Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä niissä valmisruoissa on huono asia?

Vierailija
14.07.2018 |

En aina (yleensä) jaksa tehdä ruokaa, joten otan jotain valmista. Usein päivällä jonkin salaatin, illalla sitten saattaa olla jokin tuhdimpi valmisateria, tai sitten itse tehty. Enemmän lounaalla tyytyy johonkin valmiiseen, kun en kuitenkaan kahta isoa ateriaa jaksa tehdä enkä syödä. Niin mitä siinä valmiissa on niin kamalaa? Jos vastaat lisäaineet, niin avaa vähän sitä, että miksi ne ovat pahasta. Ja jos suola on se paha juttu, niin en ole siitäkään huolissani, koska verenpaineeni on häiritsevän alhainen muutenkin.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäheinä2018 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkeriimatralainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas "tiedostavat" jauhavat netistä löytämäänsä roskatietoa. Ette varmaan ota rokotuksiakaan tai käytä lääkkeitä kun nekään eivät ole "luonnollisia". 

”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” Mark Twain

Yliopistojen tekemät tutkimukset roskatietoa?

Jos jätettäisiin rokotukset ja lääkkeet omiin keskusteluihin,  ihan ei ole rinnastettavissa prosessoituihin ruokiin...

"You don´t have to disrespect and insult others simply to hold your own ground. If you do, that shows how shaky your own position is."

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, oli sitten kysymys ravinnosta, rokotuksista tai lääkkeistä. Ei niitä ole syytä erottaa.

Tutkimuksissa on huomioitava, mitä/miten/kuka/kenen rahoilla/kuka tai mikä hyötyy/mikä on oikeasti tulos

Yliopistojen eettisiin periaatteisiin kuuluu että tehdyt tutkimukset on ulkoisista tahoista riippumattomia, niitä ei tehdä jonkin tahon hyödyksi, niitä tehdään tieteen nimissä. Muiden tahojen tutkimukset on sitten asia erikseen...

Joku ne yliopistoissakin tehtävät tutkimukset maksaa. Naiivia väittää etteikö sillä olisi mitään merkitystä. Rahaa ei tipu jos tutkimuskohde ei miellytä.

Vierailija
102/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kesäheinä2018 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inkeriimatralainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas "tiedostavat" jauhavat netistä löytämäänsä roskatietoa. Ette varmaan ota rokotuksiakaan tai käytä lääkkeitä kun nekään eivät ole "luonnollisia". 

”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” Mark Twain

Yliopistojen tekemät tutkimukset roskatietoa?

Jos jätettäisiin rokotukset ja lääkkeet omiin keskusteluihin,  ihan ei ole rinnastettavissa prosessoituihin ruokiin...

"You don´t have to disrespect and insult others simply to hold your own ground. If you do, that shows how shaky your own position is."

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, oli sitten kysymys ravinnosta, rokotuksista tai lääkkeistä. Ei niitä ole syytä erottaa.

Tutkimuksissa on huomioitava, mitä/miten/kuka/kenen rahoilla/kuka tai mikä hyötyy/mikä on oikeasti tulos

Yliopistojen eettisiin periaatteisiin kuuluu että tehdyt tutkimukset on ulkoisista tahoista riippumattomia, niitä ei tehdä jonkin tahon hyödyksi, niitä tehdään tieteen nimissä. Muiden tahojen tutkimukset on sitten asia erikseen...

Joku ne yliopistoissakin tehtävät tutkimukset maksaa. Naiivia väittää etteikö sillä olisi mitään merkitystä. Rahaa ei tipu jos tutkimuskohde ei miellytä.

....aika reunalla eläisi jos pelkällä mututuntumalla painelisi menemään... Naiivia on uskoa kaikkea mutta naiivia on olla uskomatta mihinkään...

Jos tutkimus on siitä että onko prosessoidusta ruoasta ihmiselle haittaa, ja se tehdään niin ettei esille erityisesti nosteta jotain tiettyä ruokaa tai mitään tuotemerkkiä, eikä tutkimuksen tulos hyödytä ketään tiettyä osapuolta niin en koe ettenkö tutkimukseen voisi luottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin kuole.

En suosi eineksiä, mutta en kyllä niitä pelkää enkä kaihda silloin, kun olen töissä ja lapselle on saatava pötyä pöytään nopeasti puolikuolleena.

Usein meillä syödään kyllästymiseen asti 2-4 päivää samaa työ- ja iltasapuskaa, jota olen ihan itse sädekehä hohtaen valmistanut kauhean määrän ottaen huomioon perheemme koon. :D

*

Piupaut välitän prosessoiduista, liian suolaisista ja muutenkin Huono Äiti -merkkisistä eineksistä. :D

*

Useimmin käyttämiäni eineksiä ovat:

-Mama- kasvisnuudelipussit (kaikkine kammottavine aromivahventeineen, mutta ne ovat parhaimmat makuisia)

-perunamuusijauhe (Eiks ole ihan hirveää???)

-kasvis- ja porkkanapihvit

-pinaattiletut

-raviolit/tortellonit ym. täytepasta

-kananugetit

Ok, tämä on sinun tapasi. Ihan hyvä, jos perhe tykkää.

Perhe eli minä ja lapsi tykätään, kun ei muutakaan aina jaksa.

En jaksanut itseäni korostaa, mutta aina on vähintään 1/3 lautasellista keitettyjä vihanneksia ja ainakin tuoretta kurkkua, tomaattia, joskus porkkanarastetta ja kesäaikaan myös retiisejä.

Vierailija
104/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me 70-luvulla syntyneet olla kuolleet valmismakaronilaatikon takia.

Jos on kuoltu, syy on ihan muualla kuin vanhempiemme meille antamissa eineksissä!

Pientä rajaa, hyvät naiset ja mahdolliset herratkin.

Vierailija
105/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteena myytävissä valmisruoissa ei yleensä ole edes lisäaineita. Monissa myös kasviksia. Terveellistä ja maittavaa.

Onhan se joo terveellistä kun niistä on autoklaavattu kaikki vitamiinit ja muut hivenaineet viemäriin.

Pakasteita ei autoklavoida, vaan ne, daa, pakastetaan.

Kyllä minä ainakin laitan kaikki klaavin kauta esille.

-Atrian setä.

Et muuten laita, kun sinä et tee pakastemikroannoksia ollenkaan.

- Atrian täti

Vierailija
106/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kuoltu, syy on ihan muualla kuin vanhempiemme meille antamissa eineksissä!

Ei olla kun 70-luvulla syntyneenä olen yhden kerran eläissäni syönyt valmismakaronilaatikkoa, itse ostettuna jo aikuisiässä ja toista kertaa ei tule, oli sen verran pahaa :D

Meillä kotona syötiin 95% itse tehtyä "kotiruokaa" ja paljon hedelmiä ja vihanneksia. Esimerkiksi purkitettua suklaavanukastakin söin ensimmäistä kertaa vasta 7-vuotiaana koulussa, kotona syötiin itse tehtyä suklaakiisseliä tai suklaamannapuuroa.

Vierailija
107/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin kuole.

En suosi eineksiä, mutta en kyllä niitä pelkää enkä kaihda silloin, kun olen töissä ja lapselle on saatava pötyä pöytään nopeasti puolikuolleena.

Usein meillä syödään kyllästymiseen asti 2-4 päivää samaa työ- ja iltasapuskaa, jota olen ihan itse sädekehä hohtaen valmistanut kauhean määrän ottaen huomioon perheemme koon. :D

*

Piupaut välitän prosessoiduista, liian suolaisista ja muutenkin Huono Äiti -merkkisistä eineksistä. :D

*

Useimmin käyttämiäni eineksiä ovat:

-Mama- kasvisnuudelipussit (kaikkine kammottavine aromivahventeineen, mutta ne ovat parhaimmat makuisia)

-perunamuusijauhe (Eiks ole ihan hirveää???)

-kasvis- ja porkkanapihvit

-pinaattiletut

-raviolit/tortellonit ym. täytepasta

-kananugetit

Ok, tämä on sinun tapasi. Ihan hyvä, jos perhe tykkää.

Perhe eli minä ja lapsi tykätään, kun ei muutakaan aina jaksa.

En jaksanut itseäni korostaa, mutta aina on vähintään 1/3 lautasellista keitettyjä vihanneksia ja ainakin tuoretta kurkkua, tomaattia, joskus porkkanarastetta ja kesäaikaan myös retiisejä.

Ok, mutta turha tuudittautua siihen, että einesten haitat poistuu kasviksia syömällä.

Vierailija
108/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin niihin kukaan kuoleekaan. Oletko muuten koskaan miettinyt, mitkä sairaudet ovat lisääntyneet teollisen ruuan yleistymisen myötä?

Vierailija
109/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas sellaista settiä tässä ketjussa että huhheijjakkaa. Suosittelen jokaiselle luettavaksi Ruokapyramidihuijaus nimistä kirjaa. Löytyy useista kirjastoista.

Vierailija
110/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteena myytävissä valmisruoissa ei yleensä ole edes lisäaineita. Monissa myös kasviksia. Terveellistä ja maittavaa.

Onhan se joo terveellistä kun niistä on autoklaavattu kaikki vitamiinit ja muut hivenaineet viemäriin.

Pakasteita ei autoklavoida, vaan ne, daa, pakastetaan.

Valmistusketjun päätteeksi pakastetaan juu. Kuvittelet että jossain kasvaa pizzapuu, josta tohtori Ötkeri käy sadon kypsyttyä poimimassa pizzat puutarhan perällä olevan vajan arkkupakastimeen?

Ei minun tarvitse kuvitella mitään. Olen kaynyt kahdellakin pakastepizzatehtaalla, toinen nimenomaan dr Öetker. Ei niitä pizzoja todellakaan lämpökäsitellä ennen pakastusta. Tomaattikastike tehdään purkkitavarasta, joo. Mutta eihän me tosiaan kukaan käytetä purkkitomaattia koskaan terveellisen kotiruoan valmistuksessa, eihän? Ei edes sitä Muttia.

Vierailija
111/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt ne perustelut puuttuu. Kun siitä prosessoinnista täällä puhutaan, niin millaista prosessia tarkoitatte? Kyllä se paistaminenkn on ruoan prosessointia. Kaikille ei se ruoanlaitto ole mikään intohimo, ja syöminenkin on pakollinen toimenpide, joten maulla ei sinänsä ole väliä.

Ap

Ruokateollisuudessa käytetään hyvin korkeita lämpötiloja ja jopa sterilointia ruuan säilyvyyden parantamiseksi. Tärkeintä on lähinnä pidentää hyllyaikaa. Mutta se huono puoli on se, että tää tuhoaa myös ravintoaineita ja niitä hyviä bakteereja, joita esim, suolistomme ja vastustuskykymme kehittyminen tarvitsee. Ruuasta tulee siis liiankin "puhdasta".

Yksi prosessointiin liittyvä juttu on myös kaikki kummalliset aineet mitä siellä käytetään, mitä ei todellakaan käytetä kotioloissa. Mainittakoon nyt vaikka vaaralliseksi määritellyt liuottimet, joita käytetään esimerkiksi rypsiöljyn siementen uuttamisessa, jotta siemenistä saadaan öljy irti. Sellaisia aineita on muitakin, joiden ei pitäisi olla missään tekemisissä ruuan kanssa ikinä.

-> Summa summarum: prosessin kuumennukset ja muut vaiheet köyhdyttävät ruuan ravintosisältöä ja tekevät siitä liiankin steriiliä. Lisäksi käytetään kemikaaleja, joiden ei pitäisi olla ruuan kanssa missään tekemisissä.

Oikein rypsiöljy. Ja tässä maassahan ei yhtään kukaan käytä kotonaan rypsiöljyä. Samat liuottimet ne siihenkin on käytetty, kuin teollisuuden käyttämässäkin. Sikäli tämä argumentti osui kaukaa ohi.

Toki sinähän et rypsiöljyä koskaan käytä, etkä ole käyttänytkään.

On se jännä, että teollisuuskäytössä liuottimilla tehty rypsiöljy on vaarallista, mutta kotona se on kovinkin terveellistä.

Vierailija
112/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas sellaista settiä tässä ketjussa että huhheijjakkaa. Suosittelen jokaiselle luettavaksi Ruokapyramidihuijaus nimistä kirjaa. Löytyy useista kirjastoista.

Minä olen isossa elintarviketehtaassa töissä. Olen lukenut ehdottamasi kirjan. Valitettavasti se on pitkälti potaskaa. Kirjassa esitetään paljon tapauksia, joiden menetelmiä ei edes käytetä Suomessa.

Vierailija
113/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt ne perustelut puuttuu. Kun siitä prosessoinnista täällä puhutaan, niin millaista prosessia tarkoitatte? Kyllä se paistaminenkn on ruoan prosessointia. Kaikille ei se ruoanlaitto ole mikään intohimo, ja syöminenkin on pakollinen toimenpide, joten maulla ei sinänsä ole väliä.

Ap

Ruokateollisuudessa käytetään hyvin korkeita lämpötiloja ja jopa sterilointia ruuan säilyvyyden parantamiseksi. Tärkeintä on lähinnä pidentää hyllyaikaa. Mutta se huono puoli on se, että tää tuhoaa myös ravintoaineita ja niitä hyviä bakteereja, joita esim, suolistomme ja vastustuskykymme kehittyminen tarvitsee. Ruuasta tulee siis liiankin "puhdasta".

Yksi prosessointiin liittyvä juttu on myös kaikki kummalliset aineet mitä siellä käytetään, mitä ei todellakaan käytetä kotioloissa. Mainittakoon nyt vaikka vaaralliseksi määritellyt liuottimet, joita käytetään esimerkiksi rypsiöljyn siementen uuttamisessa, jotta siemenistä saadaan öljy irti. Sellaisia aineita on muitakin, joiden ei pitäisi olla missään tekemisissä ruuan kanssa ikinä.

-> Summa summarum: prosessin kuumennukset ja muut vaiheet köyhdyttävät ruuan ravintosisältöä ja tekevät siitä liiankin steriiliä. Lisäksi käytetään kemikaaleja, joiden ei pitäisi olla ruuan kanssa missään tekemisissä.

Oikein rypsiöljy. Ja tässä maassahan ei yhtään kukaan käytä kotonaan rypsiöljyä. Samat liuottimet ne siihenkin on käytetty, kuin teollisuuden käyttämässäkin. Sikäli tämä argumentti osui kaukaa ohi.

On se jännä, että teollisuuskäytössä liuottimilla tehty rypsiöljy on vaarallista, mutta kotona se on kovinkin terveellistä.

En todellakaan käytä rypsiöljyä.  Se ei ole ihmisravintoa.

Vierailija
114/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ketju taas vaihteeksi valehtelijoita täynnä. Ihan hyviähän valmisruoat ovat.

Kukaan näistä itsensäkohottajista ei tee itse maksa- ja silakkalaatikkoa. Einestiskistä ne valmiina ostetaan. Tai verilettuja. Tuskin pinaattilettujakaan.

Pinaattiletut ovat maailman helpoin ruoka tehdä itse! Ja halpa. Tosi ihania kun itse tekee. En ikinä ostaisi valmiiksi tehtaassa ”paistettuja” lettuja!

Vierailija
115/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ketju taas vaihteeksi valehtelijoita täynnä. Ihan hyviähän valmisruoat ovat.

Kukaan näistä itsensäkohottajista ei tee itse maksa- ja silakkalaatikkoa. Einestiskistä ne valmiina ostetaan. Tai verilettuja. Tuskin pinaattilettujakaan.

Pinaattiletut ovat maailman helpoin ruoka tehdä itse! Ja halpa. Tosi ihania kun itse tekee. En ikinä ostaisi valmiiksi tehtaassa ”paistettuja” lettuja!

No älä muuta sano. Miten ihan tavallisen laatikkoruuan tai lettujen tekemisestä on tullut joillekin niin uskomaton asia, että oikeasti ilmeisesti kuvittelevat, ettei niitä kukaan voi tehdä. Hämmentävää. Monet kuitenkin epäilystä huolimatta tekevät itse ruokaa ilman mitään sen suurempaa haloota jostain lettujen paiston vaikeudesta.

Vierailija
116/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En todellakaan käytä rypsiöljyä.  Se ei ole ihmisravintoa.

En myöskään osta tuotetta, jossa on rypsiöljyä.

Vierailija
117/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ”paistettuja”? Tarkoittaako että niitä ei ole paistettu?

Vierailija
118/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin niihin kukaan kuoleekaan. Oletko muuten koskaan miettinyt, mitkä sairaudet ovat lisääntyneet teollisen ruuan yleistymisen myötä?

Vanhuuden mukanaan tuomat sairaudet.

Vierailija
119/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa teollisissa tuotteissa on melkein kaikissa on sokeria...miksihän sitä tungetaan niihin?

Vierailija
120/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuden mukanaan tuomat sairaudet.

Vanhuus ei mitään sairautta aiheuta, kyllä se ravinto on syy.