Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
81/5687 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kiva tehdä joku whatsapp-ryhmä, johon voitaisiin kaikki tulla nyt kun valintakoe on varmaan kaikille sama.

Taidanpa uusia pari yo-koetta keväällä nyt kun tässä on paljon aikaa, mikäli vasta 9.4 tulee materiaalit. Psyka mulla on E sekä äidinkieli ja pitkä enkku M. Pitkä matikka sen sijaan B, joka on aivan paska. Kaikki kaverit vaan sanoo, että pitäis korottaa, mutta jotenkin en vaan yksinkertaisesti jaksa. Jos en saakaan korotettua, se on hukkaan heitettyä aikaa.

Välillä tulee oikein semmonen raivostuttava olo, kun ei tänä keväänä päässyt.

Psykalle vois tulla avoimen väylä, että pitäis suorittaa esim. perus ja aineopinnot sekä joku lyhyt sivuaine mutta siinäkin menee oikeesti helvetin kauan, joku 1-2 vuotta tehdä ne.

Haluan vaan päästä muuttamaan pois ja alottaa oman elämän ja yliopiston. Vihaan kotona asumista kaksikymppisenä...

Vierailija
82/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jännä, miten monet miettii psykan opintoja siltä kantilta että mihin työllistyy. Itselleni on lähinnä paskan hailee tällä hetkellä että mitä joskus voin tehdä työkseni, haluan opiskelemaan psykaa ihan silkasta oppimisen ilosta, janoan tietoa ja haluan ymmärtää, enkä siksi että tietäisin että haluan terapeutiksi tms.

T. tuleva psykan fuksi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ! Täällä kirjottelee Helsinkiin toistamiseen hakeva, joka myös aika skeptisenä on lueskellut tätä Turun dia-juttua.

Kiinnostaa missä yhteydessä ja mille kohderyhmälle tämä dia on esitetty? En löytänyt Turun yliopiston nettisivuilta kyseistä diaa vaikka luulisi sieltä tällaiset pääsykoevaatimukset löytyvän.

Tuossa tekstissä ei suoranaisesti ole kyllä sanottu ettei tilastokirjaa olisi materiaalina, ja sanotaanhan siellä tosiaan että tilastollista osaamista tarvitaan. Jostain kai sitä on siis opiskeltava?

Tuon diatekstin mukaan koeaikaa lyhennettäisiin myös tunnilla, mikä ei mielestäni käy järkeen varsinkaan jos kokeessa jaetaan lisää opiskeltavaa materiaalia.

Ja mitä tähän tilastoon vielä tulee niin valmennuskurssien järjestäjillä on jo myynnissä tilaston valmennuskurssit. Olisipa nolo homma heille myydä kalliilla tarpeettomia kursseja..

No lokakuuta odotellessa.. 😏

Vierailija
84/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annenna kirjoitti:

Hei ! Täällä kirjottelee Helsinkiin toistamiseen hakeva, joka myös aika skeptisenä on lueskellut tätä Turun dia-juttua.

Kiinnostaa missä yhteydessä ja mille kohderyhmälle tämä dia on esitetty? En löytänyt Turun yliopiston nettisivuilta kyseistä diaa vaikka luulisi sieltä tällaiset pääsykoevaatimukset löytyvän.

Tuossa tekstissä ei suoranaisesti ole kyllä sanottu ettei tilastokirjaa olisi materiaalina, ja sanotaanhan siellä tosiaan että tilastollista osaamista tarvitaan. Jostain kai sitä on siis opiskeltava?

Tuon diatekstin mukaan koeaikaa lyhennettäisiin myös tunnilla, mikä ei mielestäni käy järkeen varsinkaan jos kokeessa jaetaan lisää opiskeltavaa materiaalia.

Ja mitä tähän tilastoon vielä tulee niin valmennuskurssien järjestäjillä on jo myynnissä tilaston valmennuskurssit. Olisipa nolo homma heille myydä kalliilla tarpeettomia kursseja..

Mä kysyin valmennuskeskukselta, että mitä jos kokeet muuttuvat. He sanoivat, että heillä ei ole vielä mitään tietoa kyseisestä asiasta, mutta siinä kohtaa jos materiaalit muuttuvat, he myös muuttavat omia materiaalejaan. Jännä kyllä nähdä, mitä kädenojennusta tekevät niille, jotka ovat jo materiaalinsa ostaneet ensi vuotta ajatellen.

