Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
41/5687 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää diaesitys homma on? Olen pudonnut kärryiltä D:

Vierailija
42/5687 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh, mäkin hain viime keväänä Joensuuhun, perseelleenhän se meni ja jäin noin 40. varasijalle. Olin jo valmistautunut, että saan tän talven kulumaan lukemiseen niin eipä sitten... En enää edes tiedä huvittaako hakea, sen dian perusteella mulla ei tule äly riittämään kokeeseen, oon tosi huono "oivaltamaan" asioita kuten siellä luki... 

Harmittaa, kk on tosi lyhyt aika, ei mulla siinä ajassa jää mitään mieleen D: Jos siellä on montakymmentä sivua tieteellistä tekstiä niin morjensta vaan, sehän on jo muutama sivu per päivä siis opittava... Meni kyllä hommasta maku, mulla kans niin huonot paperit, että sisään olisi päästävä kokeella kaikkialle :/

Ollaan samassa veneessä. Mua ärsyttää niin pirusti, että en päässyt tänä keväänä ennen tätä uudistusta. Tein älyttömän tyhmiä virheitä kokeessa ja arvasin liian monta, vaikka olisi pitäntt jättää vaan tyhjäksi. Jäinpä sitten joku varasija 50.

Mä en yhtään tykkää, että siellä kokeessa jaetaan jotain aineistoa ja materiaalia, kun haluaisin näyttää motivaation ihan valintakoekirjojen kautta. Oon ihan pihalla, jos siellä on paljon jotain taulukoita ja kaavoja ja isoja tehtävänantoja ja varmaan panikoin, että mistä alotan ja kerkiänkö vastaan kaikkiin. Helvetti.

Ja varsinkin nyt, kun kaikki Tampereen, Turun ja Helsingin sekä Jyväskylän hakijat voivat laittaa viimeiseksi hakutoiveeksi Joensuun, niin hakijamäärä Joensuuhun varmasti kasvaa. Pitäisi sitten päästä siihen alle 20 henkilön koekiintiöön. Ihan utopistista mulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/5687 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argh, mäkin hain viime keväänä Joensuuhun, perseelleenhän se meni ja jäin noin 40. varasijalle. Olin jo valmistautunut, että saan tän talven kulumaan lukemiseen niin eipä sitten... En enää edes tiedä huvittaako hakea, sen dian perusteella mulla ei tule äly riittämään kokeeseen, oon tosi huono "oivaltamaan" asioita kuten siellä luki... 

Harmittaa, kk on tosi lyhyt aika, ei mulla siinä ajassa jää mitään mieleen D: Jos siellä on montakymmentä sivua tieteellistä tekstiä niin morjensta vaan, sehän on jo muutama sivu per päivä siis opittava... Meni kyllä hommasta maku, mulla kans niin huonot paperit, että sisään olisi päästävä kokeella kaikkialle :/

Ollaan samassa veneessä. Mua ärsyttää niin pirusti, että en päässyt tänä keväänä ennen tätä uudistusta. Tein älyttömän tyhmiä virheitä kokeessa ja arvasin liian monta, vaikka olisi pitäntt jättää vaan tyhjäksi. Jäinpä sitten joku varasija 50.

Mä en yhtään tykkää, että siellä kokeessa jaetaan jotain aineistoa ja materiaalia, kun haluaisin näyttää motivaation ihan valintakoekirjojen kautta. Oon ihan pihalla, jos siellä on paljon jotain taulukoita ja kaavoja ja isoja tehtävänantoja ja varmaan panikoin, että mistä alotan ja kerkiänkö vastaan kaikkiin. Helvetti.

Ja varsinkin nyt, kun kaikki Tampereen, Turun ja Helsingin sekä Jyväskylän hakijat voivat laittaa viimeiseksi hakutoiveeksi Joensuun, niin hakijamäärä Joensuuhun varmasti kasvaa. Pitäisi sitten päästä siihen alle 20 henkilön koekiintiöön. Ihan utopistista mulle.

Joo mä kans luin ihan mukavasti, tottakai siellä sitten kysyttiin niitä asioita joihin en todellakaan ollut valmistautunut ja aloin sitten lätkimään vastauksia kun meni hermot.

Aloin miettimään jo Skotlantiakin, mikään ala ei vaan kiinnosta. Ehkä vielä yritän Joensuuhun kerran, ei mitään haisua minne muualle hakisin kans :/ Mikään sosiologia jne ei nappaa. Tosiaan nyt alkoi mun toinen välivuosi ja kolmatta en halua, pitäis nyt keksiä jotain...

Ois kiva kuulla minne muualle muut hakee!

Vierailija
44/5687 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko todistusvalinta 2019? ja mistä vitusta se valintakoe koostuu jos ei oo tilastokirjaa!?

