Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
61/5687 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin samat mietteet eli pelottaa kyllä nämä uudet kokeet. Etenkin kun oon ajatellut hakea Joensuuhun ja Jyväskylään.

Tavallaan hyvä, että valmistautumiseen ei aikaa tarvitse varata yhtä paljon kuin ennen, koska näin töissäkäyvänä ei ole mahdollistakaan lukea täysipainoisesti kovin pitkää aikaa. Sitten toisaalta mietityttää, että saanko koskaan tuota unelmieni opiskelupaikkaa, koska tällainen yhdessä hetkessä suoritettava päättely- ja ongelmanratkaisu ei ehkä ole se vahvin juttuni. Olen enemmän ajan kanssa prosessoiva ratkaisija, joten kyllä tämä ”oivaltaminen” ajatuksena ahdistaa.

Mulla on taustalla jo yksi tutkinto eli tuntuu, kuin tää oma unelma vaan valuisi käsistä kaikkien uudistusten myötä jotka heikentää meidän suoraan maisterivaiheessa aloittavien asemaa. Aiemmin maisterihaku oli useammassa yliopistossa, sitten tuli ensikertalaiskiintiöt ja nyt hypätään ihan uusiin saappaisiin koemuutoksen myötä. Ahdistavaa.

Vierailija
62/5687 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kans wa-ryhmässä, niinhän se meni, että muut pääsi sisään ja minä en :( Haluaisin Joensuuhun, mutta nyt kyllä iskee epätoivo. Jos joku ei pääse pisteillään esim Helsinkiin niin sitten vaan muuhun kaupunkiin jos riittää, eli käytännössä kaikki taistelee kaikkia vastaan D: 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/5687 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity 2019 hakuun, mutta onko kellään mitään käsitystä / tuntumaa paljon tarvitaan yo-kokeesta pisteitä hakuun 2020, jotta pääsisi suoraan todistuksella sisään esim. Tampereelle? Kerta yhteishaku uudistuu ja 60% psykan sekä monen muun alan opiskelijoista valitaan yo-todistuksen perusteella

Eipä sitä oikein voi etukäteen tietää, mutta aiemmin tässä keskustelussa joku linkkas tänä vuonna Helsinkiin hakeneiden koepisteitä, jossa näkyi myös hakeneiden yo-pisteet. Siellä näytti ainakin olevan niin monella tosi korkeat yo-pisteet, että sen puolesta vois päätellä että todistusvalinnassa tarvittais melko monta laudaturia sisälle päästäkseen.

Joo, näin on. Selatessani pääsykoetuloksia huomasin myös, että kovia yo-pisteitä löytyi paljon. Eli väittäisin myös, että melkein rivillinen L:iä pitää paperista löytyä, että paikkansa lunastaa siten.

Miten pääsit selaamaan pääsykoetuloksia? 😮

Pääsykoetulosten valmistuttua sähköpostissa jaettiin linkki, jota kautta näki kaikkien Helsinkiin hakeneiden pisteet sekä kokeesta että yo-todistuksesta.

Vierailija
64/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kans wa-ryhmässä, niinhän se meni, että muut pääsi sisään ja minä en :( Haluaisin Joensuuhun, mutta nyt kyllä iskee epätoivo. Jos joku ei pääse pisteillään esim Helsinkiin niin sitten vaan muuhun kaupunkiin jos riittää, eli käytännössä kaikki taistelee kaikkia vastaan D: 

Tämä! Mäkin haluisin Joensuuhun koska se on tässä lähellä ja se on ihana pikkukaupunki ja olis oikeesti unelma päästä sinne.

Nyt kun kaikki HTT-hakijat voi laittaa vielä yhdeksi hakukohteeksi Joensuun niin on vähän toivoton olo. Itse oon tosi keskiverto hakija ja huonot yo-paperit. Tässä on usko omaan sisäänpääsyyn kyllä koitoksella. Ja en oo yhtään hyvä missään päättelytehtävissä ja ei oo mitään kokemusta mistään artikkeleiden pänttäämisestä. Meh...

Vierailija
65/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi hakija! Edessä on kolmas hakukerta Jyväskylään. Oon vähän shokissa kun on tottunut pänttäämään sitä tilastoa jo monta vuotta ja nyt sitten ei tarvise. Toiseksi soveltuvuuskoe poistuu joten pelkällä kirjallisella mennään.