Vierailija
85/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annenna kirjoitti:

Jeps. Ei siinä diassa mitenkään väitetä, ettei mitään tilaston kirjaa tulisi. Toisaalta lääkikseen ei enää aikoihin kai myöskään ole ollut mitään tiettyä kirjaa, vaan lukion oppimäärä bilsaa, kemiaa, matikkaa... Teoriassa vois olla psykassakin niin, että lukion tilastomatikan kurssin asiat pitäis olla hallussa. Tätä en tosin itse usko, luulen, että joku tilaston kirja tulee. Mutta kyllä koe tulee muuttumaan, kun aikaa on lyhennetty. J:kylän ja Joensuun kokeet olleet aiemmin kai just kolmetuntisia? Hmm. 🤔

Vierailija
86/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en epäile dian aitoutta, sillä samanlaisia dioja löytyy utu:n sivuilta liittyen OHA-foorumiin ja valintakoeuudistukseen.

Vierailija
87/5687 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö linkata sieltä kohdan mistä diat löytyy?

Vierailija
88/5687 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällasen löysin, joka on mun mielestä samankaltainen tuon edellisen kanssa. https://www.utu.fi/fi/Opiskelu/tule-tutustumaan/Documents/UTU_infotilai…

Vierailija
89/5687 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällasen löysin, joka on mun mielestä samankaltainen tuon edellisen kanssa. https://www.utu.fi/fi/Opiskelu/tule-tutustumaan/Documents/UTU_infotilai…

No eihän tuossa lue mitään psykologian 2019 valintakokeesta tai materiaaleista...

Lopussa lukee vain, että vuonna 2019 EI TULE SUURIA MUUTOKSIA.

Vierailija
90/5687 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin puhutaan vuodesta 2020, ei 2019

Vierailija
91/5687 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä vouhotusta. Missään en ole nähnyt lukevan, että valintakoe muuttuisi radikaalisti tai että tilastokirja poistuisi ennakkomateriaaleista. Sekottaako porukka nyt vuodet 2019 ja 2020 keskenään?

Vierailija
92/5687 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä vouhotusta. Missään en ole nähnyt lukevan, että valintakoe muuttuisi radikaalisti tai että tilastokirja poistuisi ennakkomateriaaleista. Sekottaako porukka nyt vuodet 2019 ja 2020 keskenään?

Turun yliopiston diaesityksessä mainittiin. Myös Jyväskylän opiskelijoille kerrottiin, että soveltuvuuskoe poistuu. Joensuussa kesällä tehdyissä suunnitelmissa mainittiin psykan osalta 2019 valintakoeyhteistyö.

Olen erittäin varma, että kokeet muuttuvat tavalla tai toisella.

Vierailija
93/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse hakenut nyt kaksi kertaa. Ylioppilaaksi valmistuin vuonna 2016 ja silloin hain ekaa kertaa, mutta vasta tänä vuonna hain oikeesti tosissani. Eli siinä oli se yksi vuosi välissä (jonka ajan kylläkin olin töissä). Tänä vuonna jäin kyllä varasijalle, mutta todella kauas, eli en ois päässyt sisään, vaikka joku ois ollut ottamatta opiskelupaikkaansa vastaan.. Kiukuttaahan se, kun kuitenkin tein niin paljon töitä :( Noh, ensvuonna taas uusi yritys. Oon henkisesti varautunut siihen, että Joensuun materiaalit vaihtuu - haen siis ensisijaisesti Joensuuhun, mutta myös ainakin Jyväskylään - koska ne on olleet jo ainakin vuodesta 2016 samat, psykologian osalta siis. Toisaalta toivon, ettei vaihtuis, koska ei hirveesti kiinnostais opetella taas uutta kokonaisuutta ulkoa ja arvuutella, että mitähän kieroa ne mahtaa sit kokeessa kysyä. Mut oon melko varma, että ne vaihtuu ja ei sit auta, kun vaan päntätä ihan tosi paljon. Kyllähän sekin syö vähän motivaatiota, että epäonnistuin tänä vuonna, vaikka tein kaikkeni. Mielestäni tän vuoden Joensuun koe oli jotenkin todella outo ja vaikea. Kysyttiin paljon prosenttilukuja (joita en ollut opetellut hyvin) ja sellaisia epäolennaisia asioita. Jotenkin oletin, että ois kysytty paljon tärkeämpiä asioita, eikä vaan testattu ulkoa opettelemisen taitoa, vaikka tiedän senkin, että pääsykokeissa on yleensä se ikävä puoli, että siinä kysytään tosi tarkkojakin asioita ja sellaisia, jotka on vaan pitänyt opetella ulkoa.