Vierailija
45/5687 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuleeko todistusvalinta 2019? ja mistä vitusta se valintakoe koostuu jos ei oo tilastokirjaa!?

Tän dian, joka oli jodelissa, mukaan todistusvalinta tulee vasta 2020. Ja ilmeisesti artikkelit ja lisäks mainittiin että koe vaatii tilaston jne osaamista, että tiedä sitten julkaistaanko lisäks joku tilaston kirja vai ei.

Vierailija
46/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelit julkaistaan. Nehän voi kokeessa jakaa esimerkiksi taulukoita, kaavoja ja materiaalia. Vertaa esim. logopedian kokeeseen tänä keväänä, jossa ei ollut mitään valintakoekirjoja.

Luulen, että koe sisältää artikkeliosuuden, tilastollista ajattelua vaativan osuuden sekä sellaisen päättelyosuuden, mikä on yleensä ollut yhteisvalinnan kokeessa viimeinen tehtävä, esim. viime keväänä aivovirtastimulaatiot.

Vierailija
47/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli lähteä Skotlantiin, mutta vähän pelottaa kyllä ajatus siitä. Varsinkin, kun siellä psykan tutkinto on kandi eli 3-4 vuoden bachelors degree ja sen jälkeen vasta jotkut sitten hakee vielä maisteriksi. Jotenkin sekavaa. Täällä Suomessa olisi vaan sata kertaa helpompaa, kun saa oikeuden heti maisteriksi asti ja kaikki on niin peace of cake paitsi se sisäänpääsy D:

Joku kysy täällä, että mitä muita aloja ootte miettinyt. Oon miettinyt vahvasti puheterapeuttia, sosiaalityöntekijää nuorten parissa, sosionomia. Sosionomi voisi olla mielenkiintoinen esim. lastensuojelussa, mutta niiden aivan paska palkka ei houkuttele. Kaverini on juuri valmistunut sosionomi ja bruttopalkka on se 2350.

Sitten oon miettinyt eläintenhoitajaa, mutta niillä ei oo töitä. Erityisopettaja on mun vahvin plan B tähän mennessä.

Vierailija
48/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen kolmatta kertaa Joensuuhun nyt ensi keväänä. Harmittaa vaan, kun tuntuu, että kaikki kaverini pääset kouluihin. Mä olin semmosessa psykalle -whatsapp ryhmässä, jossa oli 5 henkilöä ja kaikki he pääsivät paitsi minä. Se oli aivan helvetin masentavaa.

Jotenkin pitäisi kerätä motivaatio ensi keväälle ja ehkä koittaa uusia yo-kokeita, mutta en tiedä. En oo kirjoittanut matikkaa ja oikeesti 99% hakijoista on sen kirjoittanut ja jos se katsotaan kaikilta, mulla ei oo mitään mahkuja päästä yhteispistekiintiössä.

Pitäis olla optimistinen ja luottaa omaan osaamiseen, mutta nyt tuntuu, että mikään ei edisty ja mahdollinen uusi pääsykoe alentaa mun mahdollisuuksia entistä enemmän. Fiilaako kukaan :(?

Vierailija
49/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen kolmatta kertaa Joensuuhun nyt ensi keväänä. Harmittaa vaan, kun tuntuu, että kaikki kaverini pääset kouluihin. Mä olin semmosessa psykalle -whatsapp ryhmässä, jossa oli 5 henkilöä ja kaikki he pääsivät paitsi minä. Se oli aivan helvetin masentavaa.

Jotenkin pitäisi kerätä motivaatio ensi keväälle ja ehkä koittaa uusia yo-kokeita, mutta en tiedä. En oo kirjoittanut matikkaa ja oikeesti 99% hakijoista on sen kirjoittanut ja jos se katsotaan kaikilta, mulla ei oo mitään mahkuja päästä yhteispistekiintiössä.

Pitäis olla optimistinen ja luottaa omaan osaamiseen, mutta nyt tuntuu, että mikään ei edisty ja mahdollinen uusi pääsykoe alentaa mun mahdollisuuksia entistä enemmän. Fiilaako kukaan :(?

Feel u, kaikki kaverit on jo yliopistossa(ei tosin psykaa lukemassa) ja tuntee itsensä niin epäonnistujaksi varsinkin kun on tottunut siihen että on hyvä koulussa... Ja varsinkin jos nää kokeet nyt muuttuu, niin tuntuu kyllä vähän epäreilulta että aikasempina vuosina on sisään päässy helpommin, jos tää yhteinen koe on siis enemmän htt:n kuin aikaisemman jkl tai jns kokeen tyyppinen. Eniten ärsyttää kuitenkin se, että tiedän useamman tyypin joka pääsi tänä vuonna jkl sovesta läpi vasta toisella yrittämällä, mutta mulla ei semmosta mahdollisuutta ole, kun siitä en ekalla yrittämällä päässyt tänä vuonna läpi.