Odotan nyt minkälaiset kiintiöt Jyväskylässä on. Aloituspaikkoja on kuitenkin 77 niin montako otetaan yhteispisteillä ja montako koepisteillä? Voisin kuvitella, että vaikka 40 ja 37

Ja oon myös ihan paniikissa sen takia että ensi vuosi on viimeinen vuosi ennen todistusvalintaa ja sitten mä en ainakaan pääse kun yli 1000 kokeeseen osallistujista kilpailee jostain vähän yli 25 koekiintiön paikasta :(

Vierailija
66/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yksi hakija! Edessä on kolmas hakukerta Jyväskylään. Oon vähän shokissa kun on tottunut pänttäämään sitä tilastoa jo monta vuotta ja nyt sitten ei tarvise. Toiseksi soveltuvuuskoe poistuu joten pelkällä kirjallisella mennään.

Odotan nyt minkälaiset kiintiöt Jyväskylässä on. Aloituspaikkoja on kuitenkin 77 niin montako otetaan yhteispisteillä ja montako koepisteillä? Voisin kuvitella, että vaikka 40 ja 37

Ja oon myös ihan paniikissa sen takia että ensi vuosi on viimeinen vuosi ennen todistusvalintaa ja sitten mä en ainakaan pääse kun yli 1000 kokeeseen osallistujista kilpailee jostain vähän yli 25 koekiintiön paikasta :(

Ymmärrän oikein hyvin miltä susta tuntuu. Itsellä kanssa toinen hakukerta edessä ja kaikki selvät suunnitelmat on hajalla. Sellainen tyhjä olo kun ei oikein mitenkään pysty valmistautumaan ennakolta kokeeseen. Pasmat täysin sekaisin. Säilyyköhän ensikertalaiskiintiöt eli pelottaa myös mikä on ei-ensikertalaisten (joihin itse kuulun) asema tässä haussa.

Onhan todistusvalinnan pakko jättää väylää tarpeeksi ei-todistusvalinnan kautta hakeville. Kaikki ei kuitenkaan tule suoraan lukiosta tai ole ensikertalaisia. Tai näin ainakin toivon, että myös muut otetaan jatkossakin huomioon.

Vierailija
67/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity 2019 hakuun, mutta onko kellään mitään käsitystä / tuntumaa paljon tarvitaan yo-kokeesta pisteitä hakuun 2020, jotta pääsisi suoraan todistuksella sisään esim. Tampereelle? Kerta yhteishaku uudistuu ja 60% psykan sekä monen muun alan opiskelijoista valitaan yo-todistuksen perusteella

Eipä sitä oikein voi etukäteen tietää, mutta aiemmin tässä keskustelussa joku linkkas tänä vuonna Helsinkiin hakeneiden koepisteitä, jossa näkyi myös hakeneiden yo-pisteet. Siellä näytti ainakin olevan niin monella tosi korkeat yo-pisteet, että sen puolesta vois päätellä että todistusvalinnassa tarvittais melko monta laudaturia sisälle päästäkseen.

Joo, näin on. Selatessani pääsykoetuloksia huomasin myös, että kovia yo-pisteitä löytyi paljon. Eli väittäisin myös, että melkein rivillinen L:iä pitää paperista löytyä, että paikkansa lunastaa siten.

Pääsykoetulosten valmistuttua sähköpostissa jaettiin linkki, jota kautta näki kaikkien Helsinkiin hakeneiden pisteet sekä kokeesta että yo-todistuksesta.

Täähän on mielenkiintoista! Millai koepisteet jakautuivat, noudattavatko normaalijakaumaa? 🙂

Vierailija
68/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän on mielenkiintoista! Millai koepisteet jakautuivat, noudattavatko normaalijakaumaa? 🙂

Tää linkki on linkattu aiemmin tähän keskusteluun, olisko 26. viesti.

Vierailija
69/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko vuoden 2019 pääsykoe materiaali jo tullut?

Vierailija
70/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iih kirjoitti:

siis onko vuoden 2019 pääsykoe materiaali jo tullut?

