Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puhutaan Holopulkista (nummenmaan, holopaisen ja pulkkisen teos) niin olis tosi kiva jos joku osais neuvoa mua ton luvun 6 suhteen (todennäköisyysjakaumat) - siellä tehtävät 26 ja 27 jossa pitää määrittää odotusarvoa ja hajontaa pelkästään stardardoidun normaalijakauman taulukoituja arvoja tuijottaen. Noi on varmaan ihan yksinkertaset mutta mulla on joku oikosulku kun en millään älyä että miten ne ratkastaan. Samaten samassa kappaleessa tehtävät 33 ja 34 ilmeisesti pitäis ratkasta taulukon avulla, en ymmärrä miten. Jos joku osaa neuvoa, niin kiitos tosi paljon!
Mua vähän ärsyttää toi Holopulkki kun missää ei tunnu olevan ratkaisuja saatavilla, oon kyllä ihan onnistuneesti noita laskenut ja ratkonut pääasiassa mutta sitten siellä on just jotain tommosia ärsyttäviä kohtia joissa meinaa mennä hermo. Samaten ärsyttää jos itellä on joku pikku desimaalipoikkeama oikeessa ratkasussa niin sitten rupee miettiin että menikö oikein vai onko ongelma lähinnä jossai liian pyöristettyjen/pyöristämättömien arvojen käyttämisessä....
Katoin noita tehtäviä 26 ja 27 ja luulen että siinä haetaan jotain tällasta:
26: tehtävä on periaatteessa samanlainen kuin aiemmatkin, pitää hyödyntää standardinormaalijakaumaa mut nyt tavallaan kääntäen lähdetään hakemaan vastausta:
- X~N (u, 10). X siis noudattaa normaalijakaumaa näillä parametreilla, joista odotusarvo tuntematon. Odotusarvo pitää määrittää siten, että P(X<80) = 0.85. ->
- Eli kun X on korkeintaan 80, niin todennäköisyyttä on "kertynyt" tuon 0.85 verran.
- Hyödynnetään standardinormaalijakaumaa, josta on taulukoituna ne kertymäfunktion arvot. Millä z-muunnetulla arvolla saadaan 0.85? (katsotaan taulukosta -> lähimpänä 1.04)
- LASKU : (80-odotusarvo)/10 = 1.04 -> lauseen ratkaisemalla odotusarvo = 69.6
------
Toivottavasti tosta sai selvää, jotenkin vaikea selittää :D
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä lentää kohta koko Holopulkki seinään juurikin noiden tehtävien "ratkaisujen" takia. Välillä ihan kummallisia vastauksia ja tehtäviä joita ei olla neuvottu koko kappaleessa edes tekemään esim. määritä usean selittävän tekijän regressiosuora?? Ja jossain tehtävässä oli annettu mediaaniksi joku 3,1 mm tms naurettava luku kun jakauman arvot olivat kokonaislukuja ja oman järkeni mukaan mediaani olisi 4 mm. (kpl 4 tehtävä 13)
Joo siis oon samaa mieltä, siellä on osittain vääriäkin vastauksia! Ja osa tehtävistä meni yli niin oon sit vaan skipannut tai jättänyt myöhemmälle jos vaikka osaisin sit ratkaista.. :D Esim. tuota usean muuttujan regressiosuoraa en ainakaan vielä oo ees yrittänyt.
Muistan hämärästi ton tehtävän 13! Sekin on tainnut jäädä väliin multa mut sen seuraavan 14 sain jotenkin ratkaistua.
Tein eka kans just noin että mediaani=4 ja Q1=3, Q3=5. Mutta: tässä taitaa olla vähän ansa, olisko ollut kyse jatkuvasta muuttujasta? Ne arvot onkin vaan luokiteltu siihen taulukkoon tasalukuina. Ja esim. arvo 2.6mm kuuluu luokkaan 3, samoin 3.3. Se piti jotenkin ehkä huomioida siinä laskussa että kattoo ne rajat 2.5-3.5 = luokka 3. Tää nyt on yli kuukausi sen jälkeen kun näin ton tehtävän et voin muistaa väärin, mut jotain siinä joutu kikkailemaan enemmän että sai väännettyä 3,1mm siitä mediaanista sen 4mm sijaan.