Vierailija
94/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varasija "mahdoton" kirjoitti:

Oon itse hakenut nyt kaksi kertaa. Ylioppilaaksi valmistuin vuonna 2016 ja silloin hain ekaa kertaa, mutta vasta tänä vuonna hain oikeesti tosissani. Eli siinä oli se yksi vuosi välissä (jonka ajan kylläkin olin töissä). Tänä vuonna jäin kyllä varasijalle, mutta todella kauas, eli en ois päässyt sisään, vaikka joku ois ollut ottamatta opiskelupaikkaansa vastaan.. Kiukuttaahan se, kun kuitenkin tein niin paljon töitä :( Noh, ensvuonna taas uusi yritys. Oon henkisesti varautunut siihen, että Joensuun materiaalit vaihtuu - haen siis ensisijaisesti Joensuuhun, mutta myös ainakin Jyväskylään - koska ne on olleet jo ainakin vuodesta 2016 samat, psykologian osalta siis. Toisaalta toivon, ettei vaihtuis, koska ei hirveesti kiinnostais opetella taas uutta kokonaisuutta ulkoa ja arvuutella, että mitähän kieroa ne mahtaa sit kokeessa kysyä. Mut oon melko varma, että ne vaihtuu ja ei sit auta, kun vaan päntätä ihan tosi paljon. Kyllähän sekin syö vähän motivaatiota, että epäonnistuin tänä vuonna, vaikka tein kaikkeni. Mielestäni tän vuoden Joensuun koe oli jotenkin todella outo ja vaikea. Kysyttiin paljon prosenttilukuja (joita en ollut opetellut hyvin) ja sellaisia epäolennaisia asioita. Jotenkin oletin, että ois kysytty paljon tärkeämpiä asioita, eikä vaan testattu ulkoa opettelemisen taitoa, vaikka tiedän senkin, että pääsykokeissa on yleensä se ikävä puoli, että siinä kysytään tosi tarkkojakin asioita ja sellaisia, jotka on vaan pitänyt opetella ulkoa.

Kuinka monen pisteen päähän jäit? Itsekin olin Joensuun kokeessa, mutta pääsin sisään. Taisin jättää vastaamatta kaikkiin niihin prosenttikysymyksiin paitsi yhteen, jonka tiesin. Tilastostakin oli vaikeita kysymyksiä, jotka piti päätellä. Tilasto-osuudesta taisin myös jättää yhden tyhjäksi. Kuitekin hyvät yo-pisteet, joita minulla oli 73, pelastivat ja pääsin yhteispisteillä. Koekiintiöstä jäin 0,33 pisteen päähän.

Vierailija
95/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes kunnolla muista, paljonko sain kokeista pisteitä (koska en halunnut tarkistaa kovin tarkasti, kun tulokset julkaistiin), mut luulen, että kaikkiin kysymyksiin vastaaminen koitui kohtalokseni. Päätin vastata kaikkiin, vaikken tiennytkään moniin kysymyksiin varmaa vastausta ja näin sit sain paljon miinuspisteitä :/ Jäin varasijale 150., eli tooodella kauas.. Kuitenkin silloin 2016 en jäänyt edes varasijalle, joten koetan ajatella sen niin, että ensvuotta varten miun pitää raivata tieni 150 hakijan yli. Toki koe on taas erilainen, mut kehittelen aina tällasia tsemppareita :D Miun yo-arvosanoilla ei kovin pitkälle pötkitä, mut käyn enskeväänä korottamassa ainakin terveystietoa ja psykologiaa ja nyt oon aikuislukion kursseilla.

Vierailija
96/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan ainahan valintakoemateriaalit voi muuttua, sehän se pointti on siinä että ne julkaistaan joka vuosi erikseen? Jos ne eivät muuttuisi, niin silloin tuskin olisi mitään valintaperusteiden julkaisupäiviä... Eli aina on mahdollisuus materiaalin muuttumiseen ja siten myös kokeen muuttumiseen annetun materiaalin mukaan. Aina on myös mahdollista, että materiaalien julkaisuaika muuttuu: itse olen aika voimakkaastikin sen kannalla, että on kaikille tasa-arvoista, että materiaalit julkaistaan huhtikuussa. Tästä hyötyy esimerkiksi abit, kun monesti ovat jääneet pidempään tilastoa lukeneiden varjoon, kun ovat keskittyneet kirjoituksiin. 

Myös ne, jotka pohtii miksi kokeessa vaaditaan tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämistä. Todennäköisesti tähän siis vaaditaan lukion tilaston pohja, ja ymmärrettävistä syistä tätä vaaditaankin, koska usein näissä artikkeleissa on ollut tilastollisia lukuja, joista ei välttämättä ymmärrä paljoa. Voi myös olla, että jokin tästä valintakirjallisuuden materiaalista tarjoaa yhteenvedon tavallisimmista tilastollisista menetelmistä, tässä diassa kuitenkin puhuttiin valintakoemateriaalista, ei artikkeleista. 

Lisäksi onhan esim. tämänkin vuoden kokeessa annettu taulukoita ja pitkiä selostuksia tutkimustilanteesta, joten en näe miksi nyt kauhistutte kuin ette olisi ennen nähneet kokeessa jaettavaa materiaalia.

Vierailija
97/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan ainahan valintakoemateriaalit voi muuttua, sehän se pointti on siinä että ne julkaistaan joka vuosi erikseen? Jos ne eivät muuttuisi, niin silloin tuskin olisi mitään valintaperusteiden julkaisupäiviä... Eli aina on mahdollisuus materiaalin muuttumiseen ja siten myös kokeen muuttumiseen annetun materiaalin mukaan. Aina on myös mahdollista, että materiaalien julkaisuaika muuttuu: itse olen aika voimakkaastikin sen kannalla, että on kaikille tasa-arvoista, että materiaalit julkaistaan huhtikuussa. Tästä hyötyy esimerkiksi abit, kun monesti ovat jääneet pidempään tilastoa lukeneiden varjoon, kun ovat keskittyneet kirjoituksiin. 

Myös ne, jotka pohtii miksi kokeessa vaaditaan tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämistä. Todennäköisesti tähän siis vaaditaan lukion tilaston pohja, ja ymmärrettävistä syistä tätä vaaditaankin, koska usein näissä artikkeleissa on ollut tilastollisia lukuja, joista ei välttämättä ymmärrä paljoa. Voi myös olla, että jokin tästä valintakirjallisuuden materiaalista tarjoaa yhteenvedon tavallisimmista tilastollisista menetelmistä, tässä diassa kuitenkin puhuttiin valintakoemateriaalista, ei artikkeleista. 

Lisäksi onhan esim. tämänkin vuoden kokeessa annettu taulukoita ja pitkiä selostuksia tutkimustilanteesta, joten en näe miksi nyt kauhistutte kuin ette olisi ennen nähneet kokeessa jaettavaa materiaalia.

Tämän vuoden htt-kokeessa joo, mutta ei Jyväskylän tai Joensuun kokeissa. Itsellä, ja veikkaan että monella muullakin, paniikki johtuu just siitä, että pitäis ens keväänä mahdollisesti osata soveltaa sitä tilastoa oikein toden teolla, kun ennen on jkl ja jns kokeissa pärjännyt melko alkeellisilla matikan taidoilla.

Vierailija
98/5687 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin tänään ystäväni kanssa, joka opiskelee psykologiaa Joensuussa, pääsi sisälle viime vuonna. Ja hän sanoi, että ainakin Joensuun kokeessa tilastotieteellä tulee olemaan koko ajan vain suurempi painotus.

Vierailija
99/5687 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tilastotieteen painoarvo kokeessa nousee, mutta moni väittää vuoren varmasti, ettei tilaston oppikirja kuulu valintakoemateriaaliin :DDD jokin ei nyt täsmää...

Vierailija
100/5687 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin, tilastotieteen painoarvo kokeessa nousee, mutta moni väittää vuoren varmasti, ettei tilaston oppikirja kuulu valintakoemateriaaliin :DDD jokin ei nyt täsmää...

Kokeessa voidaan jakaa erilaisia taulukoita, kaavoja, tunnuslukuja, kuvaajia tai muita materiaaleja. Esimerkiksi he voisivat antaa monta regressiokuvaajaa, joista pitäisi tulkita esimerkiksi millä kuvaajalla on paras selitysaste ja selitysasteen kaavan he voisivat antaa kokeen loppuun liitettävään kaavataulukkoon. Tässä siis pitäisi hoksata tulkita korrelaation voimakkuuksia, sillä selitysaste on korrelaation neliö.

Esimerkiksi logopedian pääsykokeen ensimmäinen tehtävä tänä keväänä oli juuri kuvaajien tulkintaa eikä pääsykoekirjoja kokeeseen ollut.