Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Osaisko joku selittää tyhmälle, että miten se yhteisvalinnan pisteytys oikein toimii? Kiinnostais tietää miten paljon raakapisteitä on tarvittu, että on saanu niillä skaalatuilla pisteillä esim 80p. Se pitää laskea ilmeisesti jollain skaalauskertoimella, mutta mistä semmosen löytää?
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki!
Onpas kiva, kun tällainen ryhmä jo löytyi! 😊
Itselläni suunnitelmissa hakea ensimmäistä kertaa psykologiaa opiskelemaan ensi keväänä.
Tiedättekö konkarit, että voiko samalla hakukerralla hakea sekä maisteri- että kandi+maisteriohjelmiin yhteishaussa?Itsekin kuulun siis vanhempaan osastoon, minulla on yksi aiempi tutkinto ja vuosia työelämää takana. Psykologian perus- & aineopinnot olisi tarkoitus saada avoimessa kasaan ennen hakuaikaa, eli siksi mietin maisteriohjelmaa.
Mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän alkaa puntit tutista, kun koe vaikuttaa todella vaikealta.
Pääseekö moni ilman valmennuskurssia sisään vai onko se todella olennainen erityisesti tilastomatikan rutiinin muodostamiseksi?
Taitaa vaan Joensuussa, Helsingissä ja ehkä Tampereella on suoraan maisterikoulutus mutta se vaatii silti pääsykokeeseen osallistumista. Esim tänä keväänä Joensuuhun suoraan maisterivaiheeseen valittiin 5 hakijaa kun yhteensä heitä oli noin 100. Eli aika kovaa suoriutumista sekin vaatii.
Tottakai ilman valmennuskurssia voi päästä mutta siitä on myös paljon hyötyä. Joensuussa voi hakea vain toiseen eli et voi hakea maisteriin sekä kandi+maisteriin. Muista yliopistoista en tiedä.
Psykologiaa jo opiskelemaan päässeet jotka eivät kuitenkaan halua välttämättä sijoittua psykologeiksi, mulla olisi kysymys: vaikuttaakohan negatiivisesti soveltuvuuskokeiden pistemäärään mikäli ilmaisee intohimoa ja kiinnostusta psykologian alalle mutta kaikkiin muihin tieteenalan soveltamisen ammatteihin (konsultointi, liikennesuunnittelu, kuntoutussuunnittelu yms) perinteisen psykologi-nimikkeen sijaan?
Taisin itse huijata itseäni kun koetin vakuutella olevani soveltuva psykologiksi, mutta alasta en luovu ja kiinnostaisi suuntautua sitten vaikka tutkimukseen, opetukseen tai mihin tahansa psykologiaa hyödyntävään paikkaan.
Kriisi kirjoitti:
Psykologiaa jo opiskelemaan päässeet jotka eivät kuitenkaan halua välttämättä sijoittua psykologeiksi, mulla olisi kysymys: vaikuttaakohan negatiivisesti soveltuvuuskokeiden pistemäärään mikäli ilmaisee intohimoa ja kiinnostusta psykologian alalle mutta kaikkiin muihin tieteenalan soveltamisen ammatteihin (konsultointi, liikennesuunnittelu, kuntoutussuunnittelu yms) perinteisen psykologi-nimikkeen sijaan?
Taisin itse huijata itseäni kun koetin vakuutella olevani soveltuva psykologiksi, mutta alasta en luovu ja kiinnostaisi suuntautua sitten vaikka tutkimukseen, opetukseen tai mihin tahansa psykologiaa hyödyntävään paikkaan.
Tuskin vaikuttaa. Eihän yliopisto voi päättää sitä, mihin psykologian alaan kukin valmistuttuaan suuntautuu. Enemmän on kyse esimerkiksi motivaatiosta ja siitä, että kykenää suoriutumaan yliopisto-opinnoista ja myös toisaalta karsia kaikista neuroottisimmat pois. Ensi keväänä koko soveltuvuuskoe tulee todennäköisesti poistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku selittää tyhmälle, että miten se yhteisvalinnan pisteytys oikein toimii? Kiinnostais tietää miten paljon raakapisteitä on tarvittu, että on saanu niillä skaalatuilla pisteillä esim 80p. Se pitää laskea ilmeisesti jollain skaalauskertoimella, mutta mistä semmosen löytää?
En tiedä, mikä on tämän kevään maksimiraakapistemäärä, joka on saatu. Se löytyy täältä, jos vaan jaksaa etsiä: https://www.helsinki.fi/fi/opiskelu/hakijakohtaiset-pisteet-51916880068
Tuossa on siis kaikkien pisteet. Näkyy myös lähtöpisteet oikealla.