Opintopolkuun tulee vasta lokakuun lopussa mutta yhteisvalinta siis tulee eli kaikissa yliopistoissa on yksi ja sama koe ja koe on enemmän aineistopohjainen ja kuukausi ennen koetta julkaistaan artikkelit.

Saa nähdä montako artikkelia on kun 4 viikkoa on aika vähän aikaa. Varmaan pitää viikonloputkin lukee täysipäiväisesti.

Vierailija
71/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on EELEM paperit. Pääseeköhän sellaisilla edes sisälle.

Vierailija
72/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku laittaa vaikka suoraan tekstin siitä diasta tänne? Olis kiva tietää mitä siinä tarkalleen ottaen luki. Aika outoa että saisivat julkaista jo nyt tiedon kun ei ole julkista virallisesti..

Vierailija
73/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-pääsykoemateriaali julkaistaan 9.4.2019 (artikkeleita)

•pääosin suomenkielisiä, mutta voi olla myös englanninkielisiä tekstejä

•myös pääsykokeessa jaetaan/voidaan jakaa lisää materiaalia, taulukoita, kuvia, kaavoja, ym

-kirjallinen pääsykoe järjestetään 7.5.2019 klo 9-13

-pääsykokeen tehtävät edellyttävät valintakoevaatimuksena olevan kirjallisuuden ja kokeessa jaettavan aineiston ymmärtämistä ja soveltamiskykyä, tieteellisen ajattelutavan ja tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämistä, aineistojen tulkintaa sekä päättely- ja oivaltamiskykyä. Valintakokeessa voi olla myös laskemista vaativia tehtäviä. Valintakoevaatimuksena oleva materiaali, joka julkaistaan kuukautta ennen valintakoetta ei ole käytettävissä valintakokeessa.

-sama pääsykoe Tampere, Turku, Helsinki, Jyväskylä, Joensuu

-yksiosainen valintakoe, ei enää erillistä haastattelua ym. Vaihetta

-yo tutkinnosta annettavat pisteet:

Äidinkieli max 33 pistettä 2) ainereaalina tehty psykologia max 34 pistettä 3)matematiikka: pitkä max 36.1 pistettä, lyhyt max 28.3 pistettä 4)muut aineet max 26,5 pistettä (fysiikka, muita aineita esim historia, biologia, kemia, biologia) muu kieli max 28.3

-valinta 2020 yo-tutkinnon perusteella valitaan 60% ja pääsykokeen perusteella 40%

——

Ja itse en saa enää viimeisestä rivistä selvää kun tuo vuotanut kuva on siis otettu vaan näytöltä jossa näkyy dia, mutta käsittääkseni siinä lukee vaan että yhteispiste menetelmä poistuu

Vierailija
74/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuu vuonna 2020 siis

Vierailija
75/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan silmään se diaesitys vaikutti ainakin aika nopeesti kyhätyltä kirjoitusvirheineen, lisäks jotenkin hassua että yo-pisteytys olis yhteispistejonossa sama kun sit todistusvalinnassa 2020. Elättelen toiveita, että kokeet pysyy samanlaisina kun tänä vuonna lokakuuhun asti.

Vierailija
76/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-pääsykoemateriaali julkaistaan 9.4.2019 (artikkeleita)

•pääosin suomenkielisiä, mutta voi olla myös englanninkielisiä tekstejä

•myös pääsykokeessa jaetaan/voidaan jakaa lisää materiaalia, taulukoita, kuvia, kaavoja, ym

-kirjallinen pääsykoe järjestetään 7.5.2019 klo 9-13

-pääsykokeen tehtävät edellyttävät valintakoevaatimuksena olevan kirjallisuuden ja kokeessa jaettavan aineiston ymmärtämistä ja soveltamiskykyä, tieteellisen ajattelutavan ja tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämistä, aineistojen tulkintaa sekä päättely- ja oivaltamiskykyä. Valintakokeessa voi olla myös laskemista vaativia tehtäviä. Valintakoevaatimuksena oleva materiaali, joka julkaistaan kuukautta ennen valintakoetta ei ole käytettävissä valintakokeessa.

