Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
201/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan heille ketkä kerkes jo ilmottautua valmennuskursseille

Vierailija
202/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaakohan tuota tilastoa nyt harjoitella kuinka paljon? Viime keväästä hyvin hallussa JKL/Joensuun kirja ja nyt käyn avoimen yliopiston TILP150. Pitäisiköhän silti ostaa viime vuoden Tre/Helsinki/Turku -kirja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan heille ketkä kerkes jo ilmottautua valmennuskursseille

Mitä tarkoitat? Ainakin valmennuskeskuksen mukaan kurssien hinnat tulevat laskemaan ja tosiaan ei tarvitse maksaa niin paljoa :-) lisäksi kurssien sisällöt muuttuu voimakkaasti, täähän on ihan ymmärrettävää - ei niillä opettajilla ees ois mitään motiivia opettaa niitä kursseja jotka on määritelty viime vuoden vaatimuksien mukaan, ihan turhaa työtähän siitä tulee. eli tietysti opetussisällöt muuttuu.

Vierailija
204/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan tuota tilastoa nyt harjoitella kuinka paljon? Viime keväästä hyvin hallussa JKL/Joensuun kirja ja nyt käyn avoimen yliopiston TILP150. Pitäisiköhän silti ostaa viime vuoden Tre/Helsinki/Turku -kirja...

Kaikille, jotka miettivät, kannattaako tilastoa harjoitella ja kuinka paljon: kannattaa, PALJON. On ihan selvä asia, että siitä tulee olemaan hyötyä paitsi pääsykokeessa, niin myös tulevissa opinnoissa. Mitä enemmän lasket ja pyörittelet kaavoja ja pohdit testituloksia, sitä parempi osaaminen sinulle kehittyy. Näin yllättävätkään tehtävänannot kokeessa eivät kaada koko hommaa. Itse panostaisin KAIKKENI mahdollisimman hyvään tilaston haltuunottoon, koska se on se, mitä voi etukäteen tehdä (ja jos ei ole aiempaa kokemusta tieteellisten artikkelien lukemisesta, niin niitä myös kannattaa lukea ennakkoon, esim. Psykologia-lehden arkistoista). Lue useampi kirja, laske niin paljon eri tyyppisiä tehtäviä, kuin vain käsiisi jostain saat ja pohdi aina, kun näet jossain, esim. uutisissa jotain tilastoon liittyvää, mitä se sinulle kertoo.

Pääsin viime keväänä kolmannella yrittämällä sisään. Tsemppiä kaikille tuleville kollegoille! 😊

Vierailija
205/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Itse panostaisin KAIKKENI mahdollisimman hyvään tilaston haltuunottoon, koska se on se, mitä voi etukäteen tehdä (ja jos ei ole aiempaa kokemusta tieteellisten artikkelien lukemisesta, niin niitä myös kannattaa lukea ennakkoon, esim. Psykologia-lehden arkistoista). Lue useampi kirja, laske niin paljon eri tyyppisiä tehtäviä, kuin vain käsiisi jostain saat ja pohdi aina, kun näet jossain, esim. uutisissa jotain tilastoon liittyvää, mitä se sinulle kertoo.

Millaisia/mitä kirjoja suosittelisit lukemaan kokeeseen valmistautumisen kannalta?

Onnea sisäänpääsystä!

Vierailija
206/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kans nyt tuota tilastotiedettä päntännyt ja lainaillut esim. kirjastosta ihan lukion tilastotieteen/todennäköisyyksien kirjoja ja tehnyt tehtäviä sieltä sekä ihan googlaillut suomeksi ja englanniksi - löytyy yllättävän paljon hyvää materiaalia, joka auttaa asioiden hahmottamisessa paremmin! Tilastotieteeseen mulla tosiaan oli tän vuoden koetta varten valmennuskurssi, josta oli todella paljon hyötyä. Silti koen, että esimerkiksi tutkimustulosten (ne pienet ns. taulukot, joissa on p-arvot, vapausasteet ja muut) tulkinta on jotenkin hämmentävää ja niihin liittyvä kappale on niin teoreettinen, että vaikea ymmärtää kunnolla. Mut itsekin sanoisin, että vaikka nyt tuntuu epätoivoiselta, niin tällä hetkellä ei oikein voi muuta tehdä pääsykokeen hyväksi, kun nimenomaan päntätä ja harjoitella tilastotiedettä perusteellisesti :)

Vierailija
207/5687 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin varmaan luen tota tilastokirjaa ihan muuten vaan ja yritän etsiä mahdollisimman soveltavia tehtäviä netistä. Pienet paineet, kun haluan päästä nyt sisään ennen 2020 vuoden todistusvalintoja kun sitten on enää valintakoekiintiö, josta suurin osa kilpailee. Mulla ei ainakaan ole niin hyviä papereita, että pääsisin todistuksella.

Vierailija
208/5687 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei miunkaan yo-todistuksesta ole juurikaan hyötyä, jos en pääse ensvuonnakaan ja joudun todistusvalintaan.. Tosin käyn nyt ensikeväänä uusimassa parit kirjoitukset, mut silti.

Vierailija
209/5687 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavasti nousseet noi Valmennsukeskuksen hinnat eilisestä....

Vierailija
210/5687 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääk kirjoitti:

Mukavasti nousseet noi Valmennsukeskuksen hinnat eilisestä....

Eikä heilläkään ole käsitystä, mitä koe pitää sisällään

Vierailija
211/5687 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina viimeistään kaikki yliopistot julkaisee valintaperusteet. Itse odotan nyt Jyväskylää eniten, miten käy soveltuvuuskokeiden ja minkälaiset yhteispiste- ja koekiintiöt ovat.

Vierailija
212/5687 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina viimeistään kaikki yliopistot julkaisee valintaperusteet. Itse odotan nyt Jyväskylää eniten, miten käy soveltuvuuskokeiden ja minkälaiset yhteispiste- ja koekiintiöt ovat.

Eiköhän soveltuvuuskokeet poistu.

Vierailija
213/5687 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovelluskokeiden poistumisessa ole mitään jännättävää - viime kevään pääsykokeiden jälkeen on ilmoitettu, että niitä ei tulla enää käyttämään valinnoissa.

214/5687 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Oon kiinnostunut hakemaan psykalle, mutta entuudestaan minulla ei ole aineesta paljoakaan tietämystä. En ole siis kirjoittanut lukiossa psykologiaa, luin vaan ainoan pakollisen kurssin. Pohjalla minulla on jo terveysalan tutkinto, joten en ole ensikertalainen.

Joten: Onko minulla teidän mielestänne minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan koko alaa? Olen koittanut lueskella tätä ja muitakin keskusteluita, ja päätellä millainen koe mahdollisesti olisi edessä. Tilastomatematiikka kauhistuttaa, mutta olen kirjoittanut pitkästä matematiikasta lukiossa C:n (huonoin arvosanani).

Motivaatiota kyllä löytyy, kun tietäisin vaan, mitä pitäisi lukea.

Vierailija
215/5687 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ en usko että kannattaa, jos et edes tiedä mitä lukea

216/5687 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran toki tiedän että tänä vuonna ei ole samoja materiaaleja kuin ennen, esimerkiksi tilastomatematiikka ei ole niin suuressa roolissa. Mutta perusteet siitä pitää kuitenkin osata, joten varmaan riittäisi ihan jos opettelisi jostai perusteet-kirjasta.

Mutta entä sitten tuo psykologian osuus? Jos kerran materiaalit annetaan vasta keväällä, niin onko mitään hyötyä lukea jotain jo etukäteen? Olisiko suosituksia?

Vierailija
217/5687 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä24645 kirjoitti:

No sen verran toki tiedän että tänä vuonna ei ole samoja materiaaleja kuin ennen, esimerkiksi tilastomatematiikka ei ole niin suuressa roolissa. Mutta perusteet siitä pitää kuitenkin osata, joten varmaan riittäisi ihan jos opettelisi jostai perusteet-kirjasta.

Mutta entä sitten tuo psykologian osuus? Jos kerran materiaalit annetaan vasta keväällä, niin onko mitään hyötyä lukea jotain jo etukäteen? Olisiko suosituksia?

Voisit vaikka lukea lukion oppimäärän ja esimerkiksi Psykologia-lehteä. 

Vierailija
218/5687 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aivan jäätävä stressi ja ahdistus jo nyt, vaikka pääsykokeet on vasta yli puolen vuoden päästä.. Jotenkin vaan pelottaa ja arvelluttaa tuo uudistus, että ne ennakkomateriaalit julkaistaan vain 4 viikkoa ennen pääsykoetta. Pakostakin mietin, että miten voi omaksua suuren määrän tietoa niin lyhyessä ajassa.. Ja aiemminhan ei ole laskinta saanut kokeessa käyttää ja periaatteessa se, että laskin on kokeessa mukana, nopeuttaa laskemista, mut toisaalta taas pelkään, että sitten ne laskut on jotain todella vaikeita tai outoja.

Vierailija
219/5687 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

varasija kirjoitti:

Mulla on ollut aivan jäätävä stressi ja ahdistus jo nyt, vaikka pääsykokeet on vasta yli puolen vuoden päästä.. Jotenkin vaan pelottaa ja arvelluttaa tuo uudistus, että ne ennakkomateriaalit julkaistaan vain 4 viikkoa ennen pääsykoetta. Pakostakin mietin, että miten voi omaksua suuren määrän tietoa niin lyhyessä ajassa.. Ja aiemminhan ei ole laskinta saanut kokeessa käyttää ja periaatteessa se, että laskin on kokeessa mukana, nopeuttaa laskemista, mut toisaalta taas pelkään, että sitten ne laskut on jotain todella vaikeita tai outoja.

Mua taas ei ahdista ollenkaan niihin ennakkomateriaaleihin pohjautuva osuus, mutta ahdistaa tosi paljon kun ei sit muuten tiedä yhtään millanen koe tulee olemaan. Edelleen hämmentää aivan hemmetisti se että miksi tilastokirjaa ei enää vaadita mutta kuitenkin tilaston perusteiden osaaminen vaaditaan. Sen kirjan nimihän on tilastollisten menetelmien perusteet, helvetti. Niin miksei sitä enää ole vaatimuksena. Olis paljon huojentuneempi olo jos nyt vaan tietäis varmasti että mitä voi nyt jo opiskella.

Vierailija
220/5687 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ihmettä, valmennuskurssien hinnat nousseet aivan törkeästi, ainakin Hki kurssien hinnat tuplaantuneet... Luulis että ois pudottaneet hintoja roimasti??