Mutta 80 pistettä tarkoitta, että on saanut 80% siitä pistemäärästä, minkä paras hakija on saanut. Jos esimerkiksi paras hakija on saanut kokeesta 140/150, silloin 80 pistettä olisi 112.
Ensi vuonna haen toista kertaa Joensuuhun ja rukoilen täällä oikeesti varpaat ja sormet ristissä että please Joensuun psyka älä mene yhteisvalintaan! Mulla on niin huonot yo-pisteet että koekiintiö on ainoa vaihtoehto ja mä tiedän, että en pääse siihen 16 hakijan koekiintiöön yhteisvalinnan kokeessa, koska se koe on sata kertaa soveltavampi kuin Joensuun koe nyt. yhyyyyy :(
Ärsyttää kun mulla jäi viime keväänä äidinkielen yo-koe pisteen päähän ällästä, niin jos olisin sen saanut laudaturin, olisin nyt päässyt sisään Joensuuhun. Pää räjähtää kun ajattelee kuinka pienestä asiasta se voi olla kiinni!
Mulla on siis EMMC eli ei mitään hyötyä...
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna haen toista kertaa Joensuuhun ja rukoilen täällä oikeesti varpaat ja sormet ristissä että please Joensuun psyka älä mene yhteisvalintaan! Mulla on niin huonot yo-pisteet että koekiintiö on ainoa vaihtoehto ja mä tiedän, että en pääse siihen 16 hakijan koekiintiöön yhteisvalinnan kokeessa, koska se koe on sata kertaa soveltavampi kuin Joensuun koe nyt. yhyyyyy :(
Ärsyttää kun mulla jäi viime keväänä äidinkielen yo-koe pisteen päähän ällästä, niin jos olisin sen saanut laudaturin, olisin nyt päässyt sisään Joensuuhun. Pää räjähtää kun ajattelee kuinka pienestä asiasta se voi olla kiinni!
Mulla on siis EMMC eli ei mitään hyötyä...
Mulla on sama juttu, toinen yritys Joensuuhun. Tosin tänä keväänä en edes päässyt lähelle, olin joku varasija 50. Harmittaa kun luulin, että olisin paljon lähempänä. Olisi vielä pitänyt suoriutua paremmin kuin noi 50 hakijaa mun edessä. Vois vaikka hieman nostaa aloituspaikkoja Joensuu kun 40 on aika vähän verrattuna esim Jyvyäskylään, jossa lähes 80 hakijaa pääsee.
Ja joo, jos yhteisvalinta tulee, en tiedä mitä teen.
Hei sama täällä, yhdellä paremmalla yo:lla olisin ollut sisällä tänä vuonna..! Ja siis psyka oli 2 pistettä vaille L, matematiikka pisteen vaille L. Raivostuttavan lähellä kaikki.
Muistakaa, että jossittelu ei auta mitään. Siinä kohtaa jos olisittekin saaneet pisteen enemmän ylppäreistä tai pääsykokeesta tai ihan mistä vaan, niin myös muut olisivat mahdollisesti saaneet pisteen enemmän. :) Psykologiaan hakeminen on rankkaa, sillä hakijoita on paljon. Jos se olisi helppoa, kaikki olisi psykologeja! Pääsykokeissa valtaa on rutinoitunut laskeminen/lukeminen sekä nopea suoriutuminen tehtävistä. Useina vuonna hakeneilla on siinä varmasti etua, mutta myös ensimmäistä kertaa hakevat pystyvät ahkeralla lukemisella saavuttamaan hyvän tietotaidon kokeisiin. Itse haen kolmatta kertaa ensi vuonna ja olen huomannut, kuinka paljon olen sisäistänyt asioita viime kokeeseen edelliseen verrattuna. Uutta asiaa on kuitenkin aika vaikeaa sisäistää kaikkea kerralla täydellisesti. Tampere jäi tänä vuonna 0,8 pisteen päähän, mutta tavoite on päästä ensi vuonna kirkkaasti sisään!!
Lisään vielä edelliseen kommenttiin, että tuon 0,8 pistettä olisin saanut kevyesti, kun olisin lukenut yhden tehtävänannon pikkuriikkisen tarkemmin. Nää on näitä, ärsyttää aikansa, mutta virheistä oppii! Myös monilla muilla käy huolimattomuus- ja laskuvirheitä, ja tällaisessa ankarassa karsimisessa se kyllä tiputtaa monet pois opiskelupaikoilta. Eli tarkkuutta vaan kaikkeen tekemiseen! ;)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että jossittelu ei auta mitään. Siinä kohtaa jos olisittekin saaneet pisteen enemmän ylppäreistä tai pääsykokeesta tai ihan mistä vaan, niin myös muut olisivat mahdollisesti saaneet pisteen enemmän. :) Psykologiaan hakeminen on rankkaa, sillä hakijoita on paljon. Jos se olisi helppoa, kaikki olisi psykologeja! Pääsykokeissa valtaa on rutinoitunut laskeminen/lukeminen sekä nopea suoriutuminen tehtävistä. Useina vuonna hakeneilla on siinä varmasti etua, mutta myös ensimmäistä kertaa hakevat pystyvät ahkeralla lukemisella saavuttamaan hyvän tietotaidon kokeisiin. Itse haen kolmatta kertaa ensi vuonna ja olen huomannut, kuinka paljon olen sisäistänyt asioita viime kokeeseen edelliseen verrattuna. Uutta asiaa on kuitenkin aika vaikeaa sisäistää kaikkea kerralla täydellisesti. Tampere jäi tänä vuonna 0,8 pisteen päähän, mutta tavoite on päästä ensi vuonna kirkkaasti sisään!!