-sama pääsykoe Tampere, Turku, Helsinki, Jyväskylä, Joensuu

-yksiosainen valintakoe, ei enää erillistä haastattelua ym. Vaihetta

-yo tutkinnosta annettavat pisteet:

Äidinkieli max 33 pistettä 2) ainereaalina tehty psykologia max 34 pistettä 3)matematiikka: pitkä max 36.1 pistettä, lyhyt max 28.3 pistettä 4)muut aineet max 26,5 pistettä (fysiikka, muita aineita esim historia, biologia, kemia, biologia) muu kieli max 28.3

-valinta 2020 yo-tutkinnon perusteella valitaan 60% ja pääsykokeen perusteella 40%

——

Ja itse en saa enää viimeisestä rivistä selvää kun tuo vuotanut kuva on siis otettu vaan näytöltä jossa näkyy dia, mutta käsittääkseni siinä lukee vaan että yhteispiste menetelmä poistuu

Ok, kiitos sinulle tästä. Ei kai tässä auta kun odotella lokakuuhun, silloin vasta virallisesti tiedoitetaan. Itse olen skeptinen, netissä voi lukea kaikenlaista..

Vierailija
77/5687 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun löytyi tämä ryhmä! Olen aikeissa hakea keväällä. Hain menneenä keväänää ekaa kertaa (HTT), mutta luin vain noin viikon tai pari töiden ohella ja lapsenhoidon ohella. Pääsin ehkä noin puoleen väliin listaa Hesan maisteri hakijoista. Nyt pitäis päästä ihan kärkeen! :) Mulla on jo psykan tutkinnot ulkomailta ja muukin tutkinto. Mietin pitäiskö tehä pitkä matikka tässä iltapuhteiksi. Siihen voi vissiin mennä ihan pelkästään kokeeseenkin, jos on jo yo-tutkinto. Marraskuussa ilmoittautuminen, mutta se pitää kai tehdä jonkun lukion kautta? Onko kellään tietoa? Ja tietääkö joku mihin otan yhteyttä, kun korotin yhden mun arvosanan heti kirjoitusten jälkeen syksyllä (vuosia sitten), mutta se korotettu arvosana ei näy rekisterissä? Mihin siis otan yhteyttä? Lautakuntaan kai. Huomasin ihan sattumalta, kun keväällä hain ja siinä opintoni-sivulla tai jossain se näkyi sillä vanhalla arvosanalla. Työn sekä lapsenhoidon ohella tulen tänäkin vuonna valmistautumaan, mutta ainakin enemmän hyvissä ajoin!

Vierailija
78/5687 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös haen töiden ohella ja kahden lapsen äitinä. Pitänee ottaa keväällä vapaata töistä, jos aikoo oikeasti päästä sisään. Kilpailu on kovaa. Haen maisterihaussa, jos sellainen väylä säilyy. Se nyt lienee selvää, että valintakokeet yhdistyvät.  Tuo diassa oleva teksti kokeen sisällöstä on aivan sama kuin HTT-kokeissa aiemmin...ihmettelen, jos artikkeleiden lisäksi ei tule tilaston kirjaa? Millä ihmeellä otetaan haltuun tilastollisten menetelmien perusteet, jos siihen ei ole kirjaa. Tuskin lukiopohjalta...

Vierailija
79/5687 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa. Koe edellyttää tilastollisten menetelmien perusteiden hallintaa, mutta tilastotiede ei kuulu valintakoekirjallisuuteen? :D Hieman nyt kyllä haiskahtaa tämä juttu.

Vierailija
80/5687 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Mäkin haluisin Joensuuhun koska se on tässä lähellä ja se on ihana pikkukaupunki ja olis oikeesti unelma päästä sinne.

Nyt kun kaikki HTT-hakijat voi laittaa vielä yhdeksi hakukohteeksi Joensuun niin on vähän toivoton olo. Itse oon tosi keskiverto hakija ja huonot yo-paperit. Tässä on usko omaan sisäänpääsyyn kyllä koitoksella. Ja en oo yhtään hyvä missään päättelytehtävissä ja ei oo mitään kokemusta mistään artikkeleiden pänttäämisestä. Meh...

Kuulostat täysin multa! Oon ihan samassa tilanteessa... Olisko sulla intoo mahdollisesti jutella jossain? :)