Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä meneekö mulla kauheen hyvin. Tuntuu että etenen superhitaasti eikä oo sellasta tunnetta että mikään olis hallussa. Ja silti väsyttää jo lukeminen ja lihakset on kipeet kai istumisesta ja stressistä. Aikasemmin tää samanlainen fiilis kroppaan mulle on tullu tuntien siivoamisesta. Että on kyllä aika surkuhupaisaa, kun pääsykoelukeminen on kuitenkin kaukana fyysisesti raskaasta työstä.
Mua myös väsyttää. Ihmettelen kun kukaan muu ei oo täällä tähän mennessä sanonut olevansa yhtään väsynyt vaikka kuulostaa siltä että kaikki opiskelee joka päivä koko päivän :D tsemppiä sulle, kyllä me tähän pystytään, pari viikkoa vaan ja sit ainakin ite kyllä varmaan vaan loikoilen hyvällä omallatunnolla jonkun viikon tekemättä yhtikäs mitään...
Kiitti, samoin sulle. :) Itse oon jostain kumman syystä alkanu haaveilla pyöräilystä, vaikken ees kauheesti tykkää siitä. Ehkä haluaisin vaan päästä vähän kauemmas kotoa jonnekin ulos, kun nyt ei ehdi lähteä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä meneekö mulla kauheen hyvin. Tuntuu että etenen superhitaasti eikä oo sellasta tunnetta että mikään olis hallussa. Ja silti väsyttää jo lukeminen ja lihakset on kipeet kai istumisesta ja stressistä. Aikasemmin tää samanlainen fiilis kroppaan mulle on tullu tuntien siivoamisesta. Että on kyllä aika surkuhupaisaa, kun pääsykoelukeminen on kuitenkin kaukana fyysisesti raskaasta työstä.
Mua myös väsyttää. Ihmettelen kun kukaan muu ei oo täällä tähän mennessä sanonut olevansa yhtään väsynyt vaikka kuulostaa siltä että kaikki opiskelee joka päivä koko päivän :D tsemppiä sulle, kyllä me tähän pystytään, pari viikkoa vaan ja sit ainakin ite kyllä varmaan vaan loikoilen hyvällä omallatunnolla jonkun viikon tekemättä yhtikäs mitään...
Kiitti, samoin sulle. :) Itse oon jostain kumman syystä alkanu haaveilla pyöräilystä, vaikken ees kauheesti tykkää siitä. Ehkä haluaisin vaan päästä vähän kauemmas kotoa jonnekin ulos, kun nyt ei ehdi lähteä minnekään.
Samaistun tohon väsymykseen, mut mulla antaa aina vähän lisäenergiaa ku käyn esim. kävelyllä ulkona ! Kannattaa oikeesti kokeilla vaikka sitä pyöräilyä lukusessioiden välissä, saattaa piristää :)
Mäkin alun 10h lukupäivien jälkeen väsyin ja reilu viikon päästä aineistojen jälkeen tökki kaikki niin pahasti, että pidin hyvällä omallatunnolla päivän pari vapaata. Virkisti kummasti, kun sai tuulettaa aivoja ja tauon jälkeen oli ihana huomata, että ne aiemmin opitut oli kuitenkin jäänyt edes jollain tasolla jo päähän ja moni asia tuntu aukeavan paremmin ja ihan uudella tavalla (itseasiassa olin pari juttua oppinut väärinkin kun ahdistuneena kiireessä päntännyt) ku piti pienen breikin.
Suosittelen, vaikka ite ekoina päivinä kauhistelin niitä, jotka suunnitteli lukevansa vaan työpäivän verran arkisin ja pitää viikonloput täysin vapaana :D Toki jotkut superihmiset varmaan jaksaakin vetää kellonympäriopiskelupäiviä maks parilla vapaalla/kevennetyllä opiskelupäivällä pääsykokeeseen asti, mut ite huomasin, että oma oppiminen tehostuu, kun käy välillä kurkkaamassa pääsykoekuplan ulkopuolistakin elämää lukemisen lomassa!
en ymmärrä taulukkoa 2 tossa urheilija-aineistossa. haluisko joku avata että miten tuota kuuluisi lukea?
Onko teistä, jotka olette aiemminkin hakeneet, kukaan ehtinyt tekemään kokeessa kaikkia tehtäviä?
Taulukosta 2: googleta multinomiaalinen regressioanalyysi, niin saat apua. Tuollaisen taulukon lukemista ei ole opetettu, niin tuskin sitä kokeessakaan pitää tehdä.
Viime vuonna koko koe oli mahdollista ehtiä tehdä kokonaan (kokeessa olleiden kertomusten perusteella tai ainakin niin, että 1.2 jäi tekemättä. Aikasempien vuosien kokeet on kuulemma tehty sillä periaatteella, ettei kaikkia ole tarkoitus ehtiä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki yliopistoalat ovat naisvaltaisia tai naisvaltaistuneet mieletöntä kyytiä, esim. lääkis.
Lähinnä vain teknisellä puolella ml. luonnontieteen pl. kemia, on miesvaltaista.
Pojilla käy hyvä flaksi yliopistossa (jos niin haluavat). :D
n 60 % naisia lääkikseen pääsee, mitä enemmän laskuja niin sen paremin pojat pääsee.
Vakavassa oli viime vuonna artikkeli, jossa oli noita riskisuhteita. Ja piti tulkita kokeessa. Eikä Vakavaan kuulu ollenkaan tilastoa pohjatietona.
Tietenkin jokainen aineistoon kuuluva taulukko täytyy osata tulkita!
Itselläkin vain 3 artikkelista alleviivaukset ja muistiinpanot tehtynä, tänään aloitin neljättä. Fiilikset vaihteele edelleen koko ajan ja tänään oli pakko nähdä muutama tunti paria ihmistä, koska tuntui, että muuten lahoaa pää neljän seinän sisällä. Ja kyllä, väsymystä on jo täälläkin - tai ainakin koko yläkroppa on aivan jumissa, kun tää opiskeluergonomia ei taida olla paras mahdollinen, enkä muista venytellä. Tuntuu myös, ettei vielä ole semmosta täydellistä kuvaa tai ymmärrystä artikkeleista, joten ahdistaa se, että aikaa kuluu koko ajan ja reilun parin viikon päästä on jo pääsykoe.
Mua pelottaa ihan tyhmän paljon se, että pääsykoetta edeltävänä yönä en saa nukuttua (mulle äärimmäisen tyypillistä jos jännittää :( ) tai että saan just sillon migreenin (pari kertaa kuukaudessa niistä kärsin) tai että tuun kipeeks kun en oo vielä kevätflunssaa sairastanut :D *koputtaa puuta*...
Mä olin 2018 yhteisvalinnan kokeessa tosi vähän nukkuneena ja 2017 kunnon flunssassa, niistin vaan siellä. 2016 vatsa meni sekaisin, mutta onneks vasta kokeen jälkeen. 2015 kokeessa ei ollut terveydessä mitään valittamista, mut sillon en ymmärtänyt tilastosta vielä yhtään mitään. Tuskinpa oma sisäänpääsemättömyys noista fyysisistä ongelmista kiinni on ollut, mut jospa tää nyt vaikka ois senkin osalta suotuisa vuosi...
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 2018 yhteisvalinnan kokeessa tosi vähän nukkuneena ja 2017 kunnon flunssassa, niistin vaan siellä. 2016 vatsa meni sekaisin, mutta onneks vasta kokeen jälkeen. 2015 kokeessa ei ollut terveydessä mitään valittamista, mut sillon en ymmärtänyt tilastosta vielä yhtään mitään. Tuskinpa oma sisäänpääsemättömyys noista fyysisistä ongelmista kiinni on ollut, mut jospa tää nyt vaikka ois senkin osalta suotuisa vuosi...
Toivottavasti on! Ootko muuten jäänyt kuinka kauas sisäänpääsystä?
Kiinnostaa kyllä paljon, että miten toi koeajan lyheneminen tunnilla tulee näkymään kokeessa. Jotain helpotusta tiedossa, tai sitten halutaankin vielä enemmän karsia jengiä aikapaineiden siedon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on! Ootko muuten jäänyt kuinka kauas sisäänpääsystä?
Paras tulos oli joku varasija 200. En tosin koe että olisin vielä kertaakaan saanut itseäni lukemaan täysillä tai laskenut tarpeeksi tilastoa. Nyt oon lukenut niin paljon kuin jaksan materiaalin julkaisusta asti, mutta epäilyttää onko mulla vieläkään mitään mahdollisuuksia tilaston kanssa. Olisi varmaan pitänyt tajuta hakea alusta asti vaikka Joensuuhun niin voisin ollakin jo siellä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä, jotka olette aiemminkin hakeneet, kukaan ehtinyt tekemään kokeessa kaikkia tehtäviä?
Kyllä sitä aikaa aina on jäänyt kaipaamaan enemmän. Olen ehtinyt tehdä joka kerralla (3) kaikki tehtävät, mutta laadun kustannuksella. Viime vuonna taisin olla n. 10. varasijalla. Toivottavasti tänä vuonna sisään!
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa ihan tyhmän paljon se, että pääsykoetta edeltävänä yönä en saa nukuttua (mulle äärimmäisen tyypillistä jos jännittää :( ) tai että saan just sillon migreenin (pari kertaa kuukaudessa niistä kärsin) tai että tuun kipeeks kun en oo vielä kevätflunssaa sairastanut :D *koputtaa puuta*...
Mulla on suurin pelko just että en saa nukuttua edellisenä yönä! Nukun yleensä huonosti jos jotain erikoista/jännittävää tiedossa seuraavana päivänä. Onneksi oon nyt harjoitellut meditointia niin jospa siitä ois apua rentoutumiseen. Suosittelen sitä kyllä muillekin jos on vähääkään taipumusta unettomuuteen. Meditointi päivittäin parantaa myös oppimista.
Hei kanssasisaret ja -veljet! Olisiko mahdollista listata yhteen kaikki virheet tai epäloogisuudet aineistoissa, jotka liittyvät lukuihin? Olisi helpompi kaikkien nähdä missä kohtaa kannattaa olla varuillaan, kun tekstissä sanotaan yhtä ja taulukon luvuissa toista!
Vierailija kirjoitti:
Yksi lyhyt tehtävä jäi tekemättä. Käytin ajan kyllä huonosti ja sohlailin logiikkatehtävässä kun ei älli siihen riittänyt. Ja en päässyt mut ei se mahdottoman kauas jäänyt.
Aika paljon eväitä jotkut ottamassa. Koeaika oli muuten viime vuonna 5h ja nyt 4h eli jos samanlainen koe niin haastavaa tehdä kaikki aineistotehtävät missä lasketaan ja joutuu kääntelemään papereita jatkuvasti. Tai sitten tilaston osuus vähentyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä aikaa aina on jäänyt kaipaamaan enemmän. Olen ehtinyt tehdä joka kerralla (3) kaikki tehtävät, mutta laadun kustannuksella. Viime vuonna taisin olla n. 10. varasijalla. Toivottavasti tänä vuonna sisään!
Huhhuh :o Joo, tänä vuonna kannattaa ehkä vihdoin käyttää eri tekniikkaa, jos virheitä tulee paljon. Riippuu toki kokeesta.