Tämä! Itsekin huomasin, kuinka paljon opin ensimmäisestä hakukerrastani. Ensimmäisellä hakukerralla en päässyt edes varasijoille, tänä keväänä varasija 9 ja ensi keväänä sitten sisään! Missään nimessä ei kannata luovuttaa, sillä ainahan sinne joku pääsee ja yli 200 uutta psykan opiskelijaa aloittaa joka vuosi opintonsa.
Siis en oikeesti jaksa odottaa lokakuun loppuun, jotta ensi vuoden pääsykoetiedot tulisi. Enää reilu 7 viikkoa aikaa. Toivottavasti ei tulisi mitään yllätyksiä. Jyväskylä varmaan tulee yhteisvalintaan, sillä yo-pisteytyskin on jo siellä sama kuin yhteisvalinnassa. Ehkä Joensuu voisi jättäytyä pois.
Yhteisvalinta kaikkiin yliopistoihin keväällä 2019 terveisin Helsingin jodelin psykalle-kanava...
Tieto kirinny myös Jyväskylään. Kiitos ja näkemiin, kerään voimia jo nyt ensi kevään koitokseen.
Millaisilla yliopiston paperilla ihmiset hakee? Ihan mielenkiinnosta.
Itse haen ekaa kertaa Tampereelle, ei ensikertalaisena, eli AMK on pohjalla. Toiveena olis tottakai päästä sisään ekalla, mutta saas nähdä, kun ei ole tota lukiopohjaakaan.. Aloitin pänttäämisen jo kesäkuussa, toivoen et pääsykoekirja on sama kuin ennenkin. Ainakin oon tosissani yrittänyt, jos ei sisään pääse.
Onko kellään täällä linkkiä tähän Turun yliopiston diaesitykseen, jossa yhteisvalinnasta mainitaan. Olen vain hieman skeptinen. Miksi Turun yo tekisi aiheesta nyt jo esityksen, vaikka tiedot tulisi julkaista vasta lokuun lopussa?
oon nyt aika shokissa. Artikkelit julkaistaan vasta huhtikuussa ja kk aika lukea. Ei tilastokirjaa. Mitäs tässä nyt oikein pitäisi tehdä? Hajoan.
Argh, mäkin hain viime keväänä Joensuuhun, perseelleenhän se meni ja jäin noin 40. varasijalle. Olin jo valmistautunut, että saan tän talven kulumaan lukemiseen niin eipä sitten... En enää edes tiedä huvittaako hakea, sen dian perusteella mulla ei tule äly riittämään kokeeseen, oon tosi huono "oivaltamaan" asioita kuten siellä luki...
Harmittaa, kk on tosi lyhyt aika, ei mulla siinä ajassa jää mitään mieleen D: Jos siellä on montakymmentä sivua tieteellistä tekstiä niin morjensta vaan, sehän on jo muutama sivu per päivä siis opittava... Meni kyllä hommasta maku, mulla kans niin huonot paperit, että sisään olisi päästävä kokeella kaikkialle :/
Hei kaikki!
Onpas kiva, kun tällainen ryhmä jo löytyi! 😊
Itselläni suunnitelmissa hakea ensimmäistä kertaa psykologiaa opiskelemaan ensi keväänä.
Tiedättekö konkarit, että voiko samalla hakukerralla hakea sekä maisteri- että kandi+maisteriohjelmiin yhteishaussa?
Itsekin kuulun siis vanhempaan osastoon, minulla on yksi aiempi tutkinto ja vuosia työelämää takana. Psykologian perus- & aineopinnot olisi tarkoitus saada avoimessa kasaan ennen hakuaikaa, eli siksi mietin maisteriohjelmaa.
Mitä enemmän aiheeseen perehtyy, sitä enemmän alkaa puntit tutista, kun koe vaikuttaa todella vaikealta.
Pääseekö moni ilman valmennuskurssia sisään vai onko se todella olennainen erityisesti tilastomatikan rutiinin muodostamiseksi?