitenkään riittävät sellaiseen. Jos sinua on esim. kohdannut jokin kriisitilanne, Helsingin kaupungilla on kriisipäivystys, johon voi soittaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Sieltä saa neuvoja akuuttiin tilanteeseen ja sieltä voi saada myös muutaman ajan, jossa akuuttia tilannettasi ja myös eri hoitovaihtoehroja voidaan käydä läpi.
Olen soittanut numeroon muutaman kerran. Joskus puhelimeen vastasi tylyltä kuulostava ihminen, josta tuli olo, etten halua puhua hänen kanssaan ja lopetin puhelun lyhyeen, mutta usein sieltä on vastannut ihmisiä, joilla on ihan eri tason ymmärrys (ja empatia) esim. kriisin kohtaamisesta kuin esim. Kalasatamassa.
Jos oma tilanteesi liittyy mitenkään kriisiin, tuolta voisit saada vinkkejä siitä, miten hoidossasi kannattaisi toimia. (Ovat esim. sanoneet minulle, ettei Kalasatamasta tule olemaan minulle mitään hyötyä.)
Minut on raiskattu ja minua on siitä johtuvista syistä kohdeltu myöhemminkin ala-arvoisesti. Kalasatamassa on lähinnä naureskeltu minulle, jatkettu alistavaa käytöstä, vaikka ymmärtääkseni hoitopaikan pitäisi nimenomaan käyttäytyä ihan toisin. Jotkut henkilökunnasya ovat antaneet myös ymmärtää, että asiat johtuvat minusta, että olen sellainen ja tällainen ja tuollainen, eikä esim. siitä, että joku ihminen, jolla ei itsellään ole ollut kaikki asiat ihan kohdallaan, on tunkeutunut rajojeni yli ilman lupaa.
Minua lähinnä harmittaa, etten lähtenyt tuolta ajoissa pois, vaikka esim. lääkäri vaikutti alusta alkaen hyvin vastemielisesti käyttäytyvältä. Olisin selvinnyt paljon pienemmillä haitoilla, jos olisin ollut vuosia ilman "hoitoa". Ymmärrän kuitenkin, että kaikille tämä ei aina välttämättä ole mahdollista.