Festarit, elämäni kamalin kokemus. Mikä niissä on hienoa?
Olen 19-vuotias opiskelija ja osallistuin kaveriporukan kanssa ruissiin tänä kesänä. Sääkin oli Suomen festareille yllättävän hyvä. No ensin jonotettiin, jonotettiin ja vielä kerran jonotettiin. Jonossa oli jos jonkinlaista känniääliötä ja heidän juttujen taso aivan nolla. Yllätyin siitä, miten ns. aikuiset ihmiset arvostelivat toisia ja puhuivat ihan kamalia juttuja. Eipä mennyt kauaa, kun joku reilusti yli parikymppinen mies tuli tuijottamaan kaverini jalkoja "ei helvetti sulla on iso jalka. Tulkaa kattoo mikä vene tän muijan jalka on" ja huitoi kaveriporukkaansa lähemmäksi. Eräällä kaverillani on naiseksi melko lyhyt tukka ja sai kolme kertaa festareiden aikana kuulla, miten rumat hiukset hänellä on ja onko hän mies vai nainen. No oli kuitenkin keltainen mekko päällä ja tissitkin ihan selvästi, joten ei pitäisi olla epäselvää. Mun siskoa haukkui joku läskiksi ja mulle sanottiin mm, että mekkoni on hirvee hippirätti.
Vessassa kävin illan aikana kolme kertaa: yhdessä oksennusta, yhdessä kusta siellä täällä ja kolmannesta paperi loppu.
Humalaisia siellä ja täällä. Kerran joku kaatui kännissä syliini, mutta tajusi sentää pahoitella tilannetta. Lavojen edustat olivat täynnä ja jengi hyppi mihin sattuu. Muistona mulla on molemmissa jaloissa mustelmat siitä, kun porukka välillä hyppi päälle.
Enkä ole elämäni aikana kuullut ihmisten kiroilevan missään niin paljoa. Joka puolelta kuului vitt* ja saa*****.
Kommentit (58)
Kerran olen käynyt, Qstockissa 2016, eipä ollut kummoinen kokemus. Riidanhaluisia juoppoja ja kähmijöitä joka puolella, ruoka ja juoma v-tun kallista. Prodigy oli ainoa joka säväytti, suomalaisilla artisteilla ei minkäänlaista karismaa...
Ulkonäön arvostelu on yksi syy, miksi en mene festareille tai mielellään edes baariin. Vaikka olen nykyään normaalipainoinen, mutta haavat ovat jääneet. Olen ollut RMJ:ssä ja Provinssissa aikoinaan ja jos olisin jokaisest "läski" "jööti" kommentista vetänyt rastin seinään, niin sillä olisi tapetoitu talo. Myöskin baarissa näitä päänaukojia riittää ja koomisinta on se, että ovat usein selvästi täysi-ikäisiä ihmisiä. Teineiltä tuollaisen käytöksen voi vielä ymmärtää.
Festarimeininki ei iske minuunkaan, mutta ymmärrän kyllä, jos joku tykkää.
Mä tykkään käydä festareilla! Mutta joo, ei ne ole mikään sivistyksen kehto. Siis jos on vähänkään jotenkin kauheen sivistynyt ihminen tai joku hienostunut, niin ei varmasti festarit iske. Festarit on hauskat, mutta se hauskuus iskee enemmän meihin ei niin koulutettuihin ja rikkaisiin ja hienostuneisiin!
Toivoopi prätkämimmi :)
Minulla on ollut tosi mukavaa aina festareilla, mukavampaa kuin baareissa. Ihanassa ulkoilmassa, paljon tilaa ja vähemmän känniääliöitä :)
Festarit eivät olekaan kermeperseille. Te hienostuneet aaah niin paremmat ihmiset voitte kokoontua muualla.
Ai jaa, mun mielestä Ruississa on just parasta kun kaikki on niin hyvällä tuulella, eikä ole tyypillisiä känniääliöitä. Olikohan teillä vaan huono tuuri tai sitten jollain oli huono huumori...
Mulle riitti myös festarit. Mun puolesta ihmiset voivat puhua keskenään vaikka siansaksaa, mutta mulle tai mun kavereille ei tarvitse tulla aukomaan. Ok, mun iso elefanttitatuointini on ilmeisesti jengin mielestä ruma, koska sen tänä vuonna provinsissa kuulin about kymmenen kertaa.
Toisaalta en myöskään ymmärrä, miksi maksaa hunajaa festarilipuista, kun siellä ollaan niin kännissä, ettei muisteta varmaan mitään. Toki asiallisia festarikävijöitäkin oli.
Nämä arvostelijat kuitenkin saavat naisia. Mitä luulet saako kiltti mies koskaan nauttia naisten seurasta?
Mukavaa siellä on, kun ei edes odota ylellisyyttä/rauhallista tunnelmaa ja täydellistä puhtautta ym, kysehän on kuitenkin ulkoilmatapahtumasta johon osallistuu kymmeniä tuhansia ihmisiä. Minusta festareissa kivaa onse, että sieltä löytyy melkein jokaselle jotakin. Toiset ryyppää ja bailaa, toiset ui&ottaa aurinkoa (ruisrockissa ainakin), toiset kuuntelee keikat eturivistä, toiset istuskelee porukalla jossain nurtsilla ja syö festariruokaa.... Ei se kaikkia varten ole, mutta on monta tyyliä nauttia festareista :)
Sitä en tiedä, miksi teitä haukuttiin. Itselle ei ole ikinä tapahtunut, enkä ole ollut paikalla kun noin olisi. Tosi ikävää kyllä, ja junttia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, mun mielestä Ruississa on just parasta kun kaikki on niin hyvällä tuulella, eikä ole tyypillisiä känniääliöitä. Olikohan teillä vaan huono tuuri tai sitten jollain oli huono huumori...
Mun mielestä siellä ei muita ollutkaan, kuin känniääliöitä. Mulla oli hauskaa Ruississa ja menen ensi vuonna uudelleen, mutta kyllä meidän ystäväporukkamme sai myös välillä todella ilkeitä kommenteja. Vessoissa oli hirveä sotku, mutta se nyt kuuluu festareille.
Toisaalta mä en ole hienostunut, korkeasti koulutettu, rikas, sivistynyt tai mitään muutakaan, joten ehkä siksi mä viihdyin :D. Kuten joku jo sanoi, niin festarit eivät ole "hienoille ihmisille", vaan rennoille.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään käydä festareilla! Mutta joo, ei ne ole mikään sivistyksen kehto. Siis jos on vähänkään jotenkin kauheen sivistynyt ihminen tai joku hienostunut, niin ei varmasti festarit iske. Festarit on hauskat, mutta se hauskuus iskee enemmän meihin ei niin koulutettuihin ja rikkaisiin ja hienostuneisiin!
Toivoopi prätkämimmi :)
Festarit ja baarit on ok, mutta lopetin käymästä kun rikosrekisteriin tulee merkintöjä provokaattoreiden vuoksi. Suomessahan ei saa puolustaa itseään jos päälle käydään vaan pitää kiltisti ottaa turpaan.
Tuhansia euroja olen joutunut jo maksamaan kun päälleni käydään ja puolustan itseäni.
Kummallinen juttu on se, että ulkomailla ei ole ollut samanlaisia ongelmia.
Pointti on alkoholi. Jos olisitte olleet riittävän kovassa humalassa niin ette edes muistaisi noita juttuja tai sitten olisitte alkaneet vänkäämään vastaan. Aikanne väännettyä olisitte voineet huomaraa, kuinka samanlaisia lopultaa olettekaan ja siitä olisi voinut muodostua vaikka festariromanssi.
Nojoo, ymmärrän ettei festarit ole kaikille. Mutta se, että tapaa ääliöitä ei johdu festareista vaan ylipäätään paikasta, joka on täynnä enemmän tai vähemmän kännissä olevia. Ymmärrän että tollaset huutelut pilaa tunnelmaa mutta, jos vielä joskus festareille päädyt niin avoimin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä arvostelijat kuitenkin saavat naisia. Mitä luulet saako kiltti mies koskaan nauttia naisten seurasta?
Varmasti saa. Loppupeleissä varmasti saavat kirjaimellisesti nauttia naisten seurasta vielä enemmän. Kiltti mies saa lopulta parhaat naiset. Näin se on. Mä en ole kiltti, vaan aina sellanen bitch ja mun miehet on varmaan aina ollut näitä matsoilijoita, joilla on naisia riittänyt. Mutta entiset koulukamut, kesätyöfrendit, naapurit, tuttujen tutut jne.. aina ne kiltit ja kunnolliset miehet ovat saaneet oikeasti kauniin, fiksun ja menestyneen naisen.
Toisaalta me en osais elää muunalista elämää, ku mitä elän.
Sitä ihmettelen, että miksi nämä ilkeät huutelijat ovat AINA festareilla? Opiskelija kun olen, niin baareissa tulee käytyä aika usein. Mulle ei ole _IKINÄ_ sanottu mitään ilkeää baareissa, baarijonossa, taksijonossa tms. Mutta auta armias kun pääsen festareille, niin alkaa miehet laukoa "vitn anorektikko" "lauta" "hei kattokaa mikä luuranko" "mitä säpainat". Naisilta en osaa negaa kommenttia koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta kiltti ja fiksu mies vie pakan parhaan naisen. Olen myös huomannut, että loppujen lopuksi vähän "nössössä seurassa" onkaikkein hauskinta. Ovat oikeasti usein todella huumorintajuisia ja mukavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta kiltti ja fiksu mies vie pakan parhaan naisen. Olen myös huomannut, että loppujen lopuksi vähän "nössössä seurassa" onkaikkein hauskinta. Ovat oikeasti usein todella huumorintajuisia ja mukavia ihmisiä.
Onko kiltteys ja että kunnioittaa kanssa ihmisiä nössöyttä? Miten kieroon sun moraali on mennyt?
Natural High Healing Festival on päihteetön. Mene sinne ensi vuonna, et varmastikaan pety.
1995-1997 käytiin juhannukset Nummirockissa.
Hyvät fiilikset jäi, tykättiin musasta ja nuotiolla oli kiva istuskella.
2009 käväistiin q-stockissa ja sittemmin pienimuotoisemmilla festareilla.
Laajalle yleisölle suunnatut ovat ikävimpiä kaikenmaailman törppöjen takia.
Mihin te siellä jonotitte? Yleensä festareille pääsee aika suoraan sisään.