Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä niissä valmisruoissa on huono asia?

Vierailija
14.07.2018 |

En aina (yleensä) jaksa tehdä ruokaa, joten otan jotain valmista. Usein päivällä jonkin salaatin, illalla sitten saattaa olla jokin tuhdimpi valmisateria, tai sitten itse tehty. Enemmän lounaalla tyytyy johonkin valmiiseen, kun en kuitenkaan kahta isoa ateriaa jaksa tehdä enkä syödä. Niin mitä siinä valmiissa on niin kamalaa? Jos vastaat lisäaineet, niin avaa vähän sitä, että miksi ne ovat pahasta. Ja jos suola on se paha juttu, niin en ole siitäkään huolissani, koska verenpaineeni on häiritsevän alhainen muutenkin.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu muotitermin "prosessoitu ruoka" kanssa. Kun jollekin ruoka-aineelle tekee jotain, niin yhtä "prosessoitua" se on, tehtiin se kotona tai tehtaassa.

En koskaan valmista kotona "koneellisesti erotettua" lihaa. En myöskään lisää leipomukseen gluteenia.

Nämä kaksi esimerkkiä riittäköön kertomaan sinulle itsevalmistetun ja prosessoidun eron.

En minä ole mikään fanaatikko vaan syön toisinaan niin valmista maksalaatikkoa, purkkihernekeittoa kuin makkaraa, ja hyvin harvoin jotain muuta valmisruokaa. Kyllä perusaineksista valmistettu ruoka on erimakuista ja tuoreempaa kuin eines.

Monissa valmis- ja laitosruuissa ( jos niissä muutenkaan mitään eroa on) minua häiritsee joku yleinen mauste. En tiedä, mikä se on, mutta minä en pidä siitä.

Eka tulee mieleen natriumglutamaatti, joka lisää nälkää ja ruuanhimoa. Toisaalta sitä käytetään joissain maissa paljonkin, mutta taitaa olla eri kamaa kuin se teollinen.

Vierailija
82/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu muotitermin "prosessoitu ruoka" kanssa. Kun jollekin ruoka-aineelle tekee jotain, niin yhtä "prosessoitua" se on, tehtiin se kotona tai tehtaassa.

En koskaan valmista kotona "koneellisesti erotettua" lihaa. En myöskään lisää leipomukseen gluteenia.

Nämä kaksi esimerkkiä riittäköön kertomaan sinulle itsevalmistetun ja prosessoidun eron.

En minä ole mikään fanaatikko vaan syön toisinaan niin valmista maksalaatikkoa, purkkihernekeittoa kuin makkaraa, ja hyvin harvoin jotain muuta valmisruokaa. Kyllä perusaineksista valmistettu ruoka on erimakuista ja tuoreempaa kuin eines.

Monissa valmis- ja laitosruuissa ( jos niissä muutenkaan mitään eroa on) minua häiritsee joku yleinen mauste. En tiedä, mikä se on, mutta minä en pidä siitä.

Natriumglutamaatti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteena myytävissä valmisruoissa ei yleensä ole edes lisäaineita. Monissa myös kasviksia. Terveellistä ja maittavaa.

Onhan se joo terveellistä kun niistä on autoklaavattu kaikki vitamiinit ja muut hivenaineet viemäriin.

Pakasteita ei autoklavoida, vaan ne, daa, pakastetaan.

Kyllä minä ainakin laitan kaikki klaavin kauta esille.

-Atrian setä.

Vierailija
84/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan yrität viisastella, ruokasooda ei leipään edes kuulu. Ei edes sillä toisella nimellä.

Ruokasooda kuului mummoni leipomaan rieskaan. Mutta ei siihen kuulunut vehnägluteeni!

Mustikoiden E-koodeja luetellut on aivan erehtynyt. E-aineet ovat nimenomaan teollisesti valmistettuja LISÄTTYJÄ aineita. Esimerkiksi mustikka-aromi on hyvin kaukana siitä, mikä maistuu luonnonmustikassa.

En minä millään tavalla kohota itseäni mihinkään enkä paina alas eineksiä syöviä, vaikka teen itse jauhemaksapihvit (itse metsästetyn hirvenvasan maksasta), ja kalalaatikon teen itse kalastetuista kaloista, unohtamatta itse kasvattuja perunoita. Ostanhan minä kaupastakin ruokaa, jopa eineksiä enkä todellakaan ole omavarainen. Minä vaan pidän enemmän itsetehtyjen ruokien mausta kuin teollisuustuotteitten.

Vierailija
85/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakasteena myytävissä valmisruoissa ei yleensä ole edes lisäaineita. Monissa myös kasviksia. Terveellistä ja maittavaa.

Onhan se joo terveellistä kun niistä on autoklaavattu kaikki vitamiinit ja muut hivenaineet viemäriin.

Pakasteita ei autoklavoida, vaan ne, daa, pakastetaan.

Valmistusketjun päätteeksi pakastetaan juu. Kuvittelet että jossain kasvaa pizzapuu, josta tohtori Ötkeri käy sadon kypsyttyä poimimassa pizzat puutarhan perällä olevan vajan arkkupakastimeen?

Vierailija
86/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea, mitä tuote sisältää. 

Voin osataa eineksiä, joissa on kalaa, perunaa, kasviksia jne., mutta ei tulisi pieneen mieleenkään syödä pussikeittoja. Rasvaa, suolaa, lisäaineita, säilöntäaineita jne.

Vierailija
87/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siiderihyllyllä karrageeni- ja sakketumispelot sitten unohtuukin. Mutku on kiva leikkiä tiedostavaa.

En käytä muuta alkoholipitoista, kuin 1krt/kk vähän kirkasta( 0.5l) ja EI ole Karrageenia! Hih hih!

Vierailija
88/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E:t ovat luonnontuotteita lähes poikkeuksetta.

Ja kuvittelet, että se tekee niistä jotenkin terveellisen? Tässä muuten herkullinen näsiänmarjapiirakka jonka leipaisn pelkästään sinua varten. Kaikki ainekset on ihan omalta pihalta.

Mutta kysymys onkin, että tekeekö se niistä jotenkin epäterveellisen? Ei kaiken tarvitse terveyttä edistää, vaan ylläpitää sitä. Erikseen sitten lääkeaineet ja rohdokset, joilla voi olla jotain terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Epäterveellisen niistä tekee pelkästään se ettei ne ole terveellisiä. Kun puhutaan terveellisestä ruoasta, ei se välttämättä tarkoita terveyttä edistävää ruokaa, vaan ihmiskeho yksinkertaisesti tarvitsee riittävän määrän erilaisia ravintoaineita toimiakseen hyvin ja tämä onnistuu parhaiten syömällä esimerkiksi tuoreita kasviksia. Silloin tällöin eineksien syöminen tai satunnaisesti yhden vuoden ajan tuskin ketään tappaa, mutta prosessoitujen ruokien syömisen aiheuttamat haitat ilmenevät erityisesti vuosien kuluessa .

Summasummarum...

- Ihmiskeho tarvitsee tietyn määrän ravintoaineita toimiakseen hyvin, pelkistä einesruoista näitä ei saa, puutoksia tulee esiintymään, keho oireilee jollain tavalla

- Lisäaineet kuormittavat suolistoa ja vaikuttavat autoimmuunisairauksien kehittymiseen. 

- Tutkimuksen mukaan jalostettuihin elintarvikkeisiin kertyy vaarallisia taudinaiheuttajamolekyylejä, jotka liittyvät esimerkiksi kakkostyypin diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien kaltaisiin sairauksiin.

Näiden molekyylien arvellaan lisääntyvän joko itse jalostusprosessissa tai tuotteiden jäähdytyksessä.

Vierailija
89/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas "tiedostavat" jauhavat netistä löytämäänsä roskatietoa. Ette varmaan ota rokotuksiakaan tai käytä lääkkeitä kun nekään eivät ole "luonnollisia". 

”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” Mark Twain

Vierailija
90/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas "tiedostavat" jauhavat netistä löytämäänsä roskatietoa. Ette varmaan ota rokotuksiakaan tai käytä lääkkeitä kun nekään eivät ole "luonnollisia". 

”Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” Mark Twain

Juu. Naurettavimpia ovat nämä natriumglutamaatin vastustajat. Tsiisas!

Vierailija
91/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää argumentointia tässä ketjussa on ollut. Sinäkin voisit koettaa perustella kantaasi.

Vierailija
92/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eineksiin käytetään halvimpia = paskimpia raaka-aineita.

Pakaste-einesten broileri on jostain tyyliin Thaimaasta tai Kiinasta. En laittaisi suuhuni.

Vierailija
93/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInua on ihmetyttänyt, miten pakastevihanneksista on saatu kaikki maku pois.

Jos pakastan itse samanlaisia kasviksia ne ovat ihan erimakuisia sulamisen jälkeen valmispakasteisiin verrattuna..

Vierailija
94/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sunkin kannattais hakea sitä tietoa. Tosin enhän tiedä, mistä hankit tietosi, mutta voisit jotain päivittää.

Vierailija
95/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuden voima on kova Suomessa. Ja politiikot haluavatkin pitää tilanteen tällaisena, vaikka elintarviketeollisuus vie suomalaisten terveyttä huonoon suuntaan. THL:stä puhumattakaan. Ei ota kantaa millään sellaisella tavalla, joka oikeasti edistäisi ihmisten terveyttä ja hyvinvointia.

Nykypäivänä ihmisten on itse otettava vastuu omasta terveydestään ja syömisistään. Enää ei voi 80-luvun tyyliin tuudittautua, että "yhteiskunta huolehtii". Ei huolehdi. Raha on se mikä ratkaisee, Päiväkoti-, kouluruoka ja monen työpaikkaruokalan ruoka perustuu eineksiin ja markkinointi on kuluttajille aggressiivista.

Vierailija
96/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistojen tekemät tutkimukset roskatietoa?

Jos jätettäisiin rokotukset ja lääkkeet omiin keskusteluihin,  ihan ei ole rinnastettavissa prosessoituihin ruokiin...

"You don´t have to disrespect and insult others simply to hold your own ground. If you do, that shows how shaky your own position is."

Vierailija
97/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää argumentointia tässä ketjussa on ollut. Sinäkin voisit koettaa perustella kantaasi.

Perustelua tuskin saat. Ehkä linkin johonkin keltaisen lehdistön juttuun.

Vierailija
98/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sunkin kannattais hakea sitä tietoa. Tosin enhän tiedä, mistä hankit tietosi, mutta voisit jotain päivittää.

https://www.goodreads.com/quotes/539027-never-argue-with-stupid-people-…

On se sentään älynnyt lainausmerkit vaihtaa kotimaisiin :D

Vierailija
99/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkeriimatralainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jätettäisiin rokotukset ja lääkkeet omiin keskusteluihin,  ihan ei ole rinnastettavissa prosessoituihin ruokiin...

"You don´t have to disrespect and insult others simply to hold your own ground. If you do, that shows how shaky your own position is."

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, oli sitten kysymys ravinnosta, rokotuksista tai lääkkeistä. Ei niitä ole syytä erottaa.

Tutkimuksissa on huomioitava, mitä/miten/kuka/kenen rahoilla/kuka tai mikä hyötyy/mikä on oikeasti tulos

Vierailija
100/123 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inkeriimatralainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, oli sitten kysymys ravinnosta, rokotuksista tai lääkkeistä. Ei niitä ole syytä erottaa.

Tutkimuksissa on huomioitava, mitä/miten/kuka/kenen rahoilla/kuka tai mikä hyötyy/mikä on oikeasti tulos

Yliopistojen eettisiin periaatteisiin kuuluu että tehdyt tutkimukset on ulkoisista tahoista riippumattomia, niitä ei tehdä jonkin tahon hyödyksi, niitä tehdään tieteen nimissä. Muiden tahojen tutkimukset on sitten asia erikseen...