Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Mä oon ollu eniten pettynyt psykologin palkkaan. Esim hkissä mun palkka on 3320e ja siitä verojen jälkeen jää noin 2200. Työn raskauteen verrattuna palkka on huono.
Mä täällä jo katselen vaihtoehtoisen suunnitelmani hakutietoja (ja tietty sitä lohtupunkkupulloakin tuolla jääkaapissa :D) . On sitten vähän helpompi ottaa tuleva hylky tästä vastaan , kun on jotain suunnitelmaa tulevaisuuden suhteen tehtynä. Psykoterapiatyö kiinnostelee, ja pääseehän siihen muutakin kautta. Joten jos tämä mun 2000 tunnin kevyt (heh) valmistautuminen ei nyt tuota tulosta psykan suhteen, niin jotain kautta aion päästä maaliin. Mulla on ehkä tähän asti ollut päässä vaan, että haluan lukea psykologiaa, ei niinkään tarkasti mitä työtä haluan tehdä. Nyt kun se toivetyöpuoli on kirkastunut, on helpompi miettiä muita reittejä siihen. Monimuotona toimintaterapiaopintoja katselen ainakin. Onko muilla tässä tulospsykoosiodotuksessa kirkastuneet ajatukset tulevan suhteen?
Psykologi kirjoitti:
Mä oon ollu eniten pettynyt psykologin palkkaan. Esim hkissä mun palkka on 3320e ja siitä verojen jälkeen jää noin 2200. Työn raskauteen verrattuna palkka on huono.
Oho! Just luin, että lähihoitajienkin palkat alkaa olla lähellä kolmea tonnia, olikohan peräti 2700-2900e. Hämmästyttävän pieni ero. Kuitenkin toiseen paljon pidempi koulutus (ja vaikeampi päästä, kuten me kaikki tiedämme :D)
Psykologi kirjoitti:
Tuskinpa tässä monella motiivina tienaaminen onkaan
Vierailija kirjoitti:
Psykologi kirjoitti:
Totta! Muuten oltais tällä hetkellä ennemminkin lääkis-tai oikis-kuumotuspsykooseissa :)
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä jo katselen vaihtoehtoisen suunnitelmani hakutietoja (ja tietty sitä lohtupunkkupulloakin tuolla jääkaapissa :D) . On sitten vähän helpompi ottaa tuleva hylky tästä vastaan , kun on jotain suunnitelmaa tulevaisuuden suhteen tehtynä. Psykoterapiatyö kiinnostelee, ja pääseehän siihen muutakin kautta. Joten jos tämä mun 2000 tunnin kevyt (heh) valmistautuminen ei nyt tuota tulosta psykan suhteen, niin jotain kautta aion päästä maaliin. Mulla on ehkä tähän asti ollut päässä vaan, että haluan lukea psykologiaa, ei niinkään tarkasti mitä työtä haluan tehdä. Nyt kun se toivetyöpuoli on kirkastunut, on helpompi miettiä muita reittejä siihen. Monimuotona toimintaterapiaopintoja katselen ainakin. Onko muilla tässä tulospsykoosiodotuksessa kirkastuneet ajatukset tulevan suhteen?
Punkku jääkaapissa?? ok.
No kyllä se palkka alkaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun täytyy maksaa asuntolainaa ja elättää perhettä. Toki opinnot ovat mielenkiintoiset ja opettavat paljon itsestä ja muista. Kuitenkin psykologin palkka on eittämättä huono eikä suhteessa työn vaativuuteen ja/tai vastuullisuuteen. Lisäksi lääkäreille maksetaan psykoterapeuttikoulutus, psykologit joutuvat maksamaan sen itse. Siten lääkärit ovat paremmassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi kirjoitti:
Joo tämä, mua ei kiinnosta tippaakaan tuleeko musta joku sikarikas vaan kiinnostaa ainoastaan se että pääsen tekemään jotain tosi kiinnostavaa ja merkityksellisen tuntusta elämälläni. Koen että mahdolliset kokemukset ja oppimiset ja verkostoitumiset jne itseä eniten kiinnostavien asioiden parissa on paljonpaljon arvokkaampia kuin mikään raha. Joku 2000e nettona on kyllä muutenkin sellainen palkka että itse tulen sillä aivan loistavasti toimeen ja matkustelenkin, ja se riittää :D
jos pääsen niin ostan kyllä jotain tosi hyvää ja kallista kuplivaa. tai ehkä ostan joka tapauksessa :D
Pääkaupunkiseudulla psykologien palkat ovat muuta Suomea huonommat. Itse toimin juuri valmistuneessa perheneuvolan psykologiana Itä-Suomessa ja tehtäväkohtainen palkka on 3800. Aion toki varmaan erikoistua joskus joka myös nostaa palkkaa. Yleensä aina yliopistokaupungeissa palkat ovat muita paikkoja hieman huonommat koska hakijoita on paljon.
Ja tottakai moni unohtaa aina yksityisen sektorin. Siellä peruspalkat ovat kaikille lähes 4000.