Mulla on kyllä monta kertaa mennyt hermo tohon kirjaan. Eniten ärsyttää, että siellä on myös tehtäviä joihin ei olla annettu yhtään mitään mallivastausta, tuntuu vähän turhalta sit tehdä niitä kun ei voi olla varma onko ymmärtänyt oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä lentää kohta koko Holopulkki seinään juurikin noiden tehtävien "ratkaisujen" takia. Välillä ihan kummallisia vastauksia ja tehtäviä joita ei olla neuvottu koko kappaleessa edes tekemään esim. määritä usean selittävän tekijän regressiosuora?? Ja jossain tehtävässä oli annettu mediaaniksi joku 3,1 mm tms naurettava luku kun jakauman arvot olivat kokonaislukuja ja oman järkeni mukaan mediaani olisi 4 mm. (kpl 4 tehtävä 13)
Joo siis oon samaa mieltä, siellä on osittain vääriäkin vastauksia! Ja osa tehtävistä meni yli niin oon sit vaan skipannut tai jättänyt myöhemmälle jos vaikka osaisin sit ratkaista.. :D Esim. tuota usean muuttujan regressiosuoraa en ainakaan vielä oo ees yrittänyt.
Muistan hämärästi ton tehtävän 13! Sekin on tainnut jäädä väliin multa mut sen seuraavan 14 sain jotenkin ratkaistua.
Tein eka kans just noin että mediaani=4 ja Q1=3, Q3=5. Mutta: tässä taitaa olla vähän ansa, olisko ollut kyse jatkuvasta muuttujasta? Ne arvot onkin vaan luokiteltu siihen taulukkoon tasalukuina. Ja esim. arvo 2.6mm kuuluu luokkaan 3, samoin 3.3. Se piti jotenkin ehkä huomioida siinä laskussa että kattoo ne rajat 2.5-3.5 = luokka 3. Tää nyt on yli kuukausi sen jälkeen kun näin ton tehtävän et voin muistaa väärin, mut jotain siinä joutu kikkailemaan enemmän että sai väännettyä 3,1mm siitä mediaanista sen 4mm sijaan.
Mulla on kyllä monta kertaa mennyt hermo tohon kirjaan. Eniten ärsyttää, että siellä on myös tehtäviä joihin ei olla annettu yhtään mitään mallivastausta, tuntuu vähän turhalta sit tehdä niitä kun ei voi olla varma onko ymmärtänyt oikein.
Yritin itse kikkailla juuri tuon luokittelun kanssa ja silti vastaukseni oli luokkaa 3,99999....mm. D: Laitoin luokat tyylillä 0,5-1,4 mm, 1,5-2,4 mm jne.
Lisäksi tehtävä 14 luvussa 7 aiheutti harmaita hiuksia. En tajua miten tuota "otoskoo määrittäminen otoksille joissa käsitellään suhteellisia osuuksia-kaavaa voi hyödyntää näin, että on annettu kahden ryhmän osuudet. En saa mitenkään oikeaa vastausta ja kirjan omat esimerkit ovat ylihelppoja. Oma vastaus noin 16 ja kirjassa "4500"
Mitä mieltä ootte että kannattaako luottaa valmennuskeskukseen kun se opettaja sanoi ettei tarvitsisi osata laskea muita testejä kun z-testi ja studentin t-testi ja muista riittää että tietää mitä ne testit on ja osaa lukea tietokonesyötteitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä ootte että kannattaako luottaa valmennuskeskukseen kun se opettaja sanoi ettei tarvitsisi osata laskea muita testejä kun z-testi ja studentin t-testi ja muista riittää että tietää mitä ne testit on ja osaa lukea tietokonesyötteitä?
En osaa sanoa. Valmennuskurssien tyypit tietää kokeesta juuri sen verran kuin muutkin, eli mitä lukee Opintopolussa. Tuo voi olla yhdenlainen tulkinta opintopolun epämääräisistä viittauksista tilastollisten menetelmien perusteiden ymmärtämiseen. Mutta ei mikään kiveen hakattu totuus.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tehtävä 14 luvussa 7 aiheutti harmaita hiuksia. En tajua miten tuota "otoskoo määrittäminen otoksille joissa käsitellään suhteellisia osuuksia-kaavaa voi hyödyntää näin, että on annettu kahden ryhmän osuudet. En saa mitenkään oikeaa vastausta ja kirjan omat esimerkit ovat ylihelppoja. Oma vastaus noin 16 ja kirjassa "4500"
Ensin lasketaan e= 0,358-0,33/2, koska A:n markkinaosuuden halutaan olevan 95 % varmuudella suurempi ja enimmäisvirhe määritetään olemaan markkinaosuuksien puolessavälissä. Sitten voitkin laskea otoskoon prosentuaalisille osuuksille.
Jees, kiitos vastauksesta tohon todennäköisyysjakaumiin liittyen! Mietin itekkin että pitää ratkasta niiku yhtälöstä noi odotusarvot ja keskihajonnat mut sitten ajattelin sen jotenkin liian vaikeen kautta :D
Koskaanhan tällaisiin artikkelitehtäviin ei ole tarvinnut kirjoittaa vastausta, vaan tehdä monivalintana. Tässä varmasti haetaankin, että sisäistää saman asian suomeksi kuin englanniksi ja osaa soveltaa sitä. Eli tärkeintä on oppia se asian ydin ja sitten vastata siihen koskeviin kysymyksiin, ei osata kääntää sanatarkasti.
Hei ois kiva laittaa tällanen pieni gallup pystyyn, että minne ihmiset on ensisijaisesti hakemassa? :-) Itse Helsinkiin, koska neuro kiinnostaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin lasketaan e= 0,358-0,33/2, koska A:n markkinaosuuden halutaan olevan 95 % varmuudella suurempi ja enimmäisvirhe määritetään olemaan markkinaosuuksien puolessavälissä. Sitten voitkin laskea otoskoon prosentuaalisille osuuksille.
Kiitos neuvoista mutta en vieläkään tajua D': Siis mikä se suhteellinen osuus "p" on joka sijoitetaan siihen kaavaan, kun tuossa on annettu kaksi osuutta (0,358 ja 0,33). Ja mistä tuon tietää, että "enimmäisvirhe määritetään olemaan markkinaosuuksien puolessavälissä"? Olen ääliö ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista mutta en vieläkään tajua D': Siis mikä se suhteellinen osuus "p" on joka sijoitetaan siihen kaavaan, kun tuossa on annettu kaksi osuutta (0,358 ja 0,33). Ja mistä tuon tietää, että "enimmäisvirhe määritetään olemaan markkinaosuuksien puolessavälissä"? Olen ääliö ,
A:n p menee kaavaan, koska sen markkinaosuuden halutaan olevan suurempi. Enimmäisvirhe määritetään puoliväliin, koska A:n markkinaosuuden halutaan olevan 95 % varmuudella suurempi.
Onko kukaan saanu ratkaistua tota 6 kappaleen tehtävää 43? En saa tehtyä vaikka miljoona kertaa yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan saanu ratkaistua tota 6 kappaleen tehtävää 43? En saa tehtyä vaikka miljoona kertaa yrittänyt.
Kannattaa yrittää googlettaa tehtäviä, osiin löytyy ratkaisu sitä kautta :) https://www.google.com/search?ei=ej-CXJ6bI-SFrwT0oLGQCQ&q=henkil%C3%B6+…
Paniikki koska tajusin että vain neljä viikkoa aikaa lukea tilastoa.... Olen lukenut ja laskenut Karjalaisen kahteen kertaan, samoin holopulkin olen lukenut ja laskenut läpi kahdesti. Lisäksi ostin eximian materiaalit, jotka olen käynyt läpi kerran, ja suoritin avoimen yliopiston tilastotieteen 6op kurssin. Ensi viikon kertailen, sitten käyn vanhojen pääsykokeiden kimppuun. Tuntuu että aika loppuu kesken, tilasto ei ole vielä ainakaan entisen yhteisvalinnan tasolla.. Mitä luulette, että minkälaista tilasto osaamista vaaditaan? Tai ylipäätään, uskotteko että meitä pidetään pimennossa, vai tuleeko huhtikuussa lisätietoa tilastosta?
Vierailija kirjoitti:
Paniikki koska tajusin että vain neljä viikkoa aikaa lukea tilastoa.... Olen lukenut ja laskenut Karjalaisen kahteen kertaan, samoin holopulkin olen lukenut ja laskenut läpi kahdesti. Lisäksi ostin eximian materiaalit, jotka olen käynyt läpi kerran, ja suoritin avoimen yliopiston tilastotieteen 6op kurssin. Ensi viikon kertailen, sitten käyn vanhojen pääsykokeiden kimppuun. Tuntuu että aika loppuu kesken, tilasto ei ole vielä ainakaan entisen yhteisvalinnan tasolla.. Mitä luulette, että minkälaista tilasto osaamista vaaditaan? Tai ylipäätään, uskotteko että meitä pidetään pimennossa, vai tuleeko huhtikuussa lisätietoa tilastosta?
tyhmä tai trolli....
Miksi näin ajattelet? :D Pidän tuota kyllä ihan mahdollisena ja järkevänäkin valmistautumisena, eri asia onko henkilö todellisuudessa valmistautunut noin kattavasti.
Vierailija kirjoitti:
What? :D toihan on jo ihan älyttömän kattava valmistautuminen.. Itse en oo käynyt edes koko tilaston aihealueitakaan kaikkia vielä läpi eikä mitään paniikkia ole. Chill out..
Millaiset paperit teillä on? Pääsitte yhteispistekiintiöön tai ette?
Osaisko joku selittää miks 2018 yhteisvalinnan kokeen tehtävässä 1.1.2 kohta d pitäis käyttää kavaa 59 eikä 60?