Vierailija
50/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks sinne nyt ole helpompi päästä sisään jos ei oo valintakoekirjaa? musta kuulostaa siltä että homma olosi helpottumassa

Vierailija
51/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiks sinne nyt ole helpompi päästä sisään jos ei oo valintakoekirjaa? musta kuulostaa siltä että homma olosi helpottumassa

En koe sitä itse näin, varsinkin kun nyt pitää kilpailla esim Jyväskylän paikoista myös niiden kanssa jotka on aiemmin hakenu htt, joilla on luultavasti paljon parempi tilaston soveltamiskyky pohjalla.

Vierailija
52/5687 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelit varmasti säilyy ja mun mielestä pitää olla todella hyvät ongelmanratkaisutaidot ja looginen päätelykyky, jos haluaa tulevasta kokeesta sisään. Pitää siis suoriutua paremmin kuin 95% kokeeseen osallistuneista.

Valmistautuminen ei enää ole sellainen monen kuukauden urakka, mikä vähän helpottaa, mutta tuskin se sisäänpääsy itsessään helpommaksi muuttuu. Oon vaan tosi huono tollasissa tilanteissa, johon ei kauheesti voi etukäteen valmistautua ja kokeessa sitten jaetaan aineistoa ja on vaan muutama tunti aikaa selviytyä siitä. 

Vierailija
53/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun yliopisto oli julkannu diaesityksen ensi vuoden pääsykokeista, jossa oli kerrottu, mm. ettei tilastotieteiden perusteet ole pääsykoekirjana ja artikkelit julkastaa 7.4 joista osa voi olla englanninkielisiä.

Vierailija
54/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan sen vanhan pääsykoekirjan tilalle joku toinen kirja vai onkohan artikkelit ainoa valintakoemateriaali?

Vierailija
55/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity 2019 hakuun, mutta onko kellään mitään käsitystä / tuntumaa paljon tarvitaan yo-kokeesta pisteitä hakuun 2020, jotta pääsisi suoraan todistuksella sisään esim. Tampereelle? Kerta yhteishaku uudistuu ja 60% psykan sekä monen muun alan opiskelijoista valitaan yo-todistuksen perusteella

Vierailija
56/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity 2019 hakuun, mutta onko kellään mitään käsitystä / tuntumaa paljon tarvitaan yo-kokeesta pisteitä hakuun 2020, jotta pääsisi suoraan todistuksella sisään esim. Tampereelle? Kerta yhteishaku uudistuu ja 60% psykan sekä monen muun alan opiskelijoista valitaan yo-todistuksen perusteella

Eipä sitä oikein voi etukäteen tietää, mutta aiemmin tässä keskustelussa joku linkkas tänä vuonna Helsinkiin hakeneiden koepisteitä, jossa näkyi myös hakeneiden yo-pisteet. Siellä näytti ainakin olevan niin monella tosi korkeat yo-pisteet, että sen puolesta vois päätellä että todistusvalinnassa tarvittais melko monta laudaturia sisälle päästäkseen.

Vierailija
57/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun yliopisto oli julkannu diaesityksen ensi vuoden pääsykokeista, jossa oli kerrottu, mm. ettei tilastotieteiden perusteet ole pääsykoekirjana ja artikkelit julkastaa 7.4 joista osa voi olla englanninkielisiä.

Missähän tällainen diaesitys on?

Vierailija
58/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä oikein voi etukäteen tietää, mutta aiemmin tässä keskustelussa joku linkkas tänä vuonna Helsinkiin hakeneiden koepisteitä, jossa näkyi myös hakeneiden yo-pisteet. Siellä näytti ainakin olevan niin monella tosi korkeat yo-pisteet, että sen puolesta vois päätellä että todistusvalinnassa tarvittais melko monta laudaturia sisälle päästäkseen.

Joo, näin on. Selatessani pääsykoetuloksia huomasin myös, että kovia yo-pisteitä löytyi paljon. Eli väittäisin myös, että melkein rivillinen L:iä pitää paperista löytyä, että paikkansa lunastaa siten.

Vierailija
59/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän tällainen diaesitys on?

Toistaiseksi ilmeisesti vaan Helsingin jodelin psykalle-kanavalla on kuva tästä.

Vierailija
60/5687 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näin on. Selatessani pääsykoetuloksia huomasin myös, että kovia yo-pisteitä löytyi paljon. Eli väittäisin myös, että melkein rivillinen L:iä pitää paperista löytyä, että paikkansa lunastaa siten.

Miten pääsit selaamaan pääsykoetuloksia? 😮