Vierailija kirjoitti:
jos pääsen niin ostan kyllä jotain tosi hyvää ja kallista kuplivaa. tai ehkä ostan joka tapauksessa :D
Hyvä idea :D mä meen syömään mun lemppariravintolaan joka on aika tyyris myös, niin harvoin tulee käytyä. Haluaisin tosiaankin päästä sisään että voisin hyvällä omallatunnolla tehdä sen :Dd
Mulla on sellainen vahva tunne että huomenna jysähtää tulokset. UEF on jo tehnyt uusien psykologien opinto-oppaat ja tuutorien tervehdykset. Huomenna varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen vahva tunne että huomenna jysähtää tulokset. UEF on jo tehnyt uusien psykologien opinto-oppaat ja tuutorien tervehdykset. Huomenna varmasti tulee.
Mä oon tästä kanssa lähes varma. Ja nyt jo kuumottaa että miten käy unien tänä yönä...
Vierailija kirjoitti:
niin mullakin!
tosin mulla oli vahva tunne eilen tästä päivästä XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea :D mä meen syömään mun lemppariravintolaan joka on aika tyyris myös, niin harvoin tulee käytyä. Haluaisin tosiaankin päästä sisään että voisin hyvällä omallatunnolla tehdä sen :Dd
mikä sun lempiravintola on?
vähän ohi aiheen :D
Muutama vuosi takaperin kun itse pääsin psykalle, olin pääsykokeesta tuloksien julkaisuun asti täysin varma siitä, etten pääse. Mielestäni koe meni ihan hyvin lukuunottamatta yhtä osiota, jonka ”tajusin” kokeen jälkeen menneen aivan penkin alle. En edes ajatellut minulla olevan mahdollisuuksia sisäänpääsyyn, mutta niin vain opiskelupaikka ilmestyi Opintopolkuun vastaanotettavaksi. Kyseistä hakukertaa edeltäneellä kerralla taas olin varma sisäänpääsystäni, koska koe oli mennyt mielestäni huippuhyvin. En kuitenkaan päässyt. Eli oma fiilis voi olla täysin päinvastainen kuin lopputulos. Odotelkaa rauhassa tulosten julkaisua, vaikka nyt tuntuu että kyse on elämän suurimmasta asiasta niin vaikka ei nyt onnistaisi, aina tulee seuraava haku. Tsemppiä kaikille odotteluun, tiedän tunteen!
Psykologi kirjoitti:
No kyllä se palkka alkaa kiinnostaa siinä vaiheessa kun täytyy maksaa asuntolainaa ja elättää perhettä. Toki opinnot ovat mielenkiintoiset ja opettavat paljon itsestä ja muista. Kuitenkin psykologin palkka on eittämättä huono eikä suhteessa työn vaativuuteen ja/tai vastuullisuuteen. Lisäksi lääkäreille maksetaan psykoterapeuttikoulutus, psykologit joutuvat maksamaan sen itse. Siten lääkärit ovat paremmassa asemassa.
Kyllä se palkka nyt aikuisia ihmisiä jo tässä vaiheessa kiinnostaa, mutta tuskin montaa ammattia löytyy joissa ei tarviis stressata asuntolainaa/perhettä/muita elämiskuluja, ennemmin menen sitten sinne mihin on jopa intohimoa :D
Itse olen vaihtamassa alaa opettajasta pois (toivottavasti psykologiksi). Vaikka opettajan työ sinällään kiinnostaa, siinä ei palkka ja työn vaativuus kohtaa ollenkaan. Onpa siis harmi kuulla, että psykologitkin ajattelevat noin. No, ainakin se palkka alkaisi sitten kolmosella kakkosen sijasta. :D
Itsekään en ole rahan perässä tulossa alalle, mutta kyllä tässä vaiheessa, kun on lainaa ja lapsia, sillä palkallakin on vähän merkitystä. Olen myös huomannut, että vaikka opettajana olenkin tehnyt merkityksellistä työtä, huonohko palkka ja vähäinen arvostus on jotenkin vienyt sitä omaakin työtä kohtaan tuntemaani merkityksellisyyden tunnetta pois. On tullut olo, että onko tämä nyt sitten kuitenkaan niin tärkeää, kun ei tätä arvosteta rahallisesti. Etenkin kun olen sivussa seurannut monien ystävieni palkkakehitystä yksityisellä puolella eri aloilla.
Pahoittelut vuodatuksesta. Tulispa tulokset jo!
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla psykologien palkat ovat muuta Suomea huonommat. Itse toimin juuri valmistuneessa perheneuvolan psykologiana Itä-Suomessa ja tehtäväkohtainen palkka on 3800. Aion toki varmaan erikoistua joskus joka myös nostaa palkkaa. Yleensä aina yliopistokaupungeissa palkat ovat muita paikkoja hieman huonommat koska hakijoita on paljon.
Ja tottakai moni unohtaa aina yksityisen sektorin. Siellä peruspalkat ovat kaikille lähes 4000.
Jep! Helsingissä nyt muutenkin mene asumiseen niin naurettavan paljon rahaa, että ehkä sekin on osallisena jos ei raha meinaa riittää
Helsinki ja sama :) Toivottavasti päästään!