Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
221/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitun vittu. Haen Joensuuhun ja oletin että niiden yo-pisteytys ei muutu. Näköjään muuttu ja oon ihan toivoton. Mulla ei oo muita reaaleja kuin psykologia eli en saa siitä kohtaa mitään pisteitä, jossa katotaan toinen paras reaali...

Sinne meni mahkut päästä yhteispisteillä.. nyt ainoo vaihtoehto on 12 henkilön koekiintiö. Helvetti.

Vierailija
222/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vitun vittu. Haen Joensuuhun ja oletin että niiden yo-pisteytys ei muutu. Näköjään muuttu ja oon ihan toivoton. Mulla ei oo muita reaaleja kuin psykologia eli en saa siitä kohtaa mitään pisteitä, jossa katotaan toinen paras reaali...

Sinne meni mahkut päästä yhteispisteillä.. nyt ainoo vaihtoehto on 12 henkilön koekiintiö. Helvetti.

On kyllä melko kummallista, että periaatteessa pakko olla kirjoitettuna kaksi reaalia että olis ees mahdollisuus päästä yhteispistekiintiössä. Kun  eihän tällaisista valintataulukoista ole ollut mitään tietoa silloin kun olisi noita valintoja voinut vielä lukion aikana tehdä. Onneksi itse satuin "läpällä" kirjoittamaan myös toisen reaalin psykan lisäksi... En kyllä sitten tiedä jos katsotaan vaikka keskimääräisesti kaikkia suomalaisia, että monetko kirjoittavat useamman reaalin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä melko kummallista, että periaatteessa pakko olla kirjoitettuna kaksi reaalia että olis ees mahdollisuus päästä yhteispistekiintiössä. Kun  eihän tällaisista valintataulukoista ole ollut mitään tietoa silloin kun olisi noita valintoja voinut vielä lukion aikana tehdä. Onneksi itse satuin "läpällä" kirjoittamaan myös toisen reaalin psykan lisäksi... En kyllä sitten tiedä jos katsotaan vaikka keskimääräisesti kaikkia suomalaisia, että monetko kirjoittavat useamman reaalin 

Niin vaikka kaikki hakijat eivät olisi kirjoittanut kaikkia noita 5 ainetta, mutta koska hakijoita on niin paljon, varmasti löytyy 100-200 hakijaa Joensuuhun joilla on nämä kaikki aineet ja parhaimmilla on vielä hyvät arvosanat eli jos yksikin aine puuttuu, varmasti mahdollisuudet heikkenee

Vierailija
224/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on hyvää aikaa lukea itselleen L siitä toisesta reaalista ja päästä yhteispistekiintiöön kiinni.

Vierailija
225/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep itselläkin ois muuten ihan hyvät paperit, mutta kirjotin vaan yhden reaalin. Tässä nyt oon pähkäilly et pitäisköhän lähtee opiskelemaan esimerkiksi biologiaa tai kemiaa ja lisätä jälkikäteen yo-tutkintoon.

Vierailija
226/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eximian valmennuskurssien hinnat ovat taas pudonneet :)

Vierailija
227/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alan minäkin mennä sekaisin, että saako useampiin opintopaikkoihin hakea vai ei. Tämä Joensuun maisterihaun teksti hämmensi:

"Yhteishaussa psykologian koulutukseen päähaun hakukohteeseen hakevan hakijan tulee osallistua valintakokeeseen yliopistossa, jonka hän on asettanut ylimmäksi hakukohteeksi korkeakoulujen yhteishaussa psykologian valintakoeyhteistyössä mukana olevien hakukohteiden joukossa.

Valintakokeeseen ei voi osallistua muiden psykologian koulutusyksiköiden valintakokeiden yhteydessä. Muualla tehtyä koetta ei arvioida."

Tarkoittaakohan "muualla tehty koe" sellaista joka on ihan muussa yliopistossa kuin näissä mitkä on mukana 7.5. järjestettävässä kokeessa? Vai tarkoittaako se, että Helsingin koetta ei arvioida jos haluat Joensuuhun?

Vierailija
228/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vai tarkoittaako se sitä, että Hesassa asuva ei voi mennä kokeeseen Hesassa ja laittaa hakemuksiin että haluaa vain Joensuuhun?

t. sama

Vierailija
229/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että jos haet esim 1. Helsinkiin 2. Turkuun 3. Joensuuhun jne. niin et voi mennä tekemään koetta mielesi mukaan mihin tahansa yliopistoon esim. Joensuuhun, vaan koe on tehtävä siinä yliopistossa, joka on ensimmäinen hakukohteesi, eli tässä esimerkissä Helsingissä.

Vierailija
230/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips, kannattaa ilmanmuuta hakea, itsellä myös muun alan tutkinto alla ja lukion psykasta vuosia. Kävin pääsykokeiden aikaan avoimessa psykologian perusopintoja, joista oli apua yleistiedon kartuttamiseen. Sinä vuonna ei vielä napannut, mutta seuraavana keväänä uusi yritys ja kirkkaasti sisään. Vielä siinä pienessä kiintiössä, jossa pääsi pelkällä pääsykokeella, ja en siis ollut ensikertalainen.

Mutta töitä se vaatii. Myös tilastomatikkaa on turha säikähtää, se on täysin opetettavissa (itse kirjoitin a:n pitkästä matikasta aikoinaan).

Tsemppiä kaikille hakeville, opiskelu on ollut vielä antoisampaa mitä etukäteen odotin :)

Vierailija
231/5687 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä24645 kirjoitti:

Hei! Oon kiinnostunut hakemaan psykalle, mutta entuudestaan minulla ei ole aineesta paljoakaan tietämystä. En ole siis kirjoittanut lukiossa psykologiaa, luin vaan ainoan pakollisen kurssin. Pohjalla minulla on jo terveysalan tutkinto, joten en ole ensikertalainen.

Joten: Onko minulla teidän mielestänne minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan koko alaa? Olen koittanut lueskella tätä ja muitakin keskusteluita, ja päätellä millainen koe mahdollisesti olisi edessä. Tilastomatematiikka kauhistuttaa, mutta olen kirjoittanut pitkästä matematiikasta lukiossa C:n (huonoin arvosanani).

Motivaatiota kyllä löytyy, kun tietäisin vaan, mitä pitäisi lukea.

Heips, kannattaa ilmanmuuta hakea, itsellä myös muun alan tutkinto alla ja lukion psykasta vuosia. Kävin pääsykokeiden aikaan avoimessa psykologian perusopintoja, joista oli apua yleistiedon kartuttamiseen. Sinä vuonna ei vielä napannut, mutta seuraavana keväänä uusi yritys ja kirkkaasti sisään. Vielä siinä pienessä kiintiössä, jossa pääsi pelkällä pääsykokeella, ja en siis ollut ensikertalainen.

Mutta töitä se vaatii. Myös tilastomatikkaa on turha säikähtää, se on täysin opetettavissa (itse kirjoitin a:n pitkästä matikasta aikoinaan).

Tsemppiä kaikille hakeville, opiskelu on ollut vielä antoisampaa mitä etukäteen odotin :)

Vierailija
232/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään vinkkejä, että miten kannattaisi sitten niitä matskuja lähteä purkamaan ja opiskelemaan, kun ne julkaistaan huhtikussa ja on vaan 4 viikkoa aikaa? :) Etukäteenhän ei voi tietää, että minkä tyyppistä materiaalia sieltä tulee, mut veikkaisin ehkä jotain artikkeleita? Niin miten siis lyhyessä ajassa kannattaisi opiskella asioita mahdollisimman tarkasti ja hyvin?

Vierailija
233/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

onko suoraan maisteriohjelmaan hakua muualla kuin Helsingissä?

Helsingissä, jos haen yleisessä haussa, minun pitäisi mahtua 6 joukkoon: pääsykoevalinta ei-ensikertalaiselle

Vierailija
234/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

onko suoraan maisteriohjelmaan hakua muualla kuin Helsingissä?

Helsingissä, jos haen yleisessä haussa, minun pitäisi mahtua 6 joukkoon: pääsykoevalinta ei-ensikertalaiselle

Joensuussa on maisterivalinta. Siinä otetaan 5 hakijaa pelkillä koepisteillä.

Vierailija
235/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamala toi yo-pisteytys. Ainakin pilasi mun mahdollisuudet, koska ei ole toista reaalia psykan lisäksi ja menetän siinä helpot 20 pistettä, mikä on erittäin paljon. Toiseksi pitkä kieli on mulla M ja lyhyt matikka C, joten eipä mitään mahkuja, vaikka onkin eximiat äikästä ja psykasta. Masentaa :(

Nyt sitten vaan pitäisi jotenkin ihmeellä päästä tähän 12 henkilön koekiintiöön. Kuulostaa vaan niin mahdottomalta että en kestä. 

Helvetti sentään kun jäin varasijalle 3 Joensuussa nyt tänä keväänä. Jos olisin saanut sen äidinkielen ällän, joka jäi 2 pisteen päähän, olisin nyt sisällä! Nyt kun oikein ajattelee tuota, niin ärsyttää ihan suunnattomasti. 

Jos totta puhutaan, ei tekisi mieli edes hakea enää. En ole pessimistinen, mutta se on mun aivoille ja taidoille mahdoton tehtävä päästä johonkin 1-2% parhaimmistoon pääsykokeessa. Ihan sama kuinka paljon lukisin. Pitää vaan keksiä joku varasuunnitelma, koska välivuosia en enää halua. Nyt kun kirjat ja yo-pisteytys olisi ollut mulle ihanteelliset toista hakukertaa varten Joensuuhun, tottaki JUURI nyt ne vaihtuu ja kaikki menee uusiksi.

Vierailija
236/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku pääsee. Älä luovuta, keksi mielummin joku varasuunnitelma ja jos ei tänä vuonna ovet aukee ni uusiks taas ensi keväänä. Kaikkein järkevintä ois käydä keväällä kirjoittamassa toinen reali.

Vierailija
237/5687 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina joku pääsee. Älä luovuta, keksi mielummin joku varasuunnitelma ja jos ei tänä vuonna ovet aukee ni uusiks taas ensi keväänä. Kaikkein järkevintä ois käydä keväällä kirjoittamassa toinen reali.

Tiedän. Kyllähän ensi vuonna ne 12 onnellista pääsee valintakoekiintiössä. Ehkä pitäisi kirjoittaa yksi reaali mutta en tiedä mikä ja kauhee homma sit alkaa lukemaan niitä. Pitäisi olla joku, josta saa hyvät pisteet. Biologia, historia tai joku. Meh. Ei vaan jakaisi käydä läpi jotain lukion bilsaa montaa kurssia ja ostaa kirjat taas uudelleen.

Motivaatio on vähän nollissa. Toiseksi, pitäisi saada lyhyt matikkakin C:stä vaikka eximiaan.

Vierailija
238/5687 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia muutoksia. Hain vuonna 2016, mutta sairastuin viikkoa ennen koetta ja lääkitys vaikutti niin vahvasti kognitiivisiin kykyihini, ettei valintakokeessa käymisessä olisi ollut mitään järkeä. Olin siihen mennessä treenaillut tilastoa niin, että sain vanhoista valintakokeissa tilasto-osuudesta 80-95% oikein ja osasin jo artikkelitkin käytännössä ulkoa. Sen jälkeen tuntui että kognitiiviset kykyni pysyivät matalina hyvin pitkään, mutta todellisuudessa taisin vain vältellä opiskelua... Palasin takaisin vanhaan tutkintooni (tietojenkäsittelytiede), mutta motivaatio ei riittänyt ja nyt olen vuoden vain miettinyt tulevaa. 

Ehkä tänä vuonna olisi hyvä aika hakea uudestaan, jos vaikka sattuisi sopivasti itselle sopiva valintakoe... :)

Vierailija
239/5687 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varasija "mahdoton": Mä ajattelin käyttää mahdollisimman monta erilaista tekniikkaa: ajatuskarttoja, flashcardeja, tiivistelmiä, ääneen lukemista, alleviivausta tietyillä väreillä, opettamista toiselle henkilölle... Tavoitteena on oppia mahdollisimman paljon ulkoa, ikävä kyllä.

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten vaan pitäisi jotenkin ihmeellä päästä tähän 12 henkilön koekiintiöön. Kuulostaa vaan niin mahdottomalta että en kestä. 

Ajattelitko siis hakea vain Joensuuhun? Eikö kannattais hakea muuallekin, jos psyka on se unelmien ala niin mahdollisuudetkin nousee? Ja mikään ei oo mahdotonta, ei ainakaan sisäänpääsy. Osa onnistumista on myös usko itseensä.

Vierailija
240/5687 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

varasija "mahdoton": Mä ajattelin käyttää mahdollisimman monta erilaista tekniikkaa: ajatuskarttoja, flashcardeja, tiivistelmiä, ääneen lukemista, alleviivausta tietyillä väreillä, opettamista toiselle henkilölle... Tavoitteena on oppia mahdollisimman paljon ulkoa, ikävä kyllä.

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko siis hakea vain Joensuuhun? Eikö kannattais hakea muuallekin, jos psyka on se unelmien ala niin mahdollisuudetkin nousee? Ja mikään ei oo mahdotonta, ei ainakaan sisäänpääsy. Osa onnistumista on myös usko itseensä.

Asun ihan tässä Joensuun lähellä ja oon käynyt yliopistolla katsomassa psykologian osastoa ja se on niin unelman näköinen. Niillä on oma tutkimusklinikkakin siellä ja jotenkin vaan rakastuin siihen.

Haen tottakai varmasti myös muihin mutta Joensuuhun on todennäköisesti alhaisimmat